Moderkort kräver lösenord efter Windows Update

Permalänk
Medlem

Moderkort kräver lösenord efter Windows Update

Hej!

Igår klickade jag på, som så många gånger förut, "Uppdatera och starta om" (Windows 8.1). Eftersom det brukar ta en liten stund gick jag iväg och tittade på tv.

När jag kom tillbaka stod det "Asrock UEFI Setup Utility" stort på skärmen med en "Password"-ruta mitt i skärmen. Jag kunde inte minnas att jag någonsin aktiverat löserord på moderkortet på min stationära, men eftersom jag har det på min bärbara så tänkte jag att det kanske var något gammalt som hoppat in. Så jag testade ett par av mina standardlösen, men inget funkade.

Då gav jag helt enkelt upp och klickade på "Clear CMOS"-knappen som finns på baksidan av mitt moderkort. När datorn startade igen stod det att BIOS hade blivit tömt. Och så frågade den om jag ville fortsätta eller göra en setup. Jag klickade fortsätt (F1). Men så bad den om lösenord igen. Gjorde om det igen, fast testade att klicka setup (F2) istället. Bad om lösenord ändå.

Jag har googlat efter standardlösen för Arsockmoderkort men hittar inget. Jag har startat om flera gånger och varenda gång efter den korta raddan med svartvit text dyker lösenordsskärmen upp.

Det enda jag kan tänka mig så här efter en god natts sömn är att det är någon form av rootkit som försöker se ut som mitt moderkort för att plocka massa olika lösenord... (Det kanske är lite långsökt men jag blir paranoid av sånt här).

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju koppla bort dina diskar och starta och se om lösenordsrutan kommer från moderkortet eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Jag kopplade bort alla diskar och kunde bekräfta att det verkligen var moderkortet som bad om lösenord.

Jag plockade ut batteriet, och se där, nu begär den inte lösenord längre! Jag trodde "Clear CMOS"-knappen skule göra precis samma grej!?

Nåväl, tack för hjälpen!