Installera windows 7, problem.

Permalänk

Installera windows 7, problem.

Hej Sweclockers! Har stött på lite problem när jag försöker att installera en kopia av Windows 7 och jag tänkte fråga om det någon av er har möjlighet att hjälpa mig.

Jag köpte mig en laptop i dagarna med tanken att jag skulle använda den till plugget. Datorn levererades färdiginstallerad med Windows 8, ett operativsystem som kanske inte helt föll mig i smaken. Efter att ha lekt runt lite på datorn bestämde jag mig för att jag istället ville installera en kopia av Windows 7 på systemet. Jag är väldigt oerfaren vad gäller datorer i största allmänhet och nu verkar det som att jag har ställt till saker och ting.

Mitt universitet erbjuder diverse gratis programvaror till sina studenter och en av dessa råkar vara Windows 7. Jag tankade hem programmet i form av en ISO fil som jag sedan brände(?) över till en extern USB hårddisk, jag använde mig av ett program som kallas YUMI för att åstadkomma detta (saknar CD/DVD brännare). Jag tror att jag började köra setupen medans det att jag var inloggad i Windows 8 (dvs jag lyckades inte boota upp direkt från min externa hårddisk). Installationsprocessen verkade gå ganska bra och det gick att utläsa att datorn skulle startas om ett antal tillfällen under installationen. Jag gick iväg ett tag och lät datorn tugga. Cirka två timmar senare hade datorn fastnat på Windows startskärm som läser "Windows startas". Efter ytterligare ett tag beslutade jag mig för att starta om datorn manuellt varpå precis samma sak inträffade. Varje gång datorn startades om så fastnade den på startskärmen.

Klickade jag på någon av funktionsknapparna under uppstart så hade jag möjlighet att välja Windows 8 som operativsystem och datorn tycktes då i helhet opåverkad av min försökta ominstallation. Kom efter ett tag på att jag faktiskt har en skiva med Windows 7 hemma tillhörande min stationära dator. Eftersom att jag inte är speciellt duktig på den här typen av grejor bestämde jag mig för att det var högst rimligt att jag på något sätt strulat till installationen genom att försöka mig på att göra den via USB. Stoppade in skivan i datorn och startade om och hoppades på att det skulle fungera bättre denna gång. Icke. Datorn fastnade återigen på startskärmen och jag testade nu att på nytt köra installationen efter det att jag loggat in i Windows 8.

Installationen körde på tills det att datorn startades om och visade följande meddelande ---> http://i.imgur.com/Ao8rB0Y.jpg?1 Detta meddelande uppenbarar sig varje gång jag startar om datorn. Trycker jag Enter har jag möjlighet att välja min Windows 8 installation och använda datorn på så vis.

Jag undrar hur jag på snabbast, smidigast sätt kan blåsa datorn ren och installera en färsk kopia av Windows 7. Jag har ingenting sparat på datorn som jag önskar behålla.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte installera win 7 inifrån win 8 utan du ska tillverka ett bootbart usbminne och starta från det.
http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte installera win 7 inifrån win 8 utan du ska tillverka ett bootbart usbminne och starta från det.
http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Hej och tack för ditt svar. Var det inte detta jag gjorde med YUMI? Jag har alltså en extern hårddisk som jag pluggar in via USB, tog ISO filen och gjorde step:
1. -> Select device (tog min F: USB hårddisk).
2. -> Select a distribution to put on F: (Valde Windows Vista/7/8)
3. -> Select the ISO (Valde min nedladdade Windows 7 ISO).

När processen var klar bytte disken namn till MULTIBOOT (F: )

Pluggar sedan in detta i den bärbara datorn men inget händer? Jag kommer bara till samma felmeddelande som tidigare? Hur kommer jag till "the root folder of the drive?"

Permalänk
Inofficiell ambassadör

"the root folder of the drive?" Betyder iaf diskens/minnets huvudmapp. Alltså direkt i F. Inte "F/ny mapp" eller liknande.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Jo okej. Mitt problem just nu är dock att jag inte vet hur jag skall kommunicera med USB enheten efter att jag startat upp datorn. Jag kommer till felmeddelandet http://i.imgur.com/Ao8rB0Y.jpg?1 Efter det tycks jag ha tre val

1. Gör ingenting ---> Datorn startas om och det hela loopar
2. Tryck retur --> Välj Installationsprogrammet för Windows ---> Felmeddelande
3. Tryck ESC ---> gå in i BIOS inställningar(?)
5. Välj Windows 8

Hur gör jag 5. komma åt huvudmappen till disken så att jag kan köra setup.exe?

