Microsoft kan återinföra startmenyn med Windows 8.2

Permalänk
Medlem

Windows 8:s bästa uppdatering? Kanske inte så himla snygg, men sannerligen användbar. Kör själv W7 med Vista taskbar skin då jag ogillar det transparenta (ihåliga) temat.

Att livet hos Win7 förlängs och Win8 får startmenyn tyder åtminstone på att Microsoft är på rätt spår.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det roliga är nu att alla kommer tycka windows 8 helt plöttsligt blev så fantastiskt! oj oj vilket bra OS! , ska bli kul att se vad folk klagar på härnäst.

Om de nu lyckas med att implementera en bra startmeny så kommer jag MYCKET MÖJLIGT att byta till Win 8. Jag kommer dock fortfarande att klaga på det platta och tråkiga GUI:t. Jag vill ha det lite mer mjuka och sköna Aero. Det torde dock gå att göra något tema som inte bygger på Aero, men som ändå är mjukt och skönt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Även om jag personligen "vant" mig med modern ui så väljer jag klassiska startmenyn alla dagar i veckan. Förstår inte riktigt varför Microsoft prompt försöker pracka på sina kunder något som så många uppenbarligen inte vill ha. Apparna känns också väldigt onödiga, kul att testa nån enstaka gång men sen är det tillbaka till hederliga program eller webbsidor som gäller.

Visst det är kul att de testar något nytt men man behöver ju inte ta bort det gamla som faktiskt fungerar väldigt bra. Skulle det nya visa sig vara mycket bättre ja då kan man börja överväga att plocka bort det gamla till nästa version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schumplan:

Jag som trodde att MS skulle vänta något år till tills alla tvingats över till win8 och sedan släppa win 9 med startmenyn tillbaka (för sisådär dubbla vad win8 kostar) och på så vis hyckla sig till ännu mer pengar...

Till skillnad från Windows 8.1 så kommer såklart Windows 8.2 kosta pengar då den innehåller så pass många "nya" tekniker.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på AERO , det finns en anledning varför det är borta och det kommer inte tillbaka . HOPPAS jag iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Alla som klagar på AERO , det finns en anledning varför det är borta och det kommer inte tillbaka . HOPPAS jag iaf

Så länge en ny version av Win8 inte har snap och *** raderat *** [red: flippar ur] ur i multiskärmsmiljöer kommer iaf inte jag byta upp mig från 7 :/

Onödigt dåligt språk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Alla som klagar på AERO , det finns en anledning varför det är borta och det kommer inte tillbaka . HOPPAS jag iaf

På vilket sätt störs du av att andra användare har möjlighet att köra Aero?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

På vilket sätt störs du av att andra användare har möjlighet att köra Aero?

Han bryr sig om andra du vet. Det får man göra vid juletider

Permalänk
Medlem

Har kört med ObjektDock sen XP tiden, och helt plötsligt så vart startmenyn lite överflödig.

Har allt det viktiga i dockan, alla hårdiskar, dator & kontrollpanel, och alla viktiga program, ca 30 ikoner.

Alla datorer jag fixar till vänner och släktingar, lägger jag in en docka på, och får alltid höra samma positiva feedback.

Sen kan man ju fästa ikoner i aktivitetsfältet med, fattar inte dom som trycker "wintangent + skriver" tar ju 7 svåra år det arbetssättet, men alla är vi olika.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det enda som eventuellt är bra med detta är att det kanske kan få tyst på de bakåtsträvande personerna och de som hoppat på "Hata Windows8-tåget".

Man är inte bakåtsträvande för att man föredrar något som är gammalt.
Det är ju smartare att ha båda alternativen så att folk blir nöjda istället för att bara en del ska bli nöjda.
Vet inte hur du tänker, är ju samma sak som att säga att min farsa är bakåtsträvande för att han föredrar
utseendet på äldre klockor

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Till skillnad från Windows 8.1 så kommer såklart Windows 8.2 kosta pengar då den innehåller så pass många "nya" tekniker.

