Valve släpper Steam OS den 13 december

Permalänk
Medlem
Skrivet av shompa:

MSFT har därmed mjölkat hela spel marknaden precis som Intel har mjölkat behovet av highend CPUer med 80% marginal för dem.

Ska du insistera på att använda börsbenämningar så heter exempelvis Intel INTC och Apple heter AAPL. Har dock aldrig sett någon benämna Microsoft som MSFT, var tvungen att GOOG-la på vad det var...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av shompa:

Många förstår nog inte hur stort detta är.

Varför finns Windows? Inte för att det är en bra produkt utan eftersom det inte funnits val för företag/gamers. MSFT har aktivt unvikt standard grejer som OpenGL för att låsa in sina kunder med DirectX. MSFT är dock duktiga och har bra propaganda/okunniga användare. De flesta som kör PC tror att det är "öppet" medan tex onda Apple är "låst".

Samtidigt är det Apple som följer alla öppna standarder (deras OS tom bygger på OpenSource) och det är MSFT som låser in sina kunder genom att inte följa standarder. Öppenhet är inte att jag kan välja vilket PC märke jag vill men måste ha Windows på det. Det är låst till MSFT. Precis som att Android är låst till Google och OSX är låst till Apple.

MSFT har därmed mjölkat hela spel marknaden precis som Intel har mjölkat behovet av highend CPUer med 80% marginal för dem.

Detta försvinner om Steam lyckas med sitt LinuxOS.
Inga virus. Inga säkerhetshåls.Gratis.Server grade osv. Allt sådant som är standard inom Unix/Linux sedan 1960 talet.

men framförallt för gamers:
Bättre prestanda. Windows är en extrem bromskloss.
När de benchmarkade HalfLife och andra program så var de snabbare på Linux än Windows. Inte mycket men snabbare. Detta är exceptionellt eftersom AMD/Nvidia skriver custom drivrutiner för vart enda större spel som släpps. De sitter och hackar för att få ut vart enda extra FPS de kan genom att tex gömma saker bakom annat och ta bort det från spelet. Inget av detta fanns på Linux versionerna. Utan optimering snabbare.

Sist:
Att köra Linux öppnar en helt ny värld för prestanda tomtar. X86 är inte snabbast men varför skall jag sitta med en IBM Power på 7 ghz när det inte finns program jag vill köra på det?

Unix är uppbyggt att stödja flera plattformar. I Windows måste man göra en Win32/Win64/specifikt språk/Specifik plattform. Det finns runt 200 versioner av Windows trots bara 1 platform.

På Unix så paketeras alla olika grejer i samma fil och det som är relevant för ditt system packas upp. Tex Apple när de körde både X86/RISC samtidigt: det enda man gjorde som utvecklare var att kryssa i ett kryss i Xcode och så kompilerades det en fat binary som stödde båda versionerna.

Detta är viktigt eftersom X86 inte ökar i fart mer än 5-7% per år samtidigt som ARM pumpar ut 100%+ /år. O glöm inte prisskillnaden: Quad core Intel + Moderkort minst 3papp. Quad Core ARM under 140kr.

/S

Du behöver se filmen Pirates of Silcon Valley.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Hmm..har inget emot Linux men det känns som det kastats in en väldigt stor hög med handukar redan. I alla fall på gaming och desktop sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Har du några exempel? Jag har inte så stor koll på läget så det kunde vara intressant att få veta lite mer.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av shompa:

Detta är viktigt eftersom X86 inte ökar i fart mer än 5-7% per år samtidigt som ARM pumpar ut 100%+ /år. O glöm inte prisskillnaden: Quad core Intel + Moderkort minst 3papp. Quad Core ARM under 140kr.

orkar inte svara på allt men detta påstående är fel.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Hade varit så gött om Steam OS faktiskt landar i en riktigt bra produkt.
Behövs något för oss som använder 80% av datortiden till spel och resten till surf, streama film o lite ordbehandling.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av shompa:

Detta försvinner om Steam lyckas med sitt LinuxOS.
Inga virus. Inga säkerhetshåls.Gratis.Server grade osv. Allt sådant som är standard inom Unix/Linux sedan 1960 talet.
/S

Jag vågar påstå att både virus och säkerhetshål existerar i linux. Vad du menar med server grade förstår jag inte riktigt.

