Hotkeya soundoutput - går det?

Permalänk
Medlem

Hotkeya soundoutput - går det?

Hola SweC!

Har nämligen ett lite mindre i-landsproblem.
Har flertalet uppspelningsenheter inkopplade i datorn. USB Headset, 3,5mm>RCA vidare in i en Stereo förstärkare samt en Optisk till en Receiver.

Min fråga är ifall det går att hotkeya typ .. '/' på numpaden till att byta emellan dem här uppspelningsenheterna?
Eller om det finns något program där man kan associera valfri 'task' till valfri knapp på tangentbordet.

Ogillar att hålla på att klicka upp uppspelningsenheter och switcha emellan allihopa, jag vet.. lat som sjutton.

Tack på förhand <3

Permalänk
Medlem

Jag har också samma dilemma, vore toppen om man kunde fixa till de med hotkeys.
Körde förlänge sen ett script i rainmeter som denna funktionen fanns med, men det vore smidigare om man kunde ha hotkey istället.

EDIT: hittade även denna sida med lite altenativ.
http://www.raymond.cc/blog/easily-change-or-switch-the-defaul...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

http://soundswitch.codeplex.com/

Dum man är som forumerar istället för att googla.

Men nu kan jag agera god samarit och säga att ovanför i länken så finns det en applikation (gratis) som tankas hem och installeras.

I den här applikationen kan du markera vilka uppspelningsenheter som skall användas (ifall man tillexempel har massa hdmi-uttag på grafikkortet så känner programmet igen dem här som uppspelningsenheter, då kan man få applikationen att ignorera dessa) därefter väljer du hotkey med vilken du vill switcha med, sen är det typ klart.

Därefter är det bara att minimera programmet. Det startas med windows så allting är klappat och klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

http://soundswitch.codeplex.com/

Dum man är som forumerar istället för att googla.

Men nu kan jag agera god samarit och säga att ovanför i länken så finns det en applikation (gratis) som tankas hem och installeras.

I den här applikationen kan du markera vilka uppspelningsenheter som skall användas (ifall man tillexempel har massa hdmi-uttag på grafikkortet så känner programmet igen dem här som uppspelningsenheter, då kan man få applikationen att ignorera dessa) därefter väljer du hotkey med vilken du vill switcha med, sen är det typ klart.

Därefter är det bara att minimera programmet. Det startas med windows så allting är klappat och klart.

passande avatar du har

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Hahhaha självdistans vet du!

Permalänk
Medlem

Det funka toppen bra!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hade gett upp hoppet, MEN DET FINNS

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det funka toppen bra!

Skrivet av GenKaan:

Hade gett upp hoppet, MEN DET FINNS

Härligt!

Permalänk
Medlem

Och så tänkte jag komma in här nu och säga just SoundSwitch! Det funkar faktiskt riktigt bra har använt det typ ett år nu efter att jag frågat på SweC också och blivit rekommenderad det. Har ctrl + alt + q som snabbknapp att växa mellan högtalarna och headsettet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Själv upplevlt programmet som buggigt ibland, speciellt om man använder Virtual Audio Cables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Och så tänkte jag komma in här nu och säga just SoundSwitch! Det funkar faktiskt riktigt bra har använt det typ ett år nu efter att jag frågat på SweC också och blivit rekommenderad det. Har ctrl + alt + q som snabbknapp att växa mellan högtalarna och headsettet.

Tyckte '-' vart förträffligt härligt, slipper massa keycombos.
Spelar inte heller någon roll om numlock är igång eller ej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

http://soundswitch.codeplex.com/

Dum man är som forumerar istället för att googla.

Men nu kan jag agera god samarit och säga att ovanför i länken så finns det en applikation (gratis) som tankas hem och installeras.

I den här applikationen kan du markera vilka uppspelningsenheter som skall användas (ifall man tillexempel har massa hdmi-uttag på grafikkortet så känner programmet igen dem här som uppspelningsenheter, då kan man få applikationen att ignorera dessa) därefter väljer du hotkey med vilken du vill switcha med, sen är det typ klart.

Därefter är det bara att minimera programmet. Det startas med windows så allting är klappat och klart.

Tackar för denna, hotkeya skiten gör allt så mycket smidigare när man sitter i soffan och glömt att ändra manuellt!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Tackar för denna, hotkeya skiten gör allt så mycket smidigare när man sitter i soffan och glömt att ändra manuellt!

Härligt att man kunde vara till hjälp för mer än en själv, kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Har ctrl + alt + q som snabbknapp att växa mellan högtalarna och headsettet.

Jag har F11, dock får man vara noga med att inte ha nån ljudström igång när man byter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har F11, dock får man vara noga med att inte ha nån ljudström igång när man byter.

Hade fått för mig att det beror på ifall man har olika samplingshastigheter valda för respektive output.

Sitter med WiMP igång nu och switchar lite då och då bara för att se att det fungerar, vilket det gör. Det är inga problem alls för mig att switcha rakt av mitt i en låt. Aldrig varit det annars heller, när man typ har glömt att koppla om från hemmabion till headset när BF4 precis har startat, bara att tabba ur och byta - iallafall för mig.

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju redan löst, men jag vill ändå föreslå nircmd och kommandot "nircmd setdefaultsounddevice >enhet<". Det fungerar utmärkt att använda och kräver inte att ett program ligger och kör i bakgrunden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

brukar byta direkt när jag märker att ljudet är i högtalarna bara trycker jag ctrl + alt + q så byter det till hörlurar utan att behöva tabba ut ur spelet tycker det är lättast att ha dem då min hand ändå ligger wasd och vill inte råka byta om jag håller på och skriver och använder specialtecken...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Att det inte alltid fungerar har inget med switch-programmet att göra, är mer programmet man har igång i sig. T.ex. så fungerar det att byta utan problem när man tittar på film i valfri mediaspelare men har man väl startat ett spel med ljud genom optiska måste man starta om för det för att få ljud genom hörlurarna. Gäller bara att byta innan man sätter igång något.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

soundswitch programmet är fan underbart! Fungera prima

Visa signatur

Que sera, sera