Jaså? Känner du till fler funktioner som ska komma? Eller menar du att enbart dessa två funktioner berättigar en ny licens?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är jag den enda som är nöjd med Win8 utan att känna behovet av att köra någon form av program som till exempel Start8?
Här har ni startmenyn min:
http://cl.ly/image/2q3C0i0X0z0o/Image%202013-12-10%20at%204.1...

Och om man skrollar åt sidan så kommer man åt sötsakerna
http://cl.ly/image/2r2o3R3i2A2u/Image%202013-12-10%20at%204.1...

Sen är det bara positivt att Win8.1 tar upp mindre hårddiskutrymme än Win7 och att det generellt sett är rappare.

Om det nu vore så väl att menyn ser ut som din i default utförande, och inte är en modifierad modell. Den nya menyn skulle vara jättebra på desktops också ifall det inte vore så att man måste hacka för att få till ikoner som inte ser ut som skit ( =desktop ikoner på fast bakgrund istället för riktiga Metro ikoner som på dina screenshots). Om alla appar dessutom fanns i en icke-fullscreen version för desktops skulle också göra enormt mycket. Jag är inte heller egentligen ett fan av hur menyn tar fokus från hela skärmen när man öppnar den, ifall den skulle komma upp likt en dockad app med möjlighet för att expandera skulle det kännas mycket bättre (ingen BAM, nu är du i startskärmen känsla).

Sen kan jag ju inte direkt säga att jag är förvånad över det här ryktet, även om jag hade trott att Microsoft skulle vänta tills Windows 9 med det erkännande. Jag tror nog att "Threshold" har skapats av att de har insett att deras genomförande har varit.... mindre bra, och att de behöver fixa till sin skit.

Permalänk
Medlem

meehhhh
Ge mig Aero-skinnet tillbaka så kanske jag nedgraderar till Windows8

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Jag använder 8.1 med startisback så för mig personligen kvittar det, bara jag slipper metro skitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backeby:

Är jag ensam om att se storheten med 8.1 (lämnar 8 åt sidan) ?

Högerklicka på "startmenyknappen" visar den bästa meny som Microsoft haft i någon produkt sen starten för 30 år sen..

Kommer åt alla datorinställningar från den menyn(ärligt, saknar ni nåt viktigt där?), jag kom inte åt Nätverksanslutningar så enkelt ens i Windows 7..
Alla program körs från taskbaren, och vid det sällsynta tillfället jag behöver nåt annat: Startknapp->skriv 3 första tecknen i programnamnet->Enter.

Cleant, effektivt och jäkligt snabbt

[IMG]http://gyazo.com/a86746c0829a1ee07f57b9469951e70b.png[/IG]

Självklart kan startskärms-UIt optimeras på massvis med olika sätt (och i vissa fall tas bort helt), men det är knappast en anledning till att inte uppgradera från 7 till 8.1

WIN+X sedan bokstaven för menyvalet och enter, finns inget snabbare:)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Nytt är inte samma sak som bättre. Ut med det sämre in med det bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast detta är bättre för mig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Ja, att scrolla med scrolljulet samtidigt som man styr muspekaren med musen tycker åtminstone jag personligen är osmidigare än att bara styra muspekaren som det var på tidigare startmenyn.

Jag har runt 100 ikoner på startskärmen, går att klicka på alla utan att scrolla.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Snacka om att ha svårt att bestämma sig. Det är bra om den kommer tillbaka.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

På vilket sätt störs du av att andra användare har möjlighet att köra Aero?

Det finns ganka många anledningar men jag kan nämna två, har du som många anddra haft problem med windows grafik drivers slutar att fungera pga aero? ett vanligt problem. Ett annat är att det inte aktiveras korrekt vid deployment så man måste göra special script eller liknande för att få ett enhetligt utseende.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Om det nu vore så väl att menyn ser ut som din i default utförande, och inte är en modifierad modell. Den nya menyn skulle vara jättebra på desktops också ifall det inte vore så att man måste hacka för att få till ikoner som inte ser ut som skit ( =desktop ikoner på fast bakgrund istället för riktiga Metro ikoner som på dina screenshots). Om alla appar dessutom fanns i en icke-fullscreen version för desktops skulle också göra enormt mycket. Jag är inte heller egentligen ett fan av hur menyn tar fokus från hela skärmen när man öppnar den, ifall den skulle komma upp likt en dockad app med möjlighet för att expandera skulle det kännas mycket bättre (ingen BAM, nu är du i startskärmen känsla).

Sen kan jag ju inte direkt säga att jag är förvånad över det här ryktet, även om jag hade trott att Microsoft skulle vänta tills Windows 9 med det erkännande. Jag tror nog att "Threshold" har skapats av att de har insett att deras genomförande har varit.... mindre bra, och att de behöver fixa till sin skit.

Jag kan väl erkänna att mitt startmeny kräver OblyTile. Jag hade det förut för alla spel men efter 8.1 (startmenyn återställdes till grundinställningar) så orkade jag inte. Men när man väl gör det så är det riktigt jädrans snyggt, enligt mig

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt ok i server2012r2 och 8.1. Men slår inte klassiska startmenyn

Permalänk

Win 8.1 + Classic Shell

Tog även några tips från dessa videor.
Mitt Win8.1 ser till 99% ut som Win7 vilket är skönt.
Metro är som borta.

Kan även tillägga att jag hade skapliga problem med BF4 i Win7.. flöt inte på riktigt, smålagg.
Försvann med Win 8.1 och sen att det ser ut och funkar som Win7 är det bara att tacka och bocka för.

http://www.gizmag.com/windows-81-modern-ui/29552/

http://www.youtube.com/watch?v=7h6VWB8Jqgw

http://www.youtube.com/watch?v=tZsZ5vTgOE4

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium Svart PSU: Corsair AX 850W 80+ GOLD MOBO: MSI Z87-S02 INET EDITION ATX CPU: Intel i7 4770K CPU-kylning: Corsair Hydro H90 RAM: Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast Series 16GB GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB Superclocked SLI HDD: 2xIntel SSD 510 120GB + 1TB Western Digital Caviar Green Skärm: BenQ 24'' XL2411T 144Hz Keyboard: QPAD MK-85 Mus: Qpad 5K L.E

Permalänk

Klart det ska införas en startmeny? Inget snack om saken. Vad är Windows utan en startmeny? "Oj det blir så mycket flashigare utan" "Oj next level shit" "Oj nu går vi vidare i utvecklingen" Nej nog med larvet så kanske jag skaffar 8.2.. Just nu är det 7 som gäller tills dom tar huvudet ur röven!

Permalänk
Medlem

Linux Mint + Cinnamon 2.0 all the way! Dock sa pa min barbara sa skulle det vara fint med en riktig start meny. Winodows 8.1 ar nog till och med battre for mig an Windows 7, men helt klart storande att sokmenyn pa metro ar i hoger horn. Men gillar alla alternativ nar man hoger klickar, oftast dom jag forsoker na med start menyn iaf.

Permalänk

Bra att Microsoft lyssnar. För min del står jag över Windows 8. Jag är nöjd med Windows 7 och har ingen lust att byta till ett operativsystem som inte tilltalar mig.

Skrivet av Wazzbi:

Onödigt med resurser som går åt för att folk som dig inte lär sig att använda tangentbordet ordentligt?

Antingen trollar du eller så är du en tonåring som ännu inte lärt sig att ditt sätt att göra saker på inte behöver gälla för alla. Jag, till exempel, sitter gärna tillbakalutad i fåtöljen och sköter saker med musen, och vill inte behöva luta mig fram för att bruka tangentbordet för att hitta och starta program. Ibland kommer jag inte ihåg namnet på det program jag vill använda, men hittar det lätt i min välordnade mappar. Bara att klicka sig fram.

Jag undrar vad trollen som kallar nöjda Windows 7-användare för "bakåtsträvare" skulle säga om Windows 9 kom att bli anpassat för modebloggare? Så fort man operativsystemet startat möts man av "Ladda upp dagens outfit". Du vill inte göra det, utan tvingas klicka här och där och skriva i en sökruta för att komma till något som liknar ett skrivbord. Men trots det så poppar det upp en ruta med texten "Vill du visa dina nya skönhetsprylar och smink? Har du ingen modeblogg, starta en HÄR". Du klickar irriterat bort rutan. Men det poppar upp nyheter om kändisars kläder varje minut, som du inte kan stoppa.

Modebloggar är populära, så man är väl en bakåtsträvare om man inte vill ha det inbyggt i operativet?

Allt är fan inte bättre för alla bara för att det är nytt. Det brukar man dock ha lärt sig när man uppnått mogen ålder.

Jag vill ha ett rent operativsystem, där jag har startikoner på skrivbordet och en startknapp där jag smidigt kan komma åt delarna av operativet och innehållet i datorn genom att klicka mig fram. Sökfunktioner är bra, men något jag bara använder i nödfall om jag inte hittar det jag söker. Jag vill inte ha "appar" som ger mig nyheter om Paris Hiltons nya handväska eller Snoop Doggy Doggs kalsonger, eller visar vädret i San Fransisco, och inga kommersiella erbjudanden som poppar upp.

Jag stör mig även på "Biblioteket" som funnits ett bra tag, som indexerar musiken och filmerna på min dator i onödan. Jag vet var jag har dessa, i mappar, i ordning. Det räcker. Jag vill inte ha onödigt trams som kan liknas vid Youtube där man nu måste kopplas till Google Plus och skit också, för att kunna använda funktionerna.

Gillar ni Windows 8, Google Plus-Youtube och ett eventuellt framtida Modeblogg-Windows, bra för er, men respektera att andra inte behöver gilla detsamma, utan att de för den skulle vara bakåtsträvare.

Permalänk

Jag behöver inte ha tillbaka Startmenyn exakt som den fungerar nu. Jag tycker att tanken med en "startsida" är tilltalande, det är så jag alltid använt mitt skrivbord. Men.... Jag vill ha ett gränssnitt som är enkelt att styra med ett pekdon för det är mitt primära styrsätt av min dator Jag vill bestämma om programmen skall stängas av eller bara ligga minimerade, jag vill inte behöva göra svepande rörelser över skärmen med muspekaren jag vill kunna bestämma hur programmet/appen uppträder på skärmen, jag vill enkelt kunna navigera mig fram till ett program eller en funktion som jag inte vet exakt vad den heter utan att behöva googla efter lämpliga textkomandon (När jag känner för att göra sådant så leker jag med min lilla linuxserver som saknar GUI) Jag misstänker att vissa delar av mitt behov går att fixa med lite efterforskningar utan 3:e parts programvara.
Det som jag däremot oresonligt, subjektivt, irrationellt? och helt totalt hatar med WIN8 är den typ av program som kallas appar detta är något som har sin plats på dedicerade maskiner för begränsade användningsområden(typ telefoner, TV-apparater och tvätt maskiner) Inte på en dator som är mycket mer generell och öppen här vill jag kunna styra mycket mer.
/M.O.M.

Permalänk
Avstängd

metro modern ui inspirerat utseende med startmeny hade varit snyggt och rent

Permalänk
Medlem

Låter bra

Permalänk
Medlem

Det är väl aldrig fel med valmöjligheter, men att klicka i startmenyn som den sett ut är inte ett effektivt sätt att arbeta så det påverkar inte mig.

Permalänk
Medlem

Det var inte fören jag började använda Windows 8.1 innan jag insåg att startmenyn är onödig.
Program och genvägar kan man lika gärna ha i aktivitetsfältet eller på skrivbordet (eller i modern UI). Om man inte vill använda modern UI så behöver man ju inte det, bara att boota till desktop från start. Sök går att göra med Win + Q eller Win + S och fungerar väldigt smidigt enligt mig. Så förstår inte riktigt vad man ska använda startmenyn till när det finns minst lika smidiga (om inte smidigare) sätt.

Nej, jag saknar iallafall ingenting från föregående Windows.