Din uppfattning om bitcoin, nu dec 2013.

Permalänk
Avstängd

Mina känslor.. Är otroligt bitter över att jag inte hoppade på tåget i tid. Funderar på att köpa för en liten slant och börja mina, men.. Känns lite riskabelt just nu för att köpa. Svårt att bestämma mig. Fan!

Permalänk
Medlem

124.5btc ligger och väntar. Trevligt trevligt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

124.5btc ligger och väntar. Trevligt trevligt.

Snyggt. Har du cashat ut något av det? Rätt stor förlust nu när det svänger så fint

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Frågan med bitcoin är ju egentligen vad som är positivt och nytt? Visst, det är fråga om ett ny kanal för internationella betalningar, men förutom det?

En sak som är konstig är att bitcoin-entusiaster ser den senaste tidens prisökningar som något positivt. Visst, man kan tjäna pengar på det, men som valuta är det ju grymt dåligt. Vad det betyder är ju att bitcoin-ekonomin är utsatt för en deflation utan dess like, och en depression/krasch som får Great Depression att se ut som en dag på stranden... de senaste veckorna har ju Gross Bitcoin Product per Capita rasat i botten...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av simonw:

Snyggt. Har du cashat ut något av det?

Antagligen inte då det ligger och väntar.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Frågan med bitcoin är ju egentligen vad som är positivt och nytt? Visst, det är fråga om ett ny kanal för internationella betalningar, men förutom det?

En sak som är konstig är att bitcoin-entusiaster ser den senaste tidens prisökningar som något positivt. Visst, man kan tjäna pengar på det, men som valuta är det ju grymt dåligt. Vad det betyder är ju att bitcoin-ekonomin är utsatt för en deflation utan dess like, och en depression/krasch som får Great Depression att se ut som en dag på stranden... de senaste veckorna har ju Gross Bitcoin Product per Capita rasat i botten...

Hmm. Deflation behöver väl inte vara en dålig sak när det inte är en statsvaluta. Enda stora nackdelen med deflation är att en stats produkter/tjänster blir svåra att sälja då de blir dyrare än omvärldens motsvarande produkter/tjänster. Men det problemet har ju inte bitcoins. Ingen stat behöver (eller kan) hålla nere värdet av exportskäl.
Det är till och med en fördel för de som tar emot valutan eftersom att det ger mottagaren av valutan mer betalt i efterhand när värdet stiger.
Enda nackdelen som jag kan se är att köpare av varor/tjänster inte vill släppa ifrån sig valutan utan sitter och trycker på den som en investering istället. Det gör att få slantar hamnar i omlopp och faktiskt används och då kommer slantarna inte att fungera som valuta utan endast som värdepapper.

Det är lustigt nog något av en motsats till vad som händer med deflation i en statsvaluta där det blir billigare att köpa in varor från andra länder vilket leder till ökad omsättning av kapital från kapitalkällan ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simonw:

Jo, lite taskigt formulerat kanske men jag hänvisade ju hela min diskussion till inlägget jag citerade och där så vågar jag påstå att det inte hade något med det att göra

Ahh. I see. Jag missade lite kontext.

Skrivet av simonw:

Självklart inser jag att det eventuellt kan bli stökigt rätt snabbt (och stort) beroende på framtida inflytande i dessa marknader. Ville bara få fram något vettigt inlägg till tråden i fråga, snyggt diskuterat!

Nice moove! Tackar för komplimangen.

Skrivet av simonw:

Många problem finns det, men troligen en hel del mer positiva ting. Än så länge så tänker jag mig en virtuell pool som (typ) kan tänkas ersätta PayPal, där vem som helst får vara med och doppa fötterna med diverse tjänster om man så önskar. Kommer aldrig se BTC som en valuta utan mer som ett alternativt betalmedel. Men kan bli spännande att följa det hela, med tanke på att t.ex. Tyskland godkänt Bitcoin så hoppas vi på att fler hänger på, = utveckling

Jaa du. Jag är som sagt skeptisk på flera plan. Vi får se om valutan stabiliserar sig framöver. Kanske störtdör idén rätt vad det är (vilket jag visserligen betvivlar då den som sagt är högintressant i "vissa kretsar" som behöver rotera pengar). Innan värdesvängningarna har lugnat sig så är jag personligen måttligt intresserad att ha bitcoins som något annat än ett värdepapper att spekulera i.
Men spännande är det, agreed ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Deflation behöver väl inte vara en dålig sak när det inte är en statsvaluta. Enda stora nackdelen med deflation är att en stats produkter/tjänster blir svåra att sälja då de blir dyrare än omvärldens motsvarande produkter/tjänster. Men det problemet har ju inte bitcoins. Ingen stat behöver (eller kan) hålla nere värdet av exportskäl.
Det är till och med en fördel för de som tar emot valutan eftersom att det ger mottagaren av valutan mer betalt i efterhand när värdet stiger.
Enda nackdelen som jag kan se är att köpare av varor/tjänster inte vill släppa ifrån sig valutan utan sitter och trycker på den som en investering istället. Det gör att få slantar hamnar i omlopp och faktiskt används och då kommer slantarna inte att fungera som valuta utan endast som värdepapper.

Det är lustigt nog något av en motsats till vad som händer med deflation i en statsvaluta där det blir billigare att köpa in varor från andra länder vilket leder till ökad omsättning av kapital från kapitalkällan ;).

När det gäller konkurens är det oftast inte så stor skillnad, om man inte har bunden eller samma valuta, eller har skulder i en utländsk valuta.

Det stora problemet, som verkligen är ett massivt problem, är att deflation minskar på människors vilja att spendera sina pengar eftersom de får en värdeökning av enbart det ekonomiska läget. Problemet i en recession är allt som oftast att människor kollektivt inser att en del av ekonomin varit övervärderad och tror att värdet kommer att minska, varpå alla samtidigt försöker dra in på sina utgifter för att minska de egna riskerna. Eftersom mina utgifter är dina inkomster leder detta till att antalet och storleken på transaktioner faller och ekonomin stannar upp. Detta är då fallet tills något höjer på efterfrågan igen (stimulanspolitik, naturligt sönderfall, bubbla etc).

Om valutan inte går att manipulera och är fast i deflation betyder det att ekonomin är dömd till en deflationsspiral, vilket är rätt likt vad som händer i Grekland för tillfället. Det som dock möjligtvis kan leda till att Bitcoin trots allt kan överleva är att det inte är fråga om en huvudsaklig valuta, och att det har ett visst värde som transaktionsverktyg. Min personliga åsikt är att Bitcoin och liknande kommer att dö ut till slut (i praktiken), men att en viss del av tekniken kommer att leva kvar. Ett alternativ vore då t.ex. att stater skulle trycka upp bitcoin-liknande valuta som är kopplad till värdet hos den huvudsakliga valutan, och att dessa då kunde godkännas som betalningsmedel mer allmänt samtidigt som det skulle göra mycket billiga transaktioner möjliga.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Snyggt. Har du cashat ut något av det? Rätt stor förlust nu när det svänger så fint

Tar det i småpotioner. Så jag kan njuta länge. Heh...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

124.5btc ligger och väntar. Trevligt trevligt.

Det är inte mer än 780.000:- ändå så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Tar det i småpotioner. Så jag kan njuta länge. Heh...

Men du har inte tagit någon större summa ännu? Själv skulle jag varit något skitnödig när 800k~ halveras under en natt

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Tar det i småpotioner. Så jag kan njuta länge. Heh...

Lite offtopic
Liten fråga hur tar du ut det och hur skattar du för det?
SEPA insättning skulle kosta mig 2%

För tjänade en ganska bra summa på när LTC låg runt 50$ och pratade lite med min bank hur jag lättast sätter in dom på mitt konto och hur jag skulle skatta för det.

Sen ontopic tror jag är en valuta som kommer funka i framtiden med nästa generation för bankerna går ju redan mot det kontant lösa samhället så dom borde ju ta emot BTC med öppna armar

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

De tappade ju halva värdet igår. Eller om det var i förrgår... Snart är den uppe på samma nivåer igen. Ge den några dagar bara ;). Som handelsvaluta där denna ska kunna användas som byte av varor och tjänster seriöst så måste volatiliteten minska kraftigt. Inte många företag som är intresserade av att ha sitt cashflow låst i spekulativa slantar som kan vara värt hälften av dagen innan när fakturor ska betalas.
Och jag ser inte att valutakursen kommer att stabiliseras närmsta tiden. I nuläget duger den endast som valuta för illegal verksamhet. Och där finns det väl en hel del pengar i omlopp så behovet av valutan lär väl inte minska.

Som fesoj säger så är det inge vidare etiskt att ge sig in i att handla med bitcoins i nuläget. Jag litar inte på stabiliteten heller men det händer en del med valutavärdet så det finns fortfarande stora pengar att vinna... eller förlora. Miningen vete tusan om det är så intressant längre däremot.

Volatiliteten är ett ickeproblem för handlare då det finns flera lösningar redan idag som gör om köpet till fiat direkt utan risk för handlaren, läs bitpay, coinbase osv.
Problemet kvarstår dock för konsumenten.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Självfallet kan man handla på den illegala marknaden med alla valutor. Utöver valutor kan du använda annat också. Tjänster exempelvis.
Det som gör bitcoins speciellt är inte att det är en valuta utan hur den fungerar. Argumentet - "jag kan köpa knark för svenska kronor lika väl som bitcoins" är inte så intressant.
Dels kan man hävda att ens innehav kommer från mining vilket det inte måste göra. Bankerna kan inte kontrollera detta. Dels kan du skicka belopp lite hur som helst utan insyn.
Att det är lättare att växla över en hög bitcoins till en stats egen valuta på ett bankkonto är givetvis också en hel del enklare än att skeppa över en container sedlar till banken för att få denna insatt på ett bankkonto.

Hade det nu varit så att denna valuta hade använts i stor utsträckning till att byta vanliga varor och tjänster så hade det kanske varit mindre etiskt problematiskt att handla med valutan. Men så är ju inte fallet idag. Den används främst av två andra aktörer. Illegala handel och spekulation. Spekulationen är det väl inge fel på i sig. Det är den stora illegala marknaden som är den problematiska delen.

Jag gillar idén om att bankerna inte ska ha så mycket kontroll. Ett fritt system är en fin tanke. Men det ser ju inte ut att vara ett så trevligt system som växer fram som "ersättare" här.

Finansinspektionen kontrollerar btc handeln precis som de kontrollerar bankerna, finns exakt samma krav för handling mot pengatvätt. Det är därför du måste ange ID osv vid exchanger, och därför det finns en gräns för hur mycket du får föra över per månad utan id. Detta gör det i praktiken svårare att tvätta pengar med btc än med vanliga kontanter.

Angående ingen insyn, bitcoin ger inte anonymitet, det ger pseduanonymitet. Allt du gör med dina btc är spårbart, det är ju trots allt en öppen tabbell allt står i. Det innebär, du kan spåra pengar från att du köper dem på en exchange, till att nån annan tar ut dem, med hjälp från företagen som står för det vid ett domstolsbeslut såklart
Det du inte kan göra är att säga vem som äger vilka pengar, då bara pengarna är spårbara inte personen. Om valutan är i btc då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennisen:

Finansinspektionen kontrollerar btc handeln precis som de kontrollerar bankerna, finns exakt samma krav för handling mot pengatvätt. Det är därför du måste ange ID osv vid exchanger, och därför det finns en gräns för hur mycket du får föra över per månad utan id. Detta gör det i praktiken svårare att tvätta pengar med btc än med vanliga kontanter.

Angående ingen insyn, bitcoin ger inte anonymitet, det ger pseduanonymitet. Allt du gör med dina btc är spårbart, det är ju trots allt en öppen tabbell allt står i. Det innebär, du kan spåra pengar från att du köper dem på en exchange, till att nån annan tar ut dem, med hjälp från företagen som står för det vid ett domstolsbeslut såklart
Det du inte kan göra är att säga vem som äger vilka pengar, då bara pengarna är spårbara inte personen. Om valutan är i btc då.

Du glömde visst berätta att det går att langa över valfri summa via mail/usb-minne/whatever och att någon exchange inte är nödvändig utan bara är motsvarigheten till en bank.

Permalänk
Medlem

i Dec 2012 låg BTC värdet på ca 80-88:- SEK per 1st BTC, året som gått har verkligen vänt upp å ned på saker å ting.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av jonas_jj:

Du glömde visst berätta att det går att langa över valfri summa via mail/usb-minne/whatever och att någon exchange inte är nödvändig utan bara är motsvarigheten till en bank.

Hade du läst inlägget jag svarade till, så hade du sett att hans argument var att man bara kunde lassa över pengarna till ett bankkonto, och att det var lättare än att skicka en container pengar. Och nej det glömde jag inte. Skrev att btc ger pseudoanonymitet så länge pengarna hålls i btc (din poäng).

För att klargöra.
SEK -> BTC spårbart med identitet och kontrollerat av finansinspektionen.
BTC -> BTC endast transaktioner spårbart, ej identitet.
BTC -> SEK spårbart med identitet och kontrollerat av finansinspektionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonB:

Lite offtopic
Liten fråga hur tar du ut det och hur skattar du för det?
SEPA insättning skulle kosta mig 2%

För tjänade en ganska bra summa på när LTC låg runt 50$ och pratade lite med min bank hur jag lättast sätter in dom på mitt konto och hur jag skulle skatta för det.

Sen ontopic tror jag är en valuta som kommer funka i framtiden med nästa generation för bankerna går ju redan mot det kontant lösa samhället så dom borde ju ta emot BTC med öppna armar

Använder ju Mtgox precis som typ alla andra. De skickar över till mitt bankkonto via en polsk bank. Har funkat bra hittils iaf. Kostar en del %. Förra gången en totalkostnad på ca 4.3% (inklusive dollar till sek). Så vist är det inte billigt men det funkar.

Angående Skatt och moms så är det bara att kontakta skatteverket så hjälper de dig.

Skrivet av simonw:

Men du har inte tagit någon större summa ännu? Själv skulle jag varit något skitnödig när 800k~ halveras under en natt

Naj 'leker' med grejerna. "Daytradar" eller vad det heter. Säljer och köper. Jag förlorade mycket i tappet förra året (det från 130 ner till 70usd), men nu har det nog bara gått upp. Man blir bättre på det, antar jag...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Goda nyheter för btc i sverige!

http://www.mynewsdesk.com/se/pizza24/pressreleases/pay-your-p...

Nu kan ni inte säga att man inte kan köpa nåt för det om man är hungrig iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennisen:

Hade du läst inlägget jag svarade till, så hade du sett att hans argument var att man bara kunde lassa över pengarna till ett bankkonto, och att det var lättare än att skicka en container pengar. Och nej det glömde jag inte. Skrev att btc ger pseudoanonymitet så länge pengarna hålls i btc (din poäng).

För att klargöra.
SEK -> BTC spårbart med identitet och kontrollerat av finansinspektionen.
BTC -> BTC endast transaktioner spårbart, ej identitet.
BTC -> SEK spårbart med identitet och kontrollerat av finansinspektionen.

Fast detta spelar ingen roll i praktiken, skulle jag vara colombiansk druglord/vapensmugglare/allmänt-ljusskygg skulle jag föredra BTC alla dagar i veckan. Jag kan hantera, förvara och distribuera enorma summor pengar utan några praktiska hinder. Jag kan förvara valfri summa i fickan och skicka iväg valfri summa med en knapptryckning/telefonen.

Spårbarheten är enbart teoretisk, det finns gott om metoder för att göra det praktiskt tagit omöjligt att binda en transaktion till en fysisk person.

Permalänk
Skrivet av jonas_jj:

Fast detta spelar ingen roll i praktiken, skulle jag vara colombiansk druglord/vapensmugglare/allmänt-ljusskygg skulle jag föredra BTC alla dagar i veckan. Jag kan hantera, förvara och distribuera enorma summor pengar utan några praktiska hinder. Jag kan förvara valfri summa i fickan och skicka iväg valfri summa med en knapptryckning/telefonen.

Spårbarheten är enbart teoretisk, det finns gott om metoder för att göra det praktiskt tagit omöjligt att binda en transaktion till en fysisk person.

Du verkar inte förstå vad jag menar. Nej du kan inte binda btc till en fysisk person, precis det jag har skrivit. Men diskussionen handlade om att det är lätt att tvätta pengar via btc, dvs få ut svenska kronor från btc utan skatt och från illegal verksamhet. Det är inte möjligt av de anledningar jag har förklarat.

Så jag vet inte vad du försöker bevisa med tanke på att du skriver exakt samma sak som jag? Och nej, spårningen av pengar är inte alls teoretisk, och kontrollen av identitet på växlingssidor är inte heller det.

Permalänk

Förstör inte Litecoin och andra coins Bitcoin. Nu är det så svårt att få Bitcoins att folk går över till Litecoin... när det blir svårt att mina Litecoin kommer folk gå över till nästa coin.

Skulle det bara finnas Bitcoin skulle värdet vara högre ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag tolkar det lite annorlunda. För en investerare som behöll sina slantar gjorde det såklart ingenting. Kursen är inte enbart beroende av att all illegal marknad går bra, men att kursen halveras på grund av att man gjorde tillslag på just den siten innebär väl ändå att det fanns en rätt tydlig koppling mellan verksamheterna.

Värdet idag och även då består till stor del av spekulation. Precis som du trodde många spekulanter att nerstängningen av silk road skulle ha stor betydelse och värdet sjönk med 50%. Redan en dag senare insåg folk att det inte betydde nånting alls och därmed gick värdet upp till precis samma nivå som innan. Att det nu sedan dess gått upp med ytterligare 700% visar ju att det hade noll betydelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackan_93:

Värdet idag och även då består till stor del av spekulation. Precis som du trodde många spekulanter att nerstängningen av silk road skulle ha stor betydelse och värdet sjönk med 50%. Redan en dag senare insåg folk att det inte betydde nånting alls och därmed gick värdet upp till precis samma nivå som innan. Att det nu sedan dess gått upp med ytterligare 700% visar ju att det hade noll betydelse.

Ja jag har aldrig påstått att silkroad hade långtgående konsekvenser för bitcoinsystemet. Yes, kursen var tillbka på bara timmar igen och har verkligen accelererat efteråt i värde. Förtroendet för valutan är starkt. Agreed.
Men det var inte detta jag ville ha sagt innan. Det som var av intresse var att valutan tappade halva värdet av att en dealersite stängded ner. Det var ingen juicebar som tar bitcoins som halverade valutavärdet. Det var en site för att köpa droger.
Det jag däremot ville ha sagt var att bitcoins uppenbarligen var så nära sammanvävd med illegal handel att när man stängde ner silkroad så fick det tydliga effekter på bitcoimvärdet även om effekten var kortvarig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag har aldrig påstått att silkroad hade långtgående konsekvenser för bitcoinsystemet. Yes, kursen var tillbka på bara timmar igen och har verkligen accelererat efteråt i värde. Förtroendet för valutan är starkt. Agreed.
Men det var inte detta jag ville ha sagt innan. Det som var av intresse var att valutan tappade halva värdet av att en dealersite stängded ner. Det var ingen juicebar som tar bitcoins som halverade valutavärdet. Det var en site för att köpa droger.
Det jag däremot ville ha sagt var att bitcoins uppenbarligen var så nära sammanvävd med illegal handel att när man stängde ner silkroad så fick det tydliga effekter på bitcoimvärdet även om effekten var kortvarig.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sa berodde detta enbart på spekulation, en del trodde som du och därmed sålde några och andra fick panik och sålde de också. Men snabbt insåg man att dessa hade fel och att valutan inte var kopplad till illegala aktiviteter annars skulle ju värdet inte direkt återhämtat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vinsten och poängen med BT ligger i kriminalitet. Kolla hur nedstängningen av Silkroad 1.0 korrelerar med BT-handeln; helt sjukt!

Kids såg/ser sin chans att tjäna en hacka på att mina. Som jag förstår det är det osäkert vad beräkningskraften egentligen går till, vilket är värt att ta på allvar i dessa dagar. De som inte vill tjäna pengar på att mina använder BT till olagliga transaktioner (ja, man kan köpa en kaffe för BT också, men hade en betydelsefull del av BT-handeln varit konventionell så hade den inte samvarierat i så otroligt hög grad med olaglig verksamhet).

Mina 50c: de som vinner på BT är kriminella, fifflare, eller kids som vill tjäna några slantar på att mina. Jag tycker inte att det är ansvarigt att stödja skiten. Men jag tror att det kommer att vara lönsamt framgent, och (tyvärr) breda ut sig.

Ungefär som bankerna då
Var väl för några år sedan då kommer inte ihåg exakt siffra.. men var någon hiskelig summa 4000.000.000.000 Fyra tusen miljarder dollar eller så.. som amerikanska riksbanken inte ville redovisa vart pengarna tog vägen, var någon journalist som frågade och fick i princip till svar att det har du inte med att göra. Den banken är förövrigt privat och inte statlig.
Så om något så är det nog där dom största fifflarna finns i toppen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackan_93:

Som jag sa berodde detta enbart på spekulation, en del trodde som du och därmed sålde några och andra fick panik och sålde de också. Men snabbt insåg man att dessa hade fel och att valutan inte var kopplad till illegala aktiviteter annars skulle ju värdet inte direkt återhämtat sig.

Jaaaa. Självfallet handlar det om spekulation. Det finns inget annat som styr värdet av bitcoins. Uppenbarligen var en dealersida relevant att titta på som källa för spekulationen för bitcoins. Det var varken andra valutors svängningar, vattenpriser, bomullspriser eller elpriser som gjorde att valutan tappade värde den dagen. Spekulationen om värdefall för valutan var knutet till en dealersida. Vilka andra värdepapper tappade hälften av sitt värde för att silkroad stängde ner? Det ensa jag säger är att droghandeln uppenbarligen utgjorde en värdefull källa för information om spekulation. Inte att silkroad i det långa loppet avgjort värdet på bitcoins.
Det intressanta i sammanhanget är varför stängningen av en dealersite påverkade förtroendet för valutan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jaaaa. Självfallet handlar det om spekulation. Det finns inget annat som styr värdet av bitcoins. Uppenbarligen var en dealersida relevant att titta på som källa för spekulationen för bitcoins. Det var varken andra valutors svängningar, vattenpriser, bomullspriser eller elpriser som gjorde att valutan tappade värde den dagen. Spekulationen om värdefall för valutan var knutet till en dealersida. Vilka andra värdepapper tappade hälften av sitt värde för att silkroad stängde ner? Det ensa jag säger är att droghandeln uppenbarligen utgjorde en värdefull källa för information om spekulation. Inte att silkroad i det långa loppet avgjort värdet på bitcoins.
Det intressanta i sammanhanget är varför stängningen av en dealersite påverkade förtroendet för valutan.

Folk trodde som du att den kunde påverka vilket den därför ytterst tillfälligt gjorde men inom timmar insåg alla att det var fel och värdet återställdes. Så ser jag på det i alla fall.

Permalänk
Discokungen

Värdet har varierat rätt extremt mycket de senaste dygnen. Sen Kina förbjöd handel med BTC. Jag undrar lite hur det kommer bli med valutan. Själva värdet kommer nog öka över tid men jag har också en känsla över att det kommer sprida ut sig rätt rejält över alla alternativa valutor.

Är det någon som vet om de bara förbjöd BTC i Kina eller om de förbjöd alla kryptovalutor?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag är extremt faschinerad över fenomenet till att börja med.
Den stora fördelen tanken med bitcoins har är ju enkelheten/öppenheten.
Den tanken är god, vad som förbluffar mig är acceptansen av HUR dessa mynt genereras/distribueras.
Om du hade tur och var med och "minade" i början så blev du potentiell miljonär på ingenting.

Begreppet pyramidspel har nämnts tidigare vilket jag tycker är felaktigt.
Snarare kan man se det som en enorm bluff som bygger på spekulationer, något som inte alls är nytt på något sätt.
Det har skett i aktiehandeln sedan den uppfanns i princip.

Summering av det hela så vågar jag påstå att bitcoins kommer krasha/försvinna/spricka just p.g.a hur dessa uppkom.
Med det sagt kommer många ( lyckliga ) människor ha gjort sig en rejäl hacka på att vara med på tåget från start och hoppatav innan det spårar ur.
Däremot är jag övertygad om att ett nytt koncept av samma princip med digital valuta är framtiden, problemet ligger inte i den digitala valutan utan hur den skapas.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.