Kommer 120hz förstöra 60hz och färger för mig?

Permalänk
Medlem

Kommer 120hz förstöra 60hz och färger för mig?

Hej.

Har funderat på att köpa en 120hz skärm men då dom ofta har dålig bild så kanske jag kan använda 2 skärmar. IPS skärm för surfning, film, spel som tex skyrim, fallout etc som inte är onlinespel och på sidan om en skärm jag använder för att spela tex CSGO och BF4.

Jag undrar då om jag använder en 120hz, kommer jag kunna stå ut med 60hz? Har läst folk som använt 120hz ett tag, och tycker 60hz är laggigt. Så om jag väl går över till 120hz helt, måste jag vara tvungen att använda de till allting eller stå ut med att andra spel laggar när jag spelar dom på 60hz IPS?

Om jag inte kommer stå ut med 60hz. Är de ändå värt att köpa 120hz?

Jag vill ju helst spela grafik och story spel med fina färger, men också köra CSGO and andra FPS-spel med så bra förutsättningar och flyt som möjligt.

Visa signatur

Spec:
| Chassi: Antec P280 | PSU: Fractal Design Integra R2 750W | Mobo: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II 965 BE OC 3,7GHz+ Cooler Master Hyper 212 Evo| GPU: Zotac GeForce GTX 770 4GB | RAM: 8GB 4x2GB 1300Mhz | HDD: 1TB + 250GB + 250GB + 150GB |

Permalänk
Medlem

Jag är en sådan som förespråkar 120hz i alla väder men när det gäller långsamma singleplayer spel så spelar det inte lika stor roll faktiskt. Tex när jag spelar skyrim så gör jag det i 3D dvs 60hz. Många andra spel där grafiken är såpass krävande att jag inte kan driva mer än stabilt 60fps. Stör mig inte alls på det men skulle inte vilja vara utan det i snabba spel.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag kör med en benq, och skulle inte rekommendera den om det är färger du är ute efter, dock så har jag för mig att
det finns en rekommenderad skärm för dom som bryr sig om färger o dylikt (120hz-144hz) , men iaf kommer inte rekommendera min benq om det är färger man vill ha , men om man vill spela fps spel så rekommenderar jag den alla dagar i veckan.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Jag har kört 120Hz-skärm ett tag och jag gillar det starkt. För FPS är det väldigt bra, framför allt CS.
För vackra storyspel är kanske IPS viktigare.

Jag tycker inte att 60Hz laggar, men jag tycker det är stor skillnad på 120 och 60Hz.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Jag har kört 120Hz-skärm ett tag och jag gillar det starkt. För FPS är det väldigt bra, framför allt CS.
För vackra storyspel är kanske IPS viktigare.

Jag tycker inte att 60Hz laggar, men jag tycker det är stor skillnad på 120 och 60Hz.

60Hz laggar egentligen inte men har man väl sett 120Hz så känns 60Hz rätt slött.
Det är som sagt var en sådan sak man bara måste uppleva, går inte att beskriva med ord.

Är själv lite inne på samma spår, att äntligen gå över till 120Hz men man vill ju ha kvar alla fina färger som ens IPS skärm ger.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag är en sådan som inte ens kan sitta vid en 60hz skärm, får spel bara att sitta i windows och röra muspekaren.
Så fruktansvärt segt och ryckigt med 60hz.

Kvittar vilka spel jag spelar, 120+hz är ett måste för mig.
ENDA undantaget är vissa spel där jag använder kontroll typ bilspel, plattform. Då kan jag acceptera 60hz. Men så fort det är spel där musrörelser är involverade så fungerar inte 60hz för mig personligen.

Det finns ju iaf 2 "val" om man vill ha en kompromiss.
Eizos 120hz 240hz BI 23" VA skärm
Koreaskärmarna IPS 27" 1440p 96hz (96hz ska alla klara, högre är lite random)

Tror det kommer bli mer spännande saker 2014, hoppas på det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

60Hz laggar egentligen inte men har man väl sett 120Hz så känns 60Hz rätt slött.
Det är som sagt var en sådan sak man bara måste uppleva, går inte att beskriva med ord.

Är själv lite inne på samma spår, att äntligen gå över till 120Hz men man vill ju ha kvar alla fina färger som ens IPS skärm ger.

Håller helt med

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Jag sitter med två stycken Dell IPS skärmar (kolla sign för modell) och jag älskar bilden. Men har nu tagit upp CS lirandet igen och ska försöka bli vettig på CSGO. Kommer jag märka skillnad i "flytet" i CS:GO? Har ett 670 som då måste leverera 120+ FPS som jag förstår det för att få ut något va?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det finns ju iaf 2 "val" om man vill ha en kompromiss.
Eizos 120hz 240hz BI 23" VA skärm
Koreaskärmarna IPS 27" 1440p 96hz (96hz ska alla klara, högre är lite random)

Tror det kommer bli mer spännande saker 2014, hoppas på det iaf

Jag förstår dig, det måste vara lite som att gå från HDD till SSD, man vill inte gå tillbaka sen

Angående skärmarna låter det som att man måste pynta 4-5k hur man än gör? De koreanska ser verkligen saftiga ut med 1440p och allt

Skrivet av JesperOlsson:

Jag sitter med två stycken Dell IPS skärmar (kolla sign för modell) och jag älskar bilden. Men har nu tagit upp CS lirandet igen och ska försöka bli vettig på CSGO. Kommer jag märka skillnad i "flytet" i CS:GO? Har ett 670 som då måste leverera 120+ FPS som jag förstår det för att få ut något va?

Har samma skärm som du och de är verkligen trevliga

Om jag förstått det rätt så är det som så att skärmen "flyter på" i allt över 60Hz om du kör med Vsync, mao behöver du inte 120fps konstant för att bilden skall börja hacka lite som det är med en 60Hz:are. Rätta mig gärna om jag har fel men är det så så är det ju grymt eftersom det krävs ett riktigt kraftpaket för att leverera 120fps i alla spel (om man är kräsen som mig).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag tror folk måste börja inse att det går inte riktigt att välja mellan ips/120hz, vill man ha det bästa av båda världar så är det helt enkelt två skärmar som gäller.

Alt kompromissa men det blir man inte riktigt nöjd med heller.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=I6wIMaYjklE den här verkar lovande om du vill ha hög hz och färger dock så är den av det dyrare slaget.

Jag skulle rekommendera att vänta tills g sync kommer om du inte har en 120 hz i dagsläget.

Sedan av egen erfarenhet så kan jag säga att 120hz förstör en del för en själv när man spelar spel som man inte kommer upp i 120 hz i eller när man spelar på andra personers datorer. Skaffade en ps3 nyligen också för att spela exclusives som last of us, gta V (inte kommit till pc än). Och det är riktigt jobbigt att se på 30 hz. Men 120hz är helt galet nice, jag spelar bf4 och för att se tilll så att jag håller 120hz så ofta som möjligt lägger jag mig på low. 120 fps i low är så mycket mer nice att spela än 60 fps i ultra.

Permalänk
Medlem

det är lite konstigt det där med FPS, för att en 30 FPS video tagen med en videokamera kan se ut som att den är 60 FPS eller 120 FPS, och det verkar inte direkt finnas någon motion blur heller. 30 FPS på konsoler verkar också vara en aning smidigare än 30 FPS på PC av nån anledning.

här är en 60 fps video av BF4 med PS4: http://bf4central.com/2013/11/battlefield-4-running-ps4-60-fp...

känns som att den ser smidigare ut än PC på 60 FPS. vad tycker ni?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmollle:

Hej.

Jag undrar då om jag använder en 120hz, kommer jag kunna stå ut med 60hz?

Det råder ju tydligen delade meningar kring detta. Själv sitter jag på 144hz i spel och 60 i övrigt, inga problem för mig. Känner inte till någon som skaffar 120hz skärm för att det ska gå snabbare i word
Förövrigt så kan man ju köra skärmen 120/144 i windows också om man nu är så störd på 60.
Vill du ha både bra FPS spelskärm och fin bild till andra saker så är det 2 olika som gäller ett tag till.
Du kan få dig en billig 120hz via mig. PMa

Visa signatur

PC1: i5 3570k - GTX670 - Crucial m4 256GB - 16GB HyperX - Define R4 - MSI Z77A-G43 - XFX 550W - 2TB+1TB WD Kringsutrustning: 24" Asus 144hz VG248QE | Corsair Vengence K60 | Zowie EC1 | Razer Blackshark | Logitech G930 PC2: i7 2600k, 8GB HyperX, Crucial m4 128GB, Gigabyte H67A-UD3H-B3, 1TB HDD, DVD, Corsair 550W, NZXT **Säljes** GTX670 3v. | Benq 24" 120hz *NY* | Corsair K60 & Steelseries tangentbord | Audics 5.1 Högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Jag har kört 120Hz-skärm ett tag och jag gillar det starkt. För FPS är det väldigt bra, framför allt CS.
För vackra storyspel är kanske IPS viktigare.

Jag tycker inte att 60Hz laggar, men jag tycker det är stor skillnad på 120 och 60Hz.

Aa, men 60Hz känns otroligt segt och dåligt flyt men inte lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

det är lite konstigt det där med FPS, för att en 30 FPS video tagen med en videokamera kan se ut som att den är 60 FPS eller 120 FPS, och det verkar inte direkt finnas någon motion blur heller. 30 FPS på konsoler verkar också vara en aning smidigare än 30 FPS på PC av nån anledning.

här är en 60 fps video av BF4 med PS4: http://bf4central.com/2013/11/battlefield-4-running-ps4-60-fp...

känns som att den ser smidigare ut än PC på 60 FPS. vad tycker ni?

Jag tror det handlar mycket om hur jämn uppdatering av frames som det är. Konsoler har oftast liten varians mellan frames vid 30fps. Filmkameror har perfekt stadiga 30fps. Det man ser på en PC som går ner på 30fps brukar vara ett genomsnitt som ger 30fps, vilket är långt från det glid filmkameran har.

FPS är egentligen ett superdumt mått på hur mjukt ett spel känns. För att ytterligare komplicera det hela så är mjukheten också beroende av hur snabba rörelser som görs. Hög upplösning och/eller snabba rörelser behöver högre fps än låg fps och/eller långsamma rörelser för att uppfattas lika mjukt.

För att förklara det på ett annat sätt. Säg att du har en vit punkt som ska röra sig från höger till vänster sida av skärmen. Den ska tända upp alla pixlar på vägen dit för att det ska uppfattas mjukt. En skärm som har dubbelt så hög upplösning behöver hålla dubbel frame rate för att alla pixlarna ska hinna tändas. Om vi låter rörelsen gå dubbelt så snabbt kommer det också krävas dubbelt så hög fps för att man ska kunna tända alla pixlar.

Så tillbaka till konsolspelet. Du rör dig generellt långsammare med handkontrollen, du har generellt en lägre upplösning än på PC och du har jämna 30fps.
En perfekt framerate är inte den som är högst, det är den som kan renderar alla möjliga skärmbilder som uppstår under en rörelse.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag tror folk måste börja inse att det går inte riktigt att välja mellan ips/120hz, vill man ha det bästa av båda världar så är det helt enkelt två skärmar som gäller.

Alt kompromissa men det blir man inte riktigt nöjd med heller.

Det lär väl dyka upp någon IPS G-Sync skärm med 120Hz
förhoppningsvis även 27" 1440p år 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmollle:

Satsa på 120hz - > Du anar inte hur mycket bättre det går när du inte behöver spela i sirap.
Skillnaden mellan 60 och 120 är enorm, men som folk säger så går det utmärkt att spela långsamma spel i 60hz.
Du kommer dock märka stor skillnad på de flesta spel, och i min mening har jag MYCKET hellre 120hz än "snygga färger", då jag egentligen inte är speciellt grafik-beroende. Jag spelar typ alltid för utmaningen, så på svåraste svårighetsgraden har man sällan tid att njuta av grafiken ändå

MEN, tänk på följande: Att få upp alla spel i flytande 120hz kräver enormt mycket mer än 60fps, plötsligt så kommer du hitta många nya flaskhalsar, jag fick till exempel byta processor för att kunna driva bf3/4 i 120+ stabila fps.
Detta gäller många spel, och spelar ingen roll vad du kör för grafikinställningar. Ska du satsa ordentligt på 120hz så gäller det att du är beredd att uppgradera datorn vid behov.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

För att förklara det på ett annat sätt. Säg att du har en vit punkt som ska röra sig från höger till vänster sida av skärmen. Den ska tända upp alla pixlar på vägen dit för att det ska uppfattas mjukt. En skärm som har dubbelt så hög upplösning behöver hålla dubbel frame rate för att alla pixlarna ska hinna tändas. Om vi låter rörelsen gå dubbelt så snabbt kommer det också krävas dubbelt så hög fps för att man ska kunna tända alla pixlar.

intressant poäng. innebär det alltså att om ett spel går i 60 FPS på en 4k skärm så kommer det se lika hackigt ut som 30 FPS på 1080p?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ceogar:

Jag tror folk måste börja inse att det går inte riktigt att välja mellan ips/120hz, vill man ha det bästa av båda världar så är det helt enkelt två skärmar som gäller.

Alt kompromissa men det blir man inte riktigt nöjd med heller.

Håller med, men folk överdriver tycker jag för så illa är det faktiskt inte med färgerna på en 120Hz-skärm.
I alla fall inte på min BenQ XL2420T som jag justerat färgerna på men det bör man ju göra ändå.

Att betala några extra tusenlappar för att ha en sekundär skärm med perfekta färger känns väldigt onödigt om du frågar mig, 120Hz det märker man dock av rejält jämfört med lite bättre färger!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Finns det ingen 120hz IPS skärm?
Det verkar ju vara många som vill ha det, är de problematiskt och tillverka en som har båda eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Finns det ingen 120hz IPS skärm?
Det verkar ju vara många som vill ha det, är de problematiskt och tillverka en som har båda eller?

Jorå det finns! Yamakasi Catleap har 2560x1440p@27" 120HZ och IPS panel, denna får man dock plocka hem från Ebay ligger på cirka 6000:-

Permalänk
Avstängd

Jag gick nyligen över till 144Hz skärm. Och om man ställer in refresh rate till 60 så känns det som att gå från 60 till 30.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Skrivet av Mmollle:

Hej.

Har funderat på att köpa en 120hz skärm men då dom ofta har dålig bild så kanske jag kan använda 2 skärmar. IPS skärm för surfning, film, spel som tex skyrim, fallout etc som inte är onlinespel och på sidan om en skärm jag använder för att spela tex CSGO och BF4.

Jag undrar då om jag använder en 120hz, kommer jag kunna stå ut med 60hz? Har läst folk som använt 120hz ett tag, och tycker 60hz är laggigt. Så om jag väl går över till 120hz helt, måste jag vara tvungen att använda de till allting eller stå ut med att andra spel laggar när jag spelar dom på 60hz IPS?

Om jag inte kommer stå ut med 60hz. Är de ändå värt att köpa 120hz?

Jag vill ju helst spela grafik och story spel med fina färger, men också köra CSGO and andra FPS-spel med så bra förutsättningar och flyt som möjligt.

Först och främst, kan du verkligen hålla 120 fps i BF4 med datorn i din signatur?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en 27" skärm med 2560x1440, VA-panel och 120hz+
...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Eizo foris 240hz säger jag bara...
VA-panel med underbara färger så inga kompromisser på den fronten men den har ju en saftig prislapp. Värt det dock.

Visa signatur

GPU Asus GTX 780 Ti. Audio DT990, Dac/Amp combo: ican & idac
Moderkort MSI Z87-GD65 ATX CPU i5-4670k@4,6
Minne Corsair 16GB CL9 1600Mhz Nätagg be quiet 750w 80+ gold
Chassi Fractal Design R4 White Skärm Eizo Foris 24" 240hz, Dell 24" IPS
Hårddisk Samsung SSD PRO 256GB, 8 Tb lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jorå det finns! Yamakasi Catleap har 2560x1440p@27" 120HZ och IPS panel, denna får man dock plocka hem från Ebay ligger på cirka 6000:-

Eller varför inte QNIX/X-STAR 27" 1440P PLS (flesta överklockas till 120hz eller mer) har själv två stycken X-STAR DP2710 @120HZ, mellan 2-3k på Ebay, Living the dream!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thexps:

Finns det ingen 120hz IPS skärm?
Det verkar ju vara många som vill ha det, är de problematiskt och tillverka en som har båda eller?

Skrivet av Danmyr:

Eller varför inte QNIX/X-STAR 27" 1440P PLS (flesta överklockas till 120hz eller mer) har själv två stycken X-STAR DP2710 @120HZ, mellan 2-3k på Ebay, Living the dream!

Är ju dock ett lotteri hur högt skärmen överklockar utan problem så det är ju inget vidare... De flesta skärmar når ju 96Hz men ändå.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är ju dock ett lotteri hur högt skärmen överklockar utan problem så det är ju inget vidare... De flesta skärmar når ju 96Hz men ändå.

Skulle inte påstå att det är något "lotteri" direkt, har själv som sagt 2x som ligger i 120hz stabilt, min bror har även en och den pushar också 120hz, men det är ju inte 100% på alla skärmar, men oddsen är väldigt goda om vi säger som så. Så att betala 2000-2500kr för en 27" PLS 1440P skärm som åtminstone plockar ut 96hz ser jag som tämligen oslagbart, skulle aldrig röra en VA panel efter att använt IPS/PLS.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Diss:

Eizo foris 240hz säger jag bara...
VA-panel med underbara färger så inga kompromisser på den fronten men den har ju en saftig prislapp. Värt det dock.

Har du den? Om du har, hur känns 240Hz till skilland från 144?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

intressant poäng. innebär det alltså att om ett spel går i 60 FPS på en 4k skärm så kommer det se lika hackigt ut som 30 FPS på 1080p?

Tror det är svårt att ge ett rakt svar på den frågan, för det beror ju på ganska mycket omständigheter. Kan du se pixlarna tydligt? Är 30fps optimalt för hastigheten för rörelsen på 1080p-skärmen eller tappar den också information?

Hur man än vrider och vänder på det, så kommer en högupplöst skärm inte bara ge utrymme för högupplösta stillbilder utan även hög spatiell upplösning vid rörelser. Så en hög framerate gör större nytta vid hög upplösning, det är helt enkelt oftare det lägger till information vid rörelser istället för att repetera en likadan frame som en lågupplöst skärm hade gjort.

Men jag vill stå fast vid att en väldigt stadig och jämn framerate är minst lika viktigt som något annat. Att mäta genomsnitt över en sekund är något helt missvisande eftersom vi märker ryck redan om bara ett fåtal frames kommer i fel tempo.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB