Bygga digital butiksskyltning, hjälp med tips och trix.

Permalänk
Medlem

Bygga digital butiksskyltning, hjälp med tips och trix.

Jag håller nu på att försöka ta fram en billig lösning för digital skyltning i butik. För att åstakomma detta är min tanke att använd för varje skylt, en bildskärm och en Raspberry PI och sedan en server som står och delar ut bildmaterial som ska visas på skärmarna. På Pi:n är min tanke att använda mig av Raspbian som OS och servern är för närvarande en vanlig windows burk med en utdelad mapp där bilderna kommer ligga.

Tanken är rätt enkel i mitt huvud, skärmen ska visa bilder som rullar under dagen. Bilderna ska dock gå att hänvisa till vissa tider på dygnet, gärna hur som helst med tex filnamn bestående av en timestam, men i alla fall dela upp så vissa bilder bara visas på förmiddagen, några under lunchtid och några under kvällstid.

Jag har ytterst lite kompetens ang. Linux men har hållit på lite granna så det är inte helt nytt för mig. Tanken är att datorn ska starta en viss tid låt oss säga 07:00 på dygnet och sedan rulla igång bilderna som ligger i den mapp som man bestämmer att den skärmen ska visa. När då klockan slår 10:00 så vill jag att skärmen ska ändra bilderna och välja en uppsättning andra bilder som tex endera heter något speciellt eller som ligger i en speciell mapp. När klocka då sedan slår om till 14:00 så ska skrämen byta bilder igen osv. sov. för att sedan stänga av sig klockan 21:00. Dessutom vill jag gärna att man ska kunna lägga in nya bilder under dagen och då ska skärmen känna av att det tillkommit/försvunnit bilder och lägga till/ta bort dom ur bildspelet. Uppdateringen behöver nödvändigtvis inte ske direkt utan kan ligga med låt oss säga en timmes intervall.

Skärmen kommer inte att erhålla något tangentbord.

Finns det någon vänlig skäl därute som skulle kunna hjälpa mig lite på traven?

Har testat lite nu med FIM, FBI och även tagit mig en titt på CRON.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Feh kanske kan funka också:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Feh

Typ installera openbox med feh för att visa skrivbordsbilder. Grundkonfigurationen av openbox är ett tomt skrivbord utan ikoner, verktygsfält och annat så det blir bara bilderna som visas med feh.

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta på en färdig lösning, som tex http://xibo.org.uk/, om jag vore du.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger, kolla på http://xibo.org.uk/ - dock verkar folk ha lite problem med raspberry pi, men det kanske är löst (jag kör inte med raspberry själv).
Du behöver lite kunskap om webservrar.
Med Xibo kan du lägga in bilder, text, flash powerpoint m.m. och styra allt med scheman för olika dagar och tider.

Själv kör jag en Windows burk som webserver (Xampp för Apache och MySQL)
Till skärmen har jag kopplat en gammal windows burk som klient (med Xibo klientprogram som ansluter till servern).
För att ändra saker och ting så ansluter man enkelt via en webbläsare till servern.

Kör man med en skärm bara, så kan man köra webservern på samma burk.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Feh kanske kan funka också:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Feh

Typ installera openbox med feh för att visa skrivbordsbilder. Grundkonfigurationen av openbox är ett tomt skrivbord utan ikoner, verktygsfält och annat så det blir bara bilderna som visas med feh.

Första tanken var att använda tex FBI för att slippa köra ett grafiskt gränssnitt. Men det kanske kan vara ett alternativ, dock så verka det nedanstående förslagen mycket intressant. Tackar för förslaget. Alla sådana är av nytta på ett eller annat sätt.

Skrivet av mix_room:

Jag skulle titta på en färdig lösning, som tex http://xibo.org.uk/, om jag vore du.

Skrivet av MadFred:

Som ovan säger, kolla på http://xibo.org.uk/ - dock verkar folk ha lite problem med raspberry pi, men det kanske är löst (jag kör inte med raspberry själv).
Du behöver lite kunskap om webservrar.
Med Xibo kan du lägga in bilder, text, flash powerpoint m.m. och styra allt med scheman för olika dagar och tider.

Själv kör jag en Windows burk som webserver (Xampp för Apache och MySQL)
Till skärmen har jag kopplat en gammal windows burk som klient (med Xibo klientprogram som ansluter till servern).
För att ändra saker och ting så ansluter man enkelt via en webbläsare till servern.

Kör man med en skärm bara, så kan man köra webservern på samma burk.

Börjar med att tacka er för ett bra förslag. Mycket tacksam när folk hjälper till.

Har testat Xibo ikväll dock på en Windows burk och konstaterat att det är ett alldeles lysande program för min del. Kanske om man får säga det lite väl avancerat. Men det är bara bra i längden då det blir utbyggbart med ideér.

Jag satte upp servern på min plats på ett webhotell (one.com) och körde clienten på en Windows 7 burk. Nu återstår ett problem, ett stort sådant. Raspberryn, har sökt lite och hittat en tråd på raspberrypi.org. Dock verkar det inte vara det enklaste för en nybörjare att få ordning på raspen som client.

Jag ska absolut försöka få ordning på den. Men om det skulle vara någon som kan hjälpa till med det på ett eller annat sätt så är jag otroligt tacksam för det. Någon som har en Pi som kan testa att sätta upp en client av den. Givetvis får den människan tillgång till servern jag satt upp för att slippa det strulet. Jag kan också skicka ett SD kort till personen om det skulle hjälpa.

Än en gång tack för tipsen än en gång.

Länk till Raspberrypi.org

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se