Permalänk
Medlem

Mikrofon brusar, hjälp! [Fixat]

Hej, har fått problem med min headset mikrofon. Just nu använder jag en razer kraken; när jag spelar in ljud t.ex via stream eller skypar med någon så hör man ett brus. Det låter som en störning via något elektroniskt så jag testade internet via kabel, tog bort mobiltelefonen och kopplade ur alternativa högtalare. Men fortfarande så hör jag ett litet brus när jag lyssnar på inspelat material och mina vänner börjar finna det störande. Har någon tips vad detta kan uppstå av och vet hur man kan fixa det?

/tiEEm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

Hej, har fått problem med min headset mikrofon. Just nu använder jag en razer kraken; när jag spelar in ljud t.ex via stream eller skypar med någon så hör man ett brus. Det låter som en störning via något elektroniskt så jag testade internet via kabel, tog bort mobiltelefonen och kopplade ur alternativa högtalare. Men fortfarande så hör jag ett litet brus när jag lyssnar på inspelat material och mina vänner börjar finna det störande. Har någon tips vad detta kan uppstå av och vet hur man kan fixa det?

/tiEEm

Några möjliga anledningar:

  • Taskigt ljudkort

  • Höga rippelvärden från nätagget

  • Dåligt jordade eluttag

  • Dålig mick

  • Fler än en strömkälla med olika nätdelar (T.ex. externt inkopplad hubb eller skärm som har en liten skillnad i frekvens)

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Några möjliga anledningar:

  • Taskigt ljudkort

  • Höga rippelvärden från nätagget

  • Dåligt jordade eluttag

  • Dålig mick

  • Fler än en strömkälla med olika nätdelar (T.ex. externt inkopplad hubb eller skärm som har en liten skillnad i frekvens)

Micken är bra för jag hade problemet med headsetet innan, tror inte att det är mitt nätagg heller. Har inget ljudkort och använder moderkortet så är det att fixa ett nytt eller? Eller vad är möjliga strömkällor som kan påverka, när jag tog bort min internet adapter så minskades bruset så vad är andra faktorer?

Permalänk
Skrivet av TIEEM:

Micken är bra för jag hade problemet med headsetet innan, tror inte att det är mitt nätagg heller. Har inget ljudkort och använder moderkortet så är det att fixa ett nytt eller? Eller vad är möjliga strömkällor som kan påverka, när jag tog bort min internet adapter så minskades bruset så vad är andra faktorer?

Det är avgörande vilket moderkort du har, alltså t.ex om du har ett moderkort med t.ex Realtek ALC898 eller liknande, för då finns det ju inställningar i realtek konfiguratorn som du kan ställa in att stänga ute brus etc och vilken frekvens den ska ha.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

Ditt ljudkort är då integrerat i moderkortet. Som användaren ovanför nämnde så kan du kolla i kontrollpanelen och om du har ett Realtek-kort så har du en uppsjö av inställningar och däribland har du ett brusreducerings-alternativ.

Om problemet kvarstår så rekommenderar jag att köpa ett externt ljudkort. Det borde inte kosta alltför mycket.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det är avgörande vilket moderkort du har, alltså t.ex om du har ett moderkort med t.ex Realtek ALC898 eller liknande, för då finns det ju inställningar i realtek konfiguratorn som du kan ställa in att stänga ute brus etc och vilken frekvens den ska ha.

Jag har ett asus moderkort och själva ljudet låter som något dj brus, typ en störning hur kollar jag om det finns något på samma frekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vet inte om det är en möjlig faktor, men mikrofonförstärkningen i windows tenderar att tillföra en hel del brus.

Visa signatur

| Intel Core i5 10600K @ 5GHz w/ Noctua NH-U12P | Gigabyte RTX 3070 OC | Asus STRIX Z490-G | 2x16 GB Corsair Vengeance LP @ 3200MHz | 2TB NVMe | Corsair RM750 | Fractal Torrent |

Permalänk
Skrivet av TIEEM:

Jag har ett asus moderkort och själva ljudet låter som något dj brus, typ en störning hur kollar jag om det finns något på samma frekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har ett Asus-moderkort så är det en stor chans att du har ett Realtek-kort. Så gå in i kontrollpanelen och längst ner inne på Maskinvara och ljud så borde du hitta Realtek-HD ljudkonfiguration. Där borde du ha en mikrofon-flik och där kan du aktivera brusreducering.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Jag hade inget Realtek-kort men jag lyckades att ändra det. När jag ändrade frekvens på micken så var det på någon annan mikrofon som windows kände igen. Nu lyckades jag ändra frekvensen på micken och det är ett mycket bättre ljud som folk hör. Tack alla för hjälpen! Men om det finns något bra och billigt ljudkort är jag gärna öppen för förslag, känns ju lite segt att använda moderkortet som ljudkort så tipsa om ni kan något bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

Jag hade inget Realtek-kort men jag lyckades att ändra det. När jag ändrade frekvens på micken så var det på någon annan mikrofon som windows kände igen. Nu lyckades jag ändra frekvensen på micken och det är ett mycket bättre ljud som folk hör. Tack alla för hjälpen! Men om det finns något bra och billigt ljudkort är jag gärna öppen för förslag, känns ju lite segt att använda moderkortet som ljudkort så tipsa om ni kan något bra

Hur gjorde du det?

Jag har samma problem och lyckas fan inte fixa det. Saker jag har testat:

Annan dator
Koppla in datorn i ett annat rum
Uppdatera drivrutiner
Fixa med ljudinställningar, ta bort boost osv
Testat ljudet i Skype, ljudinspelaren i W7, samma sak

Jag har ett Qh-90 headset, alltså dyrare än det OP har. Det låter såhär: http://www.youtube.com/watch?v=1KaOrSuWZeM

Är beredd att betala en 50 lapp till den som kan hjälpa mig lösa detta, är riktigt desperat.

Visa signatur

Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfis:

Hur gjorde du det?

Jag har samma problem och lyckas fan inte fixa det. Saker jag har testat:

Annan dator
Koppla in datorn i ett annat rum
Uppdatera drivrutiner
Fixa med ljudinställningar, ta bort boost osv
Testat ljudet i Skype, ljudinspelaren i W7, samma sak

Jag har ett Qh-90 headset, alltså dyrare än det OP har. Det låter såhär: http://www.youtube.com/watch?v=1KaOrSuWZeM

Är beredd att betala en 50 lapp till den som kan hjälpa mig lösa detta, är riktigt desperat.

Till mig funkade det att gå in i ljud på kontrollpanelen, > inspelning > välj din mikrofon > egenskaper > avancerat > sedan byta frekvens på mikrofonen. Själv hade jag inte det dära ljudet så det kan vara något av de andra skälen då mitt problem var en frekvens störning. Så hoppas att det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

Till mig funkade det att gå in i ljud på kontrollpanelen, > inspelning > välj din mikrofon > egenskaper > avancerat > sedan byta frekvens på mikrofonen. Själv hade jag inte det dära ljudet så det kan vara något av de andra skälen då mitt problem var en frekvens störning. Så hoppas att det funkar

Nej, det gjorde absolut ingenting.. detta är moderkortet jag har: https://www.inet.se/produkt/1902247/asrock-z77m-matx

Realtek HD audio manager är aktiverat på datorn.

Visa signatur

Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfis:

Nej, det gjorde absolut ingenting.. detta är moderkortet jag har: https://www.inet.se/produkt/1902247/asrock-z77m-matx

Realtek HD audio manager är aktiverat på datorn.

Då ska det finnas en brus reducering son tidigare förespråkare nämnde. Gå in i realtek och aktivera brus reducering

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

Då ska det finnas en brus reducering son tidigare förespråkare nämnde. Gå in i realtek och aktivera brus reducering

Nej, men jag fixade det själv! Jag ändra frekvensen i realtek istället för att ändra i windows om ni fattar! Har googlat i åratal men inte en enda jävel har föreslagit detta, helt sjukt.

Alltså: Realtek -> Frontmic (eller namnet på din mikrofon) -> Deafult Format -> testa olika frekvenser

Visa signatur

Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfis:

Nej, men jag fixade det själv! Jag ändra frekvensen i realtek istället för att ändra i windows om ni fattar! Har googlat i åratal men inte en enda jävel har föreslagit detta, helt sjukt.

Alltså: Realtek -> Frontmic (eller namnet på din mikrofon) -> Deafult Format -> testa olika frekvenser

Kul att det funkade brukar oftast vara någon störning som skapar bruset.