Permalänk
Medlem

Audigy2 eller annat?

Jag har köpt ett par MegaWorks 250D (2.1), men jag kan inte riktigt uppleva dem med mitt inbyggda AC'97 chip (duh). Så jag undrar ifall jag ska skaffa ett Audigy2 eller något annat kort? Inte över 1500:- iallafall!

Permalänk
Medlem

Jadu, jag kan bara säga att jag har då varit nöjd med mitt Aud. 2 som jag har haft sedan i November
Beroende på vad du ska använda så rekomenderar jag Aud.2, Terratec (va det nu hette), eller Hercules.
Jag har dock bara testat Aud.2, Live!, SB128, SB64AWE, SB16 och AC'97.
Och Live! korten hatar jag då så oerhört men, men.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

En gång soundblaster, alltid soundblaster. Så köp Audigy 2..

Har Audigy nu, har haft Live 1024, SB32 pnp & SB16CSP. Alla har varit underbara ljudkort.

Permalänk
Medlem

Är också väldigt nöjd med mitt Audigy2

Visa signatur

[size="1"]Befintlig leksak: P4 1.7@1.94 | MSI-6391 | 768 MB SDRAM | Sapphire Radeon 9700 Pro Atlantis | SB Audigy2 Platinum + Inspire 6700 | 19" Philips CRT + 17" Tandberg CRT | Antec 430W PSU | Antec 1080 AMG Chassie | 3½" Fan Controller
Leksak jag önskar mig just nu: En uppsättning 18" ///AMG Monoblock II[/size]

Permalänk
Medlem

Varför inte Audigy 1? svinbilligt, kanske inte lika bra som Audigy2 men ändå.

Permalänk
Medlem

Hehe, tackar för responsen
Vill inte ha Audigy 1, dels för att det är relativt gammalt och dels
för att det inte har alla nya saker, typ 192Khz och 24bitars ljud och
Environmental(stavas?) Advanced EAX HD

Permalänk
Medlem

Audigy Ettan e ju en flopp

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

Audigy ett är knappast en flopp! enligt mina ljudtekniklärare så är är audigy1 +mixer för cirka 1000 kr den bästa budgetlösningen för hemmastudio. dels har kortet bra ljudkvalite, 24Bit och det viktigaste av allt...ASIO stöd! som erbjuder en latency på under 10ms

Permalänk
Medlem

Men skaffa dig ett terratec i.s.f.!
Var inte det där med 24 bitarstödet endast internt i ljudkortet och inte in och ut?

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Men kan du inte köpa ett nforce2 i stället då får man väl hyfsat ljud och en prestanda knuff?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kj_bassplayer
Audigy ett är knappast en flopp! enligt mina ljudtekniklärare så är är audigy1 +mixer för cirka 1000 kr den bästa budgetlösningen för hemmastudio. dels har kortet bra ljudkvalite, 24Bit och det viktigaste av allt...ASIO stöd! som erbjuder en latency på under 10ms

Audigy 1 har inte äkta 24 bitars ljud.
Audigy 1 rullar av efter 16khz.

Jag dissar dina ljudtekniklärare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

RAnta, jag hade ett A7V333 som jag hade sönder, sen så köpte jag ett A7V8X. Så jag har redan lagt ut ca 2500:- på moderkort...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Audigy 1 har inte äkta 24 bitars ljud.
Audigy 1 rullar av efter 16khz.

Jag dissar dina ljudtekniklärare.

Jag skulle gärna vilja veta om känner till något bättre kort för 5-600 kr som har stöd för ASIO?

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare ett Terratec Xfire 1024. Kortet hade optiskutgång var billigt och levererade riktigt bra ljud. Dessvärre var drivrutinerna i vissa fall dåliga. ex Mafia gick inte att spela utan att det hackade som f-n.

Köpte istället ett Audigy2 Platinum. Är väldigt nöjd med det kortet, men det kostade ju därefter också.
Hercules och Terratec mfl säljer ju bra kort, men dess drivrutiner är inte alltid de bästa. Satsa på ett creative-kort om du vill vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dimmuxx
En gång soundblaster, alltid soundblaster. Så köp Audigy 2..

Har Audigy nu, har haft Live 1024, SB32 pnp & SB16CSP. Alla har varit underbara ljudkort.

Hahahaha! Vad är det som är så underbart med dem då? Knappast ljudkvalitén! Okej att de är billiga men knappast bra. Man får vad man betalar för. Stackare, som är fast med SoundBlaster.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kj_bassplayer
Jag skulle gärna vilja veta om känner till något bättre kort för 5-600 kr som har stöd för ASIO?

Mitt ljudkort ST Audio DSP24 Value som kostar 2000 kr med stöd för ASIO 2. Jag kör just nu med 5 ms latency i Logic. Dessutom äkta 24-bitars ljud rakt igenom och samplingsfrekvens upp till 96 kHz. Dina ljudtekniklärare vet inte mycket. Ägd? Ägd.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Hedersmedlem

M-Audio korten är sjukt bra, med mkt låg latency!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Om Audigy är gammalt vad är då mitt live value?. Jag vore nöjd med ett Audigy1, fast då har ju jag en riktig Hemmabioreciver för film.Men 1200 för basmodellen måste ju vara ett kap.

Permalänk
Medlem

Fortissimo III = billigt, rent ljud... Funkar för mig Använder dock bara 5.1 nu men den stöder 7.1 ljud

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Mitt ljudkort ST Audio DSP24 Value som kostar 2000 kr med stöd för ASIO 2. Jag kör just nu med 5 ms latency i Logic. Dessutom äkta 24-bitars ljud rakt igenom och samplingsfrekvens upp till 96 kHz. Dina ljudtekniklärare vet inte mycket. Ägd? Ägd.

aha har du altså fått tag i det stulet för 500 riksdaler eller? nu var det inte frågan om att skryta arslet av sig för då kan jag ju bara nämna mitt 8-kanalers ljudkort för 4 lakan som spelar in i 192 kHz. tillägga är att jag bara sysslar med inspelningar i 7.1 för dvdaudio.
FRÅGAN VAR om du kan känner till ett kort för 500 kr med ASIO stöd som är bättre än audigy!

Permalänk
Medlem

Audigy rockar fett! Med tanke på prislappen så är det det bästa alternativet för hemstudion.
Jag spela in alla mina externa synthar osv via audigy kortet... och jag har aldrig hört att min ljudkvalite i hemstudion e dålig...
T.o.m live! e prisvärt!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]