Permalänk
Medlem

Några frågor om GTX 780

Hej!

Finns förmodligen 1000 trådar som besvarar mina frågor men för att göre det enklare för mig tänkte jag ställa ett par frågor om GTX 780.

Har för tillfället det här i min dator
intel core i5 2500k 3.3 ghz, överklockad till 3.8
Gigabyte Z68X-UD3H-B3
sapphire radeon 6950 2GB
8G ram
Fractal design standard chassi

Hade tänkt att förbättre datorn lite eftersom jag flyger en hel del i flight simulator x vilket många gånger är värre än battlefield och sedan hade jag tänkt att börja spela lite BF4.

1. Villken komponent tycker ni att jag ska uppgradera först med tanke på att jag endast kommer att spela dessa spel, möjligen CoD Ghosts också?

2. Jag vill helst inte spendera över 5000Kr så vilken tillverkare föredrar ni enligt den budgeten?

3. Har ni några egna erfarenheter av GTX Geforce 780 av att spela dessa spel? Hur tyst den är, fps, osv.

4. Har inte så stor erfarenhet av att beställa komponenter men tror ni att det kommer att finnas något speciellt erbjuadande på 780 nu när julen närmar sig?

Det var ungefär det jag vill veta men berätta gärna mer om det är någonting viktigt jag behöver veta om grafikkortet.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Hej!

Finns förmodligen 1000 trådar som besvarar mina frågor men för att göre det enklare för mig tänkte jag ställa ett par frågor om GTX 780.

Har för tillfället det här i min dator
intel core i5 2500k 3.3 ghz, överklockad till 3.8
Gigabyte Z68X-UD3H-B3
sapphire radeon 6950 2GB
8G ram
Fractal design standard chassi

Hade tänkt att förbättre datorn lite eftersom jag flyger en hel del i flight simulator x vilket många gånger är värre än battlefield och sedan hade jag tänkt att börja spela lite BF4.

1. Villken komponent tycker ni att jag ska uppgradera först med tanke på att jag endast kommer att spela dessa spel, möjligen CoD Ghosts också?

2. Jag vill helst inte spendera över 5000Kr så vilken tillverkare föredrar ni enligt den budgeten?

3. Har ni några egna erfarenheter av GTX Geforce 780 av att spela dessa spel? Hur tyst den är, fps, osv.

4. Har inte så stor erfarenhet av att beställa komponenter men tror ni att det kommer att finnas något speciellt erbjuadande på 780 nu när julen närmar sig?

Det var ungefär det jag vill veta men berätta gärna mer om det är någonting viktigt jag behöver veta om grafikkortet.

Tack!

1. GPU
2. Det finns knappt några 780s längre som ligger på den prisnivån, bästa tillverkaren än nog Asus, bäst kylare. http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-3-spel
3. Den presterar väldigt bra, kolla på speltester. Ljudnivå avgörs ju direkt av tillverkare men Asus har den tystaste kylaren.
4. Det kommer det säkert att göra.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Okej, tack!

Vore det inte bättre att ha den nya kylaren som de lanserat som denna har
http://www.inet.se/produkt/5411051/zotac-geforce-gtx-780-3gb-...

Är inte det stabilare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CIocker:

Okej, tack!

Vore det inte bättre att ha den nya kylaren som de lanserat som denna har
http://www.inet.se/produkt/5411051/zotac-geforce-gtx-780-3gb-...

Är inte det stabilare?

Det där är referenskylaren. Asus kylare är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Okej, tack!

Vore det inte bättre att ha den nya kylaren som de lanserat som denna har
http://www.inet.se/produkt/5411051/zotac-geforce-gtx-780-3gb-...

Är inte det stabilare?

nej referens kylaren är inte lika bra som asus

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem

Okej, vad är skillnaden mellan dessa kylare?

Varierar kvalitén på grafikkorten ifrån tillverkare till tillverkare vad det gäller gtx geforce 780?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Okej, vad är skillnaden mellan dessa kylare?

Varierar kvalitén på grafikkorten ifrån tillverkare till tillverkare vad det gäller gtx geforce 780?

referens kylare kyler ej lika bra som en eftermarknads kylare och oftast har dom mera ljud referens. förmodligen finns det kvalitets skilnader på olika tillverkare som på allt annat.

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem

Någon som har några egna erfarenheter?

Är det värt för mig att uppgradera eller måste jag uppgradera någon annan del då också?