Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Egentligen kan bilden bli marginellt skarpare om man ligger i 60fps på en 120+hz skärm då den hinner uppdateras två gånger med samma bildruta till skillnad från en gång om man har 60hz, som kan ge lite eftersläpningar.
Fast ghosting existerar väl inte längre? Panelerna har väll blivit såpass bra hoppas jag.. upplever de bara på min 6 år gamla Tv, då jag spelar på den.. Hur det är med nya 60hz skärmar låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Hur är skärmen om man t. ex spelar Battlefield 4 på 60 FPS.
Kommer det vara skillnad ändå emot en 60hz skärm eller är det bara onödigt att ha en sån skärm om man inte når 144 fps?

Tacksam för svar!

Mvh
z0rks

Skärmens uppdaterings frekvens är alltid 144hz oavsett vad din fps ligger på, så det blir skillnad på bilden, men det är inte alla som märker av den, inte ens när man matchar hz med rätt fps.

Själv kan jag se skillnaden och tycker att det ger mer flyt i bilden även när fps:en är mycket lägre än vad skärmens uppdateringsfrekvens är.

Skärmens uppdateringsfrekvens påverkas inte av fps i spel.

Så ja, det blir skillnad med en 144hz skärm även om du spelar med 60fps.
Om du sedan märker av det mycket eller ens tycker att det är värt det kan ingen svara på än dig själv.

Om du hade en kompis som hade en 144hz skärm föreslår jag att prova att sitta vid den och spela ett tag och själv se vad du tycker om det.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Skärmens uppdaterings frekvens är alltid 144hz oavsett vad din fps ligger på, så det blir skillnad på bilden, men det är inte alla som märker av den, inte ens när man matchar hz med rätt fps.

Själv kan jag se skillnaden och tycker att det ger mer flyt i bilden även när fps:en är mycket lägre än vad skärmens uppdateringsfrekvens är.

Skärmens uppdateringsfrekvens påverkas inte av fps i spel.

Så ja, det blir skillnad med en 144hz skärm även om du spelar med 60fps.
Om du sedan märker av det mycket eller ens tycker att det är värt det kan ingen svara på än dig själv.

Om du hade en kompis som hade en 144hz skärm föreslår jag att prova att sitta vid den och spela ett tag och själv se vad du tycker om det.

Tack för svaret!

Det enda jag inte kan få 144 fps i som jag spelar är då BF4.

Men i t. ex CS:GO ligger jag ju garanterat på typ 300 fps så där bör det ju göra en märkbar skillnad. Har hört att det är stor skillnad att spela på en 120+hz skärm när det gäller FPS spel framförallt för att man lätt missar saker och så. Kan det stämma tro?

Jag har ju tyvärr ingen kompis som har en sån!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Jag märker en klar skillnad i flyt och rörelseskärpa gentemot min gamla 60hz IPS och min Eizo Foris FG2421. En så pass stor skillnad att jag inte kan gå tillbaka.

Då ligger jag på typ 80-120 FPS i BF4. Märker faktiskt inte så stor skillnad när frameraten droppar nedåt 80, är fortfarande oerhört smooth.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Jag märker en klar skillnad i flyt och rörelseskärpa gentemot min gamla 60hz IPS och min Eizo Foris FG2421. En så pass stor skillnad att jag inte kan gå tillbaka.

Då ligger jag på typ 80-120 FPS i BF4. Märker faktiskt inte så stor skillnad när frameraten droppar nedåt 80, är fortfarande oerhört smooth.

Okej!
Vad kör du på BF4? High eller?

Och vilken skärm har du?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

har inget att tillägga men vill tipsa om att elektroworld har ett bra erbjudande på en AOC skärm som är på 144hz här.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

har inget att tillägga men vill tipsa om att elektroworld har ett bra erbjudande på en AOC skärm som är på 144hz här.

Jävlar va billigt!
Frågan är ju hur bra den är!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Priset var ju verkligen rätt asså! Någon som har koll på deras skärmar?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Okej!
Vad kör du på BF4? High eller?

Och vilken skärm har du?

Medium/high. Ingen motion blur på, ingen post-AA. Har postprocessing på low tror jag för att få bort lite random smetighet. Det är ju dock med ett 670 som inte är det hetaste kortet i dagsläget.

Har en Eizo Foris FG2421.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Medium/high. Ingen motion blur på, ingen post-AA. Har postprocessing på low tror jag för att få bort lite random smetighet. Det är ju dock med ett 670 som inte är det hetaste kortet i dagsläget.

Har en Eizo Foris FG2421.

Ah okej förstår!

Härligt!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

har inget att tillägga men vill tipsa om att elektroworld har ett bra erbjudande på en AOC skärm som är på 144hz här.

najs tack blir nog köp för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Hur menar du här? behöver la inte ha screen tearing för han har hög fps/ hög hz?

Näh jag kanske förhastade mig lite där. Jag antar att det fungerar lika bra med v-synk ändå. Bör hamna på halva bildantalet istället för 144fps. Precis som det blir med en 60hz skärm, om fps'n går under 60, man hamnar effektivt på 30fps istället.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av z0rks:

Ah okej!
Händer ju att man gör det rätt intensivt ibland faktiskt!

Men är det värt att köpa en 144hz skärm i dagens läge tro?

Du spelar FPS-spel, så ett stort JA från min sida.

Din dator har samma CPU och GPU som min, och klarar därmed lätt att pusha över 100 fps i BF4. Man måste inte köra på Ultra – ärligt talat suger det rätt hårt att köra på Ultra om det innebär ~60 fps. Sätt Low och sen Textures och Lighting på Medium så får du någorlunda fin grafik och samtidigt det oslagbart underbara flyt som hög uppdateringsfrekvens ger.

Fundera inte ens på vsync. Tearing blir mindre synligt för varje ökning i uppdateringsfrekvens. Jag stör mig inte på (men kan om jag vill lätt se) tearing i 110 Hz, så i 144 Hz bör det absolut inte vara något problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Du spelar FPS-spel, så ett stort JA från min sida.

Ditt kort klarar lätt att pusha över 100 fps i BF4. Man måste inte köra på Ultra – ärligt talat suger det rätt hårt att köra på Ultra om det innebär ~60 fps. Sätt Low och sen Textures och Lighting på Medium så får du någorlunda fin grafik och samtidigt det oslagbart underbara flyt som hög uppdateringsfrekvens ger.

Fundera inte ens på vsync. Tearing blir mindre synligt för varje ökning i uppdateringsfrekvens. Jag stör mig inte på (men kan om jag vill lätt se) tearing i 110 Hz, så i 144 Hz bör det absolut inte vara något problem.

Okej får väl köra på de då om jag köper!

Vad tror du om AOC skärmen? Om du har koll på sånt

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Ah okej tack för svar allihopa. Men en som köpte en 144hz skärm nyligen sa att det fortfarande blev skillnad men han kanske inte är så kunnig då!

Men i desktop samt spel som CS & LoL där jag bör kunna ligga stabilt på 144hz så kommer det väl att bli märkbar skillnad eller?

Stopp, det kanske blir skillnad ändå. Kan ju mycket väl vara så att han får ett mycket mindre inputlag pga. svarstiden på hans nya skärm, vilket leder till att han känner skillnad, och sedan misstar detta för att det ska ha med uppdateringsfrekvensen att göra.

Finns mer till hur en skärm upplevs än bara uppdateringsfrekvensen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av z0rks:

Jävlar va billigt!
Frågan är ju hur bra den är!

Brorsan har en IPS skärm från AOC och även om själva bygget av skärmen känns så där så är det inget fel på själva panelen.

Skrivet av z0rks:

Okej får väl köra på de då om jag köper!

Vad tror du om AOC skärmen? Om du har koll på sånt

Om du kan tänka dig att klara dig utan allt det flashiga och kan tänka dig att tumma lite på byggkvaliten av skärmen så är AOC ett kap. Foten är väl så där men själva skärmen är det inte direkt något fel på och det är väl det viktigaste?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av z0rks:

Priset var ju verkligen rätt asså! Någon som har koll på deras skärmar?

Jag sitter med just en sådan skärm jag inhandlade från komplett vid en liten smårea (fick den för 1999) och är supernöjd! Jag tycker inte att det är en jättestor skillnad mellan denna samt BenQ's motsvarighet, Asus variant kan jag inte uttala mig om då jag aldrig fått nöjet att prova en.

Jag är åtminstone jättenöjd och rekommenderar skärmen starkt! du kommer nog vilja pilla lite i färginställningar o dylikt men det är inget måste!
Säg till om du har fler frågor så skall jag svara så gott jag kan!

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Brorsan har en IPS skärm från AOC och även om själva bygget av skärmen känns så där så är det inget fel på själva panelen.

Om du kan tänka dig att klara dig utan allt det flashiga och kan tänka dig att tumma lite på byggkvaliten av skärmen så är AOC ett kap. Foten är väl så där men själva skärmen är det inte direkt något fel på och det är väl det viktigaste?

Asså kul om den ser bra ut men visst skärmen ska ju va bra utseendet är inte så viktigt!

Skrivet av TheMonsterz0:

Jag sitter med just en sådan skärm jag inhandlade från komplett vid en liten smårea (fick den för 1999) och är supernöjd! Jag tycker inte att det är en jättestor skillnad mellan denna samt BenQ's motsvarighet, Asus variant kan jag inte uttala mig om då jag aldrig fått nöjet att prova en.

Jag är åtminstone jättenöjd och rekommenderar skärmen starkt! du kommer nog vilja pilla lite i färginställningar o dylikt men det är inget måste!
Säg till om du har fler frågor så skall jag svara så gott jag kan!

Jasså? Så du tycker jag borde slå till alltså?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

100% märkbart i lol, desktop osv. Den som inte märker stor skillnad är blind eller har stor motionblur inbyggt sen födelsen.

Kan inte spela lol,dota utan 120+hz skärm, musen gör störst skillnad, mjukheten du får av 120+ hz går inte att jämföra med värdelösa 60hz skärmar.

Skulle aldrig få för mig att använda 60hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

100% märkbart i lol, desktop osv. Den som inte märker stor skillnad är blind eller har stor motionblur inbyggt sen födelsen.

Kan inte spela lol,dota utan 120+hz skärm, musen gör störst skillnad, mjukheten du får av 120+ hz går inte att jämföra med värdelösa 60hz skärmar.

Skulle aldrig få för mig att använda 60hz skärm.

Har hört det med!
Jävla sugen asså

Men vet inte om man vågar köpa Aoc skärmen eller om man ska gå för en BenQ.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

En nackdel är ju förstås om man hade tänkt köra V-sync, och inte har en kepler GPU med en G-sync skärm.

Går att ställa in skärmen på 60hz om man vill i windows ju.

Skrivet av z0rks:

Ah okej!
Händer ju att man gör det rätt intensivt ibland faktiskt!

Men är det värt att köpa en 144hz skärm i dagens läge tro?

Ja. bara du har en bra cpu så kan du alltid köra lite lägre grafikinställningar för att få schysst flyt.

Skrivet av z0rks:

Okej låter ju bra!

Jag kör på Ultra i BF4 för tillfället med ett 280x, och vill nog inte gå under Ultra det är de som är grejen!
Men som sagt det kanske inte hjälper i BF4 men det hjälper nog i andra spel då jag verkligen kommer nå 144 fps stabilt så som CS och LoL.

Sen om man nu skulle köpa ett till kort och köra CF så kommer man nog säkert att nå 144 fps på HIGH i BF4.

i battlefield så blir skillnaden enorm. Kör hellre allt på lägsta än att spela bf i 60fps om det ska vara så.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

blev en aoc för mig tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Har hört det med!
Jävla sugen asså

Men vet inte om man vågar köpa Aoc skärmen eller om man ska gå för en BenQ.

Jag har aoc skärmen och jag är väldigt nöjd. Om du söker på prisjakt på skärmen så finns det en kommentar
om hur man kan ställa in skärmen för att få fina färger.
Rekommenderar skärmen speciellt till det priset. Köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Den som inte märker stor skillnad är blind eller har stor motionblur inbyggt sen födelsen.

lol, good one!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaaxs:

blev en aoc för mig tack för tipset

Fan nu blev jag ju också sugen haha

Är det bara att förhandsboka på deras sida eller?

Skrivet av Burner72:

Jag har aoc skärmen och jag är väldigt nöjd. Om du söker på prisjakt på skärmen så finns det en kommentar
om hur man kan ställa in skärmen för att få fina färger.
Rekommenderar skärmen speciellt till det priset. Köp

Okej så du tycker att den funkar bra i spel osv?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ne, det blir ingen skillnad.

Skärmens specificerade Hz är den högsta frekvensen den kan köras i förutsatt att din dator klarar av att mata den med tillräcklig kraft för det så det du egentligen frågar är ungefär "Går det fortare att åka 60km/h i en Ferrari än en Volvo?"

Hoppas du förstår

Oändligt bra liknelse

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Går att ställa in skärmen på 60hz om man vill i windows ju.

lol, tänkte inte på det...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Fan nu blev jag ju också sugen haha

Är det bara att förhandsboka på deras sida eller?

Okej så du tycker att den funkar bra i spel osv?

Jag spelar Planetside 2 mycket och det flyter på riktigt bra.
Rekommenderas starkt speciellt till det priset.
Jag köpte min på webhallen när dom hade BF4 release erbjudande i Göteborg, för ungefär samma pris.

Permalänk

Bara jag som har ont i huvudet eller ögonen efter har spelat längre med 60Hz alternativ under 60 fps? Märkte det när jag köpte min 120Hz skärm för något år sen. När jag spelat på tex xbox eller hemma hos någon kompis så får jag ont i ögonen och/eller huvudet, liksom bara lite, känns som om man koncentrerat sig väldigt mycket. Har nämligen en teori om ju mindre bilder per sekund man ser desto mera måste hjärnan tänka (göra egna bilder) för att förstå nästa bildrutor. (Menar så klart inte att jag ser varje bildruta)

Bör också sägas att detta inte uppstår om jag sitter och spelar vilket spel som helst. Men spel som kan gå "snabbt" tex nu sist satt vi hos en polare och spelade "Speedrunners" mycket roligt arcad-aktigt spel som går snabbt åt helvete i början. Innan man lärt sig det...rekommenderas

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har haft min AOC 144hz i typ två månader och inte märkt några problem alls. Standard TN panel, full HD, 144hz inga konstigheter. En polare har Asus motsvarande variant och märkte ingen skillnad mellan den och AOC:en, förutom att AOC är typ 1k billigare.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB