Lämnade in 3 år gamla (dyra) logitech headset med endast slitna öronkuddar, skrotades helt av tillverkaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om det som TS hävdar stämmer: "[att] de i sitt garantivillkor säger att de antingen ska ersätta dem hårdvarumässigt eller genom en full kontantersättning." så har de ingen rätt till nyttjandeavdrag.

Dessutom är det så att ARN i princip plockat bort detta med nyttjandeavdrag när de i flera fall konstaterat att kunden har rätt till ränta och att denna ränta normalt ska anses vara lika stor som nyttjandeavdraget. Det krävs alltså särskilda omständigheter om man alls ska ha rätt att göra något nyttjandeavdrag och några sådana omständigheter finns inte här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Dessutom är det så att ARN i princip plockat bort detta med nyttjandeavdrag när de i flera fall konstaterat att kunden har rätt till ränta och att denna ränta normalt ska anses vara lika stor som nyttjandeavdraget. Det krävs alltså särskilda omständigheter om man alls ska ha rätt att göra något nyttjandeavdrag och några sådana omständigheter finns inte här.

Ränta, på vaddå...? Tills jag får förklaringen så vill jag påstå att alla ARNs domar minsann inte är speciellt logiska, eller bra.. Tycker att ett nyttjandeavdrag är logiskt, och självklart.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MoNkeY-05:

Ränta, på vaddå...? Tills jag får förklaringen så vill jag påstå att alla ARNs domar minsann inte är speciellt logiska, eller bra.. Tycker att ett nyttjandeavdrag är logiskt, och självklart.

Ränta på ersättningen. Det är långt ifrån ovanligt att nytjandeavdraget kvittas mot ränta och diverse andra ersättningar för till exempel resor och telefonsamtal som köparen har rätt till. Det brukar bli lättare för båda parter att göra så än att de ska räkna ut exakt vad båda parter har rätt till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Dessutom är det så att ARN i princip plockat bort detta med nyttjandeavdrag när de i flera fall konstaterat att kunden har rätt till ränta och att denna ränta normalt ska anses vara lika stor som nyttjandeavdraget. Det krävs alltså särskilda omständigheter om man alls ska ha rätt att göra något nyttjandeavdrag och några sådana omständigheter finns inte här.

Kunden rätt till ränta? Var finns detta reglerat. Sedan är ju ARN:s beslut endast rådgivande. Normalfallet är ju att kundens nytta av produkten räknas av från värdet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Vad är det folk gnäller om!?

Ursäkta språket, men vad är det för sabla löshunds-inställning folk verkar ha här på sistone? Att man bara ska acceptera det lilla någon vill ge en och vara lycklig för att man får någonting alls? Vad är det för dumheter.

Det är också en fråga om hur mycket energi man vill lägga på småsaker.
Kanske man mår bättre som människa om man bara accepterar att man får 1000 kr för sina 3 år gamla utslitna headsets och köper ett par nya och alldeles utmärkta QPAD QH-90 till exempel.

Men om man tycker att man mår bättre av att fortsätta driva ett sånt här ärende är det klart att man ska göra det.

Jag vet vad jag själv skulle välja i alla fall.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Hedersmedlem

Konsumentköplagen

Citat:

44 § Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan.

Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen.

Ska man hänga på ett konsumenträttsforum och komma med råd är det rätt bra om man har koll på lagar och regler!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av xippen:

I butik, nej har ingen rätt att ta andras saker rakt av.

Eftersom dem skickades in till leverantören av återförsäljaren förväntades nog en produkt som på riktigt var sönder. Inte något som har med åren vittrat.

Jag hade in en kund som ville reklamera ett 6g-v2 tangetbord 4 månader efter köps tillfälle då han tyckte att wsad knapparnas text var nötta. Dessa hade blivit bruna och börjat tona iväg, tycker du jag skulle byta detta?
p.s.
Jag nekade rakt av

Skickades från m.sweclockers.com

Var jobbar du? Så jag vet var jag inte ska handla. Du verkar ha noll känsla för kundservice. Ja, jag håller med dig om att normalt slitage naturligtvis inte bör gå på garanti, men i det här specifika fallet verkar problemet vara så utbrett (baserat på vad TS läst på forum) att det nästan får anses vara tillverkningsfel, och man har accepterat garantiärendet. Att du då står här och argumenterar FÖR att de kasserat TS lurar istället för att i "worst case" skicka tillbaka dem (med ev felsökningsavgift) är absurt och provocerande.

TS - som sagt, Logitech brukar ha bra kundservice vad jag erfarit och hört från andra. Det löser sig säkert om du förklarar situationen för dem.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Det är också en fråga om hur mycket energi man vill lägga på småsaker.
Kanske man mår bättre som människa om man bara accepterar att man får 1000 kr för sina 3 år gamla utslitna headsets och köper ett par nya och alldeles utmärkta QPAD QH-90 till exempel.

Men om man tycker att man mår bättre av att fortsätta driva ett sånt här ärende är det klart att man ska göra det.

Jag vet vad jag själv skulle välja i alla fall.

Självklart är det så att om man inte har energin eller viljan att lägga ner i det så kan man ju vara fullt nöjd med 1000kr och gå vidare.

Jag tänkte dock mer på denna besegrade attityd som verkar genomsyra rätt många trådar jag läst i denna forumdel på senaste tiden. Vi är inte rättslösa eller maktlösa som konsumenter om vi inte låter oss behandlas så. Jag får intrycket att man bara ska vara nöjd med det lilla man kan få bara för att det är någonting vilket är mer än inget, även om man faktiskt har rätt till mer.

Och den inställningen är bara skadlig för oss som konsumenter. Om företag vet att vi ändå är nöjda med vad än vi får, ja då tappar ju hela konceptet garanti sin mening. Om vi ändå låter de komma undan med vad de nu vill göra, varför ens bemöda sig med att lova mer från första början? Så de enda som skadas av att se sig som besegrad från start är vi som köper prylar. Företagen skrattar gott hela vägen till banken ändå.

Inte heller förstår jag varför det härjas om konsumentköpslagen och reklamationer. Detta handlar inte om en reklamation utan om ett garantiärende. Detta är inte samma saker och problemet är inte ens ärendet i sig, utan hur tillverkaren gått helt överstyr med sina åtgärder.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Att ens påstå att detta är ett garantiärende är ett skämt. att fusklädret är slitet efter 3 år är normalt slitage inte så att varan är "trasig" eller liknande. Logitech har helt enkelt tittat på detta och kommit framtill att dom vill värna om dig som nöjd kund så dom kör en goodwill och ger dig 1050kr tillgodo. egentligen har du rätt till 0.

Har du ett par fina skor och efter 2 år så har du helt enkelt slitit ner sulan. så kan man ju inte ta nya på garanti. eller om en skjorta blir nopprig för att man tvättat den för många gånger. såna här grejer är slitage och inte garanti.
Eller när man köper däck till bilen och till slut sliter man ner dom så man måste köpa nya. Inte försöker man reklamera dom?

Tycker Logitech vart jävligt schysta mot dig här för dom hade helt rätt att bara säga nej till allt detta.

Permalänk
Skrivet av Ganksta:

Att ens påstå att detta är ett garantiärende är ett skämt. att fusklädret är slitet efter 3 år är normalt slitage inte så att varan är "trasig" eller liknande. Logitech har helt enkelt tittat på detta och kommit framtill att dom vill värna om dig som nöjd kund så dom kör en goodwill och ger dig 1050kr tillgodo. egentligen har du rätt till 0.

Har du ett par fina skor och efter 2 år så har du helt enkelt slitit ner sulan. så kan man ju inte ta nya på garanti. eller om en skjorta blir nopprig för att man tvättat den för många gånger. såna här grejer är slitage och inte garanti.
Eller när man köper däck till bilen och till slut sliter man ner dom så man måste köpa nya. Inte försöker man reklamera dom?

Tycker Logitech vart jävligt schysta mot dig här för dom hade helt rätt att bara säga nej till allt detta.

