Rykte: Samsung Galaxy S5 kan få Iris-skanner och 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Kungen? Nog för att jag inte ställer någon tillverkare i favör, men iPhone har mer eller mindre alltid haft bättre batteritid om inte i paritet med Samsungs telefoner inom diverse områden. Hoppas snarare på att deras minst sagt bisarra tekniska specifikationer ändå kan erbjuda en användarupplevelse som inte är seg som sirap.

Nu snackar du goja check your facts angående att iPhones batteritiden varit bättre eller i paritet med samsungs. Kolla s2-s4 mot iPhone 4,4s, 5 ska du se att det inte stämmer.

Permalänk
Inaktiv

Ojojojoj vilka specifikationer, om de nu stämmer. Klart Samsung är tvugna att släppa en sådan bomb nu när flertalet andra tillverkare släppt riktigt fina telefoner!

Själv är jag lite sugen på att skaffa en ny. Frågan är dock vilken man ska välja... S5:an eller Note 3?

Det känns lite tråkigt att köpa en helt ny telefon som S5:an som antagligen inte kommer tillföra något särskilt nytt jämfört med min S3:a. Note 3 å andra sidan känns som om den skulle kunna hjälpa mig och i många fall förenkla vardagen. Det som får mig att tveka är hårdvaran(om den stämmer) i S5:an som är helt otrolig, trots att jag inte vet vad den är bra till(utan möjligtvis batteriet)

Så vad säger ni?

Permalänk
Inaktiv

jäklar detta skall följas! Undra va den kommer att kosta haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Självklart förbättras andra faktorer så som batteri också. Och självklart är det inte skräp, men upplösningen på skärmen påminner en hel del om megapixelracet samt minnes mängden på OEM datorer, högre = bäst.

Ge oss en telefon med alla underliggande förbättringar så som batteri och energieffektivare chip, men ta inte det som ett "ja tack" att göra allt mer energikrävande. En telefon med 2 dagars användning utan att ladda vore trevligt. Ser inget positivt med 1440p skärm på en telefon.

Jo men det är ju det här som är det eviga gnället att antigen är det för mycket eller så är det för lite. Smaken är delad, jag ser inget problem med att man pressar gränserna hela tiden samt att man får en helt "ny" produkt med en nytt flaggskepp som inte har samma teknik som förgående årets bara för att tekniken anses vara är "tillräcklig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FraG:

Nu snackar du goja check your facts angående att iPhones batteritiden varit bättre eller i paritet med samsungs. Kolla s2-s4 mot iPhone 4,4s, 5 ska du se att det inte stämmer.

Goja?

Anandtech ser ut att hålla med mig.

http://anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/9

Så, I checked my facts.

Your move.

Permalänk
Medlem

Helt jävla värdelöst vad dåliga telefontillverkare är på att göra någonting vettigt!

- Stanna vid 1080p och förbättra panelerna på andra sätt istället, gärna mer amoled då det dessutom kan spara batteri. Dessutom kommer ju allt filmmaterial inom överskådlig framtid se sämre ut på 1440p.
- Prestanda i all ära men med bra optimerade gränssnitt (iphone, WP) så klarar man sig fint med mindre kraft, satsa på lägre strömförbrukning tack. Då kan man ju faktiskt vinna lite batteritid med ett sådant här batteri.
- Storlekarna på skärmarna börjar spåra ur, 1080p på typ 3,7-4 tum är vad jag vill se. Sparar också ström att hålla ner storleken.
- Satsa på saker som faktiskt har betydelse för en mobiltelefon, bra kamera, bra ljud, smart trevlig design som är gedigen men fortfarande fickvänlig, bra trådlös kommunikation i alla avseenden, bra mikrofon, smarta funktioner, bra tillbehör och bra batteritid.

Nokia lumia 1020 lever nästan upp till mina krav, men tycker fortfarande att även den är i största laget..

Permalänk
Medlem

Ge oss en S5 mini också så vi utan monsterhänder blir glada.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

När denna kommer ut är det nog dags att byta till en ny telefon

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Smm vanligt med Samsung, man packar in grym hårdvara i ett plastskal med kass mjukvara *host touchwiz host*.

Håller med ang touchwiz. Bara att hoppas på att en Google Play edition släpps så man får ren android (och att den lanseras i Sverige).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag vill att övervakningstjänsterna ska ha ännu mer data. Iris skanner, är det ett skämt? Om ni gillar idén så skulle jag vilja låna ert kreditkort samt kod samt pass. =P

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Vet inte om det nämndes på swedroid eller på annan sida, men hur funkar egentligen en "iris" scanner i dålig belysning? Man kan ju inte ha en jäkla blixt lysande i nyllet vid sämre ljusförhållanden, om det ens finns någon blixt på den sidan av telefonen.

Telefonens specs är imponerande, men jag sällar mig till den skara som vill ha en inte alltför stor telefon, skiter i über-hyper upplösning, samt vill ha en batteritid som verkligen tillför något, då min första smartphone galaxy s, hade fan så mycket längre batteritid än min nuvarande galaxy s3. Samt att google verkligen optimerar os'et ännu mer, då jag inte märkt någon positiv förändring med deras så kallade optimering för att få äldre och klenare hårdvara driva os'et lättare.

