Missnöjd med inköp av mikrofon och ljudkort. Gör jag något fel? (Exempel)

Permalänk

Missnöjd med inköp av mikrofon och ljudkort. Gör jag något fel? (Exempel)

Tjena!
Börjar med att inleda denna tråd med att säga att jag inte är särskilt rutinerad inom detta område så ifall jag är lite trög så va ej för hård emot mig
Köpte en bundle där mikrofonen heter sE X1. Såhär ser hela bundlen ut: http://www.thomann.de/gb/se_electronics_x1_studio_bundle.htm
Till det köpte jag http://www.thomann.de/gb/focusrite_saffire_6_usb.htm.
Jag hade problem direkt när jag satte upp allt. För det första så var/är min mikrofon (i ställningen) aningen sne, jag vet inte varför eller om det gör något, men jag nämner det i varje fall. Sen efter det så laddade jag ner alla drivrutiner och alla installationer med saffiren 6. När jag sedan satte igång och försökte spela in så hade jag stora problem med att få igång något då mikrofonen var svinlåg även fast gainern va MAX och inspelningsljudet på datorn också va det.
Efter att trixxat fram och tillbaka så fick jag äntligen i alla fall igång allt och det funkar fint att spela in på audiocity (programmet jag använder).
Jag har gainern på ungefär 4, det gör så att ljudet blir rätt lågt, men har läst att det är bra att jobba med lägre frekvenser för att sedan höjja dom efter inspelningen.
Det jag vill ha hjälp med/undrar över är att jag inte är riktigt helt nöjd med det jag får fram utav grejjerna. Gör jag något fel? Är det något i focusriten som är inställd fel, något på mikrofonen?
Jag bör tillägga att jag kan mixa/mastra vocals relativt bra men jag tycker att ljudet i mina låtar inte kommer till sin rätt. Kan länka exempel: httpsb .
Min känsla är att jag inte får fram den kvaliten som jag vill. Det låter lite amatörmässigt. Håller ni med eller är det för att jag jobbat länge med samma låt?

Något som jag också bör nämna är att jag inte compressat mina vocals än så länge (eftersom jag inte kan det atm), kan det vara problemet? Skulle vocalsen låta mycket bättre då? Eller är det bara att mikrofonen/ljudkortet inte håller måttet? Eller kan det vara att jag felkopplat något med interfacen/micken?

Blev ett rätt långt inlägg och vill tacka dom tappra krigarna som läser igenom detta och kan hjälpa mig!! tack

Permalänk
Medlem

Om du kopplar hörlurar till studiokortet och talar i micken är det fortfarande lågt ljud då?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Om du kopplar hörlurar till studiokortet och talar i micken är det fortfarande lågt ljud då?

Asså själva ljudvolymen funkar nu. I alla fall om jag använder audiocity och snackar skype. Har inte testat något annat ännu. Däremot lite små missnöjd med kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

Asså själva ljudvolymen funkar nu. I alla fall om jag använder audiocity och snackar skype. Har inte testat något annat ännu. Däremot lite små missnöjd med kvalitén.

Lyssnade på ditt ljudklipp,låter ok men kunde vara lite mer dynamik i ljudet,det låter typisk modern söndermastrad populärmusik,tycker man ska bryta den trenden och satsa på kvalite.

Permalänk
Rekordmedlem

Desto starkare analogsignal du har desto bättre utnyttjar du ADCn i ljudkortet, om du behöver höja sången digitalt så vore det bättre att du spelat in starkare från början.
Vad är det specifikt du inte gillar med hur mikrofonen och ljudkortet presterar?
Har du provat att tala/sjunga och spela in det och låta någon annan jämföra det med hur du låter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Desto starkare analogsignal du har desto bättre utnyttjar du ADCn i ljudkortet, om du behöver höja sången digitalt så vore det bättre att du spelat in starkare från början.
Vad är det specifikt du inte gillar med hur mikrofonen och ljudkortet presterar?
Har du provat att tala/sjunga och spela in det och låta någon annan jämföra det med hur du låter ?

känns som att ljudet inte blir så "cleant" som på radion om du förstår vad jag menar. om du lyssnar på klippet låter det väl dugligt men inte perfekt. i alla fall inte i mina öron. har förvisso inte compressat någonting. skulle det göra ljudet "cleanare"?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Lyssnade på ditt ljudklipp,låter ok men kunde vara lite mer dynamik i ljudet,det låter typisk modern söndermastrad populärmusik,tycker man ska bryta den trenden och satsa på kvalite.

okej, men du tkr ändå att det kvaliten på vocalsen är helt okej med andra ord jämfört med radiomusik i samma genre? isåfall e jag såklart nöjd, men jag persongligen känner att ljudet känns inte crystal clear direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

okej, men du tkr ändå att det kvaliten på vocalsen är helt okej med andra ord jämfört med radiomusik i samma genre? isåfall e jag såklart nöjd, men jag persongligen känner att ljudet känns inte crystal clear direkt

Det är ju en ganska billig mick,en bra kondensator mick kostar väl 10-20k och uppåt om det ska vara proffsgrejer.

Permalänk
Medlem

https://soundcloud.com/hedelin/hedelin-not-alone-original/s-Q... Så hör jag ej någon sång i höger högtalare. är det meningen?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Skrivet av Leestander:

https://soundcloud.com/hedelin/hedelin-not-alone-original/s-Q... Så hör jag ej någon sång i höger högtalare. är det meningen?

lyssna på denna istället:
https://soundcloud.com/hedelin/testarnytt/s-Z0ejr

Permalänk
Skrivet av Leestander:

https://soundcloud.com/hedelin/hedelin-not-alone-original/s-Q... Så hör jag ej någon sång i höger högtalare. är det meningen?

oj läste din fråga fel sry. mm samma för mig. vettefan vrf de blir så heller :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

Samma dära. ingen sång i höger!
alltså så hör jag sång + annat i vänster... och bara annat i höger.
EDIT
Hör lite eko i höger.
Testa att göra en ny inspelning och se om det blir likadant fel? koppla micken i annat uttag där du kan spela in ifrån och se om det är samma fel då? för att se om det är micken eller Focusrite.
Ingen expert på detta sorry.

Kan ju vara min FiiO som spökar med..

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

Tycker inte det är nåt direkt fel på sången,kanske du skulle höja den lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Samma dära. ingen sång i höger!
alltså så hör jag sång + annat i vänster. och bara annat i höger ^^.

Det funkar bra hos mig.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Tycker inte det är nåt direkt fel på sången,kanske du skulle höja den lite.

okej okej. men med andra ord så kan jag inte kräva så mkt mer av det jag köpt? förväntade mig lite mer men har som sagt ingen tidigare erfarenhet så kanske är detta man får för pengarna.

Permalänk
Skrivet av Musicismydrug:

Samma sak här bara sång ur höger, vänster är det lite sång ur men låter som någon ligger i ett badkar och nynnar.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Skrivet av Mickelit00:

Samma sak här bara sång ur höger, vänster är det lite sång ur men låter som någon ligger i ett badkar och nynnar.

ok ok. är det bara sången? eller är det något märkligt med bakgrundsmusik också? har eqat dom främre tonerna på vocalsen, kanske beror på detta, men det låter lite skumt på ett sätt okcså.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Musicismydrug:

känns som att ljudet inte blir så "cleant" som på radion om du förstår vad jag menar. om du lyssnar på klippet låter det väl dugligt men inte perfekt. i alla fall inte i mina öron. har förvisso inte compressat någonting. skulle det göra ljudet "cleanare"?

Mycket av det du hör på skiva är ju ganska sönderprocessat och det har ju inget med mikrofonen att göra, men kan du inte bara ladda upp sångspåret så kanske det blir lättare att höra om det är nått konstigt med hur det låter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter mycket efterforskning köpte jag mig en M-Audio M-track + en MXL 990 komplett med mic-arm och puff-filter för under 2000 kr från Thoman. Blev riktigt överraskad över inspelningarna så att man måste betala tiotusentals kronor för att det ska låta bra behöver inte vara sant

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mycket av det du hör på skiva är ju ganska sönderprocessat och det har ju inget med mikrofonen att göra, men kan du inte bara ladda upp sångspåret så kanske det blir lättare att höra om det är nått konstigt med hur det låter ?

mm det e sant. aa kan skicka den "helt clean" så kan ni bedömma kvaliten. ge mig 1 sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Lyssnade på ditt ljudklipp,låter ok men kunde vara lite mer dynamik i ljudet,det låter typisk modern söndermastrad populärmusik,tycker man ska bryta den trenden och satsa på kvalite.

Du är en sån där som tycker att modern musik låter bättre på vinyl, va?

Permalänk
Skrivet av Musicismydrug:

ok ok. är det bara sången? eller är det något märkligt med bakgrundsmusik också? har eqat dom främre tonerna på vocalsen, kanske beror på detta, men det låter lite skumt på ett sätt okcså.

Bara sången, bakgrundsmusiken ligger lika jämnt.
Skumt iaf.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk

https://soundcloud.com/hedelin/s-ng/s-Ryfzr
får ursäkta för min sångröst, började sjunga för 2 veckor sedan så är inte särskilt bra men förhoppnigsvis blir jag det en dag!

Permalänk
Skrivet av Mickelit00:

Bara sången, bakgrundsmusiken ligger lika jämnt.
Skumt iaf.

https://soundcloud.com/hedelin/s-ng/s-Ryfzr
blir det samma på den? om du får samma på den så har det ngt som ej funkar korrekt med mikrofonen/ljudkortet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Musicismydrug:

ok ok. är det bara sången? eller är det något märkligt med bakgrundsmusik också? har eqat dom främre tonerna på vocalsen, kanske beror på detta, men det låter lite skumt på ett sätt okcså.

Du har ju eqat allt och inte enbart sångspåret.dessutom finns det bara lite eko av sången i h kanalen på båda versionerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Du är en sån där som tycker att modern musik låter bättre på vinyl, va?

Spelar knappast vinylskivor,det digitala mediet är objektivt överlägset vinylskivorna,det är de som sitter bakom spakarna som det är fel på.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju eqat allt och inte enbart sångspåret.dessutom finns det bara lite eko av sången i h kanalen på båda versionerna.

ja precis, har ju mixat/eqat allt på låten så är konstigt att man bara hör sången från ena "hörluren". jag tog på mig mina egna hörlurar nu och märkte att sången enbart kmr på ena hörluren även på min första "inspelning" så det är ngt med mikrofonen/ljudkortet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Musicismydrug:

https://soundcloud.com/hedelin/s-ng/s-Ryfzr
blir det samma på den? om du får samma på den så har det ngt som ej funkar korrekt med mikrofonen/ljudkortet.

När du spelar in sången så blir det bara en kanal, den panorerar du sedan till den position du vill ha sångaren, du har lagt sången enbart i v kanal på det färdiga resultatet.
dessutom kan det där inte vara ett oprocessat sångspår, det blir reverb på några ställen, hur ? Och det låter även som det är nån mer i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Musicismydrug:

ja precis, har ju mixat/eqat allt på låten så är konstigt att man bara hör sången från ena "hörluren". jag tog på mig mina egna hörlurar nu och märkte att sången enbart kmr på ena hörluren även på min första "inspelning" så det är ngt med mikrofonen/ljudkortet

Nej du spelar in sången på EN kanal, sedan måste du panorera ut den till centrum om du vill ha sången i mitten, det är du som måste göra det när du mixar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden, men då det är svår BS-varning i denna tråd, känner jag att jag måste gripa in lite snabbare.

Skrivet av Musicismydrug:

okej okej. men med andra ord så kan jag inte kräva så mkt mer av det jag köpt? förväntade mig lite mer men har som sagt ingen tidigare erfarenhet så kanske är detta man får för pengarna.

Kolla på youtube vad andra lyckas med.
Se till att spela in med 24-bitar sampling/bit depth och att hålla inspelningen mellan -18 och -6 dB, (-6 absolut högsta) så har du bästa förutsättningarna för att få ett så naturligt ljud från mikrofonen som möjligt. Bitrate är mindre viktigt i det avseendet, så du får avväga om du vill ha låga latencies, eller högre sample rate.

Skrivet av Musicismydrug:

oj läste din fråga fel sry. mm samma för mig. vettefan vrf de blir så heller :S

Det är för att du spelar in mono på ett stereo-spår. Om du byter input på ljudkortet kommer det bara att höras i höger kanal. Lösningen på detta är att ändra till mono output på spåret, eller helt enkelt lägga dit ett nytt monospår och dela stereospåret dit, så blir det centrerat.

Det är klart att en dyr tubmikrofon kommer att ha ett ljud som ligger närmare det vi letar efter när vi spelar in, men faktum är att många billiga dynamiska mikar och transistorkondensatorer låter riktigt bra. Skillnaden på transistor och tub är att man får ett mer ofärgat ljud med en transistor och får manipulera ljudet själv.