Permalänk

Värt att köpa KnCMiner Neptune?

R.

Permalänk
Medlem

Om marknaden ändras snabbt och lönsamheten dyker drastiskt, har ni råd att bränna 90 000kr utan att det svider ?

Även handel med riktiga pengar kan ju som bekant raseras i div bubblor.

En tanke bara..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Om marknaden ändras snabbt och lönsamheten dyker drastiskt, har ni råd att bränna 90 000kr utan att det svider ?

Även handel med riktiga pengar kan ju som bekant raseras i div bubblor.

En tanke bara..

Det har vi tagit i åtanke. Skulle svida rejält, men antar att det är någonting man i så fall får offra. Självklart är detta pengar vi har "råd" att förlora och alltså ingenting vi skulle låna till eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunXEnhanced:

Tjena!

Jo det är så att jag och min kära far har intresserat oss för Kryptovalutor nu på senare tid, och har funderat på att ta det steget längre.
Betalar jag hälften så slänger han in resten till en KnCMiner Neptune. Vi snackar runt 90.000kr så det är inte lite direkt.
Enligt kalkylatorer så ska den betala för sig själv efter cirka 10 dagar och därefter dra in runt $11,000/vecka.

Skulle detta vara en värd investering? Tänker då på den allt ökande svårighetsgraden och så vidare.

tänk på att ni får den troligtvis i februari/mars, då lär svårighetsgraden gått upp några %

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Discokungen
Skrivet av OskarW90:

tänk på att ni får den troligtvis i februari/mars, då lär svårighetsgraden gått upp några %

Extremt mycket mer än några procent, skulle jag vilja säga. Man måste tänka på svårighetsgraden och enda sättet att vara någorlunda säker på det är om man får minern inom några dagar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunXEnhanced:

Skulle detta vara en värd investering? Tänker då på den allt ökande svårighetsgraden och så vidare.

Kort svar, ja.

Svårighetsgraden lär bli högre och högre hela tiden, men den lär betala sig inom kort. Sedan efter det att investeringen betalt sig så går det inte att sia hur det hela utvecklar sig. Det vi med säkerhet kan säga är att svårighetsgraden kommer att öka. Men priset på BTC kan man inte förutspå. Statistiken säger att priset kommer att stiga sakta men säkert.

Hade jag haft 90kkr över så hade jag beställt en sådan på studs. Tänk bara på att den skeppas runt kvartal 1/2 2014 så svårighetsgraden lär ha ökat vid den tidpunkten. Men Ni har möjlighet till avbeställning ända fram tills dess att Jupiter'n skeppas ut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

"All refunds will be refunded in dollars and you can refund up to shipment"

Låter bra. Då har man åtminstone möjligheten till en avbeställning om svårigheten vid den tidpunkten gör det meningslöst.

Permalänk
Medlem

Nej, det skulle troligen inte vara värt det. http://mining.thegenesisblock.com/a/aa7cdf0334

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunXEnhanced:

"All refunds will be refunded in dollars and you can refund up to shipment"

Låter bra. Då har man åtminstone möjligheten till en avbeställning om svårigheten vid den tidpunkten gör det meningslöst.

Mmm :). Det är det som gör det intressant i mina ögon. Hos t.ex Butterfly Labs fick man enbart avbeställa inom x antal dagar efter beställning. Därefter blev man låst. Här låter det som om friheten är större och således enklare att ändra sig om det hela drar ut på tiden och mer lönsamma "grävare" dyker upp på marknaden. Lägre risk i mina ögon.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Om den ändå inte skickas iväg förrän Q2 -14, varför beställa den redan nu? Vänta ett tag och se vad som händer med diffen!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Om den ändå inte skickas iväg förrän Q2 -14, varför beställa den redan nu? Vänta ett tag och se vad som händer med diffen!

Först till kvarn som gäller.

Citat:

Limited batch of 1200 units

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av simonw:

Nej, det skulle troligen inte vara värt det. http://mining.thegenesisblock.com/a/aa7cdf0334

Intressant sida. Ser ju helt klart ut att vara svårt att få någon lönsamhet i BitCoins idag med tanke på vilka enorma mängder kapacitet som säljs. TerraCoins första batch var ju på 2 PH/s totalt vilket ska jämföras med total kapacitet på 7 PH/s idag. Så i takt med att de fortsätter spotta ur sig batcher och fler företag hänger på så lär den där svårighetsgraden försvinna all världens väg.

Läste någonstans någon som sa att de som tjänade mest pengar på guldruschen i USA var de som sålde spadar. Kanske ligger något i det. CoinTerra sålde ju utrustning för 17 miljoner dollar i första batchen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Fattar ingenting utav detta, du kan alltså få in över 100 000kr på en vecka genom att låta en dator stå? Eller vad är detta?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Fattar ingenting utav detta, du kan alltså få in över 100 000kr på en vecka genom att låta en dator stå? Eller vad är detta?

Typ :).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Fattar ingenting utav detta, du kan alltså få in över 100 000kr på en vecka genom att låta en dator stå? Eller vad är detta?

Om den levererades just nu med nuvarande difficulty ja, dock kommer den vara lågt räknat 4-5x så hög som nuvarande vid leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Om den levererades just nu med nuvarande difficulty ja, dock kommer den vara lågt räknat 4-5x så hög som nuvarande vid leverans.

Nja, det går inte att förutspå hur marknaden ser ut när den levereras.
För bara tre månader sedan så låg BTC på runt 100 €. Senast jag sålde BTC låg den på runt 600-800 €.

Så länge inte folk på marknaden dumpar priserna så är där inget som säger att man kommer att få ut mindre i rena pengar bara för att svårighetsgraden går upp.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunXEnhanced:

Tjena!

Jo det är så att jag och min kära far har intresserat oss för Kryptovalutor nu på senare tid, och har funderat på att ta det steget längre.
Betalar jag hälften så slänger han in resten till en KnCMiner Neptune. Vi snackar runt 90.000kr så det är inte lite direkt.
Enligt kalkylatorer så ska den betala för sig själv efter cirka 10 dagar och därefter dra in runt $11,000/vecka.

Skulle detta vara en värd investering? Tänker då på den allt ökande svårighetsgraden och så vidare.

Köp inte en miner, köp valutan istället och sälj den med vinst lite senare är en bättre deal i mina ögon, det kan ni göra redan nu istället för att vänta några månader.

Spekulera i valutorna istället är mitt förslag.

Permalänk
Medlem

Investera under 20 000 kr: Köp utrustning för mining, oavsett krypto-valuta.
Investera över 20 000 kr: Köp valuta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Veni:

Nja, det går inte att förutspå hur marknaden ser ut när den levereras.
För bara tre månader sedan så låg BTC på runt 100 €. Senast jag sålde BTC låg den på runt 600-800 €.

Så länge inte folk på marknaden dumpar priserna så är där inget som säger att man kommer att få ut mindre i rena pengar bara för att svårighetsgraden går upp.

och på samma tid har svårighetsgraden ökat med en faktor 10 och totala beräkningskapaciteten har ökat med en faktor 9 ungefär. Så om vi vänder på det. Finns det något som säger att folk faktiskt inte kommer få ut mindre pengar i takt med att svårigheten går upp?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

tänk på att ni får den troligtvis i februari/mars, då lär svårighetsgraden gått upp några %

Skrivet av Flamso:

Extremt mycket mer än några procent, skulle jag vilja säga. Man måste tänka på svårighetsgraden och enda sättet att vara någorlunda säker på det är om man får minern inom några dagar.

Skrivet av Veni:

Kort svar, ja.

Svårighetsgraden lär bli högre och högre hela tiden, men den lär betala sig inom kort. Sedan efter det att investeringen betalt sig så går det inte att sia hur det hela utvecklar sig. Det vi med säkerhet kan säga är att svårighetsgraden kommer att öka. Men priset på BTC kan man inte förutspå. Statistiken säger att priset kommer att stiga sakta men säkert.

Hade jag haft 90kkr över så hade jag beställt en sådan på studs. Tänk bara på att den skeppas runt kvartal 1/2 2014 så svårighetsgraden lär ha ökat vid den tidpunkten. Men Ni har möjlighet till avbeställning ända fram tills dess att Jupiter'n skeppas ut.

Skrivet av KalBumling:

Om den levererades just nu med nuvarande difficulty ja, dock kommer den vara lågt räknat 4-5x så hög som nuvarande vid leverans.

Måste poängtera en sak som alla verkar fått om bakfoten. Svårighetsgraden styr endast din vinst direkt om du solominar, dvs hur sannolikt det är att du löser ett block under en viss tid. Om du minar i en pool, vilket jag rekommenderar, så styr inte svårighetsgraden din inkomst. Eftersom du får betalt per share så får du visserligen mindre shares om svårighetsgraden ökar, men det får alla andra också. Det är din procentuella insats i poolen som räknas, precis som att i genomsnitt är det poolens procentuella beräkningskraft i nätverket som räknas.

Dvs, om du minar i pool så tjänar du inte helt plötsligt mindre för att svårigheten dubblas, utan du tjänar mindre när det kommer in mer beräkningkraft från andra användare, eller när poolen får mindre av kakan i den totala nätverkskraften.

Kalkulatorerna på nätet beräknar för solomining, vilket iofs är en hyffsat skattning. Ville bara klargöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

och på samma tid har svårighetsgraden ökat med en faktor 10 och totala beräkningskapaciteten har ökat med en faktor 9 ungefär. Så om vi vänder på det. Finns det något som säger att folk faktiskt inte kommer få ut mindre pengar i takt med att svårigheten går upp?

Absolut inte. Det är marknaden som styr. Låt oss säga att någon vill dumpa priserna och har tillgång till ett bra antal BTC, då kan man under en period(hur kort/lång går inte att förutspå) begära lägre pris på handeln.

Likaså gäller dom personer som inte har tillgång till TH/s maskiner och gräver fram långsamt. Då lär man inte sälja billigt. Och om flera gör samma sak så kommer priset att gå upp under en period.

Jag tror att så länge inte en TH/s maskin finns i var mans hand(bland oss som gräver) så kommer BTC fortfarande vara något som betraktas som något unikt som inte bara går att skaka fram och således kommer priserna att röra sig kring det område som marknaden vill att den skall ligga. Men tiden med en TH/s maskin i var mans hand är kanske inte särskilt långt borta och då kommer nog priserna att sjunka i kombination med att svårighetsgraden går upp.

Som någon skrev så är det ju trots allt inte en dålig idé att enbart handla med själva valutan istället för att investera i en dyr maskin.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Svennisen:

Måste poängtera en sak som alla verkar fått om bakfoten. Svårighetsgraden styr endast din vinst direkt om du solominar, dvs hur sannolikt det är att du löser ett block under en viss tid. Om du minar i en pool, vilket jag rekommenderar, så styr inte svårighetsgraden din inkomst. Eftersom du får betalt per share så får du visserligen mindre shares om svårighetsgraden ökar, men det får alla andra också. Det är din procentuella insats i poolen som räknas, precis som att i genomsnitt är det poolens procentuella beräkningskraft i nätverket som räknas.

Dvs, om du minar i pool så tjänar du inte helt plötsligt mindre för att svårigheten dubblas, utan du tjänar mindre när det kommer in mer beräkningkraft från andra användare, eller när poolen får mindre av kakan i den totala nätverkskraften.

Kalkulatorerna på nätet beräknar för solomining, vilket iofs är en hyffsat skattning. Ville bara klargöra.

Nu säger du väll ändå emot dig själv lite med att svårighetsgraden inte påverkar din inkomst men din procentuella insats gör det.
Då svårighetsgraden är baserad på att samma antal btc ska produceras varje dag (som jag har förstått det?) så är den direkt länkad med din del av insattsen så länge du inte själv uppgraderar din mining kapacitet varje gång svårighetsgraden höjs. Alltså kommer din vinst sjunka varje gång svårighetsgraden går upp OM inte priset på valutan går upp med samma hastighet som svårigheten.

Permalänk
Medlem

Om de som säljer utrustningen är tvärsäkra på sin grej varför sälja? Jag hade byggt till mig själv och hämtat hem all fet cash själv.
Luktar bondfångeri.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Veni:

Absolut inte. Det är marknaden som styr. Låt oss säga att någon vill dumpa priserna och har tillgång till ett bra antal BTC, då kan man under en period(hur kort/lång går inte att förutspå) begära lägre pris på handeln.

Likaså gäller dom personer som inte har tillgång till TH/s maskiner och gräver fram långsamt. Då lär man inte sälja billigt. Och om flera gör samma sak så kommer priset att gå upp under en period.

Jag tror att så länge inte en TH/s maskin finns i var mans hand(bland oss som gräver) så kommer BTC fortfarande vara något som betraktas som något unikt som inte bara går att skaka fram och således kommer priserna att röra sig kring det område som marknaden vill att den skall ligga. Men tiden med en TH/s maskin i var mans hand är kanske inte särskilt långt borta och då kommer nog priserna att sjunka i kombination med att svårighetsgraden går upp.

Som någon skrev så är det ju trots allt inte en dålig idé att enbart handla med själva valutan istället för att investera i en dyr maskin.

Ja det enklaste sättet att tjäna pengar på kryptovalutor verkar helt klart vara att köpa och sälja och helt hoppa över grävandet. Eller absolut bästa sättet verkar vara att hitta på en ny egen valuta men det är lite krångligare än att bara köpa. Hade jag haft lite större eget rörligt kapital hade jag nog köpt lite Bitcoins och Litecoins nu när det snackas mycket om det i media för att sälja om ett par månader igen. I den mån det nu faktiskt går att översätta kryptovalutor till vanliga pengar på ett enkelt sätt. Alltså en kortsiktig investering för att få in lite pengar på mediahypen. Visst finns det en risk även i ett kortsiktigt projekt, det är därför jag inte försöker. För jag har inte tillräckligt med pengar för att kunna chansa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om de som säljer utrustningen är tvärsäkra på sin grej varför sälja? Jag hade byggt till mig själv och hämtat hem all fet cash själv.
Luktar bondfångeri.

Exakt detta jag undrar också. Man får ju utgå från att man trots investering + driftkostnad ska tjäna pengar, och om så är fallet så undrar man ju då varför dom inte bara bygger hårdvaran (för tillverkningskostnad...) och öser själva...

Nä, deras taktik måste ju vara att pumpa iväg extremt mycket hårdvara som sedan då blir värdelös releativt fort när miningen sprids ut över alla miners och svårhetsgraden ökar.... Och på så sätt tjäna mer cäsh på att kränga än att bygga och minea själva

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Nu säger du väll ändå emot dig själv lite med att svårighetsgraden inte påverkar din inkomst men din procentuella insats gör det.
Då svårighetsgraden är baserad på att samma antal btc ska produceras varje dag (som jag har förstått det?) så är den direkt länkad med din del av insattsen så länge du inte själv uppgraderar din mining kapacitet varje gång svårighetsgraden höjs. Alltså kommer din vinst sjunka varje gång svårighetsgraden går upp OM inte priset på valutan går upp med samma hastighet som svårigheten.

Nej, stämmer inte.

Om jag har 10% av kapaciteten på en pool, om svårighetsgraden höjs har jag fortfarande 10% av kapaciteten. Min andel av kraft minskar inte för att svårighetsgraden höjs. Svårighetsgraden ändrar ju det lika mkt för alla. Så även om det krävs fler shares för att ett block ska bli löst så kommer jag fortfarande stå för 10% av dem.

Anledningen att du tjänar mindre och mindre är att den totala nätverkskapaciteten ökar, dvs folk köper mer och mer miningutrustning.

Dvs både att svårighetsgraden höjs och att du tjänar mindre är en konsekvens av att nätverkskapaciteten ökar, och inte på andra hållet.

Permalänk
Skrivet av Svennisen:

Nej, stämmer inte.

Om jag har 10% av kapaciteten på en pool, om svårighetsgraden höjs har jag fortfarande 10% av kapaciteten. Min andel av kraft minskar inte för att svårighetsgraden höjs. Svårighetsgraden ändrar ju det lika mkt för alla. Så även om det krävs fler shares för att ett block ska bli löst så kommer jag fortfarande stå för 10% av dem.

Anledningen att du tjänar mindre och mindre är att den totala nätverkskapaciteten ökar, dvs folk köper mer och mer miningutrustning.

Dvs både att svårighetsgraden höjs och att du tjänar mindre är en konsekvens av att nätverkskapaciteten ökar, och inte på andra hållet.

Svårighetsgraden är konstant om den totala kapaciteten är konstant. Om du har 10% av kapaciteten och svårigheten ökar med 10% så betyder det att det har tillkommit 10% total kapacitet så nu har du bara 10/110 delar eller ~9.1% av den totala kapaciteten och alltså kommer du bara tjäna 9.1% av blocket eftersom du bara har 9.1% av den totala kapaciteten nu. Exemplet är baserat på att poolens och nätverkets totala kapacitet ökat lika mycket.

Svårigheten i bitcoin är baserad på att det ska hittas ett block var 10 minut, går det snabbare för att mer hårdvara har tillkommit så höjs svårigheten, går det långsammare så sjunker den.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Svårighetsgraden är konstant om den totala kapaciteten är konstant. Om du har 10% av kapaciteten och svårigheten ökar med 10% så betyder det att det har tillkommit 10% total kapacitet så nu har du bara 10/110 delar eller ~9.1% av den totala kapaciteten och alltså kommer du bara tjäna 9.1% av blocket eftersom du bara har 9.1% av den totala kapaciteten nu. Exemplet är baserat på att poolens och nätverkets totala kapacitet ökat lika mycket.

Svårigheten i bitcoin är baserad på att det ska hittas ett block var 10 minut, går det snabbare för att mer hårdvara har tillkommit så höjs svårigheten, går det långsammare så sjunker den.

Rätt, men låt oss säga såhär. Det är 2500 block mellan varje svårighetgradsförändring. Låt oss säga det tar 100 dagar, nu är det snarare 9 men skit i det.
De första 30 dagarna ökar beräkningkraften markant med 50% på nätverket. Du börjar mina den 31 dagen och efter det ökar nätverkskraften inte alls. Då kommer svårighetsgraden öka med 50% den hundrade dagen men beräkningskraften är fortfarande den samma sen du började och du kommer fortfarande tjäna lika mycket.

Dvs en ökning i svårighetsgrad behöver ej betyda minskning i inkomst.

Nätverkskraft => svårighetsgrad.
Nätverkskraft => individuell inkomst.
svårighetsgrad !=> idividuell inkomst.

Permalänk
Medlem

Nej, du kommer inte tjäna tillbaka pengarna. Dom har t.o.m. redan sålt en batch på 1200 enheter, samt att andra företag börjar skeppa ut sina maskiner snart. Svårighetsgraden kommer då att åka upp till månen. För att det ska vara värt det måste du vara först med det absolut senaste. Den här kanske inte ens skickas förrän sommaren.

Vill du tjäna pengar vore ett bättre sätt att lägga pengarna på att köpa kryptovalutor. Mindre riskabelt, då du ändå skulle behövt förlita dig på att Bitcoin behåller sin höga kurs om du valt att köpa en miner.

Permalänk
Medlem

Kryptovalutor idag: Sattsa INGA pengar du inte kan leva med att förlora.

Sanningen är att Bitcoin som ändå är högt värderad kan störtdyka om det kommer lite negativa nyheter.

Vad jag hört så tjänas denna typ av utrustning sällan in. Nya, starkare kommer hela tiden och leveranstiderna är ofta så långa att de är "gammla" innan man får dem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P