Sen biten om att Windows skulle vara en dålig produkt. Windows 7 ger varken mig eller mina kunder speciellt mycket huvudbry. Mig kanske för att jag inte använder det, men på arbetsstationer är det förbannat tacksamt att arbeta med. Då syftar jag i viss mån även på XP. Windows Server och 8 är fruktansvärt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

orkar inte svara på allt men detta påstående är fel.

Skulle vara intressant att höra vad som är fel?

(första i7 som jag inte minns vad den heter) -> Sandy-> ivy -> haswell har varit 5-10% per steg. Och vad det låter om broadwell så är det samma där.
Möjligen att ARM inte riktigt varit 100% per år, men å andra sidan mer än 100% vissa år.

ARM slår väl in i samma vägg snart dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Hoppas steam OS blir bra, det ska bli intressant att se vad som händer med det.

Skickades från m.sweclockers.com

finns inte mycket info om Steam OS, men det lilla jag har hittat så innebär Steam OS inget "riktigt" OS utan snarare en Streaming Client likt XBMC fast för spel, inte riktigt vad jag vill ha, jag vill ha ett riktigt OS som har Streaming funktion för den som vill använda den.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvalaSnubben:

Jag vågar påstå att både virus och säkerhetshål existerar i linux. Vad du menar med server grade förstår jag inte riktigt.

Sen biten om att Windows skulle vara en dålig produkt. Windows 7 ger varken mig eller mina kunder speciellt mycket huvudbry. Mig kanske för att jag inte använder det, men på arbetsstationer är det förbannat tacksamt att arbeta med. Då syftar jag i viss mån även på XP. Windows Server och 8 är fruktansvärt dock.

exakt, Virus finns till Linux OS/Distar, som riktar in sig på server Linux Distar, finns gott om dem. men det är i alla fall inte lika mycket till Linux som till Windows, så det är bättre på så vis iaf.

Jag kommer bli ÖVERLYCKLIG om Steam OS verkligen är ett ÄKTA Linux OS och inte bara en Streaming client alá "XBMC for games".
jag tvivlar dock på att det är ett riktigt OS i den benämningen jag vill ha det

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

exakt, Virus finns till Linux OS/Distar, som riktar in sig på server Linux Distar, finns gott om dem. men det är i alla fall inte lika mycket till Linux som till Windows, så det är bättre på så vis iaf.

Jag kommer bli ÖVERLYCKLIG om Steam OS verkligen är ett ÄKTA Linux OS och inte bara en Streaming client alá "XBMC for games".
jag tvivlar dock på att det är ett riktigt OS i den benämningen jag vill ha det

Finns ju massor med info om SteamOS. Det kommer tex vara open source, det var tänkt att bygga på Ubuntu först men de ändrade sig och gjorde det helt till en egen dist istället. De ska inte bara stödja streaming, det är inte ens den huvudsakliga funktionen. För jag antar att du menar deras streaming från Windows > SteamOS? Det verkar mest vara för att täcka upp ett hål i funktionaliteten och göra SteamOS spelbibliotek större vid release. Jag hoppas verkligen att det blir bra, men även om det inte blir det från deras sida så är öppen källkod något som kommer gynna dem och tillåta folk att göra egna varianter. Alla tummar upp och all pepp till dem!

EDIT:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med streaming client? XBMCbuntu är ju ett OS (ubuntu) med XBMC förinstallerat, men i övriga installationer så är det först och främst ett program för uppspelning av mediefiler.

EDIT2:
Definiera gärna ÄKTA linux.

PS: Angående streaming (Windows > SteamOS). Jag gillar Steams extrema öppenhet och tekniknördighet i dessa lägen. Den skulle vara standard i branschen!
http://steamcommunity.com/groups/steamuniverse#announcements/...

Permalänk
Medlem

Någon som sett skuggan av en tid?

Det ska in i testbänken DIREKT!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Skulle man kunna köra SteamOS "headless" på en ESXi-server och streama ut till en klen laptop t.ex?

Vill också ha ett svar på detta!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Vill också ha ett svar på detta!

Jag gissar att SteamOS kräver att spelen man ska streama är i Steam. Så Windows-Steam är host och SteamOS är klient. Om SteamOS stödjer samma funktionalitet som host som Steam i Windows så borde det gå att köra den headless? Om inte annat en Windows-Steam headless till en laptop med SteamOS installerat.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör fortfarande Unreal Tournament classic och 2004 på min Gentoo-burk Hoppas steamOS ger epic games en knuff till att göra ett nytt UT till linux. Visst duger 2004 gott åt mig fortfarande men hade varit kul att se vad man kan få ut för ögongodis till 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle vara intressant att höra vad som är fel?

(första i7 som jag inte minns vad den heter) -> Sandy-> ivy -> haswell har varit 5-10% per steg. Och vad det låter om broadwell så är det samma där.
Möjligen att ARM inte riktigt varit 100% per år, men å andra sidan mer än 100% vissa år.

ARM slår väl in i samma vägg snart dock.

jag föreslår att du t.ex läser igenom sandy bridge recensionen.

www.sweclockers.com/artikel/13224-intel-sandy-bridge-core-i7-2600k-core-i5-2500k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plams:

Och då hoppas jag att CS:GO snart släpps till linux via steam....

Precis vad jag tänker också, måste vara på gång!

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Hade varit så gött om Steam OS faktiskt landar i en riktigt bra produkt.
Behövs något för oss som använder 80% av datortiden till spel och resten till surf, streama film o lite ordbehandling.

Kommer vara otroligt skönt att gå över till Linuxbaserat operativsystem för många tror jag, inte minst för folk som programmerar mycket då Linux helt klart har sina fördelar!

Ser fram emot att lära mig Linux!

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

jag föreslår att du t.ex läser igenom sandy bridge recensionen.

www.sweclockers.com/artikel/13224-intel-sandy-bridge-core-i7-2600k-core-i5-2500k

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det bekräftar ju bara att skillnaden i prestanda inte är mer än vad vi pratat om.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Jaså? Har du några exempel? Jag har inte så stor koll på läget så det kunde vara intressant att få veta lite mer.

Det jag menar är att så länge jag arbetat i branchen, sedan -97, så har Linux varit på tapeten flera gånger som den "nya stora grejen" för desktop och spel har det ju varit tjat om sedan dess att det skall slå ut Windows. På server sidan har ju Linux lyckats bra. Vi har många Linux servers som lirar fint tillsammans med AD och Windows servers.
Men Linux på desktop är ju genomslaget minimalt mot den förhoppning som fanns. Det där har ju gått upp och ned. På spel sidan är man ju inte ens i närheten av Windows..då är Android inte medräknad. Vilka stora titlas släpps med Linux stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det bekräftar ju bara att skillnaden i prestanda inte är mer än vad vi pratat om.

jämför du med 975 eller 870 och 750?

*edit*
jämnför sifforna på
http://www.sweclockers.com/recension/6193-intel-lynnfield-cor...
och
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Sandy bridge gick super lätt att klocka och få massor med gratis prestanda jag har själv en 2700K som jag kör i 4,7Ghz.
2500K och 2600K var två otroligt mycket bättre CPUer än i5 750 och i7 870.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvalaSnubben:

Jag vågar påstå att både virus och säkerhetshål existerar i linux. Vad du menar med server grade förstår jag inte riktigt.

Sen biten om att Windows skulle vara en dålig produkt. Windows 7 ger varken mig eller mina kunder speciellt mycket huvudbry. Mig kanske för att jag inte använder det, men på arbetsstationer är det förbannat tacksamt att arbeta med. Då syftar jag i viss mån även på XP. Windows Server och 8 är fruktansvärt dock.

Oja, det finns gott om dom även på Linux. Skillnaden är att det är svårare för viruset att bryta ut på Linux än vad det är på Windows. Linux kräver oftast att användaren öppnar viruset med hjälp av sudo-kommando (root, aka administratör) medan på Windows så kan viruset starta av sig själv utan att du vet om det eftersom att du automatiskt blir tilldelad titeln som administratör.

Det finns egentligen ingen som helst anledning att alltid vara administratör som i Windows fall. Det utsätter bara ens dator för större säkerhetsrisk. UAC är ett tappert försök av Microsoft att öka säkerheten, men vad är poängen med det när det är så lätt att stänga av och när i stort sätt alla stör sig på det? Det är egentligen inget mer än en falsk trygghet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Detta är onekligen intressant, men en joypad utan fysiska knappar är inget jag är intresserad av.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Vet vi när man kan få tag på en sån där handkontroll?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Native-support med PS4 kontrollen? -]hoppas[-

Annars fixar man det.

Ser fram emot detta.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shompa:

Många förstår nog inte hur stort detta är.

Varför finns Windows? Inte för att det är en bra produkt utan eftersom det inte funnits val för företag/gamers. MSFT har aktivt unvikt standard grejer som OpenGL för att låsa in sina kunder med DirectX. MSFT är dock duktiga och har bra propaganda/okunniga användare. De flesta som kör PC tror att det är "öppet" medan tex onda Apple är "låst".

Samtidigt är det Apple som följer alla öppna standarder (deras OS tom bygger på OpenSource) och det är MSFT som låser in sina kunder genom att inte följa standarder. Öppenhet är inte att jag kan välja vilket PC märke jag vill men måste ha Windows på det. Det är låst till MSFT. Precis som att Android är låst till Google och OSX är låst till Apple.

MSFT har därmed mjölkat hela spel marknaden precis som Intel har mjölkat behovet av highend CPUer med 80% marginal för dem.

Detta försvinner om Steam lyckas med sitt LinuxOS.
Inga virus. Inga säkerhetshåls.Gratis.Server grade osv. Allt sådant som är standard inom Unix/Linux sedan 1960 talet.

men framförallt för gamers:
Bättre prestanda. Windows är en extrem bromskloss.
När de benchmarkade HalfLife och andra program så var de snabbare på Linux än Windows. Inte mycket men snabbare. Detta är exceptionellt eftersom AMD/Nvidia skriver custom drivrutiner för vart enda större spel som släpps. De sitter och hackar för att få ut vart enda extra FPS de kan genom att tex gömma saker bakom annat och ta bort det från spelet. Inget av detta fanns på Linux versionerna. Utan optimering snabbare.

Sist:
Att köra Linux öppnar en helt ny värld för prestanda tomtar. X86 är inte snabbast men varför skall jag sitta med en IBM Power på 7 ghz när det inte finns program jag vill köra på det?

Unix är uppbyggt att stödja flera plattformar. I Windows måste man göra en Win32/Win64/specifikt språk/Specifik plattform. Det finns runt 200 versioner av Windows trots bara 1 platform.

På Unix så paketeras alla olika grejer i samma fil och det som är relevant för ditt system packas upp. Tex Apple när de körde både X86/RISC samtidigt: det enda man gjorde som utvecklare var att kryssa i ett kryss i Xcode och så kompilerades det en fat binary som stödde båda versionerna.

Detta är viktigt eftersom X86 inte ökar i fart mer än 5-7% per år samtidigt som ARM pumpar ut 100%+ /år. O glöm inte prisskillnaden: Quad core Intel + Moderkort minst 3papp. Quad Core ARM under 140kr.

/S

Dold text

Om man tittar på den typen av applikationer man normalt kör på skrivbordet så är det faktiskt så att Haswell just nu det klart snabbaste CPU du överhuvudtaget kan få tag i, varken POWER7 eller SPARC T5 kommer nära på den typen av arbetslaster. POWER7 finns med högre frekvens och på vissa typer av server-laster kommer den vara snabbast, men på desktop-laster matchar den ändå inte Haswell. SPARC T5 är också extremt snabb på vissa typer av server-laster, men den är helt chanslös mot Haswell (och POWER7) på desktop-laster där hög enkeltrådprestanda och avancerad cache betyder nästan allt.

Och hur svårt är det för ARM att öka med 100% per år? Cortex A9 lyckades i sina bästa stunder matcha den ursprungliga Atom CPUn, Cortex A15 är fortfarande långsammare än Silvermont trots att Silvermont drar mindre ström. Så helt stilla har det inte stått på x86 sidan.

Genom simuleringar och liknande har man visat att det tyvärr inte går att nå speciellt mycket högre IPC än ~2.5 (man kör runt 2.5 instruktioner per cykel), Haswell ligger ganska nära den siffra i många desktop-laster så det borde inte förvåna någon att vi får mer än 5-10% per generation. Det man nu får rikta in sig på är specifika saker, Haswell har trots allt dubbelt så hög flyttalsprestanda som Ivy Bridge samt dubbelt så hög heltalsprestanda i de fall där man kan använda SIMD (vilket tyvärr inte är speciellt många fall).