De har inte rätt att kassera TS lurar utan att fråga honom först. Iom att de gjort det har de accepterat det som ett garantiärende och då gäller deras garantivillkor vilket säger att TS har rätt till nya lurar eller full ersättning. Allt annat är egenmäktigt förfarande vilket är straffbart med böter eller fängelse upp till sex månader. Vad är det som är svårt att förstå? De hade absolut rätt att säga nej till allt detta, de hade däremot inte rätt att kassera TS lurar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

MEN LÄS! Problemet var att Logitech sade att det var ett garantiärende vilket såklart betyder att man skickar in dem.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rittzy:

Hej,

Lämnade in mina nästan 3 år gamla Logitech G930 (nypris ca 1800, även för 3 år sedan). Det enda var att fusklädret på öronkuddarna hade börjat trasas sönder men kontaktade tillverkaren via mail och de sa:

Sagt och gjort, lämnade in dem där jag köpte dem.

1 månad senare fick jag beskedet att logitech skrotat mitt headset helt och lämnar en kredit på 1050kr (58% av inköpspris).

Det hela verkar ändå helt rimligt förutom den lilla detaljen att mitt headset inte alls var trasigt, bara lite slitna öronkuddar.

Från tillverkarens egna garantivillkor:

Länk till Logitech's garantivillkor.

Butiken har erbjudit mig 1050kr och även lämnat förslag på "likvärdiga" headset i 1000kronors-klassen.

Vad bör jag göra?
Ska ringa Logitech så snart jag kan då inloggningsfunktionen till deras supportsida verkar vara ur funktion för tillfället.

har ett logitech g35 som är inköpt hos komplet. Kontaktade först logitech, fast de hänvisade mig till komplett eftersom de hade ansvar för garanti-ärenden. Komplett gick tillslut med på att bara skicka ett par nya ny öronkuddar då det skulle vara enklare och smidigare för både mig och dem

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Konsumentköplagen

Ska man hänga på ett konsumenträttsforum och komma med råd är det rätt bra om man har koll på lagar och regler!

Fast sett till dagens räntenivåer samt att kunden haft nytta av produkten i närmre 3 år så bör det ju handla om ett ordentlig skillnad mellan dessa två. Den ekonomiska livslängden/avskrivningstiden för ett par hörlurar bör väl också vara i regionen 3 år...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Har logitech gett något mer svar om varför de kasta lurarna och inte gav full kompensation?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Fast sett till dagens räntenivåer samt att kunden haft nytta av produkten i närmre 3 år så bör det ju handla om ett ordentlig skillnad mellan dessa två. Den ekonomiska livslängden/avskrivningstiden för ett par hörlurar bör väl också vara i regionen 3 år...

Det är nog inte bolåneräntan du ska räkna på som räntenivå direkt...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Det är nog inte bolåneräntan du ska räkna på som räntenivå direkt...

Och vilken räntenivå är det som gäller?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Och vilken räntenivå är det som gäller?

Fo3

Praxis är som sagt att avdrag för nyttjande och ränta tar ut varandra (se två exempel på fall: https://lagen.nu/arn/2010-6319 och https://lagen.nu/arn/1998-0605). Rent tekniskt ska det vara (som jag förstått det) referensränta +2% vilket skulle bli 3% idag, och avdraget brukar vara 0,5% av priset per månad. Dock är som sagt praxis att de tar ut varandra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rittzy:

Hej,

Lämnade in mina nästan 3 år gamla Logitech G930 (nypris ca 1800, även för 3 år sedan). Det enda var att fusklädret på öronkuddarna hade börjat trasas sönder men kontaktade tillverkaren via mail och de sa:

Sagt och gjort, lämnade in dem där jag köpte dem.

1 månad senare fick jag beskedet att logitech skrotat mitt headset helt och lämnar en kredit på 1050kr (58% av inköpspris).

Det hela verkar ändå helt rimligt förutom den lilla detaljen att mitt headset inte alls var trasigt, bara lite slitna öronkuddar.

Från tillverkarens egna garantivillkor:

Länk till Logitech's garantivillkor.

Butiken har erbjudit mig 1050kr och även lämnat förslag på "likvärdiga" headset i 1000kronors-klassen.

Vad bör jag göra?
Ska ringa Logitech så snart jag kan då inloggningsfunktionen till deras supportsida verkar vara ur funktion för tillfället.

Alltså, du ska vara glad att du ens fått något tillbaka öht.

Slitna öronkuddar går under såkallad "Wear'N tear" kategorin pga att det är ett headset, som bland annat INTE omfattas av garantin.
Hur tänkte du egentligen när du lämnade in headsetet pga slitna öronkuddar?

- Med andra ord har du inte rätt till någonting egentligen, Logitech bör ha skickat tillbaka ditt headset till dig och krävt dig på en felsökningssumma om allt skulle gått rätt till.

Citerat ifrån Logitech's användningsvillkor:
"LOGITECH SKALL INTE HÅLLAS ANSVARIGT FÖR NÅGRA SOM HELST SPECIELLA, INDIREKTA, TILLFÄLLIGA ELLER EFTERFÖLJANDE SKADOR,"

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Alltså, du ska vara glad att du ens fått något tillbaka öht.

Slitna öronkuddar går under såkallad "Wear'N tear" kategorin pga att det är ett headset, som bland annat INTE omfattas av garantin.
Hur tänkte du egentligen när du lämnade in headsetet pga slitna öronkuddar?

Om du läser hela tråden förstår du att han tänkte, när han lämnade in headsetet pga slitna öronkuddar, att han skickar in dem eftersom Logitech sagt att det förmodligen kan gå på garantin och bett honom skicka in dem...

Ska jag stjäla din smartphone kanske och erbjuda dig 20 kr och säga "alltså du ska vara glad att du ens fått något tilbaka öht"? För det är i princip vad Logitech gjort (egenmäktigt förfarande) när de kasserade hans hörlurar/egendom och erbjuder en "låg" summa pengar i ersättning.

Edit: ser att du redigerat ditt inlägg efter jag citerade. Du har rätt i att Logitech, om de ansåg att det inte skulle gå på garanti, skulle skickat tillbaka hörlurarna utan åtgärd. Vad gäller garantivillkoren (eller "användningsvillkoren" som du så fint kallar det), kan de aldrig gå före svensk lagstiftning, så bara där visar du hur dåligt insatt du är i sånt här...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Om du läser hela tråden förstår du att han tänkte, när han lämnade in headsetet pga slitna öronkuddar, att han skickar in dem eftersom Logitech sagt att det förmodligen kan gå på garantin och bett honom skicka in dem...

Ska jag stjäla din smartphone kanske och erbjuda dig 20 kr och säga "alltså du ska vara glad att du ens fått något tilbaka öht"? För det är i princip vad Logitech gjort (egenmäktigt förfarande) när de kasserade hans hörlurar/egendom och erbjuder en "låg" summa pengar i ersättning.

Edit: ser att du redigerat ditt inlägg efter jag citerade. Du har rätt i att Logitech, om de ansåg att det inte skulle gå på garanti, skulle skickat tillbaka hörlurarna utan åtgärd. Vad gäller garantivillkoren (eller "användningsvillkoren" som du så fint kallar det), kan de aldrig gå före svensk lagstiftning, så bara där visar du hur dåligt insatt du är i sånt här...

Svensk lagstiftning? Det finns ingen svensk lag som säger att om en produkt är Sliten efter 3års användande att den produkten skall gå att få utbytt.
- Det är inte heller något FEL på produkten i fråga.

Det är som att säga att jag går o köper en ny bil, sedan använder jag den oerhört mycket tills däcken helt är slut, för att sedan lämna in den o säga : mina däck är slitna, efter 3år.

Dom hade skrattat åt en.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Inaktiv

Du kunde även köpt nya öronkuddar för 70Kr + frakt, Finns på Ebay

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Svensk lagstiftning? Det finns ingen svensk lag som säger att om en produkt är Sliten efter 3års användande att den produkten skall gå att få utbytt.

Det är som att säga att jag går o köper en ny bil, sedan använder jag den oerhört mycket tills däcken helt är slut, för att sedan lämna in den o säga : mina däck är slitna, efter 3år.

Dom hade skrattat åt en.

Nej men det var inte det jag syftade på. Jag syftade på ditt sista stycke
"Citerat ifrån Logitech's användningsvillkor:
"LOGITECH SKALL INTE HÅLLAS ANSVARIGT FÖR NÅGRA SOM HELST SPECIELLA, INDIREKTA, TILLFÄLLIGA ELLER EFTERFÖLJANDE SKADOR,""

vilket INTE kan gå före svensk lagstiftning, vilket innebär att Logitech gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande när de kasserade TS lurar (om de inte ersätter med nya lurar eller fullt nypris). Det finns vissa (ganska många) saker man helt enkelt inte kan avtala bort. Det här är en av dem.

Ditt bilexempel haltar lite, motsvarande det här fallet skulle vara att jag går o köper en ny bil, sedan använder jag den oerhört mycket tills däcken helt är slut, för att sedan lämna in den o säga : mina däck är slitna går det att göra något åt det? Byta däck eller så?, efter 3år. Varpå de skrotar hela min bil och erbjuder mig en struntsumma i ersättning, allt utan att fråga mig först. Också i strid med svensk lagstiftning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du får full ersättning för det där. Dåligt av Logitech i min åsikt.

Till er andra: läs hela tråden innan ni kommenterar.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Nej men det var inte det jag syftade på. Jag syftade på ditt sista stycke
"Citerat ifrån Logitech's användningsvillkor:
"LOGITECH SKALL INTE HÅLLAS ANSVARIGT FÖR NÅGRA SOM HELST SPECIELLA, INDIREKTA, TILLFÄLLIGA ELLER EFTERFÖLJANDE SKADOR,""

vilket INTE kan gå före svensk lagstiftning, vilket innebär att Logitech gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande när de kasserade TS lurar (om de inte ersätter med nya lurar eller fullt nypris). Det finns vissa (ganska många) saker man helt enkelt inte kan avtala bort. Det här är en av dem.

Nej dom har inte gjort sig skyldiga till det heller... Butiken har gett han en bra summa pengar tillbaka, trots 3år gammalt headset. Det är inte egenmäktigt förfarande.
Med tanke på att ett nytt headset kostar drygt 1400kr i dagens läge, så har han fått tillbaka ca 80% av nypriset på ett nytt headset.
Fullt rimligt IMO.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Inaktiv

Varför köpte du inte nya öronkuddar bara för 70kr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Varför köpte du inte nya öronkuddar bara för 70kr?

Antagligen för att han ville försöka utnyttja systemet och försöka få ett nytt headset

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Nej dom har inte gjort sig skyldiga till det heller... Butiken har gett han en bra summa pengar tillbaka, trots 3år gammalt headset. Det är inte egenmäktigt förfarande.

Hur har de inte gjort det? De har tagit emot TS lurar för ställningstagande om det går på garanti eller inte. De är fortfarande TS egendom. De slänger lurarna utan att kontakta TS först. Hur är det inte egenmäktigt förfarande? Förutsatt att de inte godkänt det som ett garantiärende, då står det ju dem fritt att göra vad de vill med de gamla lurarna, förutsatt att de ersätter TS med nya lurar eller fullt nypris (enligt deras egna garantivillkor).

Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande
1. då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
3. då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.

Det här faller ganska klart under 2.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden 3 sidor lixom... fast, tycker att det är fel att dom ens ger dig ersättning för produkten då jag tycker det ingår i slitage.. fast har du garanti och du får pengar för det så ta det o köp något annat finns massa bra headsets för 1050kr...

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Antagligen för att han ville försöka utnyttja systemet och försöka få ett nytt headset

Ignoranta användare som dig får mig att genuint må illa. Läs och förstå innehållet innan du ens börjar tänka på att hoppa på TS. Är det inte möjligt kan man helt enkelt avstå från att skriva något överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Hur har de inte gjort det? De har tagit emot TS lurar för ställningstagande om det går på garanti eller inte. De är fortfarande TS egendom. De slänger lurarna utan att kontakta TS först. Hur är det inte egenmäktigt förfarande? Förutsatt att de inte godkänt det som ett garantiärende, då står det ju dem fritt att göra vad de vill med de gamla lurarna, förutsatt att de ersätter TS med nya lurar eller fullt nypris (enligt deras egna garantivillkor).

Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande
1. då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
3. då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.

Det här faller ganska klart under 2.

Om du inte är en advokat så kan du inte uttala dig.

Det här fallet , faller inte in på någon av dem 3 kategorierna.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED