Missnöjd med inköp av mikrofon och ljudkort. Gör jag något fel? (Exempel)

Permalänk
Medlem

Tjingeling,

Har du kollat så att du inte råkat montera mikrofonen åt fel håll?

[QUOTE="Musicismydrug;14121750"]Tjena!
Börjar med att inleda denna tråd med att säga att jag inte är särskilt rutinerad inom detta område så ifall jag är lite trög så va ej för hård emot mig
Köpte en bundle där mikrofonen heter sE X1. Såhär ser hela bundlen ut: http://www.thomann.de/gb/se_electronics_x1_studio_bundle.htm
Till det köpte jag http://www.thomann.de/gb/focusrite_saffire_6_usb.htm.
Jag hade problem direkt när jag satte upp allt. För det första så var/är min mikrofon (i ställningen) aningen sne, jag vet inte varför eller om det gör något, men jag nämner det i varje fall. Sen efter det så laddade jag ner alla drivrutiner och alla installationer med saffiren 6.

Dold text

När jag sedan satte igång och försökte spela in så hade jag stora problem med att få igång något då mikrofonen var svinlåg även fast gainern va MAX och inspelningsljudet på datorn också va det.
Efter att trixxat fram och tillbaka så fick jag äntligen i alla fall igång allt och det funkar fint att spela in på audiocity (programmet jag använder).
Jag har gainern på ungefär 4, det gör så att ljudet blir rätt lågt, men har läst att det är bra att jobba med lägre frekvenser för att sedan höjja dom efter inspelningen.
Det jag vill ha hjälp med/undrar över är att jag inte är riktigt helt nöjd med det jag får fram utav grejjerna. Gör jag något fel? Är det något i focusriten som är inställd fel, något på mikrofonen?

Jag bör tillägga att jag kan mixa/mastra vocals relativt bra men jag tycker att ljudet i mina låtar inte kommer till sin rätt. Kan länka exempel: https://soundcloud.com/hedelin/hedelin-not-alone-original/s-Q... .
Min känsla är att jag inte får fram den kvaliten som jag vill. Det låter lite amatörmässigt. Håller ni med eller är det för att jag jobbat länge med samma låt?

Något som jag också bör nämna är att jag inte compressat mina vocals än så länge (eftersom jag inte kan det atm), kan det vara problemet? Skulle vocalsen låta mycket bättre då? Eller är det bara att mikrofonen/ljudkortet inte håller måttet? Eller kan det vara att jag felkopplat något med interfacen/micken?

Blev ett rätt långt inlägg och vill tacka dom tappra krigarna som läser igenom detta och kan hjälpa mig!! tack :)[/QUOTE]

Dold text
Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Du är en sån där som tycker att modern musik låter bättre på vinyl, va?

Det är ett känt faktum att så är fallet. Kan naturligtvis låta grymt från CD så länge de inte komprimerar skiten ut ljudet. Earache Record, släpper klassiska death metal album i FDR-versionen nu för tiden. (Full dynamic range) Senaste var väl Carcass - Hearthwork. Hela industrin borde fokusera mer på kvalitet anser jag.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

Har inte läst igenom hela tråden, men då det är svår BS-varning i denna tråd, känner jag att jag måste gripa in lite snabbare.

Kolla på youtube vad andra lyckas med.
Se till att spela in med 24-bitar sampling/bit depth och att hålla inspelningen mellan -18 och -6 dB, (-6 absolut högsta) så har du bästa förutsättningarna för att få ett så naturligt ljud från mikrofonen som möjligt. Bitrate är mindre viktigt i det avseendet, så du får avväga om du vill ha låga latencies, eller högre sample rate.

Det är för att du spelar in mono på ett stereo-spår. Om du byter input på ljudkortet kommer det bara att höras i höger kanal. Lösningen på detta är att ändra till mono output på spåret, eller helt enkelt lägga dit ett nytt monospår och dela stereospåret dit, så blir det centrerat.

Det är klart att en dyr tubmikrofon kommer att ha ett ljud som ligger närmare det vi letar efter när vi spelar in, men faktum är att många billiga dynamiska mikar och transistorkondensatorer låter riktigt bra. Skillnaden på transistor och tub är att man får ett mer ofärgat ljud med en transistor och får manipulera ljudet själv.

tack för detta givande svar. ahhh okej. som sagt är lite trög inom detta ämne då jag är väldigt ny inom musikinspelning. hur byter jag så att man får den i centrum? gör man det genom inställningar på ljudkortet eller gör man det i sin DAW?

ah okej. ska försöka hitta ngn givande video. om du har ngn som du tänker på här på rak arm som skulle hjälpa mig så länka gärna!! vad tycker du förresten om att spela in vocals på Audiocity?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När du spelar in sången så blir det bara en kanal, den panorerar du sedan till den position du vill ha sångaren, du har lagt sången enbart i v kanal på det färdiga resultatet.
dessutom kan det där inte vara ett oprocessat sångspår, det blir reverb på några ställen, hur ? Och det låter även som det är nån mer i rummet.

aa är klippt en gång (slutet) då jag inte var nöjd med sånginstatsen på den ena inspelningen och ville ha in ett bättre. blev lite rörigt men tanken är att jag ändå ska börja om och spela om vocalsen från scratch då jag inte var så nöjd med dom.

Permalänk
Skrivet av Titane:

Tjingeling,

Har du kollat så att du inte råkat montera mikrofonen åt fel håll?

Dold text

den är på rätt håll ifall bilderna på den stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

tack för detta givande svar. ahhh okej. som sagt är lite trög inom detta ämne då jag är väldigt ny inom musikinspelning. hur byter jag så att man får den i centrum? gör man det genom inställningar på ljudkortet eller gör man det i sin DAW?

ah okej. ska försöka hitta ngn givande video. om du har ngn som du tänker på här på rak arm som skulle hjälpa mig så länka gärna!! vad tycker du förresten om att spela in vocals på Audiocity?

Jag har inte hört talas om Audiocity, men däremot Audacity.

Om du ska spela in nytt, kan du se på raden under play/pause/record osv. Där har du

  • driver/drivrutin - SKA heta något med ASIO (antingen bara ASIO, eller focusrite ASIO eller nåt - inte WASAPI eller DirectAudio osv,

  • output - din Focusrite - där du kopplat hörlurar/monitorer,

  • input - också från din Focusrite. Mest troligt heter den Input 1/left eller något liknande,

  • input channels/kanaler - det är här du väljer om du ska spela in mono eller stereo; vilka kanaler som ska finnas med i ljudspåret helt enkelt. Sätt denna till 1 (mono).

I ditt befintliga spår, kan du trycka på "Audio track" bredvid radera-knappen längst upp till vänster i spåret. Där kan du antingen ange att det ska vara mono, eller dela upp stereospåret till ett monospår (sammanfoga kanalerna), eller två monospår (vänster kanal i ett spår, höger i andra).

Då bör du kunna få en centrerad kanal du kan panorera.

Enda negativa åsikten jag har om audacity, är väl att det inte direkt är en DAW, utan mer en multi-track audio editor. Den har inte inbyggt stöd för vst, kan inte hantera midi osv - många funktioner som krävs för att det ska vara ett fullt DAW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

den är på rätt håll ifall bilderna på den stämmer.

Dur hör ganska snabbt om mikrofonen är felriktad. X1:an är även ingen stereomikrofon, så enda effekten av att vrida på den blir att den plockar upp mer ambient ljud och mindre av din röst. Vilket kan vara bra om du väser värre än Kaa... (pop-filtret skyddar endast mot explosiva ljud och inte sibilans)

Exempel på hur en X1 kan låta:
https://www.youtube.com/watch?v=kVSgKY64c7I (låg kvalitet)
https://www.youtube.com/watch?v=w2R1mTK8CwU (två budgetmikrofoner - höger kanal är X1:an)

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

Dur hör ganska snabbt om mikrofonen är felriktad. X1:an är även ingen stereomikrofon, så enda effekten av att vrida på den blir att den plockar upp mer ambient ljud och mindre av din röst. Vilket kan vara bra om du väser värre än Kaa... (pop-filtret skyddar endast mot explosiva ljud och inte sibilans)

Exempel på hur en X1 kan låta:
https://www.youtube.com/watch?v=kVSgKY64c7I (låg kvalitet)
https://www.youtube.com/watch?v=w2R1mTK8CwU (två budgetmikrofoner - höger kanal är X1:an)

den första du länka låtar verkligen skitbra. den andra också (även fast jag mest lyssnar på vocals)

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

Jag har inte hört talas om Audiocity, men däremot Audacity.

Om du ska spela in nytt, kan du se på raden under play/pause/record osv. Där har du

  • driver/drivrutin - SKA heta något med ASIO (antingen bara ASIO, eller focusrite ASIO eller nåt - inte WASAPI eller DirectAudio osv,

  • output - din Focusrite - där du kopplat hörlurar/monitorer,

  • input - också från din Focusrite. Mest troligt heter den Input 1/left eller något liknande,

  • input channels/kanaler - det är här du väljer om du ska spela in mono eller stereo; vilka kanaler som ska finnas med i ljudspåret helt enkelt. Sätt denna till 1 (mono).

I ditt befintliga spår, kan du trycka på "Audio track" bredvid radera-knappen längst upp till vänster i spåret. Där kan du antingen ange att det ska vara mono, eller dela upp stereospåret till ett monospår (sammanfoga kanalerna), eller två monospår (vänster kanal i ett spår, höger i andra).

Då bör du kunna få en centrerad kanal du kan panorera.

Enda negativa åsikten jag har om audacity, är väl att det inte direkt är en DAW, utan mer en multi-track audio editor. Den har inte inbyggt stöd för vst, kan inte hantera midi osv - många funktioner som krävs för att det ska vara ett fullt DAW.

en fråga bara. har mina högtalare ikopplade till datorn. kan dom vara ikopplade till focusriten alltså? ser inget uttagen som matchar. kanske dom vita iofs men då mste man nog ta i en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

en fråga bara. har mina högtalare ikopplade till datorn. kan dom vara ikopplade till focusriten alltså? ser inget uttagen som matchar. kanske dom vita iofs men då mste man nog ta i en aning.

Du har RCA utgångar på baksidan dit du kan koppla (röd + vit för höger + vänster kanal), om högtalarna ansluts med 3,5mm kontakt måste du ha en splitter emellan (3,5mm --> 2x RCA).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

en fråga bara. har mina högtalare ikopplade till datorn. kan dom vara ikopplade till focusriten alltså? ser inget uttagen som matchar. kanske dom vita iofs men då mste man nog ta i en aning.

Du har en hörlursutgång på framsidan av ljudkortet. Enklast är att köpa en 1/4" -> 1/8"-kontakt och stoppa högtalarna där. Den pluggen följer med de flesta hörlurar, men finns förstås att köpa också.

Som hemmamusiker har man ett dedikerat ljudkort för att komma åt asio, vilket tillåter bättre svarstider (och lite annat lull lull). Asio är lite special, så med tillverkarnas egna drivrutiner kan man bara använda ett ljudkort i taget. De flesta ljudkort har dock även betydligt bättre ad/da-konvertrar, så det är ingen förlust.

RCA-utgångarna (röd/vit) är en annan sorts anslutning för slutsteg.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Du har RCA utgångar på baksidan dit du kan koppla (röd + vit för höger + vänster kanal), om högtalarna ansluts med 3,5mm kontakt måste du ha en splitter emellan (3,5mm --> 2x RCA).

okok. finns splitter att köpa på typ ica eller mste man till clas ohlsson?

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

Du har en hörlursutgång på framsidan av ljudkortet. Enklast är att köpa en 1/4" -> 1/8"-kontakt och stoppa högtalarna där. Den pluggen följer med de flesta hörlurar, men finns förstås att köpa också.

Som hemmamusiker har man ett dedikerat ljudkort för att komma åt asio, vilket tillåter bättre svarstider (och lite annat lull lull). Asio är lite special, så med tillverkarnas egna drivrutiner kan man bara använda ett ljudkort i taget. De flesta ljudkort har dock även betydligt bättre ad/da-konvertrar, så det är ingen förlust.

RCA-utgångarna (röd/vit) är en annan sorts anslutning för slutsteg.

aha ok. spelar de ngn roll var man kopplar in dom? asså där framme eller dom mindre där bak?

Permalänk
Medlem

Dom två på baksidan kan du använda, är två mono-utgångar - oftast inställda så att en är till för vänster kanal och en för höger (används till aktiva monitorer). De fyra RCA-portarna ska du endast använda till sådana kablar (komponentkablar brukar de kallas). Det som är kvar då, är hörlursutgången, som är en stereoport för t.ex. hörlurar eller datorhögtalare. Det är antingen de förstnämnda du ska använda, eller den sistnämnda, beroende på vad du har för högtalare hemma.

Anledningen till att man måste köra allt via ljudkortet, är för att ASIO går in och "highjackar" ljudströmmen för en applikation, då windows audio session api inte är så väl lämpat för flera kanalers input med låga svarstider. Vad det innebär, är att (om applikationen är korrekt inställd) du endast kommer kunna spela in och upp från enheten du laddar asio med. I ditt fall din Focusrite. Om du får ljud ur ljudutgångarna på datorn, så har du inte ställt in korrekt ; )

edit: grammar, people.

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

Dom två på baksidan kan du använda, är två mono-utgångar - oftast inställda så att en är till för vänster kanal och en för höger (används till aktiva monitorer). De fyra RCA-portarna ska du endast använda till sådana kablar (komponentkablar brukar de kallas). Det som är kvar då, är hörlursutgången, som är en stereoport för t.ex. hörlurar eller datorhögtalare. Det är antingen de förstnämnda du ska använda, eller den sistnämnda, beroende på vad du har för högtalare hemma.

Anledningen till att man måste köra allt via ljudkortet, är för att ASIO går in och "highjackar" ljudströmmen för en applikation, då windows audio session api inte är så väl lämpat för flera kanalers input med låga svarstider. Vad det innebär, är att (om applikationen är korrekt inställd) du endast kommer kunna spela in och upp från enheten du laddar asio med. I ditt fall din Focusrite. Om du får ljud ur ljudutgångarna på datorn, så har du inte ställt in korrekt ; )

edit: grammar, people.

jag har dom här:http://www.edifier-international.com/products/edifier-multime...
vilken ska jag då använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

Du menar inte att du proddar musik med de högtalarna????
Ok din målgrupp är kanske de som sitter med liknande ljudsystem men vi audiofiler med vettiga ljudsystem vill ju ha lite kvalite på produktionen och då duger inte några plastburkar.
Vart är världen på väg?

Permalänk
Medlem

Hörlursutgången med en sån här (butik är förstås upp till dig). Observera att det är en stereoplugg - du vill inte ha mono output, bara input

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du menar inte att du proddar musik med de högtalarna????
Ok din målgrupp är kanske de som sitter med liknande ljudsystem men vi audiofiler med vettiga ljudsystem vill ju ha lite kvalite på produktionen och då duger inte några plastburkar.
Vart är världen på väg?

är en pank student så har inte så mkt val. men du kanske tkr att jag ska sälja huset för att ens FÅ prodda eller? önskar mig däremot dessa http://solrepublic.com/shop/master-tracks-xc-studio-tuned-by-... eller dessa http://solrepublic.com/shop/master-tracks-over-ear-headphones... till julklapp ifall det skulle känna dig mindre spyfärdig. istället för att vara så otroligt jobbigt negativ så kan du kanske istället förklara varför den ena högtalaren e dyrare än den andra? e det stor skillnad? är det overall ett bra köp?

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

Hörlursutgången med en sån här (butik är förstås upp till dig). Observera att det är en stereoplugg - du vill inte ha mono output, bara input

okok! tack för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

är en pank student så har inte så mkt val. men du kanske tkr att jag ska sälja huset för att ens FÅ prodda eller?

Om du gör det åt dig själv så är det väl okej,men det är liksom svårt att få ur nåt vettigt ur dem på grund av dess begränsningar så man måste ju mixa/mastra så det låter "bra" ur dem,lyssnar sen med ett par riktigt bra högtalare eller hörlurar så kommer det bara låta apa.

Edit:Vet tyvärr inget om lurarna du länkade men köp helst av nån känd tillverkare,Shure brukar ha ok studiolurar som exempel,viktigaste är att det låter neutralt och inte med massa extra bashöjning som finns på vissa lurar.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Om du gör det åt dig själv så är det väl okej,men det är liksom svårt att få ur nåt vettigt ur dem på grund av dess begränsningar så man måste ju mixa/mastra så det låter "bra" ur dem,lyssnar sen med ett par riktigt bra högtalare eller hörlurar så kommer det bara låta apa.

Edit:Vet tyvärr inget om lurarna du länkade men köp helst av nån känd tillverkare,Shure brukar ha ok studiolurar som exempel,viktigaste är att det låter neutralt och inte med massa extra bashöjning som finns på vissa lurar.

okok. vore schysst som fan ifall du kunde rekommendera/länka ngn i prisklassen 1-2k kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

okok. vore schysst som fan ifall du kunde rekommendera/länka ngn i prisklassen 1-2k kronor.

Tex
http://www.thomann.de/se/shure_srh_840.htm

Permalänk
Medlem

Prodda dock inte bara med hörlurar för det blir inte så lyckat,utan skaffa ett par bra studiomonitorer också när du får råd.
http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Permalänk

finfint. bra pris också. så med dom där så kan mixa/mastra till perfektion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

finfint. bra pris också. så med dom där så kan mixa/mastra till perfektion?

Nejnejnej du måste ha dessa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265217 skämtåsidå det går bra men du borde mixa/mastra med högtalare först och främst.
Var nu inte som skivbolagen och prodda sönder musiken fast de har studioutrustning värd flera miljoner.

Permalänk
Medlem

Hörlurar är väldigt personligt lika dant gäller det högtalare. Däremot att sitta med billiga dator högtalare när man håller på med musik är bara no no. Du behöver inte ruinerna dig i svindyra genelec. Man kan få rätt så skapligt för 3-5k. En bra site är ordermusic som säljer allt inom musik. Där kan du hitta bra och billiga märken till riktigt svindyra märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du matat den med ström då? De skall ju ha 48v ... vet inte hur ditt ljudkort fungerar men det brukar sitta nån knapp och så kan det hända att det står 48v phatom mating eller nått sånt. Varning för denna knapp för den skall man inte ha påslagen om man kör med något annat än just en MIC som skall matas med spänning.

Kolla en sväng i ditt ljudkorts manual om det står något om detta.

Ge inte upp så lätt- det är så här det är i bland att börja med musik i bland en del att plugga in...och man lär sig något på vägen.

Skrivet av Musicismydrug:

Tjena!
Börjar med att inleda denna tråd med att säga att jag inte är särskilt rutinerad inom detta område så ifall jag är lite trög så va ej för hård emot mig
Köpte en bundle där mikrofonen heter sE X1. Såhär ser hela bundlen ut: http://www.thomann.de/gb/se_electronics_x1_studio_bundle.htm
Till det köpte jag http://www.thomann.de/gb/focusrite_saffire_6_usb.htm.
Jag hade problem direkt när jag satte upp allt. För det första så var/är min mikrofon (i ställningen) aningen sne, jag vet inte varför eller om det gör något, men jag nämner det i varje fall. Sen efter det så laddade jag ner alla drivrutiner och alla installationer med saffiren 6. När jag sedan satte igång och försökte spela in så hade jag stora problem med att få igång något då mikrofonen var svinlåg även fast gainern va MAX och inspelningsljudet på datorn också va det.
Efter att trixxat fram och tillbaka så fick jag äntligen i alla fall igång allt och det funkar fint att spela in på audiocity (programmet jag använder).
Jag har gainern på ungefär 4, det gör så att ljudet blir rätt lågt, men har läst att det är bra att jobba med lägre frekvenser för att sedan höjja dom efter inspelningen.
Det jag vill ha hjälp med/undrar över är att jag inte är riktigt helt nöjd med det jag får fram utav grejjerna. Gör jag något fel? Är det något i focusriten som är inställd fel, något på mikrofonen?
Jag bör tillägga att jag kan mixa/mastra vocals relativt bra men jag tycker att ljudet i mina låtar inte kommer till sin rätt. Kan länka exempel: https://soundcloud.com/hedelin/hedelin-not-alone-original/s-Q... .
Min känsla är att jag inte får fram den kvaliten som jag vill. Det låter lite amatörmässigt. Håller ni med eller är det för att jag jobbat länge med samma låt?

Något som jag också bör nämna är att jag inte compressat mina vocals än så länge (eftersom jag inte kan det atm), kan det vara problemet? Skulle vocalsen låta mycket bättre då? Eller är det bara att mikrofonen/ljudkortet inte håller måttet? Eller kan det vara att jag felkopplat något med interfacen/micken?

Blev ett rätt långt inlägg och vill tacka dom tappra krigarna som läser igenom detta och kan hjälpa mig!! tack

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Hörlurar är väldigt personligt lika dant gäller det högtalare. Däremot att sitta med billiga dator högtalare när man håller på med musik är bara no no. Du behöver inte ruinerna dig i svindyra genelec. Man kan få rätt så skapligt för 3-5k. En bra site är ordermusic som säljer allt inom musik. Där kan du hitta bra och billiga märken till riktigt svindyra märken.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.thomann.de/se/shure_srh_840.htm så dom dära håller inte om jag vill kunna mixa/mastra en låt så den kan spelas på "radio" liksom eller hur man nu ska uttrycka sig.

Permalänk
Skrivet av Musicismydrug:

http://www.thomann.de/se/shure_srh_840.htm så dom dära håller inte om jag vill kunna mixa/mastra en låt så den kan spelas på "radio" liksom eller hur man nu ska uttrycka sig.

Jorå det kan man... Det kräver lite tänk bara... En högtalare med kraftig bashörtalare gör att när du gör din musik då sänker du kanske basen något. Sen när du spelar upp den på ett par högtalare som inte har s kraftig bashögtalare så kommer det låta med lite bas... För du har ju sänkt basen (Eventuellt).

jag tycker att du skall skita i alla sådan här tips och hardcore sätta i gång och göra musik Det du har är inte bra eller optimalt men du kan göra musik... Sen när du kan mer så tittar du på dom där bitarna. bit för bit, det är mycket man skall kunna och det är bättre att börja nån stans än att börja kasta ut tusenlappar hit och dit.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

http://www.thomann.de/se/shure_srh_840.htm så dom dära håller inte om jag vill kunna mixa/mastra en låt så den kan spelas på "radio" liksom eller hur man nu ska uttrycka sig.

Tycker det är dumt att ha radio som referens,mycket är sönderprocessat där med vissa undantag,köp hellre ett par cdskivor med lite välproducerat musik.