POWER7 är ju "8-issue" (kan maximalt påbörja 8 instruktioner per cykel) och den matchar ändå inte Haswell som är "4-issue" (men Haswell kan precis som POWER7 slutföra upp till 8 instruktioner per cykel), så det visar att även om man gör CPUn löjligt "bred" så kommer man inte högre i IPC med dagens teknik.

Att OSX hade Mach-O (binär med kodsegment för flera arkitekturer) hade ju inget med UNIX att göra, Linux/BSD har inte detta stöd men man skulle kunna lägga till motsvarande i dessa OS, men det är även möjligt i Windows.

Linux har virus, långt färre än till Windows, men det är inte 0. Första "masken" som någonsin skapades var riktad mot UNIX.

Intels marginal är, i genomsnitt, just nu 65%, inte 80%

Men håller med om att Microsoft aktivt blockat öppna standarder som OpenGL, OpenCL. Man gjorde även ett försök att ignorera TCP/IP, men det gick ju sådär och man fick backa...

Håller också med om att Steam OS på Linux är riktigt trevligt, men tror ändå racet är kört för Linux som stort OS på desktop (men har själv kört Linux på skrivbordet över 10år). Linux får trösta sig med att man dominerar i princip alla andra marknader

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jaså? Har du några exempel? Jag har inte så stor koll på läget så det kunde vara intressant att få veta lite mer.

Skrivet av mikegnorp:

Det jag menar är att så länge jag arbetat i branchen, sedan -97, så har Linux varit på tapeten flera gånger som den "nya stora grejen" för desktop och spel har det ju varit tjat om sedan dess att det skall slå ut Windows. På server sidan har ju Linux lyckats bra. Vi har många Linux servers som lirar fint tillsammans med AD och Windows servers.
Men Linux på desktop är ju genomslaget minimalt mot den förhoppning som fanns. Det där har ju gått upp och ned. På spel sidan är man ju inte ens i närheten av Windows..då är Android inte medräknad. Vilka stora titlas släpps med Linux stöd?

Ah, du tänker så. Jag fick intrycket av att det (de senaste åren) har gjorts många allvarliga och misslyckade försök att slå sig in på spelmarknaden.
Annars har ju "the year of the Linux" varit stående rätt länge, ja. Skillnaden nu mot då är väl främst Android och surfplattornas intåg. I och med Android vänjer sig människor mer och mer vid att surfa (och även spela) i andra OS än Windows. Dessutom är Valve en relativt stor spelare som kan ge tyngd snarare än en uppstickare. Med det sagt tror jag ändå inte att Linux på desktop kommer att rusa i höjden. Det vore ett enormt steg om de ens nådde 5% inom ett par år.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

jämför du med 975 eller 870 och 750?

*edit*
jämnför sifforna på
http://www.sweclockers.com/recension/6193-intel-lynnfield-cor...
och
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Sandy bridge gick super lätt att klocka och få massor med gratis prestanda jag har själv en 2700K som jag kör i 4,7Ghz.
2500K och 2600K var två otroligt mycket bättre CPUer än i5 750 och i7 870.

Ok, visst. Räknar man in överklockning så var det steget relativt stort.
Men sandy->ivy->haswell var det definitivt inte.
Och jämför med hur mycket ARM har ökat i prestanda sen 2008/2009.
Jag hade en singlecore 528Mhz i min telefon då.
Om vi struntar i IPC, antar linjär skalning och jämför med 2.2GHz quadcore skulle jag kalla det 1600%

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Json_81:

Ok, visst. Räknar man in överklockning så var det steget relativt stort.
Men sandy->ivy->haswell var det definitivt inte.
Och jämför med hur mycket ARM har ökat i prestanda sen 2008/2009.
Jag hade en singlecore 528Mhz i min telefon då.
Om vi struntar i IPC, antar linjär skalning och jämför med 2.2GHz quadcore skulle jag kalla det 1600%

Om du anser att man kan summera kärnor och tro att det överhuvudtaget översätts till motsvarande faktiskt prestandavinst så har Intel gått från 4-kärniga Core2 Xeon 2008 till högre klockade 15-kärniga Ivy Bridge 2013. Ovanpå det har man lagt in finesser för virtualisering och I/O-hantering som ökar prestanda många 100% i det första fallet och mer än 100% i det andra fallet vid samma frekvens. Ovanpå det tillkommer IPC-förbättringar.

Alla trodde att vi skulle få en snabb ökning av CPU-kärnor även på desktop. Övergången från 1->2 kärnor gav rätt stor effekt (dock inte alls x2) men övergången från 2->4 gav i majoriteten av fallen absolut ingenting, vilket är anledningen till att det finns noll tryck att skapa "svensson"modeller med fler CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du anser att man kan summera kärnor och tro att det överhuvudtaget översätts till motsvarande faktiskt prestandavinst så har Intel gått från 4-kärniga Core2 Xeon 2008 till högre klockade 15-kärniga Ivy Bridge 2013. Ovanpå det har man lagt in finesser för virtualisering och I/O-hantering som ökar prestanda många 100% i det första fallet och mer än 100% i det andra fallet vid samma frekvens. Ovanpå det tillkommer IPC-förbättringar.

Alla trodde att vi skulle få en snabb ökning av CPU-kärnor även på desktop. Övergången från 1->2 kärnor gav rätt stor effekt (dock inte alls x2) men övergången från 2->4 gav i majoriteten av fallen absolut ingenting, vilket är anledningen till att det finns noll tryck att skapa "svensson"modeller med fler CPU-kärnor.

Nej, jag är medveten om att man inte kan räkna så, men utöver kärnor och frekvensökning har nya ARM-processorer högre IPC. Så jag tror inte den siffran är särskilt fel.
Det finns snabbare ARM-modeller utanför konsumentmarknaden också, jag utgick från att vi höll oss där.
Om fler kärnor gav mer eller inte beror ju helt på vilka förutsättningar man testar under eller hur?
Med rätt applikation är prestandavinsten nära x2, x4 eller hur många kärnor man nu har.
Och virtualisering och I/O, visst, men det skulle jag kalla kringfunktioner, det är ju inte processorn i sig som fått bättre så mycket bättre prestanda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Json_81:

Nej, jag är medveten om att man inte kan räkna så, men utöver kärnor och frekvensökning har nya ARM-processorer högre IPC. Så jag tror inte den siffran är särskilt fel.
Det finns snabbare ARM-modeller utanför konsumentmarknaden också, jag utgick från att vi höll oss där.
Om fler kärnor gav mer eller inte beror ju helt på vilka förutsättningar man testar under eller hur?
Med rätt applikation är prestandavinsten nära x2, x4 eller hur många kärnor man nu har.
Och virtualisering och I/O, visst, men det skulle jag kalla kringfunktioner, det är ju inte processorn i sig som fått bättre så mycket bättre prestanda.

Visst har ökningen på konsumentvarianter av ARM varit riktigt hög, men det är ju inte fullt så imponerande när man sätter den 500Mhz ARM du startade från i relation till samtida CPUer. Man startade helt enkelt på en nivå där man var tiotals gånger långsammare än CPUer i laptops och liknande.

Sedan verkar det som om ARM faktiskt insett att jaga prestanda har en baksida. Cortex A15 har ju inte blivit något större framgång, mycket därför att den helt enkelt drar för mycket ström. Skrev igår på artikeln om Cortex A53 (som i princip är en 64-bitars Cortex A7) att det är förvånande att man pushar just den varianten och inte A57 som är 64-bitars varianten av A15.

Men läste sedan en intervju med utvecklingschefen för A53 och då klarnade det hela: man har själv insett att det största värdet ARM har är tokbilliga strömsnåla CPUer, så att jobba hårt med A53 (som är en in-order dual-issue CPU, likt Cortex A7, A8 och den ursprungliga Atom) är nog vettigare än fortsätta jaga prestanda (där jag är övertygat att de blir överkörda av Intel).

ARM har inget annat på server-sidan än på pekplatte/telefonsidan, enda skillnaden är att de Cortex A9/A15 man kör där är marginellt högre klockade men framförallt har de bättre kylning så de kör faktiskt på den frekvens man säger att de ska köra på. Så din beräkning stämmer ändå inte, din ursprungliga ~500MHz ARM drog så lite ström att den körde verkligen på 500MHz. Dagens >2GHz ARM CPUer skulle smälta din telefon/pekplatta om de körde den frekvensen någon lägre tid, i praktiken ligger de på strax över 1GHz om lasten är långvarig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer