Permalänk
Medlem

Så om man bryggar den kopplar man gatewayen till telejacket men vart kopplar man den andra routern då?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Så om man bryggar den kopplar man gatewayen till telejacket men vart kopplar man den andra routern då?

Ja. Utan att sätta livet på det så borde ett av de gula uttagen vara det du använder, kanske är så att 1a uttaget är det enda som fungerar, bara att dubbelkolla med supporten när du ändå ringer dem.

Permalänk
Medlem

Till TS för att summera det hela:

1. Internetleverantörernas egna routrar brukar inte vara något att hänga i granen. Brygga den som alla andra och införskaffa en vettig router istället!
2. Om du betalar för en snabbare hastighet än du får och använder ADSL (gamla kopparledningar), så kan du inte förvänta dig att få bättre hastigheter genom att byta ut utrustningen. Utan det är ledningarna nedgrävda i marken som borde pensioneras (hint: fiber).
3. Det är också viktigt att du ringer din internetleverantör för att göra en felanmälan, och i värsta fall nedgradera ditt abonnemang så att du får ett abonnemang som du betalar för.
3. I slutändan är kontentan att man väljer det som fungerar bäst där man bor, inte det företag som man har haft i x antal år eller på grund av andra skäl.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ber att få smarten bryggad så kopplar du din egen router eller vad du nu vill använda till en av lanportarna på den.
Smarten tar bara hand om modembiten och agerar vlan switch för att separera iptv och iptele till respektive port så det påverkas inte alls av bryggningen.

Däremot ska DU inte göra sånt utan diskutera det med den som betalar och be den som är ansvarig att göra det och om du gör det för att du är osams med din syster så är det en extremt dålig ide att stänga av hennes dator från nätverket.

Edit: Det går för övrigt bra att kasta ut wifienheter från smarten, kollade just och det är inga tekniska problem med det, men hur det påverkar syskonkärleken är nått helt annat

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Kan man inte köpa en router med inbyggt modem och sätta direkt i telejacket?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att det inte finns några routers (som jag känner till) som har inbyggt modem som är speciellt bra. Lyssna på råden och köp en erkänt bra router och sätt efter smart-routern som du bryggar!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Du säger att det är fel på telefonen men jag anar att du har en mobil också?

1. (Detta är alltid nummer 1) Sluta svära och sluta hoppas på att telia kollar upp att just dina prylar fungerar som de ska, jordaxeln går inte genom dig. Vet de inget kan de ingenting göra. Så ring.

Angående WiFin så är enklast att stänga av den på modemet och använda vilken annan router som helst som switch/åtkomstpunkt tycker jag

Är det inte telia som äger alla telestationer? Även om du har en annan leverantör är det telia som måste serva stationerna. Råkade ut för detta när jag hade ADSL. Fick riktigt rutten hastighet ett par sekunder med någon timmes mellanrum. Körde tracert och kom fram till vart problemet uppstod och mailade telia supporten mina resultat trots att jag hade en annan leverantör. Det var klart innan veckan var slut. Prova det så kan du se om det är mellan ditt hus och stationen du har problem eller om det är längre bort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Systix:

Du säger att det är fel på telefonen men jag anar att du har en mobil också?

1. (Detta är alltid nummer 1) Sluta svära och sluta hoppas på att telia kollar upp att just dina prylar fungerar som de ska, jordaxeln går inte genom dig. Vet de inget kan de ingenting göra. Så ring.

Angående WiFin så är enklast att stänga av den på modemet och använda vilken annan router som helst som switch/åtkomstpunkt tycker jag

Är det inte telia som äger alla telestationer? Även om du har en annan leverantör är det telia som måste serva stationerna. Råkade ut för detta när jag hade ADSL. Fick riktigt rutten hastighet ett par sekunder med någon timmes mellanrum. Körde tracert och kom fram till vart problemet uppstod och mailade telia supporten mina resultat trots att jag hade en annan leverantör. Det var klart innan veckan var slut. Prova det så kan du se om det är mellan ditt hus och stationen du har problem eller om det är längre bort.

Televerket delades en gång i tiden och den del som äger nätet heter Skanova, nästan alla teleoperatörer hyr in sig i deras nät på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag sitter på en ADSL anslutning från bredbandsbolaget. Är väldigt nöjd med bredbandsbolaget och deras support, har haft lite småfel och problem men alltid fått snabb hjälp. Om de enbart hadde kunnat leverera snabbare internet till mig hadde jag varit helnöjd, men det är inte deras fel, det är jag som bor för långt ut i skogen. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson54:

Bahnhof levererar väl bara via fiber. Kolla andra adsl leverantörer och se de kan leverera.

Bahnhof levererar via ADSL också

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom rubriken inte uppfyller kravet i forumreglerna:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Nuvarande rubrik ger mer intrycket av att det är ett "blogginlägg" än att TS söker hjälp och förslag. För att tråden ska låsas upp ska TS via PM skicka ett förslag på en bättre rubrik.

*** tråd upplåst och rubrik ändrad enligt förslag ifrån TS ***

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Jag har dåliga erfarenheter med T3. Har 100/100 fiber från dem just nu men har sagt upp och ska byta snarast!
Jag tappar uppkoppling då och då. Alla andra leverantörer förutom dom kan erbjuda mig fast IP. Dem "glömmer??" skicka ut faktura så jag har fått mejla och påminna dem, då skickar dom fräckt en faktura där det står "förseningsavgift 100kr"

Skulle INTE rekommendera T3.

Har också haft dassig erfarenhet av T3, fiber 100/100.. deras support var inte mkt till hjälp och deras usla supporttider gjorde inte saker bättre. Tappade länk då och då och problemen eskalerade bara med tiden, bytte till bahnhof och vips var problemen helt borta.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LordNerf:

Ett svagt ADSL nät sänker hela uppkopplingen om man streamar eller tankar något tyngre än ett dåligt mp3. Oavsett vilken leverantör du väljer kommer du nog få samma kopparlina ut till resten av nätet. Det är först där skillnaderna mellan leverantörer brukar komma in. Hur jag än gjorde fick jag samma skit på mitt gamla ADSL trots 2 operatörsbyten. Det visade sig att det gamla kopparnätet som telefonen gick på (sen typ 90 talet eller tidigare?) samt de över 300 meterna till närmaste kopplingsrum där nätet gick vidare mot stadsnätet skapade problemet. Samtliga 3 operatörer gav samma resultat då dem använde samma kopparlina från mitt hus ut tills näten delar sig.

Man måste byta typ av uppkoppling för att få förbättring tyvärr. Har man ADSL får man skylla sig själv om man klagar. Det är tekniken som är för dålig och för gammal. Det är gammalt skrot. Numera behöver man ha bredband via TV (typ comhem) eller fiber draget till utanför huset och sannolikt behöva betala för aktivering av det.. Det är skit men det är så det är. Naivt att tro att det är Telias fel då dem säkerligen hade sluppit ditt gnäll genom att bara leverera sin vanliga tjänst.

Att du ska stänga av din syster under vissa timmar eller liknande går att göra på en vanlig router och det är väldigt enkelt att koppla in i ditt nät om du nu har den kompetens du försöker visa att du har. Ta bort WLANet på din skitrouter och stoppa in en riktig router med fler inställningar. Exempelvis en alright ASUS-router. I den kan jag confa parental control rätt bra och allt möjligt annat. Se bara till att stänga av DHCP osv så routern fungerar som en switch/AP istället.

Det där är ju bara bullshit,jag sitter med sketet Vdsl 60/12 och har inga som helst problem att låta min brorsas sambo streama och skypa samtidigt som han kör på min fasta vdsllina över elnätet som jag skrev innan,krånglar ingenting alls i princip om inte någon av dom börjar toktanka då kan det bli lite trögt,men det är ju alltid temporärt och går över efter några minuter om jag säger till dom:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift