Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Du förstår inte hur hyped jag är för detta. Vilken potential både du och spelet har är helt galen! Att du har utvecklat en spelmotor som ser bättre ut än Cryengine och Frostbite på egen hand säger en del, sedan verkar det som du har lyckats göra det så pass bra att folk kan skapa lika vackra världar som du. Detta kan bli stort! Försök sprida det till tex TotalBiscuit så kan han snacka om det på sin livestream, sendan tidingar, forum osv. Tror detta skulle få en stor genomslagskraft i sådana medier! Fortsätta jobba på detta! Sjukt grymt! Lycka till!

Ja det är nog en bra idé.

Glöm inte Pewdiepie heller... släng ihop ett litet demo man kan använda riften till och skicka till honom... Han älskar riften verkar det som och spelar hela tiden demos med den på sin kanal. Är han fortfarande störst av alla på youtube?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av anon196866:

Du förstår inte hur hyped jag är för detta. Vilken potential både du och spelet har är helt galen! Att du har utvecklat en spelmotor som ser bättre ut än Cryengine och Frostbite på egen hand säger en del, sedan verkar det som du har lyckats göra det så pass bra att folk kan skapa lika vackra världar som du. Detta kan bli stort! Försök sprida det till tex TotalBiscuit så kan han snacka om det på sin livestream, sendan tidingar, forum osv. Tror detta skulle få en stor genomslagskraft i sådana medier! Fortsätta jobba på detta! Sjukt grymt! Lycka till!

Tusen tack för det fantastiska omdömet :D, man blir ju verkligen inspirerad av att höra sånt...
Hoppas nu jag kan leva upp till förväntningarna bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Jo jag tror också det vore bäst att skriva på engelska även om jag inte är så bra på det... får väl damma av min svengelska
Hoppas nu att jag inte skrämmer iväg alla i denna tråd för det

Om du känner dig osäker på om du kan få de engelska texterna att se professionella ut så går det antagligen att hitta hjälp här på SWEC! Personligen så är jag med i Steams översättargrupp och skulle absolut kunna tänka mig att hjälpa dig att översätta lite texter och så. Med hjälp känns det ju fullt möjligt att, lite further down the road, ha information och/eller nyheter på både Engelska och Svenska.

Säg bara till!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Om du känner dig osäker på om du kan få de engelska texterna att se professionella ut så går det antagligen att hitta hjälp här på SWEC! Personligen så är jag med i Steams översättargrupp och skulle absolut kunna tänka mig att hjälpa dig att översätta lite texter och så. Med hjälp känns det ju fullt möjligt att, lite further down the road, att ha information och/eller nyheter på både Engelska och Svenska.

Säg bara till!

Vore super tacksam för denna del :D.
Det är riktigt svårt att få till texter på ett proffsigt sätt när man inte är van att skriva och uttrycka sig på Engelska.
Jag kommer garanterat höra av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Vore super tacksam för denna del :D.
Det är riktigt svårt att få till texter på ett proffsigt sätt när man inte är van att skriva och uttrycka sig på Engelska.
Jag kommer garanterat höra av mig.

Utmärkt! Ser fram emot att få hjälpa till, du har verkligen skapat något med fantastisk potential.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Utmärkt! Ser fram emot att få hjälpa till, du har verkligen Scaupat något med fantastisk potential.

Jag fixade åt dig.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Citat:
Skrivet av Subzero299:

Jag fixade åt dig.

Tack så mycket!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Fick min Oculus Rift idag
Nu ska jag bara få in det i motorn.

Några bilder på en Oculus modell, skulle mest likna ett cyklop kastat i havet...

Permalänk
Medlem

Haha, skön bild på nått sätt
Nördfråga: Är bandet på modellen av Riften "flexibelt"?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Haha, skön bild på nått sätt
Nördfråga: Är bandet på modellen av Riften "flexibelt"?


Bandet på modellen är statiskt men flexibelt i verkligheten
Det går att göra flexibelt även i virtuella världen men då måste man lägga in lite grejer i modellen.
Detta var bara något snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Fick min Oculus Rift idag
Nu ska jag bara få in det i motorn.

Några bilder på en Oculus modell, skulle mest likna ett cyklop kastat i havet...

Ser grymt ut!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Snälla gör spelet i WebGL. Vore så fett. Se tex: http://david.li/waves/

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av elev10:

Snälla gör spelet i WebGL. Vore så fett. Se tex: http://david.li/waves/

Jo man kanske kan göra något begränsat demo nån gång, men just nu har jag fullt upp med en vanlig app.

Kollade lite på koden och det det verkar vara samma vågmodell som jag har(och dom flesta andra också för den delen).
Den baseras på ett arbete som Jerry Tessendorf gjorde, jag själv använde denna: http://graphics.ucsd.edu/courses/rendering/2005/jdewall/tesse....

I demot som du länkar till så kör han med en 512x512 grid, medan jag kör med 64x64 eller 128x128. Anledningen till att jag har lägre är att jag vill ha tillgång till höjddatan på CPU sidan för att kunna ha objekt som flyter och som följer vågorna samt några andra saker. Kör man det helt på GPU så kan man gå upp i upplösning betydligt mer. En GPU klarar 512x512 utan att det knappt märks, jämfört med mitt fall där jag kör simuleringen på en egen tråd på CPU:n för att orka med. Jag har trixat lite med en ren GPU lösning för rendering och där man samtidigt kör en lägre på CPU för att kunna få höjddata för andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Jo man kanske kan göra något begränsat demo nån gång, men just nu har jag fullt upp med en vanlig app.

Kollade lite på koden och det det verkar vara samma vågmodell som jag har(och dom flesta andra också för den delen).
Den baseras på ett arbete som Jerry Tessendorf gjorde, jag själv använde denna: http://graphics.ucsd.edu/courses/rendering/2005/jdewall/tesse....

I demot som du länkar till så kör han med en 512x512 grid, medan jag kör med 64x64 eller 128x128. Anledningen till att jag har lägre är att jag vill ha tillgång till höjddatan på CPU sidan för att kunna ha objekt som flyter och som följer vågorna samt några andra saker. Kör man det helt på GPU så kan man gå upp i upplösning betydligt mer. En GPU klarar 512x512 utan att det knappt märks, jämfört med mitt fall där jag kör simuleringen på en egen tråd på CPU:n för att orka med. Jag har trixat lite med en ren GPU lösning för rendering och där man samtidigt kör en lägre på CPU för att kunna få höjddata för andra saker.

Ballt! Kan inget om spelprogrammering men att köra vatten-rendreringar på CPU när dagens GPUer har sån enorm kapacitet låter konstigt.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av elev10:

Ballt! Kan inget om spelprogrammering men att köra vatten-rendreringar på CPU när dagens GPUer har sån enorm kapacitet låter konstigt.

:), Tja det kan ju låta lite knasigt, men ibland blir det så när man gör lite större program eller spel. Vid ett demo så kan du fokusera allt på en viss effekt men om man behöver ta hänsyn till en massa andra saker, som i ett spel, så kan det bli så att man får göra en "tradeoff" och offra lite prestanda mot att få lätt tillgång till data. Grundproblemet är att det är väldigt osmidigt att hämta data från GPU.

I mitt fall, som jag sa innan, så kommer jag nog att köra dubbelt :O, en med högre upplösning på GPU och en lågupplöst på CPU för interaktiva detaljer.

Permalänk

Filmsnutt med färgade tomtebloss gnistor(dessa: http://www.cgtextures.com/texview.php?id=30386&PHPSESSID=q2j4...) som kommer upp ur hatten. Dessa studsar också på terrängen av någon konstig anledning
"scaupa" ska se lite nertryckt ut i snön...

Det blir helt hackigt när man lägger upp det på youtube med sina 30 fps, jag måste göra något fel någonstans...
Har provat att sampla filmen i upp till 70fps men det blir samma resultat ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Filmsnutt med färgade tomtebloss gnistor(dessa: http://www.cgtextures.com/texview.php?id=30386&PHPSESSID=q2j4...) som kommer upp ur hatten. Dessa studsar också på terrängen av någon konstig anledning
"scaupa" ska se lite nertryckt ut i snön...

Det blir helt hackigt när man lägger upp det på youtube med sina 30 fps, jag måste göra något fel någonstans...
Har provat att sampla filmen i upp till 70fps men det blir samma resultat ändå.

Wow, gillar kvällsfilmen starkt! Tummen upp!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag är förälskad.

Permalänk

Detta verkar helt klart vara något! ser riktigt grymt ut, tummen upp! Önskar att jag kunde bidragit på något sätt, men har tyvärr ingen särskild kunskap inom något av detta än. Jag kan dock se till att skänka lite av studiebidraget senare

Önskar dig lycka till!

Permalänk
Medlem

Nattvideon var skön

Skulle behövas nån slags ljuskälla från själva blossen, men jag förstår om det hade blivit ogörligt att sätta en ljuskälla i varje bloss

Hmm, spelar du in i 30 också förresten? Det borde ju bli bra då tycker man.. Prova 60 annars om du kan. (borde synka bättre än 70?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nattvideon var skön

Skulle behövas nån slags ljuskälla från själva blossen, men jag förstår om det hade blivit ogörligt att sätta en ljuskälla i varje bloss

Hmm, spelar du in i 30 också förresten? Det borde ju bli bra då tycker man.. Prova 60 annars om du kan. (borde synka bättre än 70?)

Tack
Provade faktiskt 30, 60, 70 samt ett antal varianter däremellan.

På din begäran, 4000 ljus ... (tack för påminnelsen, fattar inte att jag missade detta själv... där finns ju stöd för detta menar jag)

Permalänk
Skrivet av Crozh:

Jag är förälskad.

Skrivet av VeryMadMeatball:

Detta verkar helt klart vara något! ser riktigt grymt ut, tummen upp! Önskar att jag kunde bidragit på något sätt, men har tyvärr ingen särskild kunskap inom något av detta än. Jag kan dock se till att skänka lite av studiebidraget senare

Önskar dig lycka till!

Stort tack båda
Man blir ju lite bortskämd med era kommentarer men det gör absolut inget

En stor hjälp är faktiskt att klicka "like" på min hemsida, det räcker lång väg faktiskt.

Permalänk
Skrivet av ludde.andersson:

Stort tack båda
Man blir ju lite bortskämd med era kommentarer men det gör absolut inget

En stor hjälp är faktiskt att klicka "like" på min hemsida, det räcker lång väg faktiskt.

nu har jag missat något, Vilken hemsida?

Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

nu har jag missat något, Vilken hemsida?

:), du har kanske inte missat något egentligen, den innehåller inte allt för mycket om man säger så
www.scaupa.net

Permalänk
Skrivet av ludde.andersson:

:), du har kanske inte missat något egentligen, den innehåller inte allt för mycket om man säger så
www.scaupa.net

Så, "like"at sidan och subbat på YT

Tycker om designen på sidan btw, simpel och trevlig

Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

Så, "like"at sidan och subbat på YT

Tycker om designen på sidan btw, simpel och trevlig

Ahh, skitbra tack

Jag har "stängt" bloggen genom att kräva inloggning eftersom jag fick sitta och ta bort spam hela tiden, men ska öppna den igen. Funderade på att så fort jag lagt ut en video så kunde jag göra ett blogginlägg där jag förklarar lite detaljer, kan kanske vara lite skoj. Det är kanske ett sätt att få lite aktivitet där... men det ligger ju på mig att skriva lite intressanta saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

På din begäran, 4000 ljus ... (tack för påminnelsen, fattar inte att jag missade detta själv... där finns ju stöd för detta menar jag)

Thats more like it - niiiice

Nördfråga: studsar blossen baserat på hur terrängen är formad, eller är det random?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Thats more like it - niiiice

Nördfråga: studsar blossen baserat på hur terrängen är formad, eller är det random?

Tack
Jo varje partikel läser av terrängens lutning och höjd i den punkt där dom träffar och studsar därefter.

Har inte kunnat svara förrän nu då vi haft elavbrott pga stormen :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Tack
Jo varje partikel läser av terrängens lutning och höjd i den punkt där dom träffar och studsar därefter.

Har inte kunnat svara förrän nu då vi haft elavbrott pga stormen :(.

Tjena Ludde! Ser att det går frammåt! Ser fram emot ett alphasläpp och att kampanjen kommer upp igen!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Tjena Ludde! Ser att det går frammåt! Ser fram emot ett alphasläpp och att kampanjen kommer upp igen!

Halloj!
Jag trodde att jag skulle få upp kampanjen nu denna månad men det får bli Januari istället, hinner inte få ihop allt som jag vill. En alfa, eller i iaf en enkel test version hade varit kul och bra att få fram. En sådan version borde i så fall innehålla en begränsad värld där man kan åka omkring och bygga och ha sig. Då kommer jag också få värdefull feedback från er testare om vad ni tycker om saker och ting.