Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Fick höra förut att man skulle låta nätagget sitta i kopplat och sedan sätta fast klämman i en del av chassit och det gick bra, dock ska jag nu byta ut nätagget och då fungerar ju inte den metoden, right? Hur ska jag gå tillväga? Jag har alltså ett ESD-armband.

samma som förut (koppla klämman på chassit) om agget är inkopplat eller inte är ointressant eftersom det viktiga är att jämna ut laddningen mellan dig och komponeterna och det gör du på ett långsamt när du är kopplad via ett esd armband

källa: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det går lika bra på ett trägolv/bänk. Det där med lägga på metall har väldigt lite om någon betydelse för risken av ESD.

Skrivet av Tozzi:

Ja och nej, det är absolut bättre än inget, men just att man har en metallbänk (som jag antar är jordad) så ska man tänka på att urladdningen kan bli för snabb. ESD mattor har inbyggt motstånd som gör att urladdning sker sakta och därmed inte skadar komponenter som har en annan laddning. Det är just den snabba i/ur-laddning som kan vara farligt för komponenterna, men eftersom du har ESD band och ESD påsar och "kladdar" lite på dem så bör den risken vara väldigt liten. Vissa ESD armband har också "inbyggda" motstånd. Håll gärna i komponenterna någon sekund eller två så är du på säkra sidan.

Tackar och bugar.

Vid närmare eftertanke satsar jag på ordentlig ESD-matta istället. Tvåhundra är en billig försäkring och dessutom kan det ju vara trevligt med en fräsch arbetsyta att jobba på istället för att fumla runt i chassit.

Någon som har några invändningar mot dom här med tanke på motstånd och så vidare?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Bättre? Sämre?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Mattan kopplas till jord (vattenelement, diskbänk, uttag) och om det inte finns anslutning på mattan för armbandet så nyper man bara fast klämman i mattan? Hur funkar det med målade chassin - räcker det att man lägger på det mattan för att dom ska nollas eller..?

Permalänk
Skrivet av svalle:

Dammsugare brukar ju vara big no no, men hur är det egentligen med damssugare med plaströr? Liknande fråga som Bakgrund hade men här går luften åt andra hållet istället.

Alltså, jag friterade en hel hög grejjer för ett par veckor sen trots att jag kopplat ur och nollat datorn. Gpun tvärdog och cpu och ram envisas med massa konstiga omstarter även efter att jag flyttat runt och testat i annat moderkort med olika konfigurationer osv. Helt sjukt.

Använde inte dammsugaren utan tryckluft på burk men det räckte tydligen den här gången. Har också använt dammsugare både med och utan munstycke dussintals gånger tidigare utan problem. Många oförklarliga blåskärmar och omstarter har det ju blivit genom åren med komponentbyten som följd men känns som att det är läge att tänka om nu efter detta ganska definitiva kvitto på problemets omfattning. Som flera andra påtalat är det nog trots allt enklare att ta några extra försiktighetsåtgärder istället för att spendera timmar på felsökning när olyckan väl är framme.

Antar att ESD är lite som att röka cigg: alla har en moster eller vafan som rökt i 100 år och det går alldeles utmärkt att blossa ett pack om dan... tills man kolar av cancer, dvs...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheSlimJim:

Alltså, jag friterade en hel hög grejjer för ett par veckor sen trots att jag kopplat ur och nollat datorn. Gpun tvärdog och cpu och ram envisas med massa konstiga omstarter även efter att jag flyttat runt och testat i annat moderkort med olika konfigurationer osv. Helt sjukt.

Använde inte dammsugaren utan tryckluft på burk men det räckte tydligen den här gången. Har också använt dammsugare både med och utan munstycke dussintals gånger tidigare utan problem. Många oförklarliga blåskärmar och omstarter har det ju blivit genom åren med komponentbyten som följd men känns som att det är läge att tänka om nu efter detta ganska definitiva kvitto på problemets omfattning. Som flera andra påtalat är det nog trots allt enklare att ta några extra försiktighetsåtgärder istället för att spendera timmar på felsökning när olyckan väl är framme.

Antar att ESD är lite som att röka cigg: alla har en moster eller vafan som rökt i 100 år och det går alldeles utmärkt att blossa ett pack om dan... tills man kolar av cancer, dvs...

Vad menar du med "kopplat ur och nollat datorn"?

ESD-skador kan ligga och lura i flera månader för sedan att orsaka fel. Kan, i teorin, mycket väl vara dammsugningen av datorn för typ 6mdr sedan som nu har börjat spöka.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Dammsugare brukar ju vara big no no, men hur är det egentligen med damssugare med plaströr? Liknande fråga som Bakgrund hade men här går luften åt andra hållet istället.

Om du läst tråden, så hade du förstått att det är plastmunstycket som är de farliga, de i metall är nästan bättre då du kan hålla i metallen och därmed jorda, men det räcker tyvärr inte då resten av slangen är i plast. Man brukar säga att ESD skador kan uppkomma av föremål som är upp till en meter ifrån, det låter ganska mycket, men när man fick gå ESD kurs och se mätarna flippa ur så blev det ganska läskigt.

Skrivet av DarknessSky:

Fick höra förut att man skulle låta nätagget sitta i kopplat och sedan sätta fast klämman i en del av chassit och det gick bra, dock ska jag nu byta ut nätagget och då fungerar ju inte den metoden, right? Hur ska jag gå tillväga? Jag har alltså ett ESD-armband.

Om du har ett nätagg med AV/PÅ knapp på baksidan så kan det vara bra, då behöver du inte koppla någon specifik jord till chassit. Dock vet jag inte hur bra det funkar i dagens läge då nästan alla chassin och nätagg är färgade/målade, färgen i sig leder inget och isolerar då. Men så länge ATX kontakten sitter kvar i moderkortet har du en jord som kan gå via den vägen, men om du ska koppla ut alla elkablar är det nog lika med värdelöst.

Du ska fortfarande jorda dig själv mot chassit så du har samma laddning som komponenterna innan du tar i dem! Se till att du jordar dig mot en yta som inte är färgad så du kommer åt ren metall isf.

Om du ska byta nätagget skulle jag låta något annat jorda mot chassit så det fortf är jordat. Du ska också vara jordat mot chassit.

Skrivet av TheSlimJim:

Tackar och bugar.

Vid närmare eftertanke satsar jag på ordentlig ESD-matta istället. Tvåhundra är en billig försäkring och dessutom kan det ju vara trevligt med en fräsch arbetsyta att jobba på istället för att fumla runt i chassit.

Någon som har några invändningar mot dom här med tanke på motstånd och så vidare?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Bättre? Sämre?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Mattan kopplas till jord (vattenelement, diskbänk, uttag) och om det inte finns anslutning på mattan för armbandet så nyper man bara fast klämman i mattan? Hur funkar det med målade chassin - räcker det att man lägger på det mattan för att dom ska nollas eller..?

Skulle helt klart ta den gråa mattan och det lösa bandet. Vet inte mycket om den röda modellen tyvärr, den gråa mattan har iaf ett "motstånd" i sig.

Skrivet av TheSlimJim:

Alltså, jag friterade en hel hög grejjer för ett par veckor sen trots att jag kopplat ur och nollat datorn. Gpun tvärdog och cpu och ram envisas med massa konstiga omstarter även efter att jag flyttat runt och testat i annat moderkort med olika konfigurationer osv. Helt sjukt.

Använde inte dammsugaren utan tryckluft på burk men det räckte tydligen den här gången. Har också använt dammsugare både med och utan munstycke dussintals gånger tidigare utan problem. Många oförklarliga blåskärmar och omstarter har det ju blivit genom åren med komponentbyten som följd men känns som att det är läge att tänka om nu efter detta ganska definitiva kvitto på problemets omfattning. Som flera andra påtalat är det nog trots allt enklare att ta några extra försiktighetsåtgärder istället för att spendera timmar på felsökning när olyckan väl är framme.

Antar att ESD är lite som att röka cigg: alla har en moster eller vafan som rökt i 100 år och det går alldeles utmärkt att blossa ett pack om dan... tills man kolar av cancer, dvs...

Tycker inte om dessa luft på burk, är ens plasten i munstyckena ESD godkända? Tvivlar på det, så det du gör är att du tillför en massa laddning som kan skada komponenterna. Luft på burk är väll mest till för fläktarna på bärbara datorer för att slippa öppna dem, inte mycket mer än så.

Att du använt dammsugaren kan vara ett varför du får alla skumma fel. En ESD skada behöver inte visa sig direkt, det kan ta timmar, dagar, år innan man ser effekten av det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ska bygga en polares dator här om några dagar, har ett ESD-armband så kommer göra följande:

- Sätta mitt ESD-armband i chassit på en plåt/metall del som helst inte har någon färg.
- När jag plockar fram moderkortet för att installera CPU, CPU-kylare, RAM så lägger jag moderkortet antingen på moderkortslådan eller på påsen som moderkortet var i.

Sedan är det bara att sätta dit komponenterna på moderkortet och sedan sätta moderkortet i datorn, dra alla kablar osv osv sen är allt klart ?

- När jag till sist installerar grafikkortet så är det bara att ta den ur påsen och sätta den på plats ? Är ju redan kopplad till chassit

RÄTTA MIG OM NÅGOT ÄR FEL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Ska bygga en polares dator här om några dagar, har ett ESD-armband så kommer göra följande:

- Sätta mitt ESD-armband i chassit på en plåt/metall del som helst inte har någon färg.

Korrekt, färgen isolerar, så då gör bandet ingen nytta what so ever. Kolla om du kan skruva in en skruv någonstans i chassit, skruvhålen borde ha "lacksläpp" och låta dig få kontakt med chassits metall om du sätter klämman på skruven som är ditskruvad.

Citat:

- När jag plockar fram moderkortet för att installera CPU, CPU-kylare, RAM så lägger jag moderkortet antingen på moderkortslådan eller på påsen som moderkortet var i.

Sedan är det bara att sätta dit komponenterna på moderkortet och sedan sätta moderkortet i datorn, dra alla kablar osv osv sen är allt klart ?

Lådan är i papp och kan därmed vara antistatisk. Om du måste lägga den på en yta, så lägg den på ESD påsen. Annars borde du väl kunna direkt från påsen när du drar ut den montera den i chassit. Sen installerar du RAM, CPU, Kylare direkt. Dra kablar sist, du vill inte ha dem i vägen under montaget. Jag antar chassit har hål på baksidan så man kan montera kylare i efterhand man monterat in moderkortet, annars får du börja med det.

Citat:

- När jag till sist installerar grafikkortet så är det bara att ta den ur påsen och sätta den på plats ? Är ju redan kopplad till chassit

RÄTTA MIG OM NÅGOT ÄR FEL.

Yepp, håll gärna handen i påsarnas insida några sekunder innan du kladdar direkt på komponenterna, detta för att jämna ut den statiska nivån. Även om du är kopplad till jord kan man fortf ge upphov till skada på komponenterna, det är inte laddningen i sig som är det farliga, utan hur olika laddning man har gentemot komponenterna.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Ska kolla om jag kan skruva in någon skruv någonstans det blir nog bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nästan alla chassin är lackade nu för tiden så är klämmorna helt onödiga?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Nästan alla chassin är lackade nu för tiden så är klämmorna helt onödiga?

Nä, om du har en skruv som sticker ut så kan du få kontakt med metallen och därmed jorda det. Färgen är så tunn så den borde inte hålla så stor laddning.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hej!

Innan jag skapar en tråd om detta ämne (finns väldigt många redan) så tänkte jag ställa min fråga här, och förhoppningsvis få ett svar som gör mig klokare.

Liksom många andra så kan jag inte hjälpa att oroa mig för ESD skador och vilket sätt att jorda sig på som är korrekt varje gång jag ska in och rota inuti datorn. Läst hur många trådar som helst där folk skriver allt från att jorda sig i chassit, eluttagen, elementen, diskbänken och jag vet inte vad, och det verkar ofta sluta med att folk argumenterar hit och dit.

Efter att ha läst första inlägget i denna tråd och skummat igenom resten så verkar det som att folk är rätt så enade om att det är bäst att jorda sig i chassit. Vad det gäller färgade chassin så är det fortfarande oklart i mitt huvud dock. Mitt chassi är helt svart både på insidan och utsidan, och jag oroar mig för att färgen isolerar jordningen så att säga.

Jag är inte heller sugen på att ha både dator (med switchen på nätagget avstängd) och ESD armband kopplade i väggen när jag skruvar. Jag har heller inte speciellt många jordade uttag i min lägenhet.

Vad jag förstått så bör det fungera att jorda sig på nätagget och jag kom på en kul idé nu på morgonen som jag skulle vilja ha er synpunkt på, se bilder nedan.

Min mobilkamera lämnar en del att önska, men jag hoppas ni ser klart och tydligt hur jag menar.

Dold text

Jag har helt enkelt pillat isär ett litet grenuttag och plockat ut bygeln för jord. Tanken är att sätta denna över jordningspunkterna på strömkabeln, koppla in strömkabeln i nätagget och koppla ESD armbandet på bygeln.

Skulle detta fungera och jorda mig ordentligt när jag skruvar, eller är jag helt ute och snurrar?

Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Har gjort massor med datorn, till och med pillat inne i nätaggen ordentligt, dock aldrig använd något som ni pratar om här och aldrig haft något problem eller råkat ta sönder heller så jag antar att det är bara pengar i sjön.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slysor:

Hej!

Innan jag skapar en tråd om detta ämne (finns väldigt många redan) så tänkte jag ställa min fråga här, och förhoppningsvis få ett svar som gör mig klokare.

Liksom många andra så kan jag inte hjälpa att oroa mig för ESD skador och vilket sätt att jorda sig på som är korrekt varje gång jag ska in och rota inuti datorn. Läst hur många trådar som helst där folk skriver allt från att jorda sig i chassit, eluttagen, elementen, diskbänken och jag vet inte vad, och det verkar ofta sluta med att folk argumenterar hit och dit.

Efter att ha läst första inlägget i denna tråd och skummat igenom resten så verkar det som att folk är rätt så enade om att det är bäst att jorda sig i chassit. Vad det gäller färgade chassin så är det fortfarande oklart i mitt huvud dock. Mitt chassi är helt svart både på insidan och utsidan, och jag oroar mig för att färgen isolerar jordningen så att säga.

Jag är inte heller sugen på att ha både dator (med switchen på nätagget avstängd) och ESD armband kopplade i väggen när jag skruvar. Jag har heller inte speciellt många jordade uttag i min lägenhet.

Vad jag förstått så bör det fungera att jorda sig på nätagget och jag kom på en kul idé nu på morgonen som jag skulle vilja ha er synpunkt på, se bilder nedan.

http://i.imgur.com/FyvT3hP.jpg

http://i.imgur.com/wjebqqn.jpg

Min mobilkamera lämnar en del att önska, men jag hoppas ni ser klart och tydligt hur jag menar.

Dold text

Jag har helt enkelt pillat isär ett litet grenuttag och plockat ut bygeln för jord. Tanken är att sätta denna över jordningspunkterna på strömkabeln, koppla in strömkabeln i nätagget och koppla ESD armbandet på bygeln.

Skulle detta fungera och jorda mig ordentligt när jag skruvar, eller är jag helt ute och snurrar?

Tacksam för svar.

Nu är det ju inte jordningen du är ute efter utan en möjlighet till att utjämna strömmen till samma potential som i de komponenter du vill jobba med. Så bry dig inte om detta med att pilla i ett grenuttag, då detta kan innebära risker som iaf inte jag som lekman skulle vilja ha.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu är det ju inte jordningen du är ute efter utan en möjlighet till att utjämna strömmen till samma potential som i de komponenter du vill jobba med. Så bry dig inte om detta med att pilla i ett grenuttag, då detta kan innebära risker som iaf inte jag som lekman skulle vilja ha.

Tackar för svar först och främst.

Det är ju precis att utjämna strömmen jag är ute efter. Menar du att det innebär risker även när det inte är någon ström i systemet?

Hur skulle du rekommendera att jag jordar mig på bästa sätt när jag pillar annars? I chassit även om det är helsvart?

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slysor:

Tackar för svar först och främst.

Det är ju precis att utjämna strömmen jag är ute efter. Menar du att det innebär risker även när det inte är någon ström i systemet?

Hur skulle du rekommendera att jag jordar mig på bästa sätt när jag pillar annars? I chassit även om det är helsvart?

Då skulle jag valt att sätta klämman/skruven just på en skruv i chassiet. För sådana bör det ju finnas i din låda?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då skulle jag valt att sätta klämman/skruven just på en skruv i chassiet. För sådana bör det ju finnas i din låda?

Tyvärr så finns det bara tumskruvar i min låda, även de är svarta.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Skrapa rent på ett litet område och sätt det där?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Skrapa rent på ett litet område och sätt det där?

Det får väl bli någonting i stil med det. Skrapa bort lite färg med kniv någonstans där det inte syns bakom moderkortsplåten eller liknande.

Tackar för svar i alla fall.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Ska gör att bygge imorrn. Har bara monterat nätagget ännu. Har antistatarmband.

Problem 1: chassit är målat överallt vad jag kan se.
Lösning: tälja bort färg med en kniv på lämpligt ställe och färsta bandet där?

Problem 2: Alla golv i lägenheten är plastmattor förutom vardagsrummet som är lackad parkett. Var är lämpligast att hålla på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pecka1:

Ska gör att bygge imorrn. Har bara monterat nätagget ännu. Har antistatarmband.

Problem 1: chassit är målat överallt vad jag kan se.
Lösning: tälja bort färg med en kniv på lämpligt ställe och färsta bandet där?

Problem 2: Alla golv i lägenheten är plastmattor förutom vardagsrummet som är lackad parkett. Var är lämpligast att hålla på?

Har du inte ett vanligt bord av trä du kan bygga på?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du inte ett vanligt bord av trä du kan bygga på?

Jo ett skrivbord. Men då blir jag tvungen att stå på ett golv med plastmatta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QwQ:

samma som förut (koppla klämman på chassit) om agget är inkopplat eller inte är ointressant eftersom det viktiga är att jämna ut laddningen mellan dig och komponeterna och det gör du på ett långsamt när du är kopplad via ett esd armband

källa: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Jag trodde man skulle sätta klämman på esd-band i metallflärpen som sitter i ett eluttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

[...]Jag har helt enkelt pillat isär ett litet grenuttag och plockat ut bygeln för jord. Tanken är att sätta denna över jordningspunkterna på strömkabeln, koppla in strömkabeln i nätagget och koppla ESD armbandet på bygeln.

Skulle detta fungera och jorda mig ordentligt när jag skruvar, eller är jag helt ute och snurrar?

Tacksam för svar.

En skruv låter enklare. Men kan inte se varför detta inte skulle funka. Har du en multimeter är det ju bara att mäta: din grej mot ett skruv. Se till att köra riktigt låg ström från multimetern bara.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Jag trodde man skulle sätta klämman på esd-band i metallflärpen som sitter i ett eluttag?

Men det var då själva glödhetaste.. Gå och bajsa, sen läser du tråden!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Äh, ni oroar er för mycket! Håll er bara borta från mattor och golv som tenderar att generera. Skippa att ha med katten och bär bra kläder, ta i chassit lite då och då så är det lungt sen Man kan ju dock aldrig vara för försiktig så visst kan man köra med armband men fäst det i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Äh, ni oroar er för mycket! Håll er bara borta från mattor och golv som tenderar att generera. Skippa att ha med katten och bär bra kläder, ta i chassit lite då och då så är det lungt sen Man kan ju dock aldrig vara för försiktig så visst kan man köra med armband men fäst det i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt material som är isolerande är en ren ESD fara, sådant bör man hålla minst en meter ifrån det man pillar med. Underskatta inte riskerna. Många underskattar riskerna just för att problemen inte uppenbarar sig direkt, utan oftast efter veckor/månader.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Allt material som är isolerande är en ren ESD fara, sådant bör man hålla minst en meter ifrån det man pillar med. Underskatta inte riskerna. Många underskattar riskerna just för att problemen inte uppenbarar sig direkt, utan oftast efter veckor/månader.

Självklart, men många drar det till extremens kant och kopplar in sig på alla möjliga konstig ställen som faktiskt kan göra mer skada än nytta.. Då kan man lika gärna köra utan, Nej man ska göra rätt från början och vara försiktig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Slysor:

Det får väl bli någonting i stil med det. Skrapa bort lite färg med kniv någonstans där det inte syns bakom moderkortsplåten eller liknande.

Tackar för svar i alla fall.

Har du inte någon vanlig förnicklad skruv som passar i exempelvis expansionsportarnas gängor? Brukar följa med hårddiskar om inte annat. En sådan skruvad i chassiet duger alldeles utmärkt som jordpunkt - jag har själv mitt jordarmband permanent fastskruvat med en ringkabelsko mellan en sådan skruv och mitt ljudkorts IO-panel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vill bara kontrollera att jag förstått allt rätt nu. Det enda jag behöver göra är att ta ur strömsladden till datorn och koppla ESD-armbandet till chassit och sen är det bara att köra?

Jag ska byta grafikkort och kommer inte det ha en annan laddning än mig och chassit? Är det så att potentialskillnaden utjämnas via armbandet till chassit så att grafikkortet inte blir grillat?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av APro7:

Vill bara kontrollera att jag förstått allt rätt nu. Det enda jag behöver göra är att ta ur strömsladden till datorn och koppla ESD-armbandet till chassit och sen är det bara att köra?

Jag ska byta grafikkort och kommer inte det ha en annan laddning än mig och chassit? Är det så att potentialskillnaden utjämnas via armbandet till chassit så att grafikkortet inte blir grillat?

Jag hade nog tryckt någon gång på startknappen också utan strömsladden i för att ladda ur nätagget. Annars har du helt rätt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H