Varför har Tre så mycket bättre deals än alla andra operatörer?

Permalänk

Varför har Tre så mycket bättre deals än alla andra operatörer?

Har tittat runt hos olika operatörer Telia, Tele2, Halebop m.m men ingen kommer ju i närheten av Tre när det gäller bindningserbjudanden. Hur kommer det sig?

Tre erbjuder tex:

Iphone 5S / HTC One för 328 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
Google Nexus 5 / SG4 / LG G2 för 299 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
LG G2 för 248 kr/mån med 5GB/mån surf abonnemang

Vad jag sett så finns det ingen annan operatör som kommer i närheten av detta utan ska man ha liknande erbjudande (mobil & abonnemang) får man betala mellan 399-449 kr. Någon som har en bra förklaring på detta?

Kan passa på och nämna att jag är inne på att ta den sistnämnda dealen nämligen G2 för 248/krmån med deras 5GB surf abonnemang vilket jag tror räcker gott och väl för mitt behov och känns väldigt prisvärt. Är det någon som kan komma med några likvärdiga deals som man kanske borde kolla på så får ni gärna skriva med dem!

PS: Finns det någon bra anledning till att köpa mobil kontant? Antar det bara är ifall man inte vill låsa sig i 2 år utan kanske vill skaffa ny mobil redan efter 1 år som det kan vara värt att köpa kontant..?

Permalänk

Ingår samtal och/eller sms i de där priserna?

Permalänk
Medlem

What? Är det någon som använder en modern telefon för att RINGA på?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Har tittat runt hos olika operatörer Telia, Tele2, Halebop m.m men ingen kommer ju i närheten av Tre när det gäller bindningserbjudanden. Hur kommer det sig?

Tre erbjuder tex:

Iphone 5S / HTC One för 328 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
Google Nexus 5 / SG4 / LG G2 för 299 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
LG G2 för 248 kr/mån med 5GB/mån surf abonnemang

Vad jag sett så finns det ingen annan operatör som kommer i närheten av detta utan ska man ha liknande erbjudande (mobil & abonnemang) får man betala mellan 399-449 kr. Någon som har en bra förklaring på detta?

Kan passa på och nämna att jag är inne på att ta den sistnämnda dealen nämligen G2 för 248/krmån med deras 5GB surf abonnemang vilket jag tror räcker gott och väl för mitt behov och känns väldigt prisvärt. Är det någon som kan komma med några likvärdiga deals som man kanske borde kolla på så får ni gärna skriva med dem!

PS: Finns det någon bra anledning till att köpa mobil kontant? Antar det bara är ifall man inte vill låsa sig i 2 år utan kanske vill skaffa ny mobil redan efter 1 år som det kan vara värt att köpa kontant..?

"• Ring för 0,49 kr/min
• SMSa för 0,49 kr/SMS"

Där har du svaret.
Många skaffar dessa abonnemang, men räkningen slutar alltid upp runt en tusing ändå. Folk är helt enkelt för dumma för att ta ett abonnemang som är 200:- dyrare i fast avgift, men som i slutändan blir billigare.
Ett praktexempel är ju du, som inte räknat ut att det blir dyrare själv.
Inget ont om det, man kan ju inte vara insatt inom allt och det är det som Tre utnyttjar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har varit 3 kund i ett antal år och det fungerar helt OK, men man ska ha klart för sig att Telia har totalt överlägsen täckning.

Så man får inte stirra sig blind på priset.

Hade jag bott sämre till hade jag tveklöst kört Telia.

Sen när vi är på bilsemester så tar vi med en telefon med Telia-kontantkort i, det är inte roligt o stå långt ute på vischan utan signal när bilen har havererat eller man måste ringa ambulans.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har varit 3 kund i ett antal år och det fungerar helt OK, men man ska ha klart för sig att Telia har totalt överlägsen täckning.

Så man får inte stirra sig blind på priset.

Hade jag bott sämre till hade jag tveklöst kört Telia.

Sen när vi är på bilsemester så tar vi med en telefon med Telia-kontantkort i, det är inte roligt o stå långt ute på vischan utan signal när bilen har havererat eller man måste ringa ambulans.

Sist jag tittade så hade Telenor bättre täckning än Telia 67% utav fallen genom hela Sverige.
Sen så kopplar telefonen automatiskt upp sig mot alla tillgängliga nät om man skall ringa nödnummer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av ReMemberMe:

Ingår samtal och/eller sms i de där priserna?

