Hearthstone - Blizzard's Online Cardgame

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

för mig så är kort spel bara roliga om de är TCG inte CG. Tradingen gör spelet så mycket roligare för mig... I och med att det blir f2p så kanskie jag lägger en timme på det eller så. Men nja, tror det inte blir ngn hit för mig. Men blizzard kan inte göra fel. D3 var ju tydligen en stor "Success".

CCG hade varit bra på ett sätt. Men dumt av blizzard.
En hel del inkomst förlorad för folk kan "enkelt" fixa dom kort dom vill, sen får man ju räkna med att det blir mycket "blackmarket" med ett TCG, något dom också vill undvika.

HS är ju utan tvekan betydligt mer populärt än magic.
HS kommer bli ett spel med en väldigt stor playerbase tror jag, det är överskådligt, många känner igen karaktärerna osv.
Magic har aldrig blivit stort för det är invecklat och krångligt för den stora massan ska ta upp ett sådant spel.

(nu syftar jag inte på irl magic utan PC spelen såklart)

Sen rätta mig om jag har fel, jag har inte så stor koll på magic. Men i senaste magic kan man väl inte heller byta kort, det är väl också ett CCG?

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

CCG hade varit bra på ett sätt. Men dumt av blizzard.
En hel del inkomst förlorad för folk kan "enkelt" fixa dom kort dom vill, sen får man ju räkna med att det blir mycket "blackmarket" med ett TCG, något dom också vill undvika.

HS är ju utan tvekan betydligt mer populärt än magic.
HS kommer bli ett spel med en väldigt stor playerbase tror jag, det är överskådligt, många känner igen karaktärerna osv.
Magic har aldrig blivit stort för det är invecklat och krångligt för den stora massan ska ta upp ett sådant spel.

(nu syftar jag inte på irl magic utan PC spelen såklart)

Sen rätta mig om jag har fel, jag har inte så stor koll på magic. Men i senaste magic kan man väl inte heller byta kort, det är väl också ett CCG?

Det finns två digitala varianter av Magic, den ena är Duels of the Planeswalkers vilket är en ganska simpel version som är tänkt som inkörsport till riktigt magic. Jag har inte 100% koll på det men kan tänka mig att det inte går att byta kort där. Men Magic Online låter dig att fritt byta kort samt sälja eller köpa dem med en in game valuta som kallas Tickets (vilket även används som betalning för turneringar av olika slag). Det finns otaliga Bot kedjor som gör det lite smidigare att köpa eller sälja kort men det går bra att lägga ut egna annonser också.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är överdrivet mycket konkurens från HS då jag har svårt att tänka mig att många Magic-spelare är intresserade av det mer än ett sido-spel med tanke på hur mycket simplare det är, men dom kanske gör något mer intressant med det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Det finns två digitala varianter av Magic, den ena är Duels of the Planeswalkers vilket är en ganska simpel version som är tänkt som inkörsport till riktigt magic. Jag har inte 100% koll på det men kan tänka mig att det inte går att byta kort där. Men Magic Online låter dig att fritt byta kort samt sälja eller köpa dem med en in game valuta som kallas Tickets (vilket även används som betalning för turneringar av olika slag). Det finns otaliga Bot kedjor som gör det lite smidigare att köpa eller sälja kort men det går bra att lägga ut egna annonser också.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är överdrivet mycket konkurens från HS då jag har svårt att tänka mig att många Magic-spelare är intresserade av det mer än ett sido-spel med tanke på hur mycket simplare det är, men dom kanske gör något mer intressant med det i framtiden.

Jag syftade inte på att HS skulle ta över spelarna ifrån Magic. Det kommer inte hända.
Det jag menade var att HS kommer och antagligen redan är mer populärt än magic är.

Blizzard vet hur man marknadsför spel, skapar intresse. Och intresset för HS är betydligt större än magic någonsin haft.
Och ja playerbasen i HS kommer rätt säkert vara betydligt större än magic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag syftade inte på att HS skulle ta över spelarna ifrån Magic. Det kommer inte hända.
Det jag menade var att HS kommer och antagligen redan är mer populärt än magic är.

