Western Digital lanserar Black² med 120 GB SSD och 1 TB hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Western Digital lanserar Black² med 120 GB SSD och 1 TB hårddisk

Lagringsenheten WD Black² slår två flugor i en smäll genom att kombinera SSD med mekanisk lagring, helt utan cachingalgoritmer eller snarlika finesser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de nu fungerar som två fristående enheter varför köper man inte bara en separat ssd samt hdd? För 2500 kan man få rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Om de nu fungerar som två fristående enheter varför köper man inte bara en separat ssd samt hdd? För 2500 kan man få rätt mycket.

2.5 tum så antar att den är menad för laptops. Hade jag fortfarande suttit på min gamla vaio så hade jag inte tvekat en sekund!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Konsolgrävare

Rätt dyrt ändå och inte världens bästa prestanda direkt :/

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Entusiast

Lite udda enhet... Antar att den är gjord för laptops för vem har inte hårddiskvaggor så det räcker i en stationär dator?
Snygg är den ju i alla fall!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Om de nu fungerar som två fristående enheter varför köper man inte bara en separat ssd samt hdd? För 2500 kan man få rätt mycket.

Laptop?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

MYCKET intressant.
Det som är intressant är att det är en 2,5"are och inte en 3,5"are.

Jag som tänkt att nästa dator inte ens ska ha ngn "extern" HDD/SSD utan endast en som sitter direkt på moderkortet (läs M.2).
Detta kan jag tänka mig ha istället. Ger klart mer lagring än vad en enkel SSD ger idagsläget (iaf prismässigt).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något. En hybrid av det rätta virket. Hoppas på att se liknande hybrider från fler tillverkare.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Inaktiv

Hade varit perfekt till PS4 men tyvärr är priset lite väl högt. Känns i så fall mer värt att köpa en 7200rpm 1Tb för 7-800.

Permalänk
Medlem

2990,- på Dustin Home. Alldeles för dyrt, men de sjunker nog snabbt hoppas jag.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Hmm, har den bara en sata kontakt i praktiken eller ser jag dåligt? Borde inte det ställa till det för bandbredden om man vill använda båda diskarna samtidigt? (läsa från ena och skriva till den andra tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Många som inte verkar fatta att denna disken inte riktad mot folk med stationära datorer. Lösning är ju självklart designad för folk som använder en laptop med endast en 2,5" plats. Nu kan man få både snabb systemdisk och "stor" lagringsdisk i sin laptop.

Permalänk
Medlem

Detta är ju enbart aktuellt för laptops med bara 1 hdd slot.
Laptops med 2 slots är detta totalt meingslöst och för stationära finner det ju absolut 0 syfte.

Både ssdn och HDD har rätt dåliga hastigheter.

För priset kan man få en 500GB samsung 840 evo som jag hade tagit 11 miljarder gånger hellre över detta skräpet till en laptop med bara 1 slot.

Gimmick som är meningslös

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Om de nu fungerar som två fristående enheter varför köper man inte bara en separat ssd samt hdd? För 2500 kan man få rätt mycket.

Finns väl inte så många laptops med två 2,5" platser?

Permalänk
Medlem

"Designed for enthusiasts, creative professionals, gamers and PC builders, the WD Black2 dual drive provides improved overall drive capacity, performance, and reliability, while offering the flexibility to choose how and where their data is stored."

Antagligen har man då inte en liten laptop då med en 2,5" hårddiskplats, så varför inte bara köpa seperata diskar och spara en tusenlapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Många som inte verkar fatta att denna disken inte riktad mot folk med stationära datorer. Lösning är ju självklart designad för folk som använder en laptop med endast en 2,5" plats. Nu kan man få både snabb systemdisk och "stor" lagringsdisk i sin laptop.

Vilket är helt underbart

Permalänk
Medlem

Bra ide!!
Men usch vilket pris ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

För saftigt pris tycker jag. Får 500GB SSD för samma pris vilket skulle räcka för mig i en laptop

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Designad för entusiaster?? Hur tänkte de nu? En halvtaskig hdd + en halvtaskig ssd blir knappast annat än... halvtaskigt. Jag gillar WD, men det här är trams och luktar P12-fiske.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

För dyrt, du får en Seagate 1TB hybrid för tusenlappen.
Ja jag vet att detta inte äre n hybrid utan två enheter i samma förpackning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vfr kom den inte ut tidigare?? nu köpte man en 512 Gb SSD för laptoppen i onödan :/ :'(

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Brukar inte många laptops ha en m-sata port? Tänkte SSD i den och sen valfri storlek på den andra disken i den vanliga platsen. Resulterar i bättre prestanda, lägre pris och man har två enheter så man slipper byta båda när en rasar

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

2.5 tum så antar att den är menad för laptops. Hade jag fortfarande suttit på min gamla vaio så hade jag inte tvekat en sekund!

Jo, du har rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

För dyrt, du får en Seagate 1TB hybrid för tusenlappen.
Ja jag vet att detta inte äre n hybrid utan två enheter i samma förpackning.

Fast en hybrid har 8 GB Flash så prestandan ligger någonstans mellan HDD och SSD. Det är en lite lurig balansgång och de flesta är överrens om att det är på tok för lite flash för att vara riktigt användbart. Vet att Anandtech testade Intels integrerade hybridlösning i moderkorten så kom de fram till att 20 GB var för lite. Så för att hybriderna ska bli riktigt intressanta behöver de öka mängden flash rätt mycket mer. Att slänga in 32 GB borde inte vara så dyrt i dagsläget.

Skrivet av Chibariku:

Finns väl inte så många laptops med två 2,5" platser?

Nej det är väldigt ovanligt. En del 17" och så går det att ljuga in en till enhet istället för optisk på en del andra. Många finare Thinkpad har möjlighet att ersätta den optiska läsaren med en till 2,5" plats. Men överlag är det väldigt ovanligt.

Jag tycker det är en väldigt intressant enhet men tror de satte ett lite för högt pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så undra hur dem löst detta måste nästan sitta en inbyggd sata port multiplier i disken för att det ska fungera.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Den här produkten har bara en poäng om den är billig, annars köper man rimligen en rymligare ssd för pengarna och struntar helt i tröskverksenheten.

Men den är inte billig, så jag dömer personligen ut den som en skitprodukt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den här produkten har bara en poäng om den är billig, annars köper man rimligen en rymligare ssd för pengarna och struntar helt i tröskverksenheten.

Men den är inte billig, så jag dömer personligen ut den som en skitprodukt.

Ungefär så jag tänkte, idén är inget fel på. Men väldigt många verkar i tråden missa att den är gjord för laptops. Det finns brister och kompromisser hur man än gör där så står man mellan valet och kvalet hade detta varit en bra lösning... om priset inte varit så högt.

Tittade på Newegg i USA och man kan hitta rena SSD's på 400-500GB för 299 dollar. Det klarar man sig långt på också och än mer fart. Priset är det enda problemet med den här produkten IMO.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Hade varit perfekt till PS4 men tyvärr är priset lite väl högt. Känns i så fall mer värt att köpa en 7200rpm 1Tb för 7-800.

Njae, jag tror inte det. Då är denna bättre för PS4: http://www.inet.se/produkt/4304924/1tb-seagate-laptop-sshd-8g...

Kommer nog bli en sådan för min del

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Inaktiv

Verkar som att vi kan komma överens om 3 saker:

1. Coolt koncept.
2. För dyr för prestandan.
3. Gör om gör bättre.

Annars gillar jag den.