Du vet om att S3an inte fått någon ny "optimering" från google/samsung på över 1 år va? Senaste var i oktober 2012 (4.1.2)

In med CM10/CM11 på den så ska du få se på optimering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Ny teknik i all ära, men börja göra mobilen som inte är som plastleksaker och knarrar som en barbie-bil

Föredrar plast än premium aluminium byggda leksaker. Plast skal kan man bara byta, om repor uppstår och kan man det med unibody byggda premium alu/glas/metall byggda? Sen vad är meningen med alu byggd, när alla använder extra skal och täcker över detta premium byggda telefonen?
Aldrig förstått detta med att folk skriker efter premium byggd, när folk går och köper extra skal/bumper och skyddar telefonen ändå.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Är jag för gammal som inte ens kan se pixlarna på iPhones 1136 × 640 och liknande punkttäthet?

Dessutom, varför snacka batteriets mAh när det intressanta är hur länge den kan surfa/ringa, gärna i kombination med förbrukning per tidsenhet så man kan jämföra olika plattformars prestanda.

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem

Om de bara hade slutat med sin bloatware så kanske. Föredrar Nexus modellerna tills dess.
Dessutom är den på tok för stor. 4.5" eller max 4.7" tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

Är jag för gammal som inte ens kan se pixlarna på iPhones 1136 × 640 och liknande punkttäthet?

Dessutom, varför snacka batteriets mAh när det intressanta är hur länge den kan surfa/ringa, gärna i kombination med förbrukning per tidsenhet så man kan jämföra olika plattformars prestanda.

Kan inte heller se några pixlar så du är inte ensam. Har inga problem med batteritiden heller.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Föredrar plast än premium aluminium byggda leksaker. Plast skal kan man bara byta, om repor uppstår och kan man det med unibody byggda premium alu/glas/metall byggda? Sen vad är meningen med alu byggd, när alla använder extra skal och täcker över detta premium byggda telefonen?
Aldrig förstått detta med att folk skriker efter premium byggd, när folk går och köper extra skal/bumper och skyddar telefonen ändå.

Plast ser jag som en dålig ursäkt av tillverkaren för att hålla kostnaderna nere.
Helt okej på billigare mobiler men inte ett flaggskepp. Om man inte kan välja själv som det ser ut att bli på S5.
Har en iphone 5 utan nått skal eller bumper på och har den på jobbet löst i fickan. Inga repor eller sprickor än efter 4 mån.
Men har ju haft modeller i plast som klarat sig okej också. S3 mini innan.
Den höll bättre än Htc one (första mod) som jag lyckades böja hela telefonen så glaset sprack.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

Är jag för gammal som inte ens kan se pixlarna på iPhones 1136 × 640 och liknande punkttäthet?

Dessutom, varför snacka batteriets mAh när det intressanta är hur länge den kan surfa/ringa, gärna i kombination med förbrukning per tidsenhet så man kan jämföra olika plattformars prestanda.

Jag tvivlar på att 10% här, om inte mindre kan se pixlarna. På normalt avstånd bör gemene man inte kunna se dem alls. Det har helt enkelt varit ett race som efter att Apple tog marknaden med storm, så ville andra helt enkelt visa att de ville vara bättre.

720p hade jag föredragit tillsammans med full RGB och helt enkelt en utomordentligt kalibrerad skärm med viewing angles som är utöver det vanliga. Något Apple faktiskt till stora delar försöker eftersträva, till skillnad från andra tillverkare. Med det sagt säger jag inte att jag inte vill se en utveckling, men nog hämmas exempelvis imponerande batteritid av exempelvis bisarra upplösningar som 1080p på en 5" skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Iris scannern kan de köra upp någonstans. Är atheist, men är inget fan av "mark of the beast". George Orwell vände sig precis i graven.

Skrivet av kemuffkamelen:

Vet inte om jag vill att övervakningstjänsterna ska ha ännu mer data. Iris skanner, är det ett skämt? Om ni gillar idén så skulle jag vilja låna ert kreditkort samt kod samt pass. =P

Skrämmande att det enbart är två i tråden med insikt i vad saker och ting kan användas till. Aldrig i mitt liv att jag använder en sådan telefon, jag som inte ens använder en telefon med GPS av just den anledningen, jag kanske bara är motsträvig.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Batteritiderna på mobiler blir bara sämre och sämre... utvecklarna verkar ALDRIG drabbas av strömavbrott tydligen? Lyckostar...

Du har nog inte hört talas om LG G2.

Permalänk
Skrivet av Raycroft:

Du har nog inte hört talas om LG G2.

Det han han säkert, men det fanns en tid då man ständigt tappade bort telefonladdaren eftersom man använde den så sällan: "hmmm... det var nån gång innan semestern jag använde den..."

Permalänk

Sammanfattar ovanstående kommentarer:

1. Samsung och Microsoft är inte bra. (obligatoriskt hat)
2. GS5 kommer få FÖR högupplöst skärm
3. Iris scanner kommer suga eftersom det inte är Apple som utvecklat tekniken
4. Samsung borde tänka mer på batteritiden och inte bara stoppa in ett större batteri och utveckla strömsnålare CPU/GPU/Skärm!
5. Platstelefoner suger!!!
6. Samsung är idioter om de tror vi konsumenter tänker betala extra för en GS5:a i metall... och fatta vad tung den kommer bli! Hoppas Apple stämmer dem.

Där har ni vad Sweclockers läsare tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

3. Iris scanner kommer suga eftersom det inte är Apple som utvecklat tekniken

Och vad exakt har Apple utvecklat själva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu börjar det gå lite överstyr..
1920x1080 är superskarpt på 5tum, vad ska man ha högre för? Jag tror knappt de flesta skulle kunna se någon skillnad..
Det kommer bara dra extra batterikraft utan någon direkt fördel för användaren.

Skrivet av ggustavsson:

Skulle hellre se telefoner med 16:10 med 1920x1200 än högre upplösning.

Iris scan känns lika onödigt som fingertrycksavläsning också. jaja så länge det är enbart en option att använda är det väl ok.

Jo, I alla fall om mobilen har fysiska knappar som Samsungs mobiler har.
Mobiler med 'on-screen' knappar a la' Nexus funkar fint med 16:9 då skärmen har knapparna vid botten av skärmen (om inte "immersive mode" är på, men det är inte många appar som stöder det än). Så själva skärmytan blir ungefär 16:10.

Permalänk
Skrivet av guos89:

Du såg inte att batteritiden specificerades till 4000 mah ?

Räcker kanske inte en vecka direkt men jämfört med dagens andra mobiltelefoner är det en enorm förbättring (ex galaxy s3 2100mah, iphone 1420mah)

Standbytid iphone 250 timmar. S3 600 timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173545:

Själv är jag lite sugen på att skaffa en ny. Frågan är dock vilken man ska välja... S5:an eller Note 3?

Det känns lite tråkigt att köpa en helt ny telefon som S5:an som antagligen inte kommer tillföra något särskilt nytt jämfört med min S3:a. Note 3 å andra sidan känns som om den skulle kunna hjälpa mig och i många fall förenkla vardagen. Det som får mig att tveka är hårdvaran(om den stämmer) i S5:an som är helt otrolig, trots att jag inte vet vad den är bra till(utan möjligtvis batteriet)

Så vad säger ni?

Note 3 eller Nexus 5. (du lär ju få vänta minst 3 månader innan du kan få tag i en S5:a)

Båda har Snapdragon 800. Båda har mycket bra skärmar och kameror.
Note 3 har bättre batteritid, men Nexus 5 har ändå bättre batteritid än S3/S4. (stäng av bakgrunds Wi-Fi skanning så ska 7 timmar skärmtid inte vara ett problem)
Fysiska knappar vs 'on-screen' knappar. Jag föredrar definitivt 'on-screen'. Det ger en behagligare upplevelse och i och med 4.4 Kitkat så kan de gömmas vid e-boks läsande och filmtittande (funkade endast i youtube/film i 4.2/4.3).

Men slutligen tror jag nog att formfaktorn är den största skillnaden. Note 3 är betydligt större med sina 5.7 tum mot de 5 tum på Nexsusen (på gott och ont självklart).

Hade även nämnt Moto X om den fanns till ett rimligt pris hos svenska försäljare.

Permalänk

1080 skärmar, mer arbete på energioptimering, skarpare kamera, bättre ljud, lagom storlek på skärmarna. När börjar vi se sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem

Men va, ska min stationära skärm bli utklassad av en 5,2 tummare nu? Om den kommer som OLED utan pentile matrix så kan jag överväga köp.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jaså, vad kan du göra som är så imponerande

OnT: Kanske är dags att uppgradera sig från S2 fö en gångs skull fram tills nu har jag inte sett något prosvärt alternativ, men när den här har varit ute i ett par månader kan det nog bli ett köp 4000mAh är jäävligt bra!

Fortsätta att vara stolt som Samsung-ägare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kan numera inte låta bli att le åt kommentarer rörande dessa "enorma" skärmar på hela 5,2", att man skulle behöva ha "monsterhänder" osv. När jag var i Hongkong för några veckor sedan så slog det mig snabbt att där är det stora mobiler som gäller. Jag såg betydligt fler Note 2or än iPhones. Och det är tjej-mobiler, rosa mobiler osv var väldigt populära. Många gick och pratade i plattor med GSM-del också. Om 15-åriga tjejer på 155 cm klarar av att hantera dessa lurar gör nog NI det också ska ni se, det är en vanesak.

Kan inte heller riktigt se varför det här med att ladda telefonen är så förbaskat jobbigt. Jag har en LG Optimus G Pro, som jag laddar trådlöst både när jag sover och när jag är på jobbet. Inte så super-ansträngande att lägga den på en laddningsplatta. Den teknik som finns idag kräver ström, helt enkelt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Apple iPhone 5S.. Fingerscanner.. Oh how cute, and such oldschool wow..
Samsung Galaxy S5.. Iris eyescanner.. Oh.. Now we're talking!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11