Tacksam för svar och ber om ursäkt för min okunskap

Permalänk
Rekordmedlem

Går det verkligen att göra en bootbar hdd för installation av win? Hursomhelst så ska du absolut inte behöva klicka på nån setup.exe, endera bootar installationen eller så gör den det inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Går det verkligen att göra en bootbar hdd för installation av win? Hursomhelst så ska du absolut inte behöva klicka på nån setup.exe, endera bootar installationen eller så gör den det inte.

Alright, så om USB projektet hade fungerat skulle den alltså hoppa in i installationen utan att kräva något input från mig? Skummade igenom länken du gav mig och fastnade på "When you're ready to install Windows 7, insert the USB flash drive into your USB port or insert your DVD into your DVD drive, and then run Setup.exe from the root folder on the drive." , fick för mig att jag behövde leta upp root foldern och sedan köra något manuellt.

Vad du säger om HDD stämmer säkert, det var nog jag i min okunskap som antog att det skulle gå lika bra med en extern USB hårddisk som med en USB sticka.

Detta tycks mig dock vara något av ett ickeproblem just nu. Jag har ju faktiskt skivan, det torde väl vara precis samma sak som om mitt USB minne hade fungerat som tänkt?

När jag startar med CD skiva i får jag samma händeseförlopp som jag tidigare beskrivit.

DVS Starta datorn med Win 7 skiva i ---> Installationsprogram för Windows ---> Felmeddelande.

Permalänk

Det du verkar ha gjort är att installera Windows 7 samtidigt som Windows 8 fortfarande finns kvar.
Det du kan göra är att använda Advanced Options i Windows 8 för att boota med en specifik enhet. Du kommer åt dessa genom att följa denna guide: http://operating-systems.wonderhowto.com/how-to/access-boot-m...

Edit: Kikade själv på var man hittar avancerad systemstart och det verkar vara annorlunda än i guiden. Har dock Windows 8.1 så kanske därför. Hittade inställningen i alla fall under Metro-inställningar som man finner om man drar muspekaren till det övre högra hörnet och sedan klickar på Inställningar. Därefter ska man klicka på ändra datorinställningar längst ner. I "appen" som startas ska man klicka på Uppdatera/återställa och där hittar du avancerad systemstart under fliken Återställa. Hoppas det ska hjälpa dig

Har dock inte provat själv men det du måste göra är att boota på ditt USB-minne för att kunna rensa bort båda partitionerna med Operativsystem. Här har du en bra guide hur du i installering fixar partitionerna: http://www.sevenforums.com/tutorials/52291-partition-hard-dri... Det du alltså ska göra är att radera alla de befintliga partitionerna och sedan välja det oallokerade utrymmet som finns att installera på och på så sätt skapa en ny partition för ditt operativsystem.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snigeljavel:

Hej Sweclockers! Har stött på lite problem när jag försöker att installera en kopia av Windows 7 och jag tänkte fråga om det någon av er har möjlighet att hjälpa mig.

Jag köpte mig en laptop i dagarna med tanken att jag skulle använda den till plugget. Datorn levererades färdiginstallerad med Windows 8, ett operativsystem som kanske inte helt föll mig i smaken. Efter att ha lekt runt lite på datorn bestämde jag mig för att jag istället ville installera en kopia av Windows 7 på systemet. Jag är väldigt oerfaren vad gäller datorer i största allmänhet och nu verkar det som att jag har ställt till saker och ting.

Mitt universitet erbjuder diverse gratis programvaror till sina studenter och en av dessa råkar vara Windows 7. Jag tankade hem programmet i form av en ISO fil som jag sedan brände(?) över till en extern USB hårddisk, jag använde mig av ett program som kallas YUMI för att åstadkomma detta (saknar CD/DVD brännare). Jag tror att jag började köra setupen medans det att jag var inloggad i Windows 8 (dvs jag lyckades inte boota upp direkt från min externa hårddisk). Installationsprocessen verkade gå ganska bra och det gick att utläsa att datorn skulle startas om ett antal tillfällen under installationen. Jag gick iväg ett tag och lät datorn tugga. Cirka två timmar senare hade datorn fastnat på Windows startskärm som läser "Windows startas". Efter ytterligare ett tag beslutade jag mig för att starta om datorn manuellt varpå precis samma sak inträffade. Varje gång datorn startades om så fastnade den på startskärmen.

Klickade jag på någon av funktionsknapparna under uppstart så hade jag möjlighet att välja Windows 8 som operativsystem och datorn tycktes då i helhet opåverkad av min försökta ominstallation. Kom efter ett tag på att jag faktiskt har en skiva med Windows 7 hemma tillhörande min stationära dator. Eftersom att jag inte är speciellt duktig på den här typen av grejor bestämde jag mig för att det var högst rimligt att jag på något sätt strulat till installationen genom att försöka mig på att göra den via USB. Stoppade in skivan i datorn och startade om och hoppades på att det skulle fungera bättre denna gång. Icke. Datorn fastnade återigen på startskärmen och jag testade nu att på nytt köra installationen efter det att jag loggat in i Windows 8.

Installationen körde på tills det att datorn startades om och visade följande meddelande ---> http://i.imgur.com/Ao8rB0Y.jpg?1 Detta meddelande uppenbarar sig varje gång jag startar om datorn. Trycker jag Enter har jag möjlighet att välja min Windows 8 installation och använda datorn på så vis.

Jag undrar hur jag på snabbast, smidigast sätt kan blåsa datorn ren och installera en färsk kopia av Windows 7. Jag har ingenting sparat på datorn som jag önskar behålla.

Tack på förhand!

Annars brukar stalltipset här på Sweclockers vara att testa en programvara för att återställa startmenyn, du får därmed ett operativsystem som liknar Windows 7 oerhört mycket. Classicshell eller Start8 är de som folk brukar rekommendera. Det är enklare än att installera Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snigeljavel:

saknar CD/DVD brännare

Skrivet av snigeljavel:

När jag startar med CD skiva i

Jahaa?? Hur bär du dig åt då då ? Hur brände du skivan i så fall?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du läser min originaltext så ser du att jag efter ett tag kom på att jag redan hade en Windows 7 installations CD tillhörande min stationära dator. Jag lyckas boota med denna men fastnar bara på "Starting Windows"

Om jag startar datorn med bara skivan i så får jag felmeddelandet som jag tidigare länkat

Om jag går till avancerade startinställningar och väljer boota från CD så fastnar jag på "Starting Windows"

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså en dvdläsare och en originalskiva och datorn kom med win8 ? Då ska du förmodligen stänga av secure boot i uefi för att kunna starta med installationsskivan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Det du verkar ha gjort är att installera Windows 7 samtidigt som Windows 8 fortfarande finns kvar.
Det du kan göra är att använda Advanced Options i Windows 8 för att boota med en specifik enhet. Du kommer åt dessa genom att följa denna guide: http://operating-systems.wonderhowto.com/how-to/access-boot-m...

Edit: Kikade själv på var man hittar avancerad systemstart och det verkar vara annorlunda än i guiden. Har dock Windows 8.1 så kanske därför. Hittade inställningen i alla fall under Metro-inställningar som man finner om man drar muspekaren till det övre högra hörnet och sedan klickar på Inställningar. Därefter ska man klicka på ändra datorinställningar längst ner. I "appen" som startas ska man klicka på Uppdatera/återställa och där hittar du avancerad systemstart under fliken Återställa. Hoppas det ska hjälpa dig

Har dock inte provat själv men det du måste göra är att boota på ditt USB-minne för att kunna rensa bort båda partitionerna med Operativsystem. Här har du en bra guide hur du i installering fixar partitionerna: http://www.sevenforums.com/tutorials/52291-partition-hard-dri... Det du alltså ska göra är att radera alla de befintliga partitionerna och sedan välja det oallokerade utrymmet som finns att installera på och på så sätt skapa en ny partition för ditt operativsystem.

Hej och tack för ditt svar!

Som sagt kom jag ju efter ett tag på att jag faktiskt hade en Windows 7 installations CD hemma, och den torde väl fungera lika bra som att boota från ett USB minne?

När jag bootar med skivan har jag dock fortfarande problem. Om jag startar datorn normalt med skivan i kommer jag till en meny för val av operativsystem där mitt första val är "Installationsprogram för Windows" och mitt andra val är "Windows 8". Väljer jag installationsprogrammet får jag felmeddelandet jag länkade i min första post.

Jag testade att använda mig av avancerade startinställningar och om jag där väljer att starta från DVD skivan så föreföll det som att installationen fortskred. "Preparing windows files" kom upp men sedan fryser datorn när den kommer till skärmen "Starting Windows". Det bara står starting Windows i en evighet utan att något händer och datorn tycks inte jobba övht.

Permalänk
Medlem

Gå in i datorns bios, leta efter nått som heter secure boot eller nått liknade, slå av den funktionen och försök sen installera Windows 7 igen, via DVD skivan som du bootar datorn med.

EDIT var visst lite sen med att uppdatera

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ja det är korrekt. Laptopen har en DVD läsare, jag har en originalskiva för win 7 och laptopen i fråga levererades med win 8.

Jag sitter inne i UEFI inställningarna nu men jag är osäker på hur jag går tillväga för att stänga av secure boot..

såhär ser det ut:

Secure boot mode Standard
Erase all secure Boot Setting [Enter]
Select an EUFI file as trusted for executing
Restore Secure Boot to Factory Default [Enter]

Hittar ingen enable/disable secure boot mode, bara isf att man kan välja någon specifik UEFI fil vilket jag inte vet vad det innebär

***EDIT***

Jag hittade inställningen för att stänga av secure boot, gjorde det , startade om datorn men har precis samma problem som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snigeljavel:

Ja det är korrekt. Laptopen har en DVD läsare, jag har en originalskiva för win 7 och laptopen i fråga levererades med win 8.

Jag sitter inne i UEFI inställningarna nu men jag är osäker på hur jag går tillväga för att stänga av secure boot..

såhär ser det ut:

Secure boot mode Standard
Erase all secure Boot Setting [Enter]
Select an EUFI file as trusted for executing
Restore Secure Boot to Factory Default [Enter]

Hittar ingen enable/disable secure boot mode, bara isf att man kan välja någon specifik UEFI fil vilket jag inte vet vad det innebär

Kan du inte ändra från Secure boot mode Standard till nått annat (ej standard)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jo, jag hittade inställningen. Det låg under Boot medans jag satt och letade i Security. Hur som haver så består problemet

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett usbminne på minst 4Gbyte ? prova då att göra ett bottmedia av det eller prova att ladda hem en linux som du kör live för att kontrollera om det går att boota.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Desvärre har jag inget USB minne som är > 4 GB om man inte räknar med min externa HDD. Jag är dock osäker på huruvida detta med booting övht fungerar för mig, eller om jag gör rätt. Jag blev irriterad över situationen och letade upp ett program som skulle rensa ut hårddisken totalt. Programmet i fråga var Darik's Boot and Nuke (DBAN) och detta skulle gå att boota från USB. Fanns en guide på hur man gjorde som jag följde till punkt och pricka (http://www.pendrivelinux.com/install-dban-to-a-usb-flash-driv...) men när jag gick in i avancerade startinställningar syntes USB minnet inte ens till, det enda som var valbart var min installationsskiva om den fanns i läsaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Endera gör du fel när du gör dina bootmedia eller så är det nån spärr i datorn/uefi, har du sökt på boot "datornamn" from usb ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av snigeljavel:

Hej och tack för ditt svar!

Som sagt kom jag ju efter ett tag på att jag faktiskt hade en Windows 7 installations CD hemma, och den torde väl fungera lika bra som att boota från ett USB minne?

När jag bootar med skivan har jag dock fortfarande problem. Om jag startar datorn normalt med skivan i kommer jag till en meny för val av operativsystem där mitt första val är "Installationsprogram för Windows" och mitt andra val är "Windows 8". Väljer jag installationsprogrammet får jag felmeddelandet jag länkade i min första post.

Jag testade att använda mig av avancerade startinställningar och om jag där väljer att starta från DVD skivan så föreföll det som att installationen fortskred. "Preparing windows files" kom upp men sedan fryser datorn när den kommer till skärmen "Starting Windows". Det bara står starting Windows i en evighet utan att något händer och datorn tycks inte jobba övht.

Hmm svårt att veta vad det är då. Provat att använda Windows reperationsverktyg för bootproblem? Funkar faktiskt ganska bra!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Alright! Nej det har jag inte testat. Vart ligger detta reparationsverktyg? Jag känner mig vansinnigt dum då felmeddelandet detaljerar precis vad det är jag skall göra, men jag tycks inte hitta rätt. Ligger reparationsverktyget för bootproblem på samma ställe som felmeddelandet hänvisar till? Dvs välj språkinställningar(?) -> Nästa -> reparera datorn. Hittar inget av detta :S

förövrigt är jag dock osäker på huruvida detta med booting övht fungerar för mig, eller om jag gör rätt. Jag blev irriterad över situationen och letade upp ett program som skulle rensa ut hårddisken totalt. Programmet i fråga var Darik's Boot and Nuke (DBAN) och detta skulle gå att boota från USB. Fanns en guide på hur man gjorde som jag följde till punkt och pricka (http://www.pendrivelinux.com/install...using-windows/) men när jag gick in i avancerade startinställningar syntes USB minnet inte ens till, det enda som var valbart var min installationsskiva om den fanns i läsaren.

Permalänk
Skrivet av snigeljavel:

Alright! Nej det har jag inte testat. Vart ligger detta reparationsverktyg? Jag känner mig vansinnigt dum då felmeddelandet detaljerar precis vad det är jag skall göra, men jag tycks inte hitta rätt. Ligger reparationsverktyget för bootproblem på samma ställe som felmeddelandet hänvisar till? Dvs välj språkinställningar(?) -> Nästa -> reparera datorn. Hittar inget av detta :S

Nee, starreperationen hittar du troligen på Windows 7 CD:n dvs här:

Du klickar alltså på reparera datorn.

I windows 8 hittar du den när du gör en avancerad uppstart. Vet inte riktigt vilken av dem som är bäst att använda men då det är Windows 7 du vill ha skulle jag iaf prova med den först.

Skrivet av snigeljavel:

förövrigt är jag dock osäker på huruvida detta med booting övht fungerar för mig, eller om jag gör rätt. Jag blev irriterad över situationen och letade upp ett program som skulle rensa ut hårddisken totalt. Programmet i fråga var Darik's Boot and Nuke (DBAN) och detta skulle gå att boota från USB. Fanns en guide på hur man gjorde som jag följde till punkt och pricka (http://www.pendrivelinux.com/install...using-windows/) men när jag gick in i avancerade startinställningar syntes USB minnet inte ens till, det enda som var valbart var min installationsskiva om den fanns i läsaren.

Oj då, har aldrig använt något sådant så kan inte svara på vad som hänt!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan ha betydelse för installationen,men har för mig att det finns någon inställning i bios som frågar om man
vill ha Windows 8 mode, men som sagt vet inte om det hjälper att välja bort det, men du kan ju testa.

Permalänk

När jag sätter in min installations CD så ser bilden ut såhär: ---> http://i.imgur.com/XXVoh7T.jpg?1 Ser ingen reparationsmöjlighet. Notera att detta är inne i win 8, annars får jag inte upp rutan övht utan bara felmeddelandet.

Testade att göra automatisk reparation med Windows 8 och efter diagnostiseringen fick jag meddelandet att reparationen ej gick att genomföra

Permalänk
Skrivet av snigeljavel:

När jag sätter in min installations CD så ser bilden ut såhär: ---> http://i.imgur.com/XXVoh7T.jpg?1 Ser ingen reparationsmöjlighet. Notera att detta är inne i win 8, annars får jag inte upp rutan övht utan bara felmeddelandet.

Testade att göra automatisk reparation med Windows 8 och efter diagnostiseringen fick jag meddelandet att reparationen ej gick att genomföra

Du måste boota på CD-skivan, funkar inte det? Har slut på idéer för tillfället..

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Bootar jag på CD skivan så händer följande:

1. Press any key to boot from CD/DVD
2. Någon progress bar kommer upp och det står något i stil med configuring windows files
3. starting windows , inget mer efter detta, bara starting windows

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Trådar sammanfogade*

Det är inte tillåtet att korsposta

Citat:

§ 3.3
Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snigeljavel:

När jag sätter in min installations CD så ser bilden ut såhär: ---> http://i.imgur.com/XXVoh7T.jpg?1 Ser ingen reparationsmöjlighet. Notera att detta är inne i win 8, annars får jag inte upp rutan övht utan bara felmeddelandet.

Testade att göra automatisk reparation med Windows 8 och efter diagnostiseringen fick jag meddelandet att reparationen ej gick att genomföra

Skrivet av snigeljavel:

Bootar jag på CD skivan så händer följande:

1. Press any key to boot from CD/DVD
2. Någon progress bar kommer upp och det står något i stil med configuring windows files
3. starting windows , inget mer efter detta, bara starting windows

Du måste boota med skivan, du kan inte installera inifrån win, och du behöver stänga av secure boot i uefi för att kunna boota från installationsskivan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag lånar tråden lite om det är okej. Har också köpt en ny dator till föräldrarna med windows 8. Kort och gott, dem föredrar windows 7. Jag har gjort mitt usb-minnne så den kan boota och allt går perfekt tills jag installerar windows 7 och den ska starta om. När den startar om så går datorn tillbaka till första steget när man installerar windows 7. Det blir som att den kör om hela processen igen. Hur undviker man detta?