NSA och GCHQ spionerar i Xbox Live, World of Warcraft och Second Life

Permalänk
Melding Plague

NSA och GCHQ spionerar i Xbox Live, World of Warcraft och Second Life

I ett nytt avslöjande beskrivs hur amerikansk och brittisk underrättelsetjänst övervakar och placerar agenter i spel och andra virtuella miljöer, däribland Xbox Live och World of Warcraft.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat...

Permalänk
Avstängd

Hur många tror ni finns på Sweclockers?

Permalänk
Inaktiv

Någon mer än jag som börjar tröttna på USA:s storebrorsfasoner?

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att inte köpa xbox?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Traktorsson:

Ännu en anledning att inte köpa xbox?

Dom lär ju övervaka hela internet, inte helt otroligt så.

Orkar typ inte bry mig längre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skönt då kan de stoppa alla som ska döda min familj och göra otrevliga saker med min mamma som de påstår att de ska göra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Någon mer än jag som börjar tröttna på USA:s storebrorsfasoner?

Resten av världen, sen ca 1950.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Springa runt i WoW som jobb hade jag inte tackat nej till...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

finns nog i COD, BF,Wow ,mm mm men hur paranoid kan man bli de är ju fan värre än sovjet var på sin tid Sverige likaså lika paranoid är dom FRA,Ipred mfl mfl. stoppa de på psyket så kanske man får andrum

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Vem f*n planerar terrordåd över Xbox Live är min fråga XD

Permalänk
Medlem

Inte oväntat men snarare så välkänt att allt spioneras på att man inte orkar bry sig längre.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Att de fortfarande mjölkar det där al qaida skräpet som argument så de får göra vad de vill. Soft jobb dock för agenterna haha

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte saga att jag gillar USA längre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Ännu en anledning att inte köpa xbox?

Med tanke på att PSN också är övervakat..

Permalänk
Medlem

Det här har jag faktiskt funderat på förut, att man som kriminell skulle kunna använda sig av onlinespel för att kommunicera. Att sätta in agenter i spel för att jaga terrorister låter dock rätt långsökt. http://open.spotify.com/track/2Tt6Pi49IqPTy6UtYR6GGO

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Inaktiv

Förr var det bäst att använda internet för att planera dåd, nu verkar det vettigare att skicka helt vanlig snigelpost med instruktioner i klartext för att inte övervakas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha!
Nat Sec Agen [High Elf General]:"Mr. President. We have found a group of orcs plotting to siege the 'White Castle of freedom'."
Potus: [High Elf King] "Oh no! Get them. Send your best teams and destroy their gear. Nobody messes with the Pres... I mean the King of the High Elves."
Potus [Kungen går ut utanför sitt slott och ser en grupp orcer försvinna: "That should teach them..."*

Till ämnet: Suck. Det är sorgligt att se hur nära 1984 vi är. Samtidigt är det svårt att göra något konkret för att förhindra det, annat än att rösta rätt. Frågan är dock vad det hjälper då vi ändå inte kan bestämma hur säkerhetstjänserna ändå faktiskt ska sköta sig. De gör nog lite som de vill ändå...

*Nej, jag har aldrig spelat WoW.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Dax att börja klä datorn i folie?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att börja rapportera om platser och personer som NSA inte övervakar?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

I KNEW IT!
Visste väll att Athene är en NSA agent!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

I WoW lär väl erotisk roleplay med nattälvor och dvärgar vara det värsta de får nys om. Tror inte att folk planerar sina eventuella uppkommande terrordåd i ett spel så att säga, men ja ja. NSA har ju en del roliga saker för sig.

Permalänk
Medlem

Sitta och spela Xbox på jobbet. Vart anmäler man sig?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Så mycket skit man sagt när man är sur ligger man väl redan på deras 100 farligaste

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur de ska hitta Iranska kärnforskare i WoW

Visa signatur

||MSI P67a-gd55 REV B3 || Fractal Design R3 Arctic White || Intel i5 2500k 3.3/4.2 ghz || Gigabtye Geforce GTX 560 Ti SLI || 1 tb western digital 7200 rpm || Corsair XMS3 2x2gb 1,5 V 1600 mhz cl9 || Corsair TX750w ||

Permalänk
Medlem

Hahahaha ja skattepengar går ju åt en enorm nytta i allt detta.
Agenter som sitter och infiltrerar in sig i samma grupper och guilder som individen för att kunna "avlyssna".

Permalänk
Avstängd

Det handlar ju inte om att jaga terrorister, utan om att styra folks inställning till olika saker.
Deras huvuduppgift är antagligen att hoppa in i trådar där världsläget diskuteras och förlöjliga alla som är kritiska genom att kalla dem foliehattar.

Permalänk
Medlem

Kamerorna som numera finns på i plattor, telefoner, konsoller förutom de vanliga webkamerorna etc kan säkerligen fjärrstyras att starta utan att det syns. Data från röststyrning samlas nog också in.

Vad praktiskt när man kombinerar detta med gpsfunktionerna som finns i telefoner och plattor, bara att besluta sig för att avrätta någon misshaglig person och sen skicka en missil som guidas av telefonen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Detta handlar nog inte så mycket om att hitta elaka människor, utan att kartlägga nätverk och samla in biometriska data. När en ful fisk dyker upp i något sammanhang är det ju lätt att leta potentiella andra misstänkta i alla de nätverk de kartlagt.

Permalänk
Avstängd

Dom har alltså världens bästa jobb. Jag hade gärna fått betalt för att spela, sen är det bara kul att ha någon som lyssnar när man berättar om vad man varit med i ett spel. Ofta vänds dövörat till.

Synd att dom missade Anders Behring Breivik som sägs ha varit en riktig woware.