Permalänk
Medlem

Arctic cooling freezer

Tjena! Har en AMD FX-8320 och dess kylare låter ganska mycket. Kollade på https://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezer-a3... och den såg bra ut. Frågan är om den passar? Den har samma socket som CPU:n men passar den i mitt moderkort? Har Sabertooth 990FX R2.0 (om moderkort ens har nått med saken att göra)
Tackar på förhand

Permalänk
Avstängd

Hej Larsson

Den passar utmärkt, och det är en av dom absolut överlägset bästa kylarna du kan köpa på en budget. Fantastisk, har den i tre olika byggen.

MVH

Permalänk

Kapar tråden lite, eftersom jag står inför ungefär samma beslut.

Hur står sig AC Freezer A30 mot CM Hyper Evo 212? Är Freezer A30 värd den extra hundralappen den i sådana fall kommer kosta mig?

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclaimer:

Kapar tråden lite, eftersom jag står inför ungefär samma beslut.

Hur står sig AC Freezer A30 mot CM Hyper Evo 212? Är Freezer A30 värd den extra hundralappen den i sådana fall kommer kosta mig?

Huruvida kylningen är bättre kan jag inte svara på, men A30 är helt tyst med fläkten som följer med. Installerade en till min bror. Kyler bra och låter ingenting. Vad jag hört låter Evo 212 standard fläkt en del. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av den.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Tjena! Har en AMD FX-8320 och dess kylare låter ganska mycket. Kollade på https://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezer-a3... och den såg bra ut. Frågan är om den passar? Den har samma socket som CPU:n men passar den i mitt moderkort? Har Sabertooth 990FX R2.0 (om moderkort ens har nått med saken att göra)
Tackar på förhand

Tror det inte ska vara några problem med ditt moderkort. Dock eventuellt problem om du har höga kylflänsar på RAM-minnena. Och om du har ett litet chassie så kan den eventuellt vara för hög.
I övrigt borde det vara ett bra val till den processorn om du vill få ner ljudnivån. För jag förutsätter att du inte har överklockat så mycket, eller bryr dig om låga temperaturer om du hittills kört med stock-kylaren?

Jag har köpt 4 stycken, och är nöjda med de. En av de hade ett visst missljud från fläkten, men inte tillräckligt för att jag skulle orka returnera den. De övriga 3 var väldigt tysta. Så eventuellt finns det lite spridning, eller så hade jag bara väldig otur.
Kör en I30 på min mors dator på en 3570k överklockad till 4,5GHz (ej deliddad, så den går varm och är svårkyld). Den börjar låta en del vid långvarig full belastning. Jag skulle inte kalla den i närheten av högljudd, men den hörs helt klart i ett tyst rum med övriga komponenter tysta.
Men vid vanligt arbete, eller kortare stunder av full belastning så är den så tyst att jag behöver sätta örat mot chassiet för att höra den.

Skrivet av Disclaimer:

Hur står sig AC Freezer A30 mot CM Hyper Evo 212? Är Freezer A30 värd den extra hundralappen den i sådana fall kommer kosta mig?

De tävlar ju inte riktigt i samma klass, så vilken du bör välja beror ju lite på vad du är ute efter. Bra kylning, och du bryr dig inte så jättemycket över ljudnivån, välj då 212. Medan om du är ute efter låg ljudnivå, och inte bryr dig om så jättelåga temperaturer så välj A30. Vill då både ha bra kylning och låg ljudnivå med en varm processor så behöver du lägga mer pengar.

Även om du byter fläkt på de båda så kommer inte 212 kunna kyla bättre än A30 vid lågt luftflöde, eller A30 kyla bättre än 212 vid höga luftflöden.
212 är byggd med många tunna flänsar packade tätt, vilket passar bra till högt luftflöde (gärna med högt statiskt tryck) och kyler bra då, men inte passar så bra till låga luftflöden. Medan A30 har lite tjockare flänsar mer glest packade, vilket lämpar sig bra för lågt luftflöde (och behöver inte alls högt statiskt tryck), och kommer inte tjäna så mycket på högre luftflöde.
Däremot är 212'an lite för liten och har bara 4 st 6mm heatpipes, så även med brutalt luftflöde kommer den inte klara riktigt mycket värme. Så 212'an är främst för att kyla o-överklockade till medel-överklockade processorer bra. Har du en 8350 som du kommer överklocka tungt med hög spänning så är båda dåliga val, och kommer både bli varma och högljudda.

Och 100 kronors skillnad? Mer åt 30-40 kronor vad jag kan se...

Permalänk

Vad tror ni om A30 kylpasta som är med. Jag har en och min i5-3570K ligger på 30-37c i idle, så vet inte om fått på kylaren lite halv taskigt. så funderar på att skaffa någon ny kylpasta och försöka få på den lite bättre. Eller är 30-37c normalt för en i5-3570k på 3.8Ghz?

Permalänk
Medlem

Passar på att låna tråden lite. Jag har en AC "Freezer 64 PRO" från 2007 som är i princip oanvänd, köpte den till mitt gamla AM2 moderkort.
Passar den på min nuvarande AM3+ ? Har också ett sabertooth moderkort.

MVH Linus