Ibuypower visar Steam Machine med samma prislapp som Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kan även se att Samsung släpper en "Samsung Galaxy Steam Machine" med.
Tror de gärna vill vara med i vardagsrumsracet och släppa något innan eventuellt Apple gör det.

Före Apple? För sent! http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Bandai_Pippin

Permalänk
Medlem

Allt jag vill ha är deras kontroller, någon som har en aning om vad den kanske kommer att kosta?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nu är väl Kinect iofs nästan lika dyr som själva lådan Xbox One. Så jämförelsen haltar lite tycker jag.

Det gör den väl inte? Microsoft själva har bestämt att Kinect ska vara med och då blir priset som det är.

Kul med Steam Machines! Ser gärna fler maskiner längre fram inom samma pris som de nya konsolerna har.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Skeptiskt men väntar spänning på recensioner hur som

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Inaktiv

AMD grafikkort i ett Linuxbaserat system? Jag är skeptisk.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av taailyn.:

Pippin var förvisso en gigantisk flopp, men teoretiskt sett så är du korrekt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Köper hellre en konsoll än detta. Svag GPU också, men även om de hade haft en starkare GPU hade det inte spelat någon större roll. SteamOS gör fortfarande inte så du kan spela konsoll exklusiva spel (och det är en av de stora anledningarna du köper en konsoll).

Du lär hellre inte få samma känsla som på en konsoll då majoriteten av spelen för PC är gjorda för mus och tangentbord, även om Valve har gamepad stöd så är det bara en keymapping och det ändrar fortfarande inte UIn, som är största skurken.

Så nej tack, spelar hellre på konsoll förutom strategi och simulation spel, de är bäst på PC helt klart. Tar lite sämre grafik över den överlägsna spelupplevelsen, grafik är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Väldigt snålt val av gpu när amd cpu ändå kostar så lite . Hade förväntat mig 280x iallafall med tanke på att r9 270x inte ens kan maxa gamla bf3

"Mycket vill ha mer" ??

Dollarkursen är förvisso inte exakt den samma på alla sidor men ungefär villet i sig bör ge ca: 6.57kr när detta skrivs, om vi förenklar allt och bara tar 499 x 6.57 samt avrundar uppåt så resulterar det i ca: 3.3k.

För en gång skull så måste jag nog säga att priset känns rätt, du köper ju en färdig spel/media maskin och tilltalar nog framför allt många av de som inte bygger sina datorer själva men även en del av oss, den ser ju rätt ok ut också i min mening.

Jag kommer inte köpa den men verkar intressant ändå.

Permalänk

jag ser framför mig hur en film spelas upp där Gabe Newell ligger på marken med en Barret 50 cal. i högsta beredskap och sen klipper det till en bild av någon av konsollernas logga, med ett Crosshair på och ett omladdningsläte klipps in

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

När den här maskinen släpps så kommer det finnas bättre budget kort än 270..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon228747:

AMD grafikkort i ett Linuxbaserat system? Jag är skeptisk.

Nu har de ju en anledning att fixa sin satans OpenCL-prestanda i alla fall!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Köper hellre en konsoll än detta. Svag GPU också, men även om de hade haft en starkare GPU hade det inte spelat någon större roll. SteamOS gör fortfarande inte så du kan spela konsoll exklusiva spel (och det är en av de stora anledningarna du köper en konsoll).

Du lär hellre inte få samma känsla som på en konsoll då majoriteten av spelen för PC är gjorda för mus och tangentbord, även om Valve har gamepad stöd så är det bara en keymapping och det ändrar fortfarande inte UIn, som är största skurken.

Så nej tack, spelar hellre på konsoll förutom strategi och simulation spel, de är bäst på PC helt klart. Tar lite sämre grafik över den överlägsna spelupplevelsen, grafik är inte allt.

Pc spel är mycket billigare så det finns visst en bra anledning att köpa det här än console.

Permalänk
Skrivet av fark:

"Mycket vill ha mer" ??

Dollarkursen är förvisso inte exakt den samma på alla sidor men ungefär villet i sig bör ge ca: 6.57kr när detta skrivs, om vi förenklar allt och bara tar 499 x 6.57 samt avrundar uppåt så resulterar det i ca: 3.3k.

För en gång skull så måste jag nog säga att priset känns rätt, du köper ju en färdig spel/media maskin och tilltalar nog framför allt många av de som inte bygger sina datorer själva men även en del av oss, den ser ju rätt ok ut också i min mening.

Jag kommer inte köpa den men verkar intressant ändå.

Glöm inte moms:

499$ = 3276 sek
3276 * 1,25 = 4095 sek

Fortfarande grymt bra pris

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Nu har de ju en anledning att fixa sin satans OpenCL-prestanda i alla fall!

Råkar det vara OpenGL du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Väldigt snålt val av gpu när amd cpu ändå kostar så lite . Hade förväntat mig 280x iallafall med tanke på att r9 270x inte ens kan maxa gamla bf3

Kan kanske inte "maxa" Bf3 på windows, men det är inte tanken att man ska ha windows installerat heller..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon228747:

Råkar det vara OpenGL du menar?

Menar faktiskt OpenCL. Men ja, OpenGL också! Herregud. AMD borde kamma sig. Fortfarande bättre drivrutiner än Nvidias propreitära.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HansTriceps:

Ofasen! Mycket skulle jag kunna kalla mitt grafikkort men diskret vetifasiken! Tack för svar

Det är för att skilja mellan integrerad grafik som blivit vanlig nu. Sen har diskret flera betydelser. Det du tänker på definierar SAOL som "taktfull, finkänslig" och SAOB lägger även till "tystlåten, måttfull, återhållsam" och så vidare men det finns en annan betydelse av ordet. Det härstammar från latinets discretus och betyder åtskild. Det är inte lika vanligt i dagligt tal men används relativt ofta i tekniska sammanhang. Det finns till exempel diskret matematik, diskreta sannolikshetsfördelningar, diskreta rum och inom elektroniken pratar man ofta om diskreta komponenter som en motsats till integrerade.

Skrivet av Lexius:

Väldigt snålt val av gpu när amd cpu ändå kostar så lite . Hade förväntat mig 280x iallafall med tanke på att r9 270x inte ens kan maxa gamla bf3

Hade de tryckt in ett 280X som har ett rekommenderat pris på $299 hade de inte kunnat sälja datorn för $499. Även om AMD har billiga processorer så får du inte in en vettig CPU, RAM, moderkort, chassi, nätagg och handkontroll i en budget på $200. Det lär dyka upp fler enheter med kraftigare grafikkort men de kommer kosta mer också. Den här är tänkt att lägga sig i direkt kollisionskurs med nuvarande konsoler när det gäller pris och då får man också hårdvara som matchar.

Skrivet av TheCouchNerd:

Köper hellre en konsoll än detta. Svag GPU också, men även om de hade haft en starkare GPU hade det inte spelat någon större roll. SteamOS gör fortfarande inte så du kan spela konsoll exklusiva spel (och det är en av de stora anledningarna du köper en konsoll).

Du lär hellre inte få samma känsla som på en konsoll då majoriteten av spelen för PC är gjorda för mus och tangentbord, även om Valve har gamepad stöd så är det bara en keymapping och det ändrar fortfarande inte UIn, som är största skurken.

Så nej tack, spelar hellre på konsoll förutom strategi och simulation spel, de är bäst på PC helt klart. Tar lite sämre grafik över den överlägsna spelupplevelsen, grafik är inte allt.

Ett R7 270 har fortfarande fler kärnor och högre klockfrekvens än både Xbone och PS4 så vet inte riktigt om det är rätt att kalla grafikkortet svagt. Med tanke på hur klen Jaguar faktiskt är skulle det inte förvåna mig om du har högre prestanda på CPU också.

Sen vet jag inte riktigt vilka spel du spelar man många spel som är vettiga att köra med handkontroll har bra stöd för handkontroll och ändrar följaktligen gränssnittet. De senaste spelen jag kört med kontroll ändrade till och med bilderna och texten i spelet och menyerna när jag kopplade in min 360-kontroll. Det handlade om Bastion, Pinball FX2 och Burnout Paradise. Sen är det inte så konstigt att menyerna är dåligt anpassade för handkontroll i många andra spel eftersom själva spelet är hopplöst att spela med handkontroll. Jag hade aldrig kommit på tanken att ens försöka spela FPS, RTS och så vidare med handkontroll för att det är så mycket sämre. Själva spelet i sig fungerar dåligt med handkontroll och det går inte att få det att fungera bra. Det är därför steams handkontroll försöker emulera mus och tangentbord snarare än att försöka vara en vanlig handkontroll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hade de tryckt in ett 280X som har ett rekommenderat pris på $299 hade de inte kunnat sälja datorn för $499. Även om AMD har billiga processorer så får du inte in en vettig CPU, RAM, moderkort, chassi, nätagg och handkontroll i en budget på $100. Det lär dyka upp fler enheter med kraftigare grafikkort men de kommer kosta mer också. Den här är tänkt att lägga sig i direkt kollisionskurs med nuvarande konsoler när det gäller pris och då får man också hårdvara som matchar.

Ett R7 270 har fortfarande fler kärnor och högre klockfrekvens än både Xbone och PS4 så vet inte riktigt om det är rätt att kalla grafikkortet svagt. Med tanke på hur klen Jaguar faktiskt är skulle det inte förvåna mig om du har högre prestanda på CPU också.

Precis!

Den här burken borde ju ha bättre prestanda än både Xbox One och PS4, åtminstone om man bortser från optimeringen för konsollerna. Sen ska man ju också komma ihåg att det här är fråga om en förstagenerationens budgetvariant. Det kommer garanterat duktigt dyrare burkar också, plus att andra generationen borde komma ganska fort. Överlag känns det här som ett mycket starkare alternativ än dagens nya konsoller.

PS4 och Xbox One har ju i mångt och mycket tagit PC-hårdvara utan att ge användarna fördelarna som PC-mjukvara ger. Om Valve lyckas få produktionsfördelar genom Steam Machines ser jag det enbart som positivt för PC-spelmarknaden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Största nackdelen som jag ser är att man i multiplayer med steams kontroll kommer möta motståndare som har tangentbord och mus medan man på playstation och xbox endast möter folk som spelar med handkontroll. Då tänker jag främst på fps.

Sen undrar jag hur det fungerar att lira spel som inte ingår i steams biblotek. Men det antar jag framtiden får visa.

Permalänk

Så vad är vitsen om man endast kan köra spel som finns på Steam? Värdelöst.
Kan väl lika gärna köra på PC.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nu ska det bli intressant att se om AMD kan få ordning på sina Linuxdrivrutiner i tid. I deras nuvarande tillstånd klarar denna burk INTE 60fps @ 1080p i de omtalade spelen. Drivrutinernas prestanda är rent ut sagt usel.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Så vad är vitsen om man endast kan köra spel som finns på Steam? Värdelöst.
Kan väl lika gärna köra på PC.

Vad är vitsen med att titta på film i soffan på tvn? Kan väl lika gärna göra det på PCn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Så vad är vitsen om man endast kan köra spel som finns på Steam? Värdelöst.
Kan väl lika gärna köra på PC.

Vad förväntar du dig egentligen? Steambox är bara en glorifierad HTPC. Allt du kan göra med en HTPC kan du göra med en steambox. Enligt Valve kan du köra vilket operativsystem du vill och göra vad som helst som du kan göra på en vanlig dator. Alltså om du vill köra spel som inte finns på steam? Installera då Windows och installera direkt på hårddisken..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Väldigt snålt val av gpu när amd cpu ändå kostar så lite . Hade förväntat mig 280x iallafall med tanke på att r9 270x inte ens kan maxa gamla bf3

Skojar du med mig eller?
De försöker konkurrera med konsoler, inte high-end PC datorer.
Den kostar lika mycket som en Xbox One och är kraftigare än både Xbox One och PS4, bara det borde ju ses som en bra sak.
PS4 har i rå grafisk prestanda 1.84TFLOPS och Xbox One ynka 1.31TFLOPS.
Ett R9 270X ligger långt över båda konsolerna på 2.69TFLOPS.

För att inte tala om att BF3 var ett stort steg över övriga titlar när det släpptes och fortfarande ser riktigt bra ut.

Permalänk
Avstängd

Det här är ju bara en av många versioner. Jag väntar på muskelvariaten.

Permalänk
Medlem

Hmm, från den vinkeln vi betraktar lådan så ser loggan som är inristad på ovansidan ut som en gigantisk... penis? Eller är detta något freudeanskt?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Sears:

Skojar du med mig eller?
De försöker konkurrera med konsoler, inte high-end PC datorer.
Den kostar lika mycket som en Xbox One och är kraftigare än både Xbox One och PS4, bara det borde ju ses som en bra sak.
PS4 har i rå grafisk prestanda 1.84TFLOPS och Xbox One ynka 1.31TFLOPS.
Ett R9 270X ligger långt över båda konsolerna på 2.69TFLOPS.

För att inte tala om att BF3 var ett stort steg över övriga titlar när det släpptes och fortfarande ser riktigt bra ut.

Amen brother. Tror folk missat poängen med en steam machine lite, massproducera en produkt med liknande komponenter och pressa priserna till tusen. Skitroligt att se detta!

Kan dock vara aktuellt att ta med i beräkningen att spelutvecklare älskar (med) konsoler varje dag i veckan och optimerar det till max.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

Kan dock vara aktuellt att ta med i beräkningen att spelutvecklare älskar (med) konsoler varje dag i veckan och optimerar det till max.

Jo, men hur du än gör så kommer du inte att kunna få ett spel att se lika bra ut på 1.84TFLOPS som på 2.69TFLOPS.
Du kan nog komma nära, men skillnaden är bara helt enkelt för stor.

Permalänk
Medlem

Varför köpa en konsol när man kan köpa en sånhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Gillar delen med Större än en PS4 men mindre än ett Xbox . Sist nämnda är ju i en så svår bedrift eftersom att VHS spelare dog för 10 år sen om inte mer.

Tycker ändå Xbox One och PS4 erbjuder en bättre diskret design en denna självlysande skokartong.