Tualatin-moderkort - Hur är Intel 815EP mot Via 694T och några andra frågor.

Permalänk
Medlem

Tualatin-moderkort - Hur är Intel 815EP mot Via 694T och några andra frågor.

Jo jag fick tag i en billig Celeron 1.0A Tualatin för 300kr (ny) och vill nu ha ett moderkort till men märkte att de är rätt dyra (~800kr) och har några frågor:

1. Hur står sig Via 694T mot Intel 815EP? Stabilitet och prestanda.

2. Vad för moderkort bör man kolla på? 694T och 815EP.

3. Om ni har ett Tualatinmobderkort har ni något att säga om erat kort? Gott/dåligt.

Tacksam över svar!

(vet inte om det är köpråd direkt men men...)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Come on! det kan inte vara möjligt att ingen vet?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

lillbrorsan har ett Asus Tusl2-C (i815ep) med en cel 1.4A , funkar fin fint.Tusl2-c är ju egentligen ett cusl2-c men med stöd för tualatin, de flesta här kan nog säga att cusl2-c var bland de bästa om inte det bästa moderkortet för fcpga.

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem

Natal, mjo jag vet det typ men det kostar multum

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Hello Sur-Zinko

Bumpning är inte tillåtet här men skit samma...

Det är ingen större skillnad på korten, de har liknande specifikationer och liknande prestanda. Ta det som är billigast.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Tja gulle-scalp, det låter bra. Är även intresserad av ni andra tycker

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Via-korten är billigare och det verkar finnas mer att välja på om man tar ett Via-kort...

Är i samma sits... Har kollat en del på MSI 694T Pro som verkar vara rätt OK, kostar runt 750-800 kr och ska ligga jämt med 815EP i prestanda.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

815EP-kortet (läs: Asus Tusl2) måste vara bättre. Detta med tanke på hur bra mitt gamla Cusl2 är/var.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mart, bättre men bättre för priset? njea.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara helt omöjligt att få tag på ett beg för en rimlig penning. Via-kortet klara dock mer än 512MB minne, vilket 815EP-kortet är begränsat till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mart, dock så tycker jag man klarar sig bra med 512 i ram. Har hittat ett Via 694T för reko peng, får se om det blir något av det.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Zinko: Var då?

Har hittat ett Soltek på 694T-chipset (Via Apollo 133T) på Protran för 752 spänn, men jag vet inte så mkt om Soltek eller Protran såååå...

Har nån ett TUSL2-C eller CUSL-C till salu så köper jag direkt om priset är under 650:- )

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Scalp, en polare. Annars finns Shuttle SpaceWalker för 700kr på www.jmedata.se

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Hujedamig, Shuttle verkar farliga

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Det här kortet vet jag inget om men det är billigt i alla fall.......530kr
ECS Bundkort P6S5AT
http://se.itbutikken.dk/vareinfo.asp?varenr=32626
Sis635 chippat....
Processor
Intel® FC-PGA Pentium III / FC-PGA2 Pentium III (Tualatin) CPU
Intel® Celeron Series CPU
Socket 370
133 / 100 / 66MHz
Chipset
SiS® 635T Chipset
Super I/O
ITE IT8705F
Main Memory
2 DDR DIMMs
2 SDRAM DIMMs
Supports DDR266 / DDR200
Supports PC133 / PC100
Max. 1GB (DDR SDRAM or SDRAM)
Sound
RealTek ALC100/P AC'97 CODEC
Lär väll inte gå så bra att klocka med,men billigt i alla fall..........
fast 1330Mhz lär det ju gå att köra i alla fall med 133 fsb......
http://groups.google.com/groups?selm=Y5xs8.19404%24Sa2.1269%4...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Ni kan få köpa mitt MSI 694-t-pro med en Intel Celeron 1.3ghz med 256mb minne om ni vill:D Maila mig på daniel_w_89@msn.com om ni är intresserad...

Permalänk
Medlem

Vill inte ha SiS till socket 370

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du sa det till mig eller till linx, men mitt kort har iaf via kretsar....

Permalänk
Medlem

Köp absolut inte MSI 694t PRO. Hade ett sådant förut och fick installera om Windows minst en gång i månaden. Det har dessutom dålig minnesprestande jämfört med TUSL2-C.

Har nu ett TUSL2-C med en 1400@1600 PIII Tualatin som jag kört med ett halvår utan en enda ominstallation.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum

Permalänk
Hedersmedlem

Såg den här tråden lite sent, men här är mina $0.02 iaf.

De två bästa korten är vad jag vet de båda Asus-korten TUSL2-C (i815EP B-Step) och TUV4X (VIA Apollo Pro133T). Jag har båda men föredrar TUV4X bl.a. för att det klarar mer RAM än TUSL2-C som inte klarar mer än 512 MB. Jag har oxå haft problem att få en VIA C3:a (Ezra) att funka på TUSL2-C men annars är jag mycket nöjd med båda korten.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har beställt ett MSI 694T, ber och bönar om att problemen beskrivna av Gubben var SBT

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Har beställt ett MSI 694T, ber och bönar om att problemen beskrivna av Gubben var SBT

Såg ironin i SBT, men om alla MSI 694t PRO är så dåliga som mitt var, så råder jag dig att avbeställa. Gör en sökning på kortet på www.overclockers.com (forumet där) och se vad du hittar för info. Har dock haft VIA som fungerat utan problem, ex P3V4X och CUV4X, vilka också är VIA Apollo PRO chipset.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem

Luter mot ett mobo med 815EP, känns lite säkrare

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Köp inte ett mobo med VIA. Orkar inte gå in på det, men gör det bara inte... har bara haft dåliga erfarenheter med det.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradiddle
Köp inte ett mobo med VIA. Orkar inte gå in på det, men gör det bara inte... har bara haft dåliga erfarenheter med det.

Oj.. du var inte rädd att bli utpekad som n00b du inte..

Motivera varför du inte gillar Via, annars kan du vara tyst.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har själv ett CUSL-2, dock inte stöd för tualatin, men bygger ju på samma sak, har vad jag minns aldrig hängt sig pga hårdvara, endast mjukvara som orsakat rebooter, mycket nöjd med det, kostade väl ca 2000 nytt, men har aldrig ångrat det.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OniZinKo
Come on! det kan inte vara möjligt att ingen vet?

Bumping är inte tillåtet - Läs reglerna

*Tråd låst*