Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Företag målat på privat tomt utan tillstånd

Permalänk
Medlem

Företag målat på privat tomt utan tillstånd

Dom håller på och lägger ner fiber till villorna hemma hos morsan. Hon ska dock inte ha något själv. Men när hon kom hem från en promenad för ett par dagar sen så hade någon markerat upp en linje från vägen runt huset och in på baksidan med sprejfärg. Pratade med ett par gubbar som grävde ner kablar på en annan tomt, och enligt dom så har dom en elektriker som märker upp elmatarledningen till alla hus i området så att dom inte ska gräva av den när dom lägger ner fiber. Men hon ska som sagt inte ha någon fiber(vilket dom visste om) och då kan man väl för f*n inte klampa in på privat mark och börja måla utan lov väl? Dessutom har dom målat lite på markplattor som ligger på tomten. Borde inte det klassas som någon typ av skadegörelse?? Hade det varit min tomt hade jag blivit fly förbannad.

Permalänk
Medlem

Färgen försvinner efter regnväder och lite mekanisk nötning, men det är ju helt normalt med utsättning av alla ledningar.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jo. Nog för att färgen kanske försvinner och att det kanske är normalt med utmärkning. Men när det är utan tillstånd och på privat tomt kan det väl inte vara tillåtet att göra så?

Permalänk
Skrivet av GVR4:

Jo. Nog för att färgen kanske försvinner och att det kanske är normalt med utmärkning. Men när det är utan tillstånd och på privat tomt kan det väl inte vara tillåtet att göra så?

Jag skulle nog hellre se att de kladdade med lite vattenlöslig färg än gräver av elledningen till mitt hus. oavsett om jag skulle ha fiber eller inte. så länge de inte börjar att gräva på tomten så borde det väll inte vara några problem.

Jag är ingen juridiker, men jag vet av egen erfarenhet att när komun/stat/sammhällsnyttigt företag vill göra något så blir det gjort oavsett vad enskild individ tycker och tänker. Det fins nog som för mycket annat som har med "sahällsnyttiga ändamål" tillämpningar på lagen som gör det helt lagligt för någon som arbetar med beredning för el/tele att beträda enskild mark för att märka upp ledningar mm.

Permalänk
Inaktiv

Ledningsrätten som nätägaren har ger utsättaren rätt att sätta ut nätägarens kabel. Oavsätt vem markägaren är. Nätägaren är i detta fallet t.ex. Eon, Vattenfall eller Fortum.

När dom skall gräva för fiber så begär dom utsättning av alla berörda nätägare, exempelvis Fortum, Skanova och kommunen. Man märker upp på en karta inom vilket område arbetet utförs, och då kanske din morsas hus följer med av enkelhets skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hellre lite färg på tomten än att stå där utan ström ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nytt rekord i lättstött?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Dom kanske gräver in fiber utan att hon behöver betala? Inget å sure över i det fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommun eller liknande brukar alltid meddela om dom behöver tillgång till tomten. Tycker det är respektlöst att bara gå in och göra saker på tomten sådär.

Permalänk
Skrivet av GVR4:

Kommun eller liknande brukar alltid meddela om dom behöver tillgång till tomten. Tycker det är respektlöst att bara gå in och göra saker på tomten sådär.

Så du ser hellre att de meddelar dig att de behöver göra en utsättning av kablar på din tomt så du kan ta ledigt från jobbet och observera så att de inte sprayar färg på fel grässtrån än att de bara kliver in på gräset och utför sitt jobb vilket ta uppskattningsvis 5min per tomt?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Så du ser hellre att de meddelar dig att de behöver göra en utsättning av kablar på din tomt så du kan ta ledigt från jobbet och observera så att de inte sprayar färg på fel grässtrån än att de bara kliver in på gräset och utför sitt jobb vilket ta uppskattningsvis 5min per tomt?

Behöver väl inte vara hemma för det? Bara en lapp i brevlådan så man vet varför det är massa linjer på tomten när man kommer hem. Dessutom har jag inga problem med att dom målat på gräset, utan på markplattorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Behöver väl inte vara hemma för det? Bara en lapp i brevlådan så man vet varför det är massa linjer på tomten när man kommer hem. Dessutom har jag inga problem med att dom målat på gräset, utan på markplattorna.

Fast de flesta utav oss vet ju varför det markeras på marken. Bättre det än att riskera att gräva av något.

Sedan är det ju på intet sätt permanent markerat, vilket även jag påpekat tidigare. Ta med vattenslangen och ett par gympaskor, mekanisk nötning i 1 minut så är allt borta...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF