Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Borde det inte räcka att ta i chassit/nätagget inne i datorn? Om man inte går runt med släpande fötter utan mekar direkt så borde man inte kunna bli uppladdad till höga spänningar?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

kan man typ ha på sig bommulskläder?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

kan man typ ha på sig bommulskläder?

nej tyvärr så är det enda som funkar latex eller läder.
köp den här på inet så blir du helt säker
http://farm3.static.flickr.com/2359/3530749010_ed71ec3585.jpg

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Helt klart bara ett nys.

Google > ESD problems = Ungefär 2,530,000 resultat, antagligen har dom tomtar på loftet alla industrier som lägger ner miljoner på att minimera risken.

Logiken tillsäger att en ledningsbana som klarar ca 15V bara mår bra av 10000V (ett inte helt orimligt värde vid en urladdning)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

haha om man inte kan ha på sig bommulskläder vafan ska man sitta naken eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fragdeath:

ESD är så förbannad överhypat.

Har aldrig arbetat med armband, aldrig haft några problem. Suttit i ylletröjor på mattor i tjocksockar och det har funkat ändå. Man behöver ju inte ta på mer ställen än nödvändigt för helskotta.

Du kan ju fråga alla idioter som sitter naken, kopplar sig till toaletter eller element eller använder andra stolliga, icke-fysikaliska, ovetenskapliga och mystiska metoder varför de hypar ESD till nivån av New Age.

ESD i sig själv är ett högst verkligt problem, lätt begripligt för alla som förstår hur elektronik är uppbyggd och fungerar. Enda kruxet är att ESD ger latenta skador som normalt bara kan upptäckas statistiskt om man inte bokstavligt talat slipar ner chip och tittar på kratrar i elektronmikroskop.

ESD förkortar livslängden och leder till instabilitet. Du har alltså inte en susning om ditt drivrutinsproblem ett halvår senare beror på något mjukt fel eller för att du mot bättre vetande kladdat i datorn utan att vidtaga ytterst enkla och okomplicerade åtgärder som varken har med nakenhet eller element att göra.

Framförallt har man ofta tur. Det är svårt att undvika att beröra chassit när man meckar, så man kan laddas ur på ett bra sätt utan att ens veta om det.

Skrivet av Lustgasad:

Rofl, vilket hysteri det var här inne!

Jag har aldrig använt mig utav någon "av jordare", och inga saker har någonsin gått sönder. Smått överdrivet oroliga folk verkar vara, haha.

Du har ingen aning om vad du talar om. Om du har haft sönder något är, cyniskt nog, inte upp till dig att avgöra, eftersom du uppenbarligen inte förstår problemen med kausalitet. En skada kan visa sig direkt, efter sex sekunder, sex månader eller sex år.

Skrivet av Woods:

Sjukt löjligt, aldrig använt, nemas problemas.

Sjukt löjligt att någon som uppenbarligen har noll koll är så arrogant.

Skrivet av Mrheadbanger:

Borde det inte räcka att ta i chassit/nätagget inne i datorn? Om man inte går runt med släpande fötter utan mekar direkt så borde man inte kunna bli uppladdad till höga spänningar?

Jepp, det räcker för det mesta. Ska du öppna en redan monterad dator och kladda runt i så går det rätt fint att bara se till att kladda lite i chassit med. Det finns klädesplagg att undvika, speciellt syntetmaterial som fleece.

Skrivet av juckeyy:

kan man typ ha på sig bommulskläder?

Jodå, det funkar. Har man bara normala bomullskläder och jeans, gärna sköljda med sköljmedel när man tvättar dem, är det inga problem. Rätt kläder är inget ESD-skydd, men de laddas inte upp lika lätt eller till lika höga spänningar som vissa koftor och syntetmaterial.

Skrivet av frankof:

Helt klart bara ett nys.

Google > ESD problems = Ungefär 2,530,000 resultat, antagligen har dom tomtar på loftet alla industrier som lägger ner miljoner på att minimera risken.

Logiken tillsäger att en ledningsbana som klarar ca 15V bara mår bra av 10000V (ett inte helt orimligt värde vid en urladdning)

Javisst! Att alla tillverkare och seriösa datorfirmor har hela rum som är specialjjordade och kräver att arbetarna ska bära specialkläder och specialskor och rengöra arbetsplatsen med specialmedel och bara arbeta på speciella ytor är ju bara för att företagen älskar att bränna pengar på nonsens, inte alls för att det är nödvändigt på något vis!

Skrivet av juckeyy:

haha om man inte kan ha på sig bommulskläder vafan ska man sitta naken eller?

Du kan ha bomullskläder. Du kan ha vilka kläder du vill om du ser till att ha ett adekvat ESD-skydd, men bomull är extra bra och sköljmedel vid tvätt brukar rekommenderas. På företag har man speciella rockar av bomull med ledande behandling eller trådar, tvättade på speciellt vis. Men som vissa experter här i tråden så är det säkert bara nys... Latex är nog ingen bra idé, däremot!

Btw, kan vi inte moderera bort de okunnigaste av trollen som rekommenderar att man hanterar komponenter för tusentals kronor vårdslöst?

Edit: För alla er som har en fungerande storhjärnsbark och vill veta vilka material som uppladdas i relation till andra, ta en titt på: Triboelectric effect - Wikipedia, the free encyclopedia
ESD är farliga spänningar. Spänning är ett relativt fenomen, som mäts mellan två punkter. Vanligen väljer man jord som en praktiskt nollnivå, men det är faktiskt helt godtyckligt. Det är potentialskillnader som är farliga, inte absoluta spänningar. Om du faller en meter klarar du dig, även om det är mellan 10 000 och 9 999 meters höjd. Från den triboelektriska skalan kan man läsa ut vilka material som passar med vissa. Det gäller kläder också.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lustgasad:

Rofl, vilket hysteri det var här inne!

Jag har aldrig använt mig utav någon "av jordare", och inga saker har någonsin gått sönder. Smått överdrivet oroliga folk verkar vara, haha.

Du har alltså alldrig varit med om att din dator krånglat eller krashat, det har heller aldrig hänt att någon komponent i en dator som du byggt gått sönder.
ESD orsakar ofta latenta fel (fel som visar sig först efter ett tag), det är vanligt med sporadiska fel, pga ESD.
Köpa en dator för 10000kr och vara för snål för att köpa ett armband och en antistatmatta för 200kr, jag fattar inte hur en del resonerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Latex är nog ingen bra idé, däremot!

haha nej kanske inte men jag blev bara lite trött på alla idioter som bara kommer och säger att man kan gnugga en fleece filt emot ett grafikkorts kretsar utan att något händer.
tack för att du rättar alla troll

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

man får väl ta och sitta bommuls tshirt och och jeans med ett ESD band?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Sitta naken i en stor ESD-sopsäck!

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrheadbanger:

Sitta naken i en stor ESD-sopsäck!

Jag brukar bara köra med en vanlig t-shirt och jeans sedan ett ESD armaband på det.
fast jag brukar undvika att stå på mattor för jag har fått för mig att jag kommer bli laddad då
Men en sak du kan tänka på om du vill vara lite mer säker är att inte vara där det är kallt och torrt eftersom där är det lättare att ESD bygger upp sig.
stå gärna i köket eller något för där brukar det vara varmt och lite smått fuktigt
rätta mig om jag har fel detta är jallafall vad jag har lärt mig på persondator kursen i gymnasiet är ju inte helt utbildad

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

då kan man ju fan sitta nere i pannrummet har ju ett bord där

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tja.. Inets ser skönare ut. Och jag tror inte du kan separera Kjells armband från sladd, som du kan med Inets (tryckknapp om jag ser rätt). Funktionen lär vara samma.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

När man överklockat och datorn har lite problem att gå igång, är det då "Okej" att ta ut de lilla batteriet för att få igång datorn igen..utan esd skydd på sig?

Permalänk
Medlem

Många av dagens chassin är lackade svart både ut/insida, hur använder man då ett ESD armband ?
Är det samma där då, att man kopplar krokodilklämman direkt på chassit utan att behöva skrapa i chassit?
För börjar man skrapa fram metallen så borde ju den ha en annan laddning en själva lacken på cahssit .
mvh

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Många av dagens chassin är lackade svart både ut/insida, hur använder man då ett ESD armband ?

Någon som har svar på detta?

T.ex i mitt fall ett FD R3 - http://www.inet.se/files/img/max/6900680_10.png är ju svart eller vit överallt, undrar om man ska skita i bandet o bara "jorda" genom att ta med ena handen i vattenkranen och sen andra handen i chassit

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nVIDIA:

Många av dagens chassin är lackade svart både ut/insida, hur använder man då ett ESD armband ?
Är det samma där då, att man kopplar krokodilklämman direkt på chassit utan att behöva skrapa i chassit?
För börjar man skrapa fram metallen så borde ju den ha en annan laddning en själva lacken på cahssit .
mvh

Kläm fast kabeln i chassit, spänningen bör utjämnas ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Man skulle inte kunna få ett rakt svar för en gångs skull istället för typ 10 olika
Är det bara att sätta fast ESD armbandet i chassit o sen köra eller ska man som vissa säger att koppla in nätaggregatet och sladden i väggen etc (Men ha aggregatet på OFF)

Tänkte göra typ såhär:
1. Jorda mig för att "nollställa mig" genom att ta i vattenkranen (Sitter på köksbordet vid montering, stabilt träbord)
2. Koppla mig till chassit för att få samma värde
3. Ta i ESD förpackningen som varje komponent samtidigt som jag tar ut dom år påsen för att utjämna värdet mellan alla 3 (chassit,jag,komponenten)

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twyzz:

Man skulle inte kunna få ett rakt svar för en gångs skull istället för typ 10 olika
Är det bara att sätta fast ESD armbandet i chassit o sen köra eller ska man som vissa säger att koppla in nätaggregatet och sladden i väggen etc (Men ha aggregatet på OFF)

Räcker med att läsa MBY's svar.

Att ha nätagget ikopplat (urladdat/avstängt förstås) eller inte spelar ingen roll.

Skrivet av Twyzz:

Tänkte göra typ såhär:
1. Jorda mig för att "nollställa mig" genom att ta i vattenkranen (Sitter på köksbordet vid montering, stabilt träbord)
2. Koppla mig till chassit för att få samma värde
3. Ta i ESD förpackningen som varje komponent samtidigt som jag tar ut dom år påsen för att utjämna värdet mellan alla 3 (chassit,jag,komponenten)

1. Nej. Finns ingen mening med att ha vattenkranar inblandade.
2. Jo, det går bra.
3. Ganska svårt att undvika iofs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Så länge nätagget INTE är avstängt eller sladden är ur så har det väl kontakt med jord så då borde det väl räcka med att nudda nätagget, än bättre chassit om det nu leder ström. Är väl lika olika chassin om dom är lackade osv?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk

Svettas ju så förjävligt, så torra händer är väl inget problem? svett (saltvatten?) kan ju dock vara ett?

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst alla kommentarer i denna tråd och jag har en fråga faktiskt. Vad gör jag om hela mitt chassi är täkt av färg (dvs. Corsair Obsidian 650D t.ex)? efter oron idag att jag kanske har skadat något så började leta trådar om ESD och fick nu reda på att ESD-armbandet ska vara kopplat till CHASSIT!

OBS! Konstig fråga som är offtopic, fick inte med några distanser med moderkortet eller chassit, är dom redan ditsatta? någon som vet?

Jag såg en film på youtube för någon vecka sedan där en nisse rekommenderade att koppla in PSU'n i ett jordat uttag, stäng av strömmen och sen koppla in ESD-Armbandet till nätagget (ovanför där fläkten sitter eftersom tänderna sitter bra där). Detta är alltså helt fel vad jag har uppfattat från tråden och tyvärr den metoden jag använde tidigare idag, men som tur är han jag bara stoppa i moderkortet och några sladdar. Tog bara på det som var oundvikligt som t.ex kanterna av moderkortet, sänka ner skruvarna i hålen osv. Dessutom så fick jag ett skruvmejsel set av farsan som skyddar mot känslig elektronik http://www.webhallen.com/hardvara/134230-felo_esd-skruvmejsel... vet inte om det hjälper dock. Jag är ruskigt nervös eftersom datorn gick på runt 19000kr och vill inte skada något eftersom det är mitt första bygge, har bara varit med förr när polare byggt. Håller tummarna att jag inte har sabbat något:D

Tack MBY och andra kunniga för att ni delade med er kunskap. Fler trådar behöver svar från kunniga.

Permalänk
Hjälpsam

Skruva i en skruv och anslut i den.
Ser du inga synliga distanser saknas dom nog, då måste du köpa in ett gäng nya.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur är saken med tryckluft? Dvs. riktig tryckluft från kompressor. Bar?

Förövrigt tycker jag det är definitivt värt att använda ESD, mycket pengar för så mycket säkerhet. Framför allt psykisk säkerhet vilket ger mer lugn och förtroende, sen att ett band kostar 59kr i den lokala datoraffären kan jag nog leva på om jag köper en dator.

Permalänk

Lista över vad jag kommit fram till efter mycket surfande och eget vetande

1. Köp ett komplett set med både ESD-matta och ESD-armband i ett. (t.ex. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98542&path=). På vissa håll har jag sett ESD-armband med två ledningar, en med krokodilklämma till datorchassiet och en till ESD-mattan.

2. Använd så lite kläder som möjligt och endast i 100% bomull. Inga strumpor och se till att helst arbeta på klinker- eller trägolv (eller ytterligare en ESD-matta som du står på och är ansluten till ESD-mattan som du senare ska arbeta med datorn på).

3. Lägg ut ESD-mattan på bordet och, om du använder setet från Kjell & Co, anslut mattan till ett jordat vägguttag med avsedd ledning. Sätt på dig ESD-armbandet och anslut det till avsedd kontakt i mattan.

4. Nu har du själv och mattan samma potential som jorden i vägguttaget, dock inte 0V som vissa här i forumet hävdar. Potential är visserligen, precis som spänning, en storhet med Volt som enhet, men potential är endast en skillnad mellan två olika spänningar. Ex.vis. kan spänningen vara +5V, på samma ställe som potentialen är 10V, allt beroende på vad man "jämför" med. Spänningen +5V får vi genom att mäta mellan 0V och +5V, medan potentialen 10V får vi genom att mäta mellan -5V och +5V (+5V-(-5V)=10V). Det man vill uppnå i detta sammanhang är att allt som vidrör våra känsliga elektroniska komponenter ska få samma elektriska potential i en så långsam takt som möjligt, alltså i rak motsats till ESD där urladdningen, bokstavligen, går med blixtens hastighet. Mattans och armbandets hela funktion bygger på långsam urladdning genom att man lagt till resistanser i de ledningar som ska leda bort strömmen och jämna ut potentialen i alla delar till en gemensam "jord" som, i det här fallet, råkar vara jordkontakten i vårt eluttag.

5. Placera datorchassiet ovanpå mattan. Chassiet kommer nu långsamt (<1 sek) att anta mattans, din egen och vägguttagets potential.

6. Ta ut det nya moderkortet ur dess antistatiska förpackning och lägg det på en tom plats på mattan. Moderkortet kommer nu att långsamt anta samma potential som mattans, din egen, vägguttagets och datorchassiets potential - helt utan ESD (ElectroStatic Discharge).

7. Nu kan du montera moderkortet i datorchassiet och sedan montera de övriga datordelarna (processor, minnen, mm.) som ska in i din dator.

Hoppas detta, en gång för alla, nu är rätt!

Lycka till med era datorbyggen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datafarfar:

6. Ta ut det nya moderkortet ur dess antistatiska förpackning och lägg det på en tom plats på mattan. Moderkortet kommer nu att långsamt anta samma potential som mattans, din egen, vägguttagets och datorchassiets potential - helt utan ESD (ElectroStatic Discharge).

Kommer inte moderkortet att få kontakt med dig direkt när du tar ut den ur anti statiska påsen? Du vet att påsen den kommer i sakta jämnar ut potentialen, så du behöver bara hålla i moderkortet i påsen en stund innan du tar ut den.

Permalänk

Jo det stämmer. När jag skrev tänkte jag mig att man "häller ut" moderkortet ur dess förpackning på ESD-mattan. Det du sa om att ESD-förpackningarna läcker ut ström långsamt visste jag inte.

Permalänk

Jag har letat runt men jag har inte hittat så mycket respons på alternativet hårfön/hårtork, borde inte det vara ett säkert alternativ till dammsugaren? Om man blåser med kall luft? Vilket är möjligt på min hårfön iallafall.

Eller ultimata garderingen, ESD-armband kopplat till chassit + Hårfön med kall luft?

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cane-force:

Jag har letat runt men jag har inte hittat så mycket respons på alternativet hårfön/hårtork, borde inte det vara ett säkert alternativ till dammsugaren? Om man blåser med kall luft? Vilket är möjligt på min hårfön iallafall.

Eller ultimata garderingen, ESD-armband kopplat till chassit + Hårfön med kall luft?

Ingen aning :S Men känns som din hårfön är ganska stark!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb