Permalänk
Avstängd

Klocka min Intel Core i5-3210M

Hur ska jag klocka min I5-3210M utan bios ? eller behöver jag extra bios till denna burk ? Det är en MSI GE60 Laptop

Den ligger stabilt på 2.5 men skulle vilja dra den upp mot 2.8, 3.1

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk

Jag är ganska säker på att den inte går att klocka. Men den har turbo boost till runt det du vill klocka till.
Den boostar till 3,1 GHz
http://ark.intel.com/sv/products/67355/Intel-Core-i5-3210M-Pr...

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Entusiast

Den kommer inte att gå att klocka så bra eftersom du måste ändra buss-hastigheten och det gör Sandy Bridge väldigt ostabil så du kan nog högst överklocka 0.1GHz över standardutförande.

Sen så är det ju en laptop och kylningen är ju väldigt begränsad.

Värt att nämna dock är ju att den redan kommer upp i 3.1GHz när du spelar med turbo-boost.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

'Intel Extreme Tuning Utility' ska enligt usago kunna over-rida bios-spec och överklocka direkt i operativet. Överklockning av bärbara kräver dock mod och lite dumhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

'Intel Extreme Tuning Utility' ska enligt usago kunna over-rida bios-spec och överklocka direkt i operativet. Överklockning av bärbara kräver dock mod och lite dumhet.

Du menar så här?

Det går, första steget är att kolla vad du kan göra i XTU. XTU fungerade inte för mig, så jag fick hjälp av en medlem att modda mitt bios, så nu ligger min OC på 2.8. Med 68C i högsta temp med OC't gpu.

Men som sagt, se till att kylningen fungerar bra. Vad ligger du i för temps nu?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |