Permalänk
Medlem

2x8gb RAM med dual channel moderkort?

Tjena jag håller på och sätter ihop en ny dator, har tänkt en i7 4770k, men när det kommer till val av moderkort+ram är jag väldigt tveksam, jag vill nog köra 16gb på ram sen vet jag inte om jag ska välja 2x8 eller 4x8gb, med moderkortet ska man väl ha z87 chippet? Om man skaffar 2x8gb nu, kan man vid senare tillfälle införskaffa ytterligare ett likadant 2x8gb kit? eller är det bättre att köra på 4x8gb direkt? hur funkar dual channel tillsammans med 2x8gb och senare 4x8gb? Jag har tittat på kingston hyperx beast 2x8gb 2400mhz, har väl tänkt överklocka processorn litegrann funkar dessa bra för överklockning eller finns det bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doto:

Tjena jag håller på och sätter ihop en ny dator, har tänkt en i7 4770k, men när det kommer till val av moderkort+ram är jag väldigt tveksam, jag vill nog köra 16gb på ram sen vet jag inte om jag ska välja 2x8 eller 4x4gb, med moderkortet ska man väl ha z87 chippet? Om man skaffar 2x8gb nu, kan man vid senare tillfälle införskaffa ytterligare ett likadant 2x8gb kit? eller är det bättre att köra på 4x8gb direkt? hur funkar dual channel tillsammans med 2x8gb och senare 4x8gb? Jag har tittat på kingston hyperx beast 2x8gb 2400mhz, har väl tänkt överklocka processorn litegrann funkar dessa bra för överklockning eller finns det bättre alternativ?

Om ekonomin tillåter så ta 4x8GB direkt. Om du nu MÅSTE ha 32GB. Vad ska du använda datorn till?

Annars kör du på 2x8GB och köper till 2x8GB senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om ekonomin tillåter så ta 4x8GB direkt. Om du nu MÅSTE ha 32GB. Vad ska du använda datorn till?

Annars kör du på 2x8GB och köper till 2x8GB senare

För det mesta är det gaming, specifikt bf4 just nu. tycker 4x8gb kit är lite väl dyrt, så det fungerar alltså att köpa 2x8gb nu och sedan om 1-3 år köpa till exakt samma produkt, utan att det blir några komplikationer? jag läste någonstans att (2x8)+(2x8) inte har samma "kommunikation" eller vad man ska kalla det som ett 4x4 kit, som är tillverkat för att just köras 4x4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doto:

För det mesta är det gaming, specifikt bf4 just nu. tycker 4x4gb kit är lite väl dyrt, så det fungerar alltså att köpa 2x8gb nu och sedan om 1-3 år köpa till exakt samma produkt, utan att det blir några komplikationer? jag läste någonstans att (2x8)+(2x8) inte har samma "kommunikation" eller vad man ska kalla det som ett 4x4 kit, som är tillverkat för att just köras 4x4.

Bättre att ta 2x8 än 4x4.
Man skall eftersträva att ha så stickor som möjligt, dock använda båda kanalerna.

Sen är det ju utökningsmöjligheten också, se då bara till och köp samma sort 2x8 som du har från början så skall det inte vara några problem.
Enda gången det kan bli problem med "kommunikationen" är om man inte har samma sorts stickor i alla slot.

Skall du sen ha datorn till spel i huvudsak så räcker det med 1600mhz minne, du kommer inte märka någon skillnad mot ett par 2400mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bättre att ta 2x8 än 4x4.
Man skall eftersträva att ha så stickor som möjligt, dock använda båda kanalerna.

Sen är det ju utökningsmöjligheten också, se då bara till och köp samma sort 2x8 som du har från början så skall det inte vara några problem.
Enda gången det kan bli problem med "kommunikationen" är om man inte har samma sorts stickor i alla slot.

Skall du sen ha datorn till spel i huvudsak så räcker det med 1600mhz minne, du kommer inte märka någon skillnad mot ett par 2400mhz.

Ok så om jag köper ett 2x8gb kit nu och sedan ett likadant om 1-3år så kommer blir det som ett 4x8gb kit? Vilka minnen är skulle fungera bäst tillsammans med i7an? har hört att man får en liten fps boost av högre mhz, dock vet inte hur pass liten/stor denna fps boost är. men som sagt har tittat på dessa kingston hyperx beast 2x8 cl11, har tänkt överklocka litegrann, finns det några andra minnen som skulle passa bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doto:

Ok så om jag köper ett 2x8gb kit nu och sedan ett likadant om 1-3år så kommer blir det som ett 4x8gb kit? Vilka minnen är skulle fungera bäst tillsammans med i7an? har hört att man får en liten fps boost av högre mhz, dock vet inte hur pass liten/stor denna fps boost är. men som sagt har tittat på dessa kingston hyperx beast 2x8 cl11, har tänkt överklocka litegrann, finns det några andra minnen som skulle passa bättre?

I princip ja, håller man sig till samma sorts så skall det funka utan problem.
Finns väl inga som bättre eller sämre av de stor tillverkarna och inga speciella till just i7 men du bör hålla dig till 1,5v minnen, själv kör jag Corsair Vengeance i den ena och dessa i den andra datorn http://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-sport-16gb-kit/...

Har aldrig hört något om fps boost med högre mhz, men det är ganska väl vedertaget att man inte behöver snabbare minnen än 1600mhz till spelande.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köra 4 ramstickor i ditt fall. Det enda det medför är högre temperatur och risk för att inte nå lika hög klock.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ok så 2x8gb ram it is, jag har bara moderkort kvar att köpa, velar mellan msi z87 gd45 eller gd65 antar att gd45 duger gott och väl? någon som har något ut av dessa moderkort och har någon synpunkt på det där killer E2200 game network? är det bara ett sätt att dra in folk? Har även kollat in ASUS z87 pro eller plus, ska som sagt köra i7 4770k med h100i kylning och ett gtx 780ti, saknar också ett PSU hur många W behövs det för min rig? vill ha ett modulärt iaf+ haswell kompatibelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doto:

Tjena jag håller på och sätter ihop en ny dator, har tänkt en i7 4770k, men när det kommer till val av moderkort+ram är jag väldigt tveksam, jag vill nog köra 16gb på ram sen vet jag inte om jag ska välja 2x8 eller 4x8gb, med moderkortet ska man väl ha z87 chippet? Om man skaffar 2x8gb nu, kan man vid senare tillfälle införskaffa ytterligare ett likadant 2x8gb kit? eller är det bättre att köra på 4x8gb direkt? hur funkar dual channel tillsammans med 2x8gb och senare 4x8gb? Jag har tittat på kingston hyperx beast 2x8gb 2400mhz, har väl tänkt överklocka processorn litegrann funkar dessa bra för överklockning eller finns det bättre alternativ?

Vilket operativsystem har du?

Permalänk
Medlem

Kör på Z87-GD45, duger gott om du inte vill ta steget till GD65.
Köp ett modulärt be quiet nätagg.
De är tysta och har bra kvalitet!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vilket operativsystem har du?

Jag ska nog köra win 8.1

Skrivet av Deejay_Alive:

Kör på Z87-GD45, duger gott om du inte vill ta steget till GD65.
Köp ett modulärt be quiet nätagg.
De är tysta och har bra kvalitet!

Vad är den stora skillnaden mellan gd45 och 65?
Modulärt ska det va men vet inte hur många Watt som är nödvändigt, ska klocka lite, så vet inte om 750w räcker?

Permalänk
Medlem

Tja, 630+ watt räcker väldigt långt.
750w är lite overkill.

Något av dessa kanske?

http://www.inet.se/produkt/6909786/be-quiet-dark-power-pro10-650w-80-gold-modular
http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630w-80-bronze-modular

Pure power varianten är det jag har.

Och största skillnaden mellan G45/65 vad jag kan se är antalet sata portar.
Har inte läst hela specen, men vad jag kan se såhär snabbt.
Har bara byggt på 65an

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Tja, 630+ watt räcker väldigt långt.
750w är lite overkill.

Något av dessa kanske?

http://www.inet.se/produkt/6909786/be-quiet-dark-power-pro10-650w-80-gold-modular
http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630w-80-bronze-modular

Pure power varianten är det jag har.

Och största skillnaden mellan G45/65 vad jag kan se är antalet sata portar.
Har inte läst hela specen, men vad jag kan se såhär snabbt.
Har bara byggt på 65an

Jasså så 650w räcker? var inställd på att punga ut för ett agg med 850-1200w
Så du har testat gd65? är det där "E2200 game network" något att gå på?

Permalänk
Medlem

e2200 är bara säljteknik, inget unikt med det

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har aldrig hört något om fps boost med högre mhz, men det är ganska väl vedertaget att man inte behöver snabbare minnen än 1600mhz till spelande.

Numera finns det ju det.

Skrivet av doto:

Ok så 2x8gb ram it is, jag har bara moderkort kvar att köpa, velar mellan msi z87 gd45 eller gd65 antar att gd45 duger gott och väl? någon som har något ut av dessa moderkort och har någon synpunkt på det där killer E2200 game network? är det bara ett sätt att dra in folk? Har även kollat in ASUS z87 pro eller plus, ska som sagt köra i7 4770k med h100i kylning och ett gtx 780ti, saknar också ett PSU hur många W behövs det för min rig? vill ha ett modulärt iaf+ haswell kompatibelt.

Finns inget som visar att det där game network skiten ger ett piss. Kommunikationen blir ju bara snabbare på moderkortet och det är inte det som begränsar hastigheten till servern så det gör nästintill ingen som helst skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Numera finns det ju det.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4969?k=da1f87dd86bb8...

där ser man

Finns inget som visar att det där game network skiten ger ett piss. Kommunikationen blir ju bara snabbare på moderkortet och det är inte det som begränsar hastigheten till servern så det gör nästintill ingen som helst skillnad.

Ok var väl det jag var rädd för.
Jag var på väg att köpa ett 2x8 (kingston hyperx beast) såg sedan att dom var designade för 3de gen intel cpu, då jag har en 4e gen intel måste jag skaffa minnen som är designade för det? isf vilka då? har kollat runt på komplett men hittar inga med hög mhz som ligger under 1800:-, någon som har någor tips? är fortfarande kluven på moderkortet också, velar som fan

Permalänk
Medlem

En annan fråga Corsair Vengeance Pro 2400mhz cl11 eller Corsair Vengeance Pro 1833 cl9 vad tycks? när jag kommre överklocka min processor så sjunker mhz-värdet? såg att dom 2400mhz ligger på 1.65v och 1833 på 1.5v kan man då inte när man klockat processorn dra upp volten på 1833mhz till 1.65v och på det sättet bättre klockning än 2400mhz som redan ligger på 1.6v för man vill väl inte gå över 1.6v på minnen?