Nej det gör det inte dessvärre i deras surf abonnemang så för den som ringer/smsar mycket kanske det kan bli höga kostnader i slutet av månaden. De har dock erbjudande för HTC One och Google Nexus 5 med deras 3Total 5GB för 349/kr mån. Då ringer och smsar du gratis och har 5GB surf/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sist jag tittade så hade Telenor bättre täckning än Telia 67% utav fallen genom hela Sverige.
Sen så kopplar telefonen automatiskt upp sig mot alla tillgängliga nät om man skall ringa nödnummer.

Gissar du kollat på respektive operatörs hemsida, deras täckningskartor får man nog ta med den nypa salt. Var det inte nått snack i media om att täckningskartorna operatörerna visade på var felaktiga.

MVH Peter

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag har varit 3 kund i ett antal år och det fungerar helt OK, men man ska ha klart för sig att Telia har totalt överlägsen täckning.

Så man får inte stirra sig blind på priset.

Hade jag bott sämre till hade jag tveklöst kört Telia.

Sen när vi är på bilsemester så tar vi med en telefon med Telia-kontantkort i, det är inte roligt o stå långt ute på vischan utan signal när bilen har havererat eller man måste ringa ambulans.

Håller jag inte alls med om. Bytte till 3 från telia just för att de har bättre täckning i stort sett överallt jag befinner mig, förutom uppe hos min flickvän i Dalarna. 3 funkar bara bra i södra Sverige. De har även satt prio på bland annat vägar vilket jag uppskattar, jag kan åka hela vägen uppigenom (40 mil) och inte förlora 3G en enda gång så länge jag håller mig kring "större" vägar (inte grusvägar) samtidigt som Telia förlorar täckningen titt som tätt längs samma väg (26an).

En nackdel med 3 för android-användare är dock att vi får uppdateringar otroligt segt. Har fortfarande inte fått 4.3 till SGS4...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Gissar du kollat på respektive operatörs hemsida, deras täckningskartor får man nog ta med den nypa salt. Var det inte nått snack i media om att täckningskartorna operatörerna visade på var felaktiga.

MVH Peter

Då gissar du fel.
http://www.aftonbladet.se/kampanj/uppkopplad/article16363908....

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

"• Ring för 0,49 kr/min
• SMSa för 0,49 kr/SMS"

Där har du svaret.
Många skaffar dessa abonnemang, men räkningen slutar alltid upp runt en tusing ändå. Folk är helt enkelt för dumma för att ta ett abonnemang som är 200:- dyrare i fast avgift, men som i slutändan blir billigare.
Ett praktexempel är ju du, som inte räknat ut att det blir dyrare själv.
Inget ont om det, man kan ju inte vara insatt inom allt och det är det som Tre utnyttjar.

Fast för min del är det inga problem då jag varken ringer eller smsar speciallt mycket. Men visst har du säkert rätt att många blir lurade av detta och vet man med sig att man ringer och smsar för flera hundra kronor med sådana kostnader så är det ju bättre att kolla på abonnemang med fastpris på samtal/sms men även där tycker jag det känns som Tre har bättre deals, tex Google Nexus 5 / HTC One för 349 kr/mån med 5GB surf inkluderad.

Tycker för övrigt du inte behöver idiotförklara någon efter att ha läst ett inlägg...

Permalänk
Medlem

Uhm källkritik på den länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Fast för min del är det inga problem då jag varken ringer eller smsar speciallt mycket. Men visst har du säkert rätt att många blir lurade av detta och vet man med sig att man ringer och smsar för flera hundra kronor med sådana kostnader så är det ju bättre att kolla på abonnemang med fastpris på samtal/sms men även där tycker jag det känns som Tre har bättre deals, tex Google Nexus 5 / HTC One för 349 kr/mån med 5GB surf inkluderad.

Tycker för övrigt du inte behöver idiotförklara någon efter att ha läst ett inlägg...

Nej, nu idiotförklarade jag inte dig. Det jag menade var att många ser dessa abonnemang som billigare. Ringer du ingenting så är det helt klart det bästa alternativet för just dig, men det krävdes ju inte mycket jobb att gå in på Tres hemsida för att se att de hade 0.49 / Minut på dessa abonnemang, kontra fria samtal på andra, vilket förklarar varför det är billigare där istället för att skapa en tråd om det hela.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sist jag tittade så hade Telenor bättre täckning än Telia 67% utav fallen genom hela Sverige.
Sen så kopplar telefonen automatiskt upp sig mot alla tillgängliga nät om man skall ringa nödnummer.

Menar du 3G/4G nu eller själva täckningen för mobilnätet som man använder för att ringa med?

Här i Västernorrland så är det Telia som fungerar bäst utan någon tvekan om saken i alla fall.

Sitter med Tele2 som ska ha så bra nät och allt enligt dom och deras idylliska kartor över täckning, men i verkliga livet är det en helt annan sak.
Samma sak med Comviq/Telenor.

Så retsamt när man ska gå och bowla/gymmet så får man noll i täckning medans dom som har Telia så fungerar det utan några problem, samma sak i andra byggnader i Sollefteå i alla fall.

Jag kör väldigt mycket med mitt jobb och har även blivit mycket tågresor och här ser man skillnaderna med olika operatörer.
Min Sambo har Telenor och svär åt deras dålig täckning många gånger också, hon jobbar just nu i Karlshamn.

I Södra kanske /tele2/3/Telenor fungerar bra eftersom allt prioteras där verkar det som.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Menar du 3G/4G nu eller själva täckningen för mobilnätet som man använder för att ringa med?

Här i Västernorrland så är det Telia som fungerar bäst utan någon tvekan om saken i alla fall.

Sitter med Tele2 som ska ha så bra nät och allt enligt dom och deras idylliska kartor över täckning, men i verkliga livet är det en helt annan sak.
Samma sak med Comviq/Telenor.

Så retsamt när man ska gå och bowla/gymmet så får man noll i täckning medans dom som har Telia så fungerar det utan några problem, samma sak i andra byggnader i Sollefteå i alla fall.

Jag kör väldigt mycket med mitt jobb och har även blivit mycket tågresor och här ser man skillnaderna med olika operatörer.
Min Sambo har Telenor och svär åt deras dålig täckning många gånger också, hon jobbar just nu i Karlshamn.

I Södra kanske /tele2/3/Telenor fungerar bra eftersom allt prioteras där verkar det som.

Nja, testat som gjordes var från Syd till Norr. Det är nämligen som så att Telenor hyr in sig på Tele 2's nät och 3.
Så kör man Telenor har man tillgång till 3 utav dom 4 näten i Sverige, vilket säger sig självt att det är bättre än att köra på ett nät

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Stora bokstäver, högst upp: "Hela den här avdelningen är en annons"

Bäst att ta den "artikeln" med en näve salt.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nja, testat som gjordes var från Syd till Norr. Det är nämligen som så att Telenor hyr in sig på Tele 2's nät och 3.
Så kör man Telenor har man tillgång till 3 utav dom 4 näten i Sverige, vilket säger sig självt att det är bättre än att köra på ett nät

Då kan man nog säga att detta test som gjordes då valde dom bara att priotera på områden där Telenor skulle få bra resultat.

Sollefteå/Kramfors/Långsele/Junsele/Ramsele/Forsmo/Undrom/Resele/Edsele och mycket mer så dalar täckningen konstant och det blir döda områden där Telia fungerar utan några problem.
Och såhär ser det ut i norra Sverige på många platser och vägar.

När man tar tåget som jag gör ofta mellan Kramfors/Stockholm /Sundsvall/Stockholm så tappar man täckningen och hastigheten blir väldigt slö väldigt ofta.

Det är i alla fall hur jag upplever det som när jag åker runt i mitt yrke.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Om du bor där du vet att tre har bra täckning och tänker stanna där utan att använda telefonen för att ringa, så är tre ett bra val.
Förutsätter då att din telefon fungerar till 100% hela tiden. Om du någon gång får problem, så kommer tre inte att hjälpa dig på ett bra sätt. Deras kundservice är bland de sämsta jag har varit i kontakt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag blivit sne på är att Tre har en bindningstid på två år på allt. Dessutom har de så rörig och ful hemsida att det är svårt att hitta den uppgiften. Två år är ju en evighet i den här världen.

Permalänk
Medlem

En del operatörer anger täckning i personer och vissa i yta, de innebär att dom som anger i personer kan ha jäkligt bra täckning på papperet men i själva verket ingen alls utanför tätbebyggda områden. Sen kommer jag aldrig att ta nått skrivet på/av aftonbladet som fakta.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Jag har 3 ringer smsa mmsa och surfa 10 gb gratis för 349 i månaden då fick jag en mobil värd 5000 gratis 3 är bäst så är det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Om du bor där du vet att tre har bra täckning och tänker stanna där utan att använda telefonen för att ringa, så är tre ett bra val.
Förutsätter då att din telefon fungerar till 100% hela tiden. Om du någon gång får problem, så kommer tre inte att hjälpa dig på ett bra sätt. Deras kundservice är bland de sämsta jag har varit i kontakt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag böt från telia till 3 och kan säga att jag ät grymt nöjd!tog ett abonnemang som jag betalar 329 för i månaden (fast)avgift! Med 2 gig surf !med lumia 920 som ingick!jag fick sämre fart på 4g i Täby där jag jobbar!Ringde och tre dar senare hörde en tekniker av sig som vart ute och fