Ibuypower visar Steam Machine med samma prislapp som Xbox One

Permalänk

Bara ett problem, när man börjat spela i 144Hz känns 60 FPS verkligen inte next gen.... damnit, jag har förstört mig själv

Permalänk
Skrivet av R4UWR:

Varför köpa en konsol när man kan köpa en sånhär?

exklusiva spelen

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hmm, från den vinkeln vi betraktar lådan så ser loggan som är inristad på ovansidan ut som en gigantisk... penis? Eller är detta något freudeanskt?

Haha, jag såg det inte när jag kollade på bilden först, var tvungen att gå tillbaka och dubbelkolla och du har fan rätt..

Ont.

Jävligt intressant, både prissättning och prestanda, kanske blir att införskaffa sig en till lägenheten då man redan äger halva steams spelbibliotek....

Permalänk
Medlem

Perfekt för mig.

Funkar Sourcespelen i runt 100fps stabilt så är det ett givet köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Väldigt snålt val av gpu när amd cpu ändå kostar så lite . Hade förväntat mig 280x iallafall med tanke på att r9 270x inte ens kan maxa gamla bf3

De kommer i olika specifikationer så du kan mer eller mindre välja fritt bland vissa kombinationer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

När steam machine får exklusiva JRPG titlar så som t.ex. PS3(Tales of, White knight, FF åsv) så kommer jag slänga ett öga på det. Annars kör jag hellre med en lång HDMI sladd å valfri handkontroll.

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte alla svar som vill ha denna lådan och "väntar" på den..

Pro tip, köp skiten i delar som du troligen redan gjort med din main PC och wipps så har du den redan imorgon!

Skrivet av THB:

Det är just det som är grejen med Steam Machines, du skall kunna uppgradera med tex nytt GFX om du vill.

Du menar som i en vanlig dator?
Ursäkta men du får det att låta mer otroligt än det är bara för att Steam är med i namnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Glöm inte moms:

499$ = 3276 sek
3276 * 1,25 = 4095 sek

Fortfarande grymt bra pris

Xbox one 499 dollar, kostar i Sverige 4490 SEK
Steam Machine 499 dollar = 4490 SEK
Enkel matematik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Väldigt snålt val av gpu när amd cpu ändå kostar så lite . Hade förväntat mig 280x iallafall med tanke på att r9 270x inte ens kan maxa gamla bf3

Det blir en viss skillnad när dom kör det i linux..sen tror jag inte dom gör en billig mainstream version för att maxa spelen.

Du tycker alltså att en dator för $499 ska ha ett grafikkort som kostar 2500kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sork01:

Vad är vitsen med att titta på film i soffan på tvn? Kan väl lika gärna göra det på PCn

Nu kollar jag visserligen på film/serier via datorn på tv:n så.
Ser fortfarande ingen poäng i denna box, det är min åsikt så respektera den.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nu börjar Steammaskinerna synas. Spännande det här! Fast 270X..? Helt för klent....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt trevlig ut. Ultimata HTPC:n?

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Nu börjar Steammaskinerna synas. Spännande det här! Fast 270X..? Helt för klent....

För klent? Som tidigare nämnt så är det ju hästlängder bättre än både XBox One och PS4. Och på konsollerna så försvaras det ju med att "man har inte ett helt operativsystem" som ska dras runt samtidigt i bakgrunden.. Men det verkar ju vara på väg mot mer och mer "skräp" som ska ligga och suga resurser.

Om steam nu håller sitt Steam OS så rent som möjligt från diverse bloatware så kommer den ju fullständigt att krossa både XB1 och PS4.
Jag blir heller inte förvånad om Steam roffar åt sig ett och annat Steam OS exklusivt spel.

Det här var inte en dag försent

Men som sagt, den som lever får se

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

AMD grafikkort i ett Linuxbaserat system? Jag är skeptisk.

Ryktas att AMD håller på med en större uppdatering till sina Linux drivrutiner till 2014, annars så har jag svårt att see hur detta skall gå ihop.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mimematis:

Förstår mig inte alla svar som vill ha denna lådan och "väntar" på den..

Pro tip, köp skiten i delar som du troligen redan gjort med din main PC och wipps så har du den redan imorgon!

Du menar som i en vanlig dator?
Ursäkta men du får det att låta mer otroligt än det är bara för att Steam är med i namnet

Exakt, som en vanligt dator.
Steam Machines är ju mest för "konsolpojkar" som vill ha enkelheten (som de får med SteamOS) samt den stora fördelen att de kan uppgradera om de känns att det behövs utan att vänta på att köpa en helt ny spelkonsol.

Vissa verkar inte ha förstått att man kan göra det så ville säga att det är en stor fördel gentemot PS4/Xbone som dessa primärt skall slåss emot.

Sedan så kommer ju Steam även att börja med musik, film och tv så då blir det ett ännu större argument för en Steam Machine istället för de andra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kan även se att Samsung släpper en "Samsung Galaxy Steam Machine" med.
Tror de gärna vill vara med i vardagsrumsracet och släppa något innan eventuellt Apple gör det.

Missat "Apple TV" som redan funnits ett tag nu hos många i deras vardagsrum?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Exakt, som en vanligt dator.
Steam Machines är ju mest för "konsolpojkar" som vill ha enkelheten (som de får med SteamOS) samt den stora fördelen att de kan uppgradera om de känns att det behövs utan att vänta på att köpa en helt ny spelkonsol.

Vissa verkar inte ha förstått att man kan göra det så ville säga att det är en stor fördel gentemot PS4/Xbone som dessa primärt skall slåss emot.

Sedan så kommer ju Steam även att börja med musik, film och tv så då blir det ett ännu större argument för en Steam Machine istället för de andra.

Musik, film och tv. Du menar sånt som de nya konsolerna redan har? Jag har svårt och se att det blir en fördel gentemot konsolerna om inte steam machine får spotify.

Edit: Vi vet fortfarande inte vad vi får med steam OS. Folk snackar om det som att det är frälsaren. Men vi vet inte vad som kommer och om det kommer vara i närheten så smidigt som konsoler är.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Steam machines har ju Titans i deras finaste devkits och detta är ju bara början. Om ett Titan (+4770K CPU) kan ligga i den där lådan så får ju ett GTX780Ti även plats. För att inte tala om framtida GTX880 och Titan II. Så det blir ju naturligtvis både 1080p- och 1440p/1600p-gaming @ 60 fps på dessa i SteamOS under Q3/Q4 2014.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

Xbox one 499 dollar, kostar i Sverige 4490 SEK
Steam Machine 499 dollar = 4490 SEK
Enkel matematik

Plus moms.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Plus moms.

Där har han ju dock räknat med moms redan då han gör samma omräkning som på xbox one

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Där har han ju dock räknat med moms redan då han gör samma omräkning som på xbox one

Hade totalt missat det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Äntligen ett alternativ till vanlig konsol "xbox-PS4" vid TV spelade.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

För klent? Som tidigare nämnt så är det ju hästlängder bättre än både XBox One och PS4. Och på konsollerna så försvaras det ju med att "man har inte ett helt operativsystem" som ska dras runt samtidigt i bakgrunden.. Men det verkar ju vara på väg mot mer och mer "skräp" som ska ligga och suga resurser.

Om steam nu håller sitt Steam OS så rent som möjligt från diverse bloatware så kommer den ju fullständigt att krossa både XB1 och PS4.
Jag blir heller inte förvånad om Steam roffar åt sig ett och annat Steam OS exklusivt spel.

Det här var inte en dag försent

Men som sagt, den som lever får se

Konsoler försvaras med exklusiva spel och optimerade spel (bara en hårdvaruuppsättning).

Det finns redan spel som är SteamOS exklusiva -> spel som kräver steam och endast finns på den plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Musik, film och tv. Du menar sånt som de nya konsolerna redan har? Jag har svårt och se att det blir en fördel gentemot konsolerna om inte steam machine får spotify.

Edit: Vi vet fortfarande inte vad vi får med steam OS. Folk snackar om det som att det är frälsaren. Men vi vet inte vad som kommer och om det kommer vara i närheten så smidigt som konsoler är.

Valve har redan Spotify i både steamclient och big picture för SteamOS. Det är en uikit addon som du kan ladda hem från steam store *beta* som lägger spotitfy-client-qt in i steam's ui och lägger steams tema över qtmodulerna så det passar in perfekt utseendemässigt. Har inte provat det själv men flera betatestare säger att det är till och med bättre och mer överskådligt än standard spotify-client-qt som används på OSX och linux.

Enligt dem så kan det även bli aktuellt med kpart interface så du kan anpassa saker som filhanteraren dolphin/konqueror dokumentläsaren okular och bildvisaren gwenview med direkt som plugins till Steamclient i SteamOS i framtiden. (no guarantees though)

Det kommer betyda i kort att alla program som kör qt endast behöver lägga till kpartstöd (vilket är rätt simplelt om du redan använder kdeblibs överhuvudtaget) för att man ska kunna använda dem direkt i steamclient som plugins.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ja nintendo wii u är ju ingen värdig motståndare så detta blir ju riktigt intressnant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

För klent? Som tidigare nämnt så är det ju hästlängder bättre än både XBox One och PS4. Och på konsollerna så försvaras det ju med att "man har inte ett helt operativsystem" som ska dras runt samtidigt i bakgrunden.. Men det verkar ju vara på väg mot mer och mer "skräp" som ska ligga och suga resurser.

Om steam nu håller sitt Steam OS så rent som möjligt från diverse bloatware så kommer den ju fullständigt att krossa både XB1 och PS4.
Jag blir heller inte förvånad om Steam roffar åt sig ett och annat Steam OS exklusivt spel.

Det här var inte en dag försent

Men som sagt, den som lever får se

Jag tror inte det...
Om du skulle veta lite mer om systemutveckling så skulle du kunna konstatera att Steam Machines kommer inte krossa varken X1 eller PS4, detta beror på till största del av att Steam Machines kommer i olika varianter dvs. olika komponenter. Xbox360 är mycket sämre än C2D + Radeon HD5xxx men får fortfarande mer fps i spelen. Det är så att det är lättare att optimera koden för enbart ett system än för många olika system, så så länge Valve inte bestämmer en specifik hårdvaruuppsättning så kommer de aldrig att krossa de nya konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nu är inte en Steam Machine något för mig, men riktigt trevligt att de prissätter den så aggresivt och direkt mot dagens konsoler.
Med dualboot så har man en trevlig speldator samt en vettig surf/media-dator för "Svenssons".

Dual boot?
Steam OS är ju det första OSet på PC som enbart inriktar sig till spel.
Använder du bara din PC tillatt spela på finns det ingen orsak att lägga ut 1000:- för att få in Windows i den.
Detta är antagligen årets nyhet för oss som i huvudsak använder PCn för spel.
Snart kommer ett OS på PC som fokuserar på spel. Och det är gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Ofasen! Mycket skulle jag kunna kalla mitt grafikkort men diskret vetifasiken! Tack för svar

Lite OT men kan inte låta bli.
Exakt!
De som kom på namnet "Diskret Grafikkort" har nog inte använt ett modernt högpresterande grafikkort.

Däremot tycker jag att ämnet "Diskret Matematik" är en adekvat benämning för den matematiken man försöker göra så snabbt som möjligt precis innan inlämning

Permalänk
Medlem

Brukar inte "diskret", när vi pratar om grafikkort, handla om fläktlös/tyst fläkt?

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Hejsan Tumnus,

Skrivet av Tumnus:

Vad förväntar du dig egentligen? Steambox är bara en glorifierad HTPC. Allt du kan göra med en HTPC kan du göra med en steambox. Enligt Valve kan du köra vilket operativsystem du vill och göra vad som helst som du kan göra på en vanlig dator. Alltså om du vill köra spel som inte finns på steam? Installera då Windows och installera direkt på hårddisken..

Du har rätt i princip. Men tänk på vem som äger ansvaret att se till att Steam OS fungerar och hålls uppdaterat, jämfört med vem som gör det på din HTPC. Det är inte du, det enda du gör är ser till att "automatic updates" är checkat så skall du inte behöva bry dig om mer. Kan inte säga samma sak om min HTPC. Jag måste själv lägga ner tid för att se till att den hålls uppdaterad.

Glöm inte heller att hela OSet är byggt av Valve, jag anar att det kommer att boota snabbare än Windows etc.

Steam är i grund och botten en distributionstjänst, det är fritt för vem som helst att gå till Valve och se till att ens egen mjukvara görs tillgänglig via Steam. Visst det kostar en del.

Beroende på hur SteamOS artar sig tror jag säkert att andra spelproducenter är Valve kan komma att tänka sig att porta sina spel till Steam OS.

I vilket fall som helst så är det bästa att Microsoft och Sony har fått en ny konkurent. Samma sak kan man säga om Windows., det är inte självklart att Windows är herre på täppan längre som spel OS....