Finns det demoversioner av moderna spel?

Permalänk
Avstängd

Finns det demoversioner av moderna spel?

Jag kommer ihåg för att det fanns gratis demoversioner av spel där det bara är första banorna eller episoden av spelen man spelar.
Tex, Doom hade 32 banor, men i demoversionen så fick man bara spela första episoden med 9 banor.

Har dom lagt ner det här med demoversioner?
Vad ska man då göra om man vill provspela lite spel?

Jag skulle gärna vilja testa lite nya moderna spel för att se hur utvecklingen gått och se hur fantastiskt det är med senaste spelen byggda på senaste grafikmotorn och köra de på min nya dator.
Men samtidigt kan jag inte gå och köpa ett spel för flera hundrakronor då jag väldigt snabbt tröttnar och bara vill provspela i 15 minuter.

Finns det demoversioner av spel?
Om inte, finns det några gratis spel som håller AAA-kvalitet?
Annars får jag hämta 3DMark, Ungine Heaven, och andra benchmarks och bara titta på grafiken, men inte spela.

Permalänk
Medlem

Om man laddar ner från Origin har ett par dagar(?) ångerrätt.
Kolla upp noggrant vad som gäller men de har något sådant där.

Permalänk
Medlem

Mer sällsynt med demo-versioner nu för tiden med det finns några. Annars kan man köpa även rätt nya spel på rea till mycket bra priser. Steams julrea börjar i morgon och under den kan man göra massa bra fynd.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Finns en hel del olka free2play spel som du kan testa annars. Warframe, Tera -online, Blacklight:Retribution , PlanetSide 2 + ett antal till. Bara att googla lite.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Trådtitel ändrad*

Ge trådtiteln lite extra kärlek nästa gång så får du nog mer svar

Permalänk
Medlem

På steam brukar det finnas en knapp för "demo", har nog aldrig testat den dock..
Brukar ju gå att få tag på singleplayer-versioner av spel annars, och testa lite, tråkigt i längden, så om man tycker om det köper man det ju.

Permalänk
Medlem

Förr så brukade jag relativt frekvent kolla Fragzone efter nya speldemon. Det var alltid lika kul att prova nya spel, även om det bara var demon. Ett enkelt sätt att utvärdera spel helt enkelt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag kommer ihåg för att det fanns gratis demoversioner av spel där det bara är första banorna eller episoden av spelen man spelar.
Tex, Doom hade 32 banor, men i demoversionen så fick man bara spela första episoden med 9 banor.

Har dom lagt ner det här med demoversioner?
Vad ska man då göra om man vill provspela lite spel?

Jag skulle gärna vilja testa lite nya moderna spel för att se hur utvecklingen gått och se hur fantastiskt det är med senaste spelen byggda på senaste grafikmotorn och köra de på min nya dator.
Men samtidigt kan jag inte gå och köpa ett spel för flera hundrakronor då jag väldigt snabbt tröttnar och bara vill provspela i 15 minuter.

Finns det demoversioner av spel?
Om inte, finns det några gratis spel som håller AAA-kvalitet?
Annars får jag hämta 3DMark, Ungine Heaven, och andra benchmarks och bara titta på grafiken, men inte spela.

T.ex. Payday 2 har ett demo.
Men tror du får kolla bland de lite mindre spelen för att hitta demo-versioner. De store spelen säljer väl så bra att de inte "behöver" ha demo.

Permalänk
Inaktiv

Steam brukar ha demon och på origin kan du alltid köpa spelet och få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

T.ex. Payday 2 har ett demo.
Men tror du får kolla bland de lite mindre spelen för att hitta demo-versioner. De store spelen säljer väl så bra att de inte "behöver" ha demo.

Det är lite olika, men helt klart är att demo-versioner har blivit mer sällsynta samtidigt som företagen klagar på att piratkopieringen ökar.
Men det är klart, vem vill ge ut ett demo på en halvfärdig produkt med hundratals buggar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Steam brukar ha demon och på origin kan du alltid köpa spelet och få pengarna tillbaka.

nu vet jag inte hur denna process går till exakt, men tycker ändå det låter som mergöra om man nu inte skulle vara nöjd med spelet.
Men sen om man orkar med denna procedur är en annan sak.

Jag hade gärna sett fler demos på nyare spel, dels för att få en inblick av hur spelet är samt inte kasta bort 100tals kronor.
Vill minnas slutet av -90 talat då spel tidiningar som pc gamer så fick man med en skiva med massa demos, det var tider det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Så klagar företagen över piratkopiering.
Vad har man för alternativ när man bara vill provspela lite?

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att det inte läggs ner möda på demos eller att se till att spelen är buggfria vid release. Kolla bara på Aliens: CM och DNF, buggiga skitspel som aldrig var i närheten av att leva upp till hypen men som lik förbannat var storsäljare redan innan release därför att gamers är idioter som köper vilken skit som helst osett bara man lägger tillräckligt mycket pengar på marknadsföring och licensiering av ett känt namn. Demos? Varför skulle de lägga pengar på något som snarare minskar än ökar försäljningen?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Du säger alltså att man inte kan köpa pc gamer och få med en demo skiva längre? :'(

Nej men seriöst så verkar det vara "ute" med demos nu för tiden. Piratkopiering får väl ses som "demo" i dagsläget.
Väldigt synd tycker jag då demo är en bra grej, speciellt för yngre förmågor som inte har alltför mycket pengar att bränna på spel de ev. tycker är tråkiga.

Det är konstigt för det fanns ju demo på i princip alla spel förr, till och med konsolspel hade ju demoskivor.
Haha får mig att tänka på GTA 1 demot till PS, 10 minuter varade det men fyfan vad man nötte det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så klagar företagen över piratkopiering.
Vad har man för alternativ när man bara vill provspela lite?

Vissa spel på steam har en demoversion, t.ex. Crusader Kings 2. Däremot är det långt ifrån alla som har det. Annars går det att köpa spel på rea, steam börjar med sin julrea inom kort, då går det att få upp till 80% rabatt. Finns tyvärr inte så mycket annat att göra :/

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköplagen så är en vara defekt om den inte lever upp till det man "med fog kan förvänta sig". Det är ju inte en helt glasklart när ett spel är tillräckligt dåligt för att man ska kunna reklamera det men det är absolut genomförbart. Jag vet inte om det fortfarande gäller men förr så tog i alla fall Game-butikerna på sig det här ansvaret och lovade öppet köp utifall man inte var nöjd med spelet. Det kan åtminstone vara värt att fråga om den saken när man är lite osäker på om man kommer att gilla ett spel eller inte.