Hjälp med att rädda min hårddisk!

Permalänk
Medlem

Hjälp med att rädda min hårddisk!

som rubriken säger så är jag i stort behov av någon kunnig person så att jag kan rädda mina filer på hårddisken.

Jag börjar från början: Jag bestämde mig igår att damsuga datorn lite då jag inte gjort det på länge (tror inte det har med felet att göra dock)
och efter jag gjort det så spelade jag i kanske 1.5tim för att sedan surfa i 1tim, sedan låste sig datorn och jag försökte starta om med ctrl+alt+del men gick inte, så jag startade om med knappen.
Då kom det fram ett felmeddelande som löd något i stil med "a disk read error har occured press ctrl+al+del to restart" bara för att komma till samma felmeddelande igen när jag startar om..

Jag har nu kopplat in hårddisken som en extern hårddisk med usb till min laptop där jag inte ser någon hårddisk som jag kan komma in i,
men under "diskhantering" så hittar jag hårddisken men det står att den är "inte allokerad" ?

Hårddisken är på 1TB och är inte så gammal, Jag hade 2 partitioner på den, c: med windows och d: med resten.

Så efter att ha testat runt med lite disk recovery program utan framgång förutom att jag fick ett meddelande att "file MFT is damaged"
Så lägger jag mitt sista uns hopp i era händer

Är det någon som vet vad jag ska göra?

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk

Har du oersätterlig data på den så är det ibas.se som gäller. Vill du bara få den att ta emot en ny installation av Windows på den så rensar du den med diskpart via USB omvandlaren.

Vill du återställa datan utan att betala så väntar du på fler svar

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Låter som någon form av kortslutning har inträffat med hårddisken, vanligt när man dammsuger datorer. Det hela är bara att det kan ta 10 sekunder, några timmar eller ett par år innan det uppenbarar sig. Du behöver förmodligen lämna disken till en expert på dataräddning om du vill återställa innehållet. Antagligen är kretskortet skadat, vilket innebär att en EXAKT IDENTISKT disk skulle kunna låna ut sitt kretskort och kanske fungera för att rädda innehållet.

Hade jag varit dig hade jag monterat ner hela maskinen före rengöring för ganska säkert är något annat som grafikkort eller moderkort också skadat. Frågan är inte om utan hur och när det uppenbarar sig. Speciellt eftersom chassit blir en statiskt laddad bur när den dammsugs.

För att återställa data så är Ahlbergs data ett billigare företag än ibas.

Om det är så att du "ser"* disken korrekt och att den inte låter misstänkt kan du pröva med följande:
Använd ett program som först tar en rå sektor för sektor kopia av disken till en annan disk. Sedan använder du DIN KOPIA och gör följande:

Försök att återställa partitionerna med återställningsverktyg
Prova att läsa ut filer med återställningsverktyg
Pröva kommandon som fixmbr och fixboot

Ändra inget på originaldisken förens du har fått ut filerna du ska ha!

*Dvs disken dyker upp i Windows diskhanterare eller i bios som fysisk enhet men partitionerna är borta men det skulle antagligen räcka med att skapa nya partitioner eller att först köra killdisk eller något kommando som fixmbr eller fixboot innan man skapar om partitionerna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar, men jag tvivlar på att hårddisken kortslutits då jag inte var i närheten av den när jag dammsög.
Min ekonomi tillåter inte att jag lämnar in hårddisken till proffs utan måste försöka lösa det på egen hand.
Den snurrar ju o går tyst o fint som vanligt men det verkar som filsystemet blivit korrupt på den, jag hittar som sagt hårddisken när jag har den inkopplad som extern på min laptop men inte under "den här datorn".
Eftersom jag är tämligen säker på att filerna jag vill åt på hårddisken finns kvar så undrar jag mest vad nästa steg är. Eftersom båda partitionerna är puts väck på den, vad skulle hända om man skapade en partition? Skulle filer skrivas över?
Eftersom det går att rädda filer från hårddiskar som gått sönder mekaniskt så vill jag inte ge upp hoppet ännu

Hoppas på att någon på forumetet varit med om något liknande och lyckats lösa det

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Medlem

Det första jag skulle göra är att skanna av disken med programmet getdataback för att söka efter trasiga partitioner och filer och ha en lika stor eller större disk där programmet kan spara filer den hittar. Ett riktigt bra proffsprogram är annars O&O DataRecovery 8 för 99$ vilket är billigt jämfört med vad det kostar att lämna in disken till specialföretag.

http://www.oo-software.com/en/products/oodiskrecovery
programmet kan även testas i 30 dagar.
Du behöver självklart en annan disk av samma eller större storlek att spara dom filer som hittas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Gör först en kopia av disken med ddrescue. Programmet finns på SystemrescueCD (liveCD).
http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte en tillräckligt stor disk att kopiera hela :(, det är kanske 10gig av 700gig jag verkligen vill rädda..

Vart kan man tanka getdataback?
Sökte efter det men hitta inget gratis vid det namnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Medlem

getdataback är inte gratis, däremot kan du testa en fullversion av DataRecovery 8 i 30 dagar som dessutom kan ta ut fil för fil av trasiga diskar. Helt klart ett bättre program om du bara ska ta ut några enstaka filer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Binary Freefall:

som rubriken säger så är jag i stort behov av någon kunnig person så att jag kan rädda mina filer på hårddisken.

Jag börjar från början: Jag bestämde mig igår att damsuga datorn lite då jag inte gjort det på länge (tror inte det har med felet att göra dock)
och efter jag gjort det så spelade jag i kanske 1.5tim för att sedan surfa i 1tim, sedan låste sig datorn och jag försökte starta om med ctrl+alt+del men gick inte, så jag startade om med knappen.
Då kom det fram ett felmeddelande som löd något i stil med "a disk read error har occured press ctrl+al+del to restart" bara för att komma till samma felmeddelande igen när jag startar om..

Jag har nu kopplat in hårddisken som en extern hårddisk med usb till min laptop där jag inte ser någon hårddisk som jag kan komma in i,
men under "diskhantering" så hittar jag hårddisken men det står att den är "inte allokerad" ?

Hårddisken är på 1TB och är inte så gammal, Jag hade 2 partitioner på den, c: med windows och d: med resten.

Så efter att ha testat runt med lite disk recovery program utan framgång förutom att jag fick ett meddelande att "file MFT is damaged"
Så lägger jag mitt sista uns hopp i era händer

Är det någon som vet vad jag ska göra?

How do I repair a corrupt master file table?

You can try to run Check Disk utility from Windows environment. Or if Windows is not bootable, boot from floppies or bootable CD-ROM to Recovery Console and run CHKDSK utility that could help you.

If the damage to MFT is serious, standard utilities might help you and you'll see "Drive cannot be accessed" message when trying to access the drive in Windows Explorer. In this case we recommend you to use third party software, like Active@ UNERASER for DOS or Active@ File Recovery for Windows to access and save your files to another drive, and then reformat the partition.

Permalänk
Medlem

Vad händer om jag gör en snabb-formatering i ntfs för att laga filsystemet? Försvinner allt annat på hårddisken då också?

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Binary Freefall:

Vad händer om jag gör en snabb-formatering i ntfs för att laga filsystemet? Försvinner allt annat på hårddisken då också?

Näe, den borde inte försvinna, men det som har skadats är biblioteket för var på disken olika filer är sparade. Den får du ju inte tillbaka av att ta bort detta bibliotek helt (det är detta man gör när man snabbformaterar).
Oavsett så är det kass att på något sätt vara inne och pilla med att lägga till ettor och nollor på disken. Även en snabbformatering bör undvikas för det faller inom samma kategori. Borde inte skada filerna men undvik allt sådant ändå.

Testat recuva? Enkelt och gratis räddningsprogram.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ok, fast problemet är att inget recovery program jag testat kan inte ens starta att försöka laga problemet? Tänker om det beror på att filsystemet är skadat och partitionerna borta?

Edit: jag har testat o&o recovery plus 3 andra.. alla stannar på 0%,
Kommer alltså inte ens igång

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Medlem

Har genom jobbet kört ICare Data Recovery när diskar har uppfört sig på det sättet din gör nu.
Har fått tillbaka runt 99% av sakerna varje gång, så det kan vara en idé att kika på.

Permalänk
Medlem

Kan du inte boota med Windows installations/reparationskiva till kommandoläge och där köra

chkdsk /R c: ( där c är systemdisken )

??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binary Freefall:

Vad händer om jag gör en snabb-formatering i ntfs för att laga filsystemet? Försvinner allt annat på hårddisken då också?

Man skall ALDRIG skriva till en disk vars data man vill försöka rädda.
Är du det minsta osäker eller datat e viktigt->lämna in till dataräddningsföretag!

Annars prova analysera/reparera med testdisk (gratis), kan det mesta som betalvarorna kan.
Ta helst en råkopia av disken till en annan å repa på denna.
Se till å ha en tillräckligt stor ledig partition på en annan disk dit du flyttar räddade filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av root123:

Kan du inte boota med Windows installations/reparationskiva till kommandoläge och där köra

chkdsk /R c: ( där c är systemdisken )

??

Det va det första jag testade, gjorde ingen större skillnad. .

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag stötte på samma problem för ett år sedan ungefär. Jag lyckades att göra detta genom att använda detta:
http://ubuntu-rescue-remix.org/
http://ubuntu-rescue-remix.org/node/57

Är enklast om man är lite insatt i Linux, kom ihåg jag fick läsa på lite innan jag fick det att funka. Men det gjorde det det skulle för mig i alla fall.

//Magnus

Permalänk
Medlem

Om ditt förlorade data har värde för dig, så skaffar du först en till disk och gör en råkopia,
som du sedan kan labba med.

Disken kan du i framtiden använda tex för backup.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag fick getdataback att starta med hårddisken, och det har nu gått 24timmar och den är uppe i 20%.. kommer ta några dagar men det kanske det är värt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Skrivet av Binary Freefall:

Tack för snabba svar, men jag tvivlar på att hårddisken kortslutits då jag inte var i närheten av den när jag dammsög.
Min ekonomi tillåter inte att jag lämnar in hårddisken till proffs utan måste försöka lösa det på egen hand.
Den snurrar ju o går tyst o fint som vanligt men det verkar som filsystemet blivit korrupt på den, jag hittar som sagt hårddisken när jag har den inkopplad som extern på min laptop men inte under "den här datorn".
Eftersom jag är tämligen säker på att filerna jag vill åt på hårddisken finns kvar så undrar jag mest vad nästa steg är. Eftersom båda partitionerna är puts väck på den, vad skulle hända om man skapade en partition? Skulle filer skrivas över?
Eftersom det går att rädda filer från hårddiskar som gått sönder mekaniskt så vill jag inte ge upp hoppet ännu

Hoppas på att någon på forumetet varit med om något liknande och lyckats lösa det

ditt användarnamn säger att du är binärt i fritt fall ??

säger bara ESD.... dammsug aldrig en dator ! punkt.

ska du få bort damm så är det Tryckluft & att du stoppar fläktarna så dom inte bränner sönder glidlagret när man blåser rent.
eller att man plockar ut det som behöver rengöras & blåser rent.

gå in i diskhanteraren och kolla om den dyker upp som tom enhet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Binary Freefall:

Det va det första jag testade, gjorde ingen större skillnad. .

frågan är ju vad det stod som rapport när chkdsk var klar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binary Freefall:

Tack för snabba svar, men jag tvivlar på att hårddisken kortslutits då jag inte var i närheten av den när jag dammsög.

Spelar ingen roll, munstycket behöver inte röra nån komponent för att ESD-skador ska kunna uppstå, luft kan faktiskt leda ström rätt hyfsat också. Och plastmunstycken är antagligen värre än metall då plast leder ström väldigt dåligt i regel men plast kan fortfarande lagra ström. Jag jobbar på butik och när jag går förbi en trave med brödlådor av plast så känner jag det statiska fältet upp till 1 meter ifrån. Så jo hårddisken kan ha blivit skadad trots att du höll ett avstånd på mer än 1 deci.

Dammsugare ska ALDRIG användas för datorrengöring. Använd tryckluft.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Binärt frifall svar ja
Ang dammsugningen så måste jag haft väldigt tur i mina ca 20 aktiva geek år men någon gång ska väl vara den första om det verkligen är det som skett - läxa lärd iaf!
Hur som helst så ska jag passa på att säga att programmet getdataback är grymt! Mina filer är räddade! Så nu blir det att formatera disken och köpa en burk tryckluft
Tack för alla tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Skrivet av Binary Freefall:

Binärt frifall svar ja
Ang dammsugningen så måste jag haft väldigt tur i mina ca 20 aktiva geek år men någon gång ska väl vara den första om det verkligen är det som skett - läxa lärd iaf!
Hur som helst så ska jag passa på att säga att programmet getdataback är grymt! Mina filer är räddade! Så nu blir det att formatera disken och köpa en burk tryckluft
Tack för alla tips!

Skickades från m.sweclockers.com

tryckluft på burk är bra men när du sprutar på så bildas en dimma kondenserat jox + drivgasen i flaskan..

sprejjar du på så vänta ett bra tag innan du startar datorn+ all ström ska vara borta & sladdar utdragna,

nätagg lämnar ström till usb portar även fast datorn är av

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

tryckluft på burk är bra men när du sprutar på så bildas en dimma kondenserat jox + drivgasen i flaskan..

sprejjar du på så vänta ett bra tag innan du startar datorn+ all ström ska vara borta & sladdar utdragna,

nätagg lämnar ström till usb portar även fast datorn är av

Det bästa är faktiskt att låta apparatsladden sitta kvar men att man stänger av strömmen på PSU:n med strömbrytaren. Då är man jordad på bästa sätt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det bästa är faktiskt att låta apparatsladden sitta kvar men att man stänger av strömmen på PSU:n med strömbrytaren. Då är man jordad på bästa sätt.

ja det låter som en bra ide. då är det ström i moderkortet och sprutar ner något som kortsluter resten.

"jordat" ja och ? finns det ingen ström så behöver man inte denna "säkerhet"
man kanske ska ha sladden i när man pillar inne i datorn också eller vad tycker du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja det låter som en bra ide. då är det ström i moderkortet och sprutar ner något som kortsluter resten.

"jordat" ja och ? finns det ingen ström så behöver man inte denna "säkerhet"
man kanske ska ha sladden i när man pillar inne i datorn också eller vad tycker du ?

Jag tycker du ska tänka till lite innan du så ogenerat uppvisar denna grad av okunskap och ger min attityd. Jag ville inte mästra dig, jag ville ge ett litet tips till dig och TS i största välmening. Strömbrytare heter det för att den bryter strömmen, alltså ingen ström i moderkortet. Ett jordat chassi leder bort skillnader i potential som annars kan uppstå mellan dig och komponenter.

Men det är väl bara sagor som jag fått höra och praktisk fått erfara under alla år på el-teletekniska, kompletterande ESD-kurser och yrkesliv. Så tro vad du vill, jag har gjort mitt här.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

ja det låter som en bra ide. då är det ström i moderkortet och sprutar ner något som kortsluter resten.

"jordat" ja och ? finns det ingen ström så behöver man inte denna "säkerhet"
man kanske ska ha sladden i när man pillar inne i datorn också eller vad tycker du ?

Det är samma potential som gäller,vad tycker du??

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

fliker in med att tipsa om easUS data recovery, programmet jag testat mig fram till vart soklart bäst

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tycker du ska tänka till lite innan du så ogenerat uppvisar denna grad av okunskap och ger min attityd. Jag ville inte mästra dig, jag ville ge ett litet tips till dig och TS i största välmening. Strömbrytare heter det för att den bryter strömmen, alltså ingen ström i moderkortet. Ett jordat chassi leder bort skillnader i potential som annars kan uppstå mellan dig och komponenter.

Men det är väl bara sagor som jag fått höra och praktisk fått erfara under alla år på el-teletekniska, kompletterande ESD-kurser och yrkesliv. Så tro vad du vill, jag har gjort mitt här.

testa stoppa in en usb-kabel och koppla in din telefon du lär bli förvånad att din stationära klarar av att ladda telefonen utan ström..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644