Permalänk

Rekommendation på bra ADSL modem?

Betalar för 12-24 mbit/s men lyckas aldrig komma upp i mer än 9. Har endast tillgång till telejack (ADSL) och kör på en gammal Speedtouch Thompson ST780. Man får skiten gratis av bredbandsbolaget och antar att den inte är särskilt bra.

Någon som har förslag på bra ADSL modem?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte. Du tror alltså att Bredbandsbolaget skjuter sig själva i foten genom att ge dig ett modem som inte ens klarar minimumhastigheten för din anslutning? Jag vågar lova att så inte är fallet. Ring supporten och be dem hjälpa dig felsöka din anslutning istället. Om det visar sig att du inte kan få mer än 9 Mbit mellan telestationen och modemet så är det ju bättre att nedgradera abonnemanget.

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag förstår inte. Du tror alltså att Bredbandsbolaget skjuter sig själva i foten genom att ge dig ett modem som inte ens klarar minimumhastigheten för din anslutning? Jag vågar lova att så inte är fallet. Ring supporten och be dem hjälpa dig felsöka din anslutning istället. Om det visar sig att du inte kan få mer än 9 Mbit mellan telestationen och modemet så är det ju bättre att nedgradera abonnemanget.

Har Kanske pratat med bredbandsupporten en 10-20 gånger, men ingen lyckas få upp hastigheten. Därför ser de ända lösningen att byta modem då detta jag har nu verkar skicka en svag signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broddster:

Har Kanske pratat med bredbandsupporten en 10-20 gånger, men ingen lyckas få upp hastigheten. Därför ser de ända lösningen att byta modem då detta jag har nu verkar skicka en svag signal.

Om det är bredbandsbolaget som har gett dig modemet så säg att du vill byta ut den mot en ny. Alltså att de ska ge dig ett nytt, för att utesluta det problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av broddster:

Har Kanske pratat med bredbandsupporten en 10-20 gånger, men ingen lyckas få upp hastigheten. Därför ser de ända lösningen att byta modem då detta jag har nu verkar skicka en svag signal.

Jag förstår. Du ska inte behöva köpa ett modem själv. Om supporten misstänker att problemet beror på ett defekt modem som du fått av dem så är det de som ska skicka dig ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till rätt forumdel*

Du får nog lite mer hjälp i forumet om Internet, uppkoppling och nätverk än Servrar.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag förstår. Du ska inte behöva köpa ett modem själv. Om supporten misstänker att problemet beror på ett defekt modem som du fått av dem så är det de som ska skicka dig ett nytt.

Modemet sitter på nedevåningen. Finns det något jag kan köpa, som tex en liten antenn som jag sätter i trappan för att få bättre connection. Har ingen koll som du märker

Permalänk
Medlem
Skrivet av broddster:

Modemet sitter på nedevåningen. Finns det något jag kan köpa, som tex en liten antenn som jag sätter i trappan för att få bättre connection. Har ingen koll som du märker

Nu verkar det som att du har problem med ditt wifi?

Har du testat att ansluta dig med kabel till routern/modemet? Får du bättre hastighet då?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Nu verkar det som att du har problem med ditt wifi?

Har du testat att ansluta dig med kabel till routern/modemet? Får du bättre hastighet då?

Ja, testat kabel och får snabbare hadtighet. Har datorn för långt bort för att ha en kabel som går genom hela huset. Finns det nån typ av liten antenn man kan sätta mellan modem och dator för att få starkare signaler?