Microsoft kan återinföra startmenyn med Windows 8.2

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Lägg nu till Aero och allt är frid och fröjd.

lägga till något som segade ner datorn jävligt mycket?

med en i7 3770k, 16gb minne, gtx560 utan aero i csgo: >300fps
samma dator med aero: <150fps

jag stannar hellre på 8.1 om dom lägger till aero igen i 8.2

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte ro björnen i land innan båten grävt en grop åt ugglan... Men OM det stämmer så blir jag glad.

Och Metro-appar i fönster kanske till och med får mig att tycka att det är kul, och då kanske jag så småningom skaffar en Windowstelefon/platta.... Inte så troligt, men det kan hända.

Det här är en bättre strategi för alla. Det ger en bättre användarupplevelse för fler, och förmodligen mer lönsamhet för Microsoft.

Om det här är sant, så är det en mycket bra nyhet. Jag hoppas verkligen att det stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Jag tycker att det är ganska smidigt nu också? Ut med det gamla in med det nya, vi är för konservativa i dagens samhälle.

Nytt är inte samma sak som bättre. Ut med det sämre in med det bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Varför släpper de updateringarna såhär? Störande om man har en W8 licens och behöver installera om det. Då måste man ju först installera 8 sedan ladda ner 8.1 och få en sketen windows.old mapp etc.
Köpte mig en w8 licens när det var riktigt billigt. Men orkar inte hålla på att behöva ladda ner 8.1 efter installation så det var tur att jag hann hjälpa min bror med ett msdn konto så lånar jag en 8.1 licens därifrån.
Vet någon varför de gör så att en 8 licens inte funkar med 8.1? Jobbigt.

Pengar min vän pengar. Dom körde ett bold move och forcera på folk W8 det blev ett fiasko sen kommer ett "nytt" 8.1 med några småfixar ny kostnad verkar det som och nu ännu ett 8.2 i sken av att vara good guy MS men i själva verket är det bara ens pengar dom vill åt. Tacka vet jag mavericks det var Gratis.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Synd att MS backar, antar att vi får fortsätta använda datorn som om det var 1995 då...

Jag håller med, klickmeny med programstartare är bakåtsträveri och extremt mycket 90-tal. Själv föredrar jag minimalistiska launchers, dmenu är en personlig favorit.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shrudder:

Byter direkt om de återinför startmenyn.

läser du tråden :)?
du får din startmeny på 5min om du vill

och nej det är inget b aktigt hopkok där inte allt funkar.
med startmenyn och start 8 så funkar allt precis som det gör i win7.
förutom Aero som tidigare sagts.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

ojoj.
Om detta händer så kanske man vågar fundera på att byta till windows 8.
Gillar verkligen att man kan köra "metro"saker i fönster också

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Hela Windows 8 (8.1) miljön känns som budget mjukvara.

Permalänk
Medlem

Ser inga som helst fördelar med med "Metro UI" på PC. Bara drygt med fullscreen-"appar" (som dessutom inte är ordentligt integrerade i PC-miljön) och det är svårt att få en överblick och leta vad som är installerat på datorn. VAD är bättre? Sökfunktionen? Ja men bra, lägg in en sökruta då i ETT FÖNSTER så är det klart.

Nej, hoppas MS sväljer stoltheten och backar tillbaka till vad som funkar bäst på en PC.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte köra Windows program i MUI fönster, jag vill köra MUI appar i Windows fönster.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Startmenyn är ju skit samma. Använde aldrig den i någon större utsträckning i något OS. Metro i fönster låter ju väldigt bra dock!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Är jag ensam om att se storheten med 8.1 (lämnar 8 åt sidan) ?

Högerklicka på "startmenyknappen" visar den bästa meny som Microsoft haft i någon produkt sen starten för 30 år sen..

Kommer åt alla datorinställningar från den menyn(ärligt, saknar ni nåt viktigt där?), jag kom inte åt Nätverksanslutningar så enkelt ens i Windows 7..
Alla program körs från taskbaren, och vid det sällsynta tillfället jag behöver nåt annat: Startknapp->skriv 3 första tecknen i programnamnet->Enter.

Cleant, effektivt och jäkligt snabbt

Självklart kan startskärms-UIt optimeras på massvis med olika sätt (och i vissa fall tas bort helt), men det är knappast en anledning till att inte uppgradera från 7 till 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

läser du tråden :)?
du får din startmeny på 5min om du vill

och nej det är inget b aktigt hopkok där inte allt funkar.
med startmenyn och start 8 så funkar allt precis som det gör i win7.
förutom Aero som tidigare sagts.

Vet mycket väl att det går att fixa startmeny, men innan de fixar det själva ser jag inget skäl att byta. Speciellt då även aero saknas.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Microsoft svek mig. Jag stannar på min Windows 7

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Varför inte bara lägga till startmenyn som en komponent man kan aktivera eller inaktivera? Eller kanske vilken typ av startmeny man vill använda; den från 8, 8,1 eller 8,2.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det finns fortfarande ett par småsaker jag inte riktigt kommer överens med i windows 8, men
det är mest när jag ska till kontrollpanelen, eller skrivare och enheter. I windows 7 tryckte jag
på startknappen på tangentbordet och flyttade muspekaren lagom för att kunna klicka på någon
av ovanstående. Den biten är lite mer omständig nu, men jag har ändå vant mig ganska väl vid 8.1.

Men för att vi på jobbet ska uppgradera är det till 99% ett krav att startmenyn finns där i sin vanliga skepnad.

Höger klicka på start knappen i win8.1 och vips allt du skrev kommer upp i en meny..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

lägga till något som segade ner datorn jävligt mycket?

med en i7 3770k, 16gb minne, gtx560 utan aero i csgo: >300fps
samma dator med aero: <150fps

jag stannar hellre på 8.1 om dom lägger till aero igen i 8.2

Jag hoppas du är medventen om att du kan stänga av aero precis när du vill i W7..?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AltUnderCtrl:

Jag saknar att fönstren var transparenta, tycker det var mycket mer tilltalande.

Fy för transparens, det får saker att flyta ihop så här är Win8 ett fall framåt.

Däremot borde man definitivt återinföra "drop-shadow" på fönster så man får en bättre överblick över i vilken ordning fönster ligger i z-led.

I samband med det kan man också göra något år de ohemult tjocka fönsterramar man haft sedan Vista, med "drop-shadow" kan man i princip ta bort fönsterramarna -> mer plats för det innehåll man bryr sig om!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Nej

Saknade den i början, men det är en vanesak. Går minst lika snabbt utan den.

Däremot vill jag att man ska kunna avsluta appar med ESC istället för att behöva dra i dom med musen. Man kommer ju ur modernUI med ESC så varför inte apparna?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Pengar min vän pengar. Dom körde ett bold move och forcera på folk W8 det blev ett fiasko sen kommer ett "nytt" 8.1 med några småfixar ny kostnad verkar det som och nu ännu ett 8.2 i sken av att vara good guy MS men i själva verket är det bara ens pengar dom vill åt. Tacka vet jag mavericks det var Gratis.

Va? 8.1 är gratis för Windows 8 användare, på samma sätt som servicepacks alltid har varit gratis.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem

Om nu startmenyn återinförs så behöver den inte se ut precis som Windows 7 variant, den går säkert att förbättra en del, MS kanske skulle ta och studera hur menyn i Linux Mint med mate fungerar.

Men dagens win 8.0/8.1 "fullsärmsmeny" är bara för dumt, och metro i sig själv är nått som aldrig borde sett dagens ljus, OK för telefoner och surfplattor, Xbox osv, men inte mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_W:

Pengar min vän pengar. Dom körde ett bold move och forcera på folk W8 det blev ett fiasko sen kommer ett "nytt" 8.1 med några småfixar ny kostnad verkar det som och nu ännu ett 8.2 i sken av att vara good guy MS men i själva verket är det bara ens pengar dom vill åt. Tacka vet jag mavericks det var Gratis.

Du är medveten om att Windows 8.1 är en gratis uppdatering va?

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem

Äntligen återinför de någonting som fungerar och är logiskt...

Visst, W7 startmenyn är inte perfekt, det finns saker de kan förbättra, men den är hundra gånger bättre än klumpiga Metro och allt det där.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Vilkja jävla clowner de är.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av backeby:

Är jag ensam om att se storheten med 8.1 (lämnar 8 åt sidan) ?
Högerklicka på "startmenyknappen" visar den bästa meny som Microsoft haft i någon produkt sen starten för 30 år sen..
http://gyazo.com/a86746c0829a1ee07f57b9469951e70b.png

Självklart kan startskärms-UIt optimeras på massvis med olika sätt (och i vissa fall tas bort helt), men det är knappast en anledning till att inte uppgradera från 7 till 8.1

Jag upptäckte den där startmenyknappen idag iomed denna tråden då nån sa att startmenyn visst fanns i Windows 8.1
Har kört 8.1 i typ 2-3 dagar och helt missat att man måste högerklicka

För vi som har väldigt många program så vore det fint ifall de kompletterade denna startmenyn med egeninstallerade program. Vilken dom då verkar ska göra i i nästa verre, svinking! Jag är peppad.

Kör fortfarande Windows 7 på min stationära. Kommer uppdatera den till win 8.1 nästa gång den strular.

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Nej

Saknade den i början, men det är en vanesak. Går minst lika snabbt utan den.

Däremot vill jag att man ska kunna avsluta appar med ESC istället för att behöva dra i dom med musen. Man kommer ju ur modernUI med ESC så varför inte apparna?

De har medvetet gjort det krångligt då de anser att man inte "ska" stänga av apparna utan det räcker med att "pausa" dem, enligt Microsoft.

Det är bara en av få saker som har gjort mig lack på W8. Saker man helst inte vill att användaren ägnar sig åt gör man krångligt helt utan nytta för användaren.

Meb som sagt.. Om nu detta stämmer så är det ju bra att de lyssnar, men vi vet inte än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anitramane:

Microsoft svek mig. Jag stannar på min Windows 7

Tack för en inspirerande kommentar – ska installera om min datorn ikväll (nedgradera) med Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det finns fortfarande ett par småsaker jag inte riktigt kommer överens med i windows 8, men
det är mest när jag ska till kontrollpanelen, eller skrivare och enheter. I windows 7 tryckte jag
på startknappen på tangentbordet och flyttade muspekaren lagom för att kunna klicka på någon
av ovanstående. Den biten är lite mer omständig nu, men jag har ändå vant mig ganska väl vid 8.1.

Men för att vi på jobbet ska uppgradera är det till 99% ett krav att startmenyn finns där i sin vanliga skepnad.

Fixa en sån där "gudmode" ikon på desktopen som det gick med Windows 7 då har du alla inställningar på samma ställe. Vet dock inte om det funkar med Windows 8.x

Edit:
yes, det ska gå enligt denna guide http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/quick-tip...

Skrivet av ggustavsson:

Om nu startmenyn återinförs så behöver den inte se ut precis som Windows 7 variant, den går säkert att förbättra en del, MS kanske skulle ta och studera hur menyn i Linux Mint med mate fungerar.

Men dagens win 8.0/8.1 "fullsärmsmeny" är bara för dumt, och metro i sig själv är nått som aldrig borde sett dagens ljus, OK för telefoner och surfplattor, Xbox osv, men inte mer.

Det finns en annan fördel med Linux. När man installerar program så hamnar programmet i rätt kategori i startmenyn (oftast i alla fall), medan i Windows hamnar programmet lite där det känner för, och varför ska det vara två startmenyer i Windows!!! en användar startmeny och en allmän. Det är så irriterande att man måste hålla på och flytta mapparna om man vill ha allt i sin egen startmeny. Där var faktiskt Windows 2000 bättre än det som kom efter eftersom Windows 2000 bara hade en startmeny

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Såja, nu kan alla bakåtsträvare uppdateta oxå då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning. Dock ska allt vad touch-UI bort innan jag är nöjd. Det ska gå att avinstallera (Inte endast avaktivera) den delen så att sådant skrot inte ska äta upp dyrbar SSD lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841