Blizzard vet hur man marknadsför spel, skapar intresse. Och intresset för HS är betydligt större än magic någonsin haft.
Och ja playerbasen i HS kommer rätt säkert vara betydligt större än magic.

Till viss del har du rätt. Samtidigt så handlar det om att människor är vane-djur. Folk köper blizzard spel för det har de alltid gjort. Det har 'hype' och 'status'. Samma sak som Apple produkter eller för sin del INET här på Sweclockers. Lämmeltåget för mycket (o)ljud, detta sprider sig som ringar i vattnet.

Magic är inte svårt. Magic kommer inte ta spelare av HS, dock troligtvis tappa en del. Anledningen är helt enkelt ringarna i vattnet.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Till viss del har du rätt. Samtidigt så handlar det om att människor är vane-djur. Folk köper blizzard spel för det har de alltid gjort. Det har 'hype' och 'status'. Samma sak som Apple produkter eller för sin del INET här på Sweclockers. Lämmeltåget för mycket (o)ljud, detta sprider sig som ringar i vattnet.

Magic är inte svårt. Magic kommer inte ta spelare av HS, dock troligtvis tappa en del. Anledningen är helt enkelt ringarna i vattnet.

Ja och där sa du det.
Precis som jag skrev, blizzard vet hur man marknadsför spel.
Folk köper alltid blizzard spel, HS har fått enormt mycket uppmärksamhet redan i betan och kommer bara öka härefter.

Magic har alltid varit relativt litet sett till playerbase, hs kommer ha en betydligt större playerbase.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för level, totalt och på de olika klasserna? Har själv kört mycket med vissa klasser och relativt lite med andra:

http://i.imgur.com/Km3LJX5.png

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

8020+ guld? Hur i helvete...

Jag har levlat 2 chars till 10 så långt och mage till 20.
Har bara spelat arena 2 gånger, med 0-3 som resultat.

Det känns om att antalet spelsätt är rätt begränsade.
1. Spela mot olika svårigheter på AI med egen kortlek.
2. Spela play mode mot andra med egen kortlek.
3. Spela arena där du ska välja ut 30 kort från 30 olika trekortsval. <- I princip enda sättet att få ihop guld och annat på kort tid.
Känns som att om man inte är duktig på arenan så är det en evig grind för att få kort.
Räknade ut att om man gör dailies så har man råd att spela arena (om man som jag förlorar 0-3) en gång var tredje dag och får då ihop ett kortpaket. 10 kortpaket i månaden...inte mycket. Sen när man har alla kort, då försvinner tjusningen lite grann tycker jag.

Permalänk
Skrivet av At The Gates:

Räknade ut att om man gör dailies så har man råd att spela arena (om man som jag förlorar 0-3) en gång var tredje dag

Finns en del som är värda lite än 40 gold. Domination (5 vinster med specifik klass) är värd 60 gold.

Skrivet av Gramner:

Vad har ni för level, totalt och på de olika klasserna? Har själv kört mycket med vissa klasser och relativt lite med andra:

http://i.imgur.com/Km3LJX5.png

Själv gillar jag att spela Warrior rätt mycket. Har försökt göra ett deck med mycket Enrage. När stjärnorna står rätt i position kan man vinna redan runda 4-5, men drar det ut allt för länge så brukar jag få stryk. Bloodsail Raider och Dread Corsair är riktigt grymma här de också.

I Arena är det lite olika. Just nu har jag en Paladin med 3 stycken brewmaster (2 unga och en gamling). Har man lite flyt med korten så man kan spela Argent Protector eller Aldor Peacekeeper så brukar det gå som smort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Shattered Sun Cleric is now a 3/2 (was a 3/3)

Argent Commander is now a 4/2 (was a 4/3)

These cards are quite good for their cost, and they currently feel to be slightly above the curve in power compared to cards of a similar cost and type. Players end up choosing these cards for their deck much more often than other cards at the same mana cost. We want to increase the variety of cards being played at 3 and 6 mana.

Flame Imp’s Battlecry now deals 3 damage (up from 2)

Warlocks have a very strong early game, and this small change to Flame Imp should help a small amount. There are other cards that help the Warlock maintain early board advantage, and we’re keeping a close eye on those as time goes on.

Mind Control’s mana cost is now 10 (up from 8)

Mind Control has some pretty accurate flavor text … perhaps a little too accurate. Raising the mana cost will allow players to have a couple more turns to play with their big minions.

Starving Buzzard is now a 2/1 (was a 2/2)

At some ranks, Hunter was a bit strong versus Druids, Mages and Rogues. This change to Starving Buzzard will help even the playing field against those classes in particular.

Unleash the Hounds has been reworked and now reads: “(4) For each enemy minion, summon a 1/1 Hound with Charge”.

The old version of Unleash the Hounds was allowing for Hunters to win in a single turn, starting with no minions on the board. The new version adds some fun, new card combos to Hunters and helps with their ability to AoE.

Fortfarande värt och använda 2 argent commanders? Eller ska man disenchanta o crafta nåt annat?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Fortfarande värt och använda 2 argent commanders? Eller ska man disenchanta o crafta nåt annat?

Den är fortfarande 2 for 1 i de flesta fall, helt klart värt att fortsätta använda.

Bra med nerf på Shattered Sun Cleric.

Bra att de gjorde om Unleash the Hounds, tråkigare deck får man leta efter. Däremot verkar den nya varianten vara rätt kass.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Fick nyss min betakey, ska bli roligt att testa även om den här sortens spel aldrig varit min grej riktigt Någon annan som fått?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Ör det bara jag som upplever att Arena matcher måste vara helt obalanserade eller helt tagna ifrån universum, jag har spelat 3 omgångar en med 1/3 en 0/3 och en oförtjänt 1/3 blev dcad innan match två startade, kom in och hade en lose.....
Är det ok att dela sin twitch stream här fö.ö? Annars så kan man höra av sig ifall man är intresserad, mycket amatörsmässigt spelande och stream dock!

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk

Btw..

Hur många företag kommer hänga efter blizzard nu tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Ör det bara jag som upplever att Arena matcher måste vara helt obalanserade eller helt tagna ifrån universum, jag har spelat 3 omgångar en med 1/3 en 0/3 och en oförtjänt 1/3 blev dcad innan match två startade, kom in och hade en lose.....

Enkel guide för att få 7+ wins i arena:

1. Spela mage
2. Välj alla pyroblasts/fireballs/flamestrikes/blizzards/frostbolts som går.
3. Profit.

Det går naturligtvis alldeles utmärkt att få bra resultat med andra klasser också, men det är mycket enklare som mage.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Enkel guide för att få 7+ wins i arena:

1. Spela mage
2. Välj alla pyroblasts/fireballs/flamestrikes/blizzards/frostbolts som går.
3. Profit.

Det går naturligtvis alldeles utmärkt att få bra resultat med andra klasser också, men det är mycket enklare som mage.

Instämmer. I min senaste arena run tog jag mage och blev erbjuden 5 stycken flamestrikes; tog bara tre av dem, men det räckte för att få en hyfsat enkel 9 win run.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gramner:

Enkel guide för att få 7+ wins i arena:

1. Spela mage
2. Välj alla pyroblasts/fireballs/flamestrikes/blizzards/frostbolts som går.
3. Profit.

Det går naturligtvis alldeles utmärkt att få bra resultat med andra klasser också, men det är mycket enklare som mage.

Vet du exakt hur länge disenchant perioden gäller för ändrade kort?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Instämmer. I min senaste arena run tog jag mage och blev erbjuden 5 stycken flamestrikes; tog bara tre av dem, men det räckte för att få en hyfsat enkel 9 win run.

Flamestrikes är bra så länge man drar dem hade tre i min arena lek och drog inte en enda och hade 4 kort kvar i min lek när jag dog, hade jag dragit en hade jag vunnit.

Men ja mage verkar vara VÄLDIGT bra i arena alltid fått minst 5 wins som mage i arena.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Vet du exakt hur länge disenchant perioden gäller för ändrade kort?

Var ca. två veckor sist har jag för mig.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Eftersom tiggeri är förbjudet i tråden, tänkte jag fråga er, vart på forumet kan man sälja en nyckel? Jag har en till övers nämligen. Är medveten om att Open beta är runt hörnet, men om fler är lika sugen som jag så vill man inte vänta.

Vad gäller Mage valet som Arena hero, så måste jag nog köpa en arena key ikväll, gjorde slut på mina sista gold igår för att köra en som vanlig 1-3 arena......

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Eftersom tiggeri är förbjudet i tråden, tänkte jag fråga er, vart på forumet kan man sälja en nyckel? Jag har en till övers nämligen. Är medveten om att Open beta är runt hörnet, men om fler är lika sugen som jag så vill man inte vänta.

Vad gäller Mage valet som Arena hero, så måste jag nog köpa en arena key ikväll, gjorde slut på mina sista gold igår för att köra en som vanlig 1-3 arena......

På marknaden som alltid.
Dom är inte direkt värda mycket, 50-75 spänn idag max.
- avgifter för annons. Knappt lönt

Fick 2 nya igår som jag gav bort, sålde 2 förr då man fick något för dom hehe.

Permalänk
Medlem

Kommer korten man köper med guld att vara kvar vid release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajjan:

Kommer korten man köper med guld att vara kvar vid release?

Ja.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd

Inga posts om att spelet varit nere i 2 dagar?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande nere? Är på jobbet så jag har ingen koll..

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Inga posts om att spelet varit nere i 2 dagar?

Ne tydligen inte har exakt samma problem dock, det verkar inte vara för alla dock finns vissa som kommer in kan spela har väll förmodligen med det med deras problem med authencation servrarna att göra.

Pratades om på deras twitter att diablo 3 servrarna skulle komma upp idag igen så förmodligen löses de väll under dagen låter de som.
https://twitter.com/BlizzardCSEU_EN

Skrivet av iBigs:

Är det fortfarande nere? Är på jobbet så jag har ingen koll..

Japp det är fortfarande nere.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Riktigt skoj än så länge, trist bara att Mages är så bra, känns som det är det enda man möter i ranked...Kör rogue deck mest och där åker man på stryk av mages, eller så är det bara jag som är dålig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Riktigt skoj än så länge, trist bara att Mages är så bra, känns som det är det enda man möter i ranked...Kör rogue deck mest och där åker man på stryk av mages, eller så är det bara jag som är dålig..

Mage har droppat rejäääääält sen nerfen nu.
Finns nästan inga mages i typ rank 1-8 längre.

Dom som finns är mer minionbased och inte pyrodecks.

Det som är störigt nu är warlock rushdecks, efter mage nerfsen sadlade alla om till lock rushdecks. Löjligt jobbigt att spela mot.

Permalänk

Håller inte med om att mages blev mycket sämre, det enda som hände var att folk som inte kan strategi fick det svårare att spela mage. Minion-baserade magedecks var och är mycket starkare men varr som sagt svårare att spela med. Nerfen drabbade i stort bara casual-spelarna.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Håller inte med om att mages blev mycket sämre, det enda som hände var att folk som inte kan strategi fick det svårare att spela mage. Minion-baserade magedecks var och är mycket starkare men varr som sagt svårare att spela med. Nerfen drabbade i stort bara casual-spelarna.

Så det är därför alla mages i turneringar och rank 1-5 spelade non minion based va
Nej minionbased var inte bättre, minionbased var mer eller mindre icke existerande i högsta ranksen och även på turneringar.

Sen att vem som helst kunde spela "pyro" mage och komma rätt långt är en annan sak.

Warlock och Druid dominerar topranksen nu.

Permalänk
Medlem

Fått betan nu och lirat en del. Som gammal Magicspelare(IRL) så känns det väldigt "casual". Kommer nog inte lägga tid/pengar på detta tyvärr dock tror jag det kommer att bli ett stort spel. Blizzard brukar ju träffa rätt och varför inte denna gång.