CDON vägrar att häva mitt köp.

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Är inte detta lite som att säga att man har installerat Linux på sin nyköpta laptop, men man har ingen aning om hur Linux fungerar, därmed så fungerar inte laptopen, och man inbillar sig därmed att man har rätt att häva köpet?

I övrigt så verkar det som om att TS är fast på "Men jag tycker" spåret, och itter där fast alldeles för hårt för att kunna få hjälp från fourmiter då han konstant äger "Jag tackar f ör alla åsikter och råd, men jag tycker.." .. Det var en fras med lite variationer som gått väldigt mycket igenom denna tråd, Därtill har TS inte ens försökt att sätta fast IP mot förstärkaren än..!

Kom igen TS, testa enligt förslag och sluta beskyll allt på cdon tills du gjort det i alla fall.
I övrigt så är det ganska självförvållat att inte noga undersöka hur bra en produkt är eller inte är enligt ze internetz, speciellt eftersom det inte kräver mycket, och det är precis anledningen till att du sitter i den situation du gör.

Orkar inte svara på allt nu, men nej.. Det är inte samma som att du byter operativsystem, det gör du med flit. Jag har köpt något med färdiginstallerad mjukvara som inte går att modifiera utan större ingrepp. Mjukvaran i förstärkaren är ju liksom inte till för att ändra på.
Nej jag har inte försökt med fast IP än då jag inte ens varit hemma. Och varför kunde inte CDON ge mig dessa instruktioner för då? Om det nu är så enkelt. Jag betalar ju faktiskt för att få en produkt OCH support. Tycker inte jag ska behöva vända mig till ett forum när någonting inte fungerar som det ska.
Jag har försökt fixa problemet själv i 3 hela månader. Är inte det tillräckligt?
Jag undersökte grundligt vad som krävdes för att appen skulle fungera och allt jag hittade stämde precis. Att jag sen glömde att läsa recensionerna på appen där den endast har 1.5 stjärnor av 5 var ju en stor miss. Men vad spelar det för roll? Jag köpte en produkt som ska fungera till 100% men den har bara fungerat till 20% för min del då jag inte kan bygga färdigt min bio utan den funktionen.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Utan att kommentera alla citat: Något som alla måste ha klart för sig är att ingen tillverkare eller butik (vare sig det handlar om mobiltelefoner, förstärkare, eller vad nu det är) tar ansvar för handhavandefel. I detta fall är handhavandefel till exempel felaktiga inställningar då det handlar om mjukvara.
Vi vet inte om det är handhavandefel men förmodligen är det, i kombination med att mjukvaran har buggar här och där som med all annan mjukvara.
TS drar konstiga liknelser som inte riktigt är applicerbart. Det närmaste och korrekta liknelsen jag kommer på är om de som tycker att TS har rätt att häva köpet också tycker att man som konsument har rätt att häva köpet om programmet Samsung Kies inte fungerar felfritt när det installeras på en PC när man köper en Samsung TV. Jag tycker inte detta.
I slutändan, till TS: Om du inte vill prova de förslag på lösningar som har nämnts i tråden eller om du inte vill kontakta Pioneer för tillverkarsupport så bör du ta vidare ärendet till ARN. Jag ser inte en vidare diskussion som något som kan hjälpa vare sig dig, CDON eller Pioneer; Såvida du inte ändrar inställning och börjar pröva saker som har nämnts.

Åter igen: Det handlar om mjukvara, du får räkna med lite pill. Att smutskasta CDON (Andra butiker har agerat på precis samma sätt, tro mig) tjänar ingen till.

Är det förmodligen handhavandefel om 90% av alla på appstore ger appen 1 stjärna och kommentaren "appen fungerar inte"?
Hur som helst så fungerar det i skrivande stund och orkar inte tjaffsa mer.
Har varit i kontakt med butiker tidigare och dom har hjälpt till som jag förväntat mig. Hur svårt är det för CDON att skriva det folk har skrivit här i tråden? Det finns ju folk som kommit med jättevettiga saker här som jag ska prova. Varför kunde inte butiken hjälpa till när det är dom som sålt en produkt som inte fungerar som den ska?

Förresten ska inte jag behöva ta kontakt med någon tillverkare när jag köpt den av en butik. Tänk om det var ett noname märkte? Ska jag då leta upp företaget som tillverkat produkten i Kina? Nae, det är ganska orimligt. Självklart tar jag kontakt med inköpsstället och sedan får dom hjälpa till med ärendet. Om dom vill ha kontakt med Pioneer så får dom hjälpa till med det.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

Sitter med en Thomson TG789vn router från telia, om någon har mer information om hur jag tilldelar en statisk adress till min förstärkare med den routern så är jag väldigt glad.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DilluTioN:

Sitter med en Thomson TG789vn router från telia, om någon har mer information om hur jag tilldelar en statisk adress till min förstärkare med den routern så är jag väldigt glad.

789 sparar automatiskt IP-adresserna från olika enheter som ansluter, så den adress enheten fick första gången ändras inte förrän du går in där och tar bort reserveringen. Listan finns under "Hemmanätverk".

Har du manuellt angett att en enhet ska ha fast IP (alltså i den apparaten) så visar 789 att adressen är statisk automatiskt. Jag hittar inget sätt att ange egen IP-adress inne i 789, men har inte behövt använda den funktionen och kanske missat. Adressreserveringen i 789 fungerar perfekt därför har behovet inte uppstått.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fungerar inte "citera flera knappen" för TS, han skulle kanske fundera på att anmäla säljaren av sin defekta dator till ARN också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det spårar tyvärr ut helt och hållet nu. CDON ljuger inte utan de har endast skrivit det som Pioneer själva har specificerat om produkten. Jag skulle inte gå så långt i att kalla denna app för en funktion som inte fungerar; Man måste räkna med att risken finns att det utrustning man själv har inte har stöd för appen, eller tvärtom, vilket verkar vara problemet. Det är inte CDONs ansvar att kolla upp att du har "korrekt" utrustning innan de låter dig köpa produkten utan det är köparens ansvar.
Som sagt, det spelar ingen roll hur mycket vi diskuterar fram och tillbaka. Om du vill ta det vidare får du göra det med ARN helt enkelt.

Du har förmodligen inte läst hela tråden. Rekommenderar dig att göra det. Vad CDON har gjort i detta fall är precis vad andra butiker som Komplett, Inet, Alina osv. skulle göra också.

Skitsnack. CDON är oseriöst och har bara haft problem med dem.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Du har reklamationsrätt i 3 år om något skulle gå sönder "av sig själv" dvs produktionsfel eller liknande. Påpeka det till cdon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

...Och varför kunde inte CDON ge mig dessa instruktioner för då? Om det nu är så enkelt. Jag betalar ju faktiskt för att få en produkt OCH support. Tycker inte jag ska behöva vända mig till ett forum när någonting inte fungerar som det ska.
Jag har försökt fixa problemet själv i 3 hela månader. Är inte det tillräckligt?

Du kan inte kräva av CDON att de ska kunna ge dig ingående support om mer avancerade funktioner som kräver kunskap om just denna produkt. Som Kishti Tomita säger: "DET ÄR ORIMLIGT!". De säljer tusentals produkter, de kan omöjligt veta allt om varje produkt.

Jag vill inte göra personliga påhopp, men vakna upp ur din låtsasvärld. Den som har sakkunskapen om din produkt är tillverkaren, inte återförsäljaren. Istället för att försöka lösa problemet själv under så lång tid så kanske du skulle ha kontaktat Pioneer istället då de sannolikt är medvetna om detta problem och vad det oftast beror på. Lösningar från Pioneer och privatpersoner har postats flera gånger i denna tråd, men du bara förkastar förslagen med liknande argument som "det ska bara fungera, jag har inget ansvar överhuvudtaget att min utrustning hemma inte är kompatibel out-of-the-box". Som jag sagt tidigare, det är ett orimligt resonemang.

Jag själv har jobbat i flera år i butik och känner så tydligt igen denna typ av kund, som bara kräver det ena och det andra utan att ge någon motprestation överhuvudtaget. Allt ska fungera, butiken ska kunna svara på allt, och vill jag lämna tillbaka produkten så ska jag få göra det utan frågor. Det fungerar inte så, butiken har också rättigheter som du i detta fallet inte respekterar.

Skrivet av DilluTioN:

Dom säger ju att om deras externa verkstad inte hittar något fel så måste jag betala 300kr för att få tillbaka min vara. Eftersom i princip alla recensioner på appstore säger att appen inte fungerar så är det med största sannolikhet den som är boven. Då måste jag enligt CDON betala 300kr i undersökningsavgift.
Dom vägrar någon annan lösning som att t.ex ge mig en likvärdig vara.

Jag och säljaren ska komma överens om en lösning, om det är en likvärdig produkt, ersättning eller liknande får jag och säljaren komma överens om. Det finns inget som säger att jag bara kan få en likvärdig produkt. Men i detta fall vägrar dom allt annat än att jag måste betala.
"Om du och säljaren inte kan komma överens kan du kräva att köpet hävs. [...] För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig." (Enda anledningen till att jag köpte ny förstärkare var för att kunna styra den med appen) källa

Du kan häva köpet om ni inte kommer överens

Om du och säljaren inte kan komma överens kan du kräva att köpet hävs. Det betyder att säljaren betalar tillbaka pengarna som du har betalat, mot att du lämnar tillbaka varan. Du har rätt att få ränta på det belopp som säljaren återbetalar. Du har alltid rätt att få pengarna tillbaka om köpet hävs. Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto i butiken om du inte vill det.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet. Ett exempel kan vara om du specialbeställt en vigselring som visar sig inte passa.

Om köpet hävs kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag.

Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Dold text

Rekommenderar dig att läsa denna sida: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Jag ska inte behöva betala ett öre för att få detta löst, men det måste jag enligt CDON.

Och jag rekommenderar dig att läsa länken du länkade igen. Du har tagit "rätt att häva köpet" ur sitt sammanhang. Det står klart och tydligt att:

"Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara. Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas. "

Det vill säga, du ska först och främst kräva reparation eller utbyte mot likvärdig vara. Sedan är det upp till CDON att bestämma om de ska försöka sig på reparation eller byta ut varan, där har du inget att säga till om mer.

Det står också:

"Om felet finns kvar efter två försök att reparera varan har du rätt att tacka nej till fler försök."

Det vill säga din rättigheter utökas först efter två reparationsförsök. Inte tidigare. Därefter kommer det du har tagit ur sin kontext och använder som grundpelare för hela ditt resonemang:

"Om du och säljaren inte kan komma överens kan du kräva att köpet hävs."

Notera att detta är efter du har skickat iväg varan på reparationer flera gånger. Detta kan exempelvis gälla om CDON skulle påstå att din receiver fungerar efter andra reparationsförsöket men du påstår motsatsen, vilket då blir en dispyt. Då kan du börja prata om hävt köp.

Nu är det dock dags att du vaknar upp och slutar hävda rättigheter som du för närvarande inte innehar. CDON har erbjudit sig att ta in den och kontrollera produkten - att det är praxis att informera om, och ta ut, felsökningsavgift från kunden har INGET med saken att göra. Du får faktiskt acceptera detta, CDON gör inte fel på den punkten.

Skrivet av DilluTioN:

Varför ska jag behöva betala för något som inte fungerar?
Om jag inte kan använda produkten som den utlovat så vill jag ju inte ha produkten, speciellt när jag köpt en ny förstärkare av en enda anledning.
Jag har rätt att få det löst kostnadsfritt.

Ja, du har absolut rätt att få ett fel löst kostnadsfritt. CDON erbjuder sig också att kolla om felet finns i receivern vilket är den delen de ger garanti på. Om det däremot inte finns något fel så får du stå för kostnaden då CDON har rätt till det (om vi ska prata rättigheter hit och dit). Du måste själv inse det absurda i om ett företag måste stå för alla felsökningar på produkter. Avgiften finns ju till för att folk inte ska skicka in sina produkter i onödan utan att de verkligen kontrollerar vad som kan vara problemet först. CDON skulle ju bli ruinerade annars. Jag vågar nog påstå att säkerligen en bra bit över 50% av alla produkter fungerar perfekt - handhavandefel eller inkompatibel kringutrustning som återförsäljaren inte kan ansvara för.

SÅ, sluta kasta skit på ett företag som gör en alldeles korrekt bedömning och erbjuder det som lagen kräver av dem.

Är du fortfarande arg och hävdar din rätt så får du i sådana fall ta det vidare till domstol och få en prejudicerande dom huruvida appar kan anses tillhöra produkten och omfattas av garanti/reklamationsrätt.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saibot90:

Du kan inte kräva av CDON att de ska kunna ge dig ingående support om mer avancerade funktioner som kräver kunskap om just denna produkt. Som Kishti Tomita säger: "DET ÄR ORIMLIGT!". De säljer tusentals produkter, de kan omöjligt veta allt om varje produkt.

Jag vill inte göra personliga påhopp, men vakna upp ur din låtsasvärld. Den som har sakkunskapen om din produkt är tillverkaren, inte återförsäljaren. Istället för att försöka lösa problemet själv under så lång tid så kanske du skulle ha kontaktat Pioneer istället då de sannolikt är medvetna om detta problem och vad det oftast beror på. Lösningar från Pioneer och privatpersoner har postats flera gånger i denna tråd, men du bara förkastar förslagen med liknande argument som "det ska bara fungera, jag har inget ansvar överhuvudtaget att min utrustning hemma inte är kompatibel out-of-the-box". Som jag sagt tidigare, det är ett orimligt resonemang.

Jag själv har jobbat i flera år i butik och känner så tydligt igen denna typ av kund, som bara kräver det ena och det andra utan att ge någon motprestation överhuvudtaget. Allt ska fungera, butiken ska kunna svara på allt, och vill jag lämna tillbaka produkten så ska jag få göra det utan frågor. Det fungerar inte så, butiken har också rättigheter som du i detta fallet inte respekterar.

...

Jag hoppas att jag aldrig stött på dig när jag handlat, då hade det troligen inte gått så bra.

Du står uppenbart (enligt vad du skriver) för allt det som gått åt helvete med hemelektronikbranschen de senaste årtiondena: Okunniga säljare som bara kränger allt skräp de kommer över. Kunden får ta smällen när det inte fungerar eller så hänvisar man bara till tillverkaren, vilket är helt fel eftersom det alltid, utan undantag är säljaren som har ansvaret för den produkt de sålt.

1. Ja, allt ska fungera. Det säger sunt förnuft och det säger konsumentköplagen.
2. Jo, butiken ska kunna svara på alla frågor om produkten. Det är de som säljer varan och de som har ansvaret gentemot kunden. Kan det inte svaret, tar de reda på det från tillverkaren och återkommer till kunden.
3. Mängden produkter som butiken säljer har ingen betydelse. Kan man inte supporta sina produkter av olika anledningar så låter man bli att sälja den delen. Annars liknar det ju bara ett loppis där vad som helst ställs fram på vinst och förlust.

Har man för lågt pris/låga marginaler för att kunna tillhandahålla ovanstående, har man inte på marknaden att göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag hoppas att jag aldrig stött på dig när jag handlat, då hade det troligen inte gått så bra.

Du står uppenbart (enligt vad du skriver) för allt det som gått åt helvete med hemelektronikbranschen de senaste årtiondena: Okunniga säljare som bara kränger allt skräp de kommer över. Kunden får ta smällen när det inte fungerar eller så hänvisar man bara till tillverkaren, vilket är helt fel eftersom det alltid, utan undantag är säljaren som har ansvaret för den produkt de sålt.

1. Ja, allt ska fungera. Det säger sunt förnuft och det säger konsumentköplagen.
2. Jo, butiken ska kunna svara på alla frågor om produkten. Det är de som säljer varan och de som har ansvaret gentemot kunden. Kan det inte svaret, tar de reda på det från tillverkaren och återkommer till kunden.
3. Mängden produkter som butiken säljer har ingen betydelse. Kan man inte supporta sina produkter av olika anledningar så låter man bli att sälja den delen. Annars liknar det ju bara ett loppis där vad som helst ställs fram på vinst och förlust.

Har man för lågt pris/låga marginaler för att kunna tillhandahålla ovanstående, har man inte på marknaden att göra.

Jag står för det jag säger, dock så praktiserade jag inte den principen själv när jag jobbade. Jag kan inte direkt säga att jag är av helt annorlunda åsikt än dig. Jag personligen har alltid tagit reda på informationen åt kunden och återkommit. Dock skiljer sig min åsikt huruvida butiken är skyldig att göra det eller ej. Jag anser att butiken inte är skyldig att göra det, dvs. via någon lag eller dylikt. Däremot anser jag att det är kundvård och bra moral att göra detta vilket man som butik vinner på i längden. Jag hoppas du förstår skillnaden jag försöker framföra.

EDIT: En liten tanke bara om att en butik har på marknaden att göra eller inte. Tyvärr är det ju så att marknaden, dvs. kunderna, säger att det lönar sig att ha låg kunskap och lägre priser. Därför har man uppenbarligen på marknaden att göra om man kör på det konceptet.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Är det ett mjukvarufel, dvs appen i detta fall, så ligger ju knappast ansvaret hos CDON, det är ju Pioneers app och de som utvecklat den och inte CDON, så jag ser inte problemet, CDON ska inte ta på sig det

Trams. Står det att den har en app, och denna inte fungerar - så överenstämmer inte produkten med sin beskrivning och då har du rätt att häva köpet. Vidare finns det inget som säger att mjukvarufel behandlas annorlunda än hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Trams. Står det att den har en app, och denna inte fungerar - så överenstämmer inte produkten med sin beskrivning och då har du rätt att häva köpet. Vidare finns det inget som säger att mjukvarufel behandlas annorlunda än hårdvarufel.

Jag säger inte att du har fel. Dock säger CDON att deras garanti omfattar hårdvaran och inte mjukvaran, vilket alltid går att diskutera. Jag känner inte till något fall i domstol där det har slagits fast huruvida mjukvaran ingår på detta sättet, dvs. en app.

F.ö. så var mitt första inlägg ganska aggressivt skrivet, så det kanske inte framkom där att jag tycker det är ett intressant fall. Anledningen till min aggressivitet är för att TS vägrar se över alternativen som föreslagits, och verkar ha feltolkat lagen (enligt mig).

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk

Oavsett så måste förstärkaren in till verkstaden för det är de som agerar som en kontrollerande enhet åt CDON.

Det gäller oavsett om det är hårdvaran eller mjukvaran som strular. Kan inte TS acceptera det så kan han driva det hur långt som helst, men ingen lär hjälpa honom. CDON har erbjudit sig att ta emot den, men då även upplyst honom om att han kan debiteras på kostnaden på felsökningen om inget fel hittas.
Anledningen till det är att det i många fall är någon annan utrustning som kan strula och det inte är produkten i fråga som det är fel på.
Till TS så säger jag, skicka tillbaka den med en utförlig felbeskriving, dvs vilka IOS produkter du har provat med, vilken version av IOS som de kör och vilken version det är på pioneers app. Om det är appen som det är fel på så kommer även verkstaden att konstatera samma fel, kan de inte göra det och inte kunna återskapa felet så är det något annat som strular hemma hos TS, t.ex. en router/modem. Det är inte något som man kan beskylla pioneer eller cdon för.

Som sagt det kan ta upp emot en minut innan nätverksdelen i förstärkaren har startat och fått sin adress tilldelad och på så sätt blir synlig av appen.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Trams. Står det att den har en app, och denna inte fungerar - så överenstämmer inte produkten med sin beskrivning och då har du rätt att häva köpet. Vidare finns det inget som säger att mjukvarufel behandlas annorlunda än hårdvarufel.

Så om du installerar appen på en nokia 3310 eller telefon av modellen gammal/inkompatibel så är det butikens fel? Håller inte med där. Som att beställa internet men inte ha en tpsladd hemma och därmed fungerar inte internet.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rinosaur:

Så om du installerar appen på en nokia 3310 eller telefon av modellen gammal/inkompatibel så är det butikens fel? Håller inte med där. Som att beställa internet men inte ha en tpsladd hemma och därmed fungerar inte internet.

Var i produktbeskrivningen står det att appen är kompatibel med en 3310? Det handlar om vad produkten lovar, inte vad du kan hitta på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Kunden har handlat av CDon inte Pioneer, det är alltså CDon som enligt lagen ska ta hand om reklamationer, de kan inte hänvisa till någon annan om inte kunden vill det. men det går att avtala om att terx Pioneer ska ta hand om det.

Men det har i den här tråden inte framkommit om det är ett nätverksproblem eller inte, dels bör man tilldela receivern en korrekt statisk ip, detta gör man i den och inte i routern, se sidan 42 i manualen, tänk på att det kan krävas ändringar i routerns dhcp server och eventuellt andra enheter i nätverket också så att all adressering bli korrekt.

Dessutom så har jag själv varit med om snarlika fel med "appkontroller" där folk inte anslutit sig till lanet utan försökt fjärrstyra via 3-4G vilket gör att fjärren hamnar på ett helt annat publikt nät och det bli naturligtvis tvärstopp när "fjärren" inte befinner sig i lanet, det går ibland att komma runt det problemet men det är mycket enklare om man ser till att man befinner sig på samma lan och tänk även på att om man har klientisolation aktivt på wifi så kommer man inte heller åt andra enheter.

Det är alltså väldigt vanligt att konfigurera nätverket fel, speciellt om man blandar in enheter som dessutom kan ansluta via 3-4G, då ökar chanserna till fel ännu mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Så om du installerar appen på en nokia 3310 eller telefon av modellen gammal/inkompatibel så är det butikens fel? Håller inte med där. Som att beställa internet men inte ha en tpsladd hemma och därmed fungerar inte internet.

Måste ni komma med så urbota dumma jämförelser? Det står väl med vilken app detta ska fungera, och den appen har självfallet en lista över vilka mobiler den är kompatibel med. Snälla gå och gör nåt annat istället för att sprida värdelöst skit. Har du ett vettigt argument så varsågod, men detta är sorgligt tyvärr...

Jag är helt på TS sida. Sålänge man försöker göra allting själv först såklart, men hur mycket tid orkar man lägga på egna felsökningar? Dock kan du vara tvungen att skicka in den. Jag tror inte jag behövde betala för min dator som ljudet strulade på, skickade in på felsökning utan att de hittade nåt. Fast man "kan" få betala.. Men det var på elgiganten, och de var riktiga retards på den supporten

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Är inte detta lite som att säga att man har installerat Linux på sin nyköpta laptop, men man har ingen aning om hur Linux fungerar, därmed så fungerar inte laptopen, och man inbillar sig därmed att man har rätt att häva köpet?

Där satt den...Det där är något HELT annat och det måste du väl förstå själv. Om inte bör du kanske läsa igenom tråden eller TS inlägg igen.

För övrigt:

Kan folk, bland annat saibot90, inse att det är CDON man ska gå på, inte Pioneer, när det är inom garantitiden. CDON ska gå på Pioneer, inte kunden.

Det är så konsumentköplagen gäller.

Jag hade tänkt skriva exakt de punkter som Multiman nämnde ovan, men helt onödigt att rabbla upp samma saker. Det är för övrigt punkter som redan påpekats flera, flera, gånger här.

Jag säger inte detta för att låta som en besserwisser, men ni måste seriöst läsa på om konsumentköplagen, vissa av er.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Där satt den...Det där är något HELT annat och det måste du väl förstå själv. Om inte bör du kanske läsa igenom tråden eller TS inlägg igen.

För övrigt:

Kan folk, bland annat saibot90, inse att det är CDON man ska gå på, inte Pioneer, när det är inom garantitiden. CDON ska gå på Pioneer, inte kunden.

Det är så konsumentköplagen gäller.

Jag hade tänkt skriva exakt de punkter som Multiman nämnde ovan, men helt onödigt att rabbla upp samma saker. Det är för övrigt punkter som redan påpekats flera, flera, gånger här.

Jag säger inte detta för att låta som en besserwisser, men ni måste seriöst läsa på om konsumentköplagen, vissa av er.

Han får väl försöka dra ut information från CDON med flera dagars väntetid som också är en google-sökning bort på Pioneers hemsida. Om nu CDON förser honom med mer information vart kommer denna information från? Pioneer eventuellt? Jag har aldrig sagt att han ska ta sin reklamation eller dylikt med Pioneer. Det jag har sagt är att om han vill ha större sannolikhet till bra svar på sitt problem ska han gå direkt till Pioneer. Givetvis vet jag att garanti- och reklamationsärenden görs med återförsäljaren.

Brukar ni exempelvis kontakta Inet direkt om ni får problem med ljudet på er dator, eller försöker ni faktiskt googla lite om ljudkortet och försöka med lite drivrutiner osv. först, innan ni kontaktar Inet för ev. reparation? Visst kan man kontakta Inet direkt, men det går ju ändå snabbare att kolla upp informationen själv, eller hur?

Min stora invändning är att TS har bestämt sig att han ska ha pengarna tillbaka utan att kunna påvisa att produkten är felaktig. Det kan du väl inte anse vara rimligt?

Och jag säger det inte heller för att låta som en besserwisser. Jag är bara av den åsikten att även en butik har rättigheter, inte bara kunden.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Brukar ni exempelvis kontakta Inet direkt om ni får problem med ljudet på er dator, eller försöker ni faktiskt googla lite om ljudkortet och försöka med lite drivrutiner osv. först, innan ni kontaktar Inet för ev. reparation? Visst kan man kontakta Inet direkt, men det går ju ändå snabbare att kolla upp informationen själv, eller hur?

Min stora invändning är att TS har bestämt sig att han ska ha pengarna tillbaka utan att kunna påvisa att produkten är felaktig. Det kan du väl inte anse vara rimligt?

Och jag säger det inte heller för att låta som en besserwisser. Jag är bara av den åsikten att även en butik har rättigheter, inte bara kunden.

Jag tycker också man bör kontrollera och felsöka innan. Det gör jag t ex nu med mitt grafikkort som lider av coil-whine. Och alltid gjort felsökning så gott jag kan själv. Går oftast mycket snabbare (sen gillar jag personligen att hålla på med felsökning) , men han behöver inte, felsöka något själv.

Finns produkter man kan köpa som man inte har den blekaste om hur man gör, hur det fungerar osv, som man ska kunna prata med återförsäljaren om. Och ja, CDON kommer kontakta Pioneer. Och ja, personligen hade jag kontaktat både Pioneer och CDON. Men det är personligen.

För övrigt verkar det ju i definitivt vara ett problem med hans router (Thomson) och förstärkaren. Kommunikationen emellan. Så enklast hade varit att prata med Pioneer om problemet, även om CDON ska enligt regler svara.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Köpte för ett tag sedan en Förstärkare (Pioneer VSX-527) som fungerade bra första veckorna. Den egentligen enda anledningen till köpet var för att denna förstärkare hade en app så jag kunde fjärrstyra den.

Sedan slutade appen att fungera..

Jag vände mig till CDON och dom har påstått flera gånger att det inte är deras problem utan att det är ett mjukvarufel hos Pioneer.
Vi har pratat i flera dagar och dom försöker hela tiden skylla ifrån sig.
Först säger dom att det är ett mjukvarufel som dom inte kan påverka och i nästa stund så vill dom skicka in den till en hårdvaruverkstad.

Dom påstår även att jag måste betala undersökningsavgift om inte verkstaden hittar något fel. Vilket dom förmodligen inte kommer hitta, då det med största sannolikhet är mjukvarufel.

Efter väldigt många om och men så beslutar jag mig för att häva köpet, men de nekas. De säger att jag hade 14 dagar på mig att ångra mitt köp och utnyttja ångerrätten. Dom påstår att dom måste skicka in den till verkstaden först för att se om det är något fel på just förstärkaren. Och att jag måste betala en avgift om det inte är det. (Nyss sa dom ju att det var ett mjukvarufel som pioneer var ansvariga för??)

Så enligt CDON så måste jag betala en undersökningsavgift för att det eventuellt är fel på appen, som ska vara kompatibel med min förstärkare. Annonserar man med funktioner så måste dom fungera. Gör dom inte det så har jag rätt att lämna tillbaka varan, men det tycker inte dom.

Måste man gå till ARN med varenda liten skitsak för att företag ska följa regler som finns?

Har flera gånger hänvisat dom till konsumentverket men deras support verkar inte kunna läsa.

Dumma kommentarer..

Jag beklagar att det inte fungerar som det ska.

Tyvärr är detta inget vi kan ta ställning till då det rör sig om ett mjukvarufel från Pioneer.
Jag ber dig kontakta Pioneer för att få vidare support i ärendet.

Dold text

Vi kan självklart ta in den för kontroll men skulle det visa sig att det inte är något hårdvarufel på produkten så är det kunden, du i detta fall, som får betala undersökningsavgiften som är 300kr.

Dold text

Är det fel på appen är det inget vi kan göra något åt, vi kan hjälpa dig om det är hårdvarufel på din produkt annars får du vända dig till Pioneer när det gäller en app som är ett tredjeparts program som egentligen har med själva enheten att göra.

Dold text

Man har ångerrätt på alla distansköp i 14 dagar från det att man har mottagit varan och denna tiden har tyvärr löpt ut så vi kan inte häva ditt köp, jag tycker fortfarande du ska vända dig till Pioneer om det är dom som utvecklar appen.

Ångerrätt och att häva ett köp är inte samma sak....

Dold text

Fråga 2013-11-29 10:45
Men eftersom det med största sannolikhet är mjukvaran det är fel på så känns det onödigt att skicka in den till en hårdvaruverkstad. Jag tänker inte betala någon avgift för något som inte fungerar.
Om ni inte kan garantera att det inte kostar något för mig så vill jag ha en annan lösning.

Svar 2013-12-02 10:24
Hej,
som vi tidigare skrev får du själv välja om du vill skicka in den eller ej. Då du skickar den till en extern verkstad som gör bedömningen av felet på din produkt kan vi således inte garantera att det kommer att täckas av garantin.

Fråga 2013-12-02 10:28
Okej men då får du komma med en bättre lösning då jag har rätt till det.

Svar 2013-12-03 17:05
Hej igen,

Detta kan vi tyvärr inte göra, vi har gett dig det alternativ vi ska ge dig enligt lag. Vi har också rätt enligt lag att debitera dig om det visar sig att produkten inte är defekt efter vi har skickat in den på service.

Dold text

Grundar mitt svar på huvudinlägget!!!.... jag kan säga som så jag har skälv köpt en harman kardon avr270
(hade en harman kardon avr 145 innan) pga just denna app möjlighet. Dock har jag fortfarande inte testat den eftersom jag fortfarande är rätt nöjd över min andra, och jobbar för stunden arshlet av mig så jag orkar inte göra nått på kvällarna. men en sak är då säkert att om jag märker att min app inte funkar med min nya förstärkare då kommer jag inte att klaga som du gjort. menar det finns faktist andra saker i en förstärkare som väger upp mer en en app. vi är faktist nästan löjliga, APpar hit appar dit och mobiltelefon bla bla ,jag minns det hederliga 80talet då första mobiltelefonen kom den va till bilen en fet 20kg klump som va fastsatt i skuffen. och en fet telefonlur i stuk med en sådan man hade hemma o rinde från.

ja ja skit samma för mig så är förstärkaren den viktigaste biten i min anläggning. utan en bra förstärkare som klarar att leverea den effekt jag vill ha utan att det låter dåligt är som sagt det main avgörande, Om vi nu går tillbaks till dig så är du nöjd över förstäkaren i helhet? Ja kör på den men kräv inte av cdon att dom skall ta tillbaks den eftersom du har trots allt använt den. jag hade vänt mig till piooner i första hand och frågat hade dom sagt att det krävs en mjukvaruupdatering då hade jag gjort den först. funkar det inte sen så hade jag nog väntat ett tag menar allt är nytt i början och alla mjukvaror har fel som är till för att lösas.

tänkte just på detta fatta om grannen skulle ha lika dan förstärkare och app som du,och han beslutat att ha fest kl 3 på natten o drar på din förstärkare istället pga denna appp tror inte du blitt så nöjd. låter faktst lite kul i det hela då skulle vi nog börja tänka om behöver vi denna app eller inte. jag har inte använt mig av appen skälv men den jag har i min telefon den har jag bara titat på demot och du styr den via vi.fi

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tranceguy:

tänkte just på detta fatta om grannen skulle ha lika dan förstärkare och app som du,och han beslutat att ha fest kl 3 på natten o drar på din förstärkare istället pga denna appp tror inte du blitt så nöjd. låter faktst lite kul i det hela då skulle vi nog börja tänka om behöver vi denna app eller inte. jag har inte använt mig av appen skälv men den jag har i min telefon den har jag bara titat på demot och du styr den via vi.fi

Det är därför delarna ska ligga i samma lokala lan och inte normalt sett kan fungera via internet.
Det är även det som ger problem om man inte har sina delar i samma nät, då fungerar inte kontrollen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekorven:

Ser inget fel i CDON:s agerande.

14 dagars ångerrätt då du kan lämna tillbaka varan. Ofta brukar det dessutom vara i obruten förpackning m.m. men det verkar de inte ha brytt sig om. Den är förbrukad så där har du inget att hämta.

Häva köpet kan du bara göra om det är fel på varan och just nu är det ju lite oklart var felet ligger, i förstärkaren eller appen. Därför föreslår de en felsökning, som såklart kostar om det inte är något fel. Det finns ju mjukvara även i förstärkaren och det kontrolleras säkert på samma ställe. Är det däremot mjukvarufel i appen då ligger det ju på tillverkaren av appen att rätta till felet.

Visar det sig att det är fel på förstärkaren då borde det vara en enkel sak att få köpet hävt.

Edit: Är det Pioneer som tillverkar appen så kan man ju fråga sig hur det hänger ihop med själva förstärkaren.

Gammalt inlägg, men citerar eftersom det inte stämmer. För att få returnera vara inom 14 dagar så är det i "väsentligt oförändrat skick" som gäller och du får öppna och undersöka varan. Det är lagstadgad rättighet, företag kan inte friskriva sig från ansvar genom att påstå att den måste vara oöppnad, däremot finns det varor som hamnar utanför och exkluderas från regeln. Men visst, 14 dagar har gått ut så det är inte aktuellt i TS fall.

Se spoiler för citerade delar från KOs stycke om "Ångerrätt vid distanshandel".

Citat:

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor och tjänster på distans. Reglerna gäller exempelvis när du handlar på internet, postorder, via TV-shop eller telefon. Men det finns vissa undantag, ångerrätten gäller inte för alla varor och tjänster.

När du köper något på distans har du inte samma möjlighet att granska det du köper som när du handlar i en butik. Därför har du rätt att inom 14 dagar ångra ditt köp. När du ångrar köpet ska du meddela säljaren att du ångrar dig och lämna tillbaka det du har köpt till säljaren. Du måste meddela säljaren att du ångrar dig inom 14 dagar. Säljaren behöver inte bekräfta att du har ångrat köpet. Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna.

Citat:

Rätt att undersöka varan

Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den. Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Dold text
Skrivet av GizmoTheGreen:

hur tänker du om du köper en ps3 hos cdon och webbläsaaren inte fungerar som den ska efter en firmware updatering? väntar du på en firmware updatering som fixar problemet eller vill du att cdon ska häva köpet för en annonserad (mjukvaru-beroende) funktion inte fungerar?

Inte en rättvis jämförelse, tredjepartsmjukvara (vilket en app till din iphone förmodligen räknas som), jämfört med mjukvara som slutar fungera när tillverkaren av produkten uppdaterar sin produkt. Kommer de att bedömas annorlunda? Ifall att PS3 webbläsare slutade fungera så skulle du kunna skicka till reparation, och om de inte lyckas avhjälpa problemet vid två reparationstillfällen så kan det definitivt bli tal på att häva köpet.

Skrivet av lossah:

Inte alls samma sak med högtalarkabel.

Om det visar sig att det är mjukvaran i förstärkaren det är fel på så inkluderar det förstärkaren. Mjukvaran hör liksom till förstärkaren, och den marknadsförs ganska kraftigt också. Dessutom är det Pioneer själva som utvecklat den. Det är mjukvara i många elektronikprylar och skulle en mjukvara paja i en elektronikpryl blir den helt eller delvis oanvändbar, vilket den är för TS fall, förstärkaren fungerar att lyssna genom och kontrollera den via fjärrkontrollen, men den marknadsförs kunna fungera på andra sätt, alltså fungerar den inte till 100%. En vara ska inte bara fungera till 80% bara för...skojs skull?

Nej, kan sätta min vänstra fot på att TS skulle vinna detta ärende mot CDON om det visar sig vara fel på mjukvaran.

Och igen, eftersom det är inom garantitiden ska han kontakta CDON, inte Pioneer. Allt sånt extrajobb ska CDON stå för. De har ett ansvar eftersom de säljer produkterna och är inom garantitiden. Liksom lite det som är poängen också.

Grejen är att det är omöjligt för TS att vinna ärendet förrän han har gått igenom de korrekta procedurerna för att försöka få hjälp att avhjälpa felet och där det kan uteslutas att det är Appen + Produkten som strular. CDON har två reparationstillfällen på sig att försöka avhjälpa felet, vare sig de gör det eller ej. Men visst, TS ska inte behöva kontakta pioneer angående support/reklamation, bara att stå på sig och skicka in till CDON som får skicka vidare till tillverkaren (Har själv gjort så vid supportärenden då jag inte ville befatta mig med att kontakta tillverkaren alls).

Skrivet av MultiMan:

CDON skulle garanterat förlora ärendet om det gick till ARN eller vidare. Givetvis kan de inte begränsa sig till hårdvara, det är orimligt. Hela produkten omfattas såklart av utlovad funktionalitet, oavsett var problemet ligger.

Men det förutsätter också att det verkligen är fel i mjukvaran och inte handhavandefel, t ex fel inställningar.

CDON har två reparationstillfällen på sig att försöka avhjälpa felet, vare sig de gör det eller ej. Vare sig de testar mjukvara eller ej, först därefter kommer TS att få möjlighet att få rätt mot CDON. Rättigheter gäller båda hållen, och först efter att CDON fått tillfälle att avhjälpa felet som TS får rätt att häva köpet, i alla fall om jag tolkat saker och ting korrekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Min erfarenhet när man skickar in en produkt för att undersöka hårdvaran så brukar dom undersöka mjukvaran på samma gång och uppdatera till den senaste, så att CDON inte är villiga att hjälpa dig stämmer alltså inte.

Så du menar att TS ska skicka in sin telefon som han INTE har köpt där för att CDON är även appskapare och kommer uppdatera hans app med en version som inte finns på appstore bara för att de vill ha serviceärenden?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Trams. Står det att den har en app, och denna inte fungerar - så överenstämmer inte produkten med sin beskrivning och då har du rätt att häva köpet. Vidare finns det inget som säger att mjukvarufel behandlas annorlunda än hårdvarufel.

Det står att man har MÖJLIGHET att styra den med en app som man HÄMTAR hem från Appstore/GooglePlay, så fortfarande inget ärende för CDON, 98% säker på att problemet ligger hemma hos TS nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Så du menar att TS ska skicka in sin telefon som han INTE har köpt där för att CDON är även appskapare och kommer uppdatera hans app med en version som inte finns på appstore bara för att de vill ha serviceärenden?!

Är rätt säker på att han inte syftade på telefonen i sig i inlägget, utan på själva förstärkaren, dvs. att ifall du skickar in en enhet till en serviceverkstad så skulle de undersöka enheten, fabriksåterställa den och (förmodligen) också uppdatera till senaste mjukvaran från tillverkaren. Har själv fått nyare version av operativsystem på telefon när jag fått tillbaka från serviceverkstad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Inte alls samma sak med högtalarkabel.

Om det visar sig att det är mjukvaran i förstärkaren det är fel på så inkluderar det förstärkaren. Mjukvaran hör liksom till förstärkaren, och den marknadsförs ganska kraftigt också. Dessutom är det Pioneer själva som utvecklat den. Det är mjukvara i många elektronikprylar och skulle en mjukvara paja i en elektronikpryl blir den helt eller delvis oanvändbar, vilket den är för TS fall, förstärkaren fungerar att lyssna genom och kontrollera den via fjärrkontrollen, men den marknadsförs kunna fungera på andra sätt, alltså fungerar den inte till 100%. En vara ska inte bara fungera till 80% bara för...skojs skull?

Nej, kan sätta min vänstra fot på att TS skulle vinna detta ärende mot CDON om det visar sig vara fel på mjukvaran.

Och igen, eftersom det är inom garantitiden ska han kontakta CDON, inte Pioneer. Allt sånt extrajobb ska CDON stå för. De har ett ansvar eftersom de säljer produkterna och är inom garantitiden. Liksom lite det som är poängen också.

Så du menar att alla de som skrivit om att appen inte fungerar som den ska på appstore har problem med mjukvaran i sina enheter? Hade det varit så omfattande så hade Pioneer gått ut med det och återkallat alla enheter, problemet ligger i appen om ens där, problemet kan även vara att folk har problem men någon port i sin router

Permalänk
Avstängd

Kort fråga till TS, har du provat att uppdatera firmware på förstärkaren? Finns att hämta här http://www.pioneer.eu/se/support/software/tax/952/page.html

Permalänk
Medlem

Man kan undra om TS har läst manualen när han ber att cdon ska berätta hur man ska göra med nätverket när det står i manualen.
tror folk är lite för lata idag för att läsa manualen och då klagar dom istället.
Vet vart dom skickar Pioneer förstärkarna och det är inte ofta som dom skickar kf till kund för att dom inte hittat något fel.
Oftast blir det en uppdatering av mjukvara om det finns någon nyare eller en förklaring på hur man ska ställa in förstärkaren.

Eller så kan man ringa och maila till dom då brukar man kunna få ett bra svar med
Svar via Mail/Telefon ( 1-5 arbetsdagar) http://www.pioneer.eu/se/content/support/support/contactform....
Ringa 08-6099160 Pioneer support.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om cdon nu vill sälja saker så får de ju vara beredda på sådant, går inte att hänvisa till tillverkaren utan cdon är ansvariga.
Men som många and OSERIÖSA företag vill de bara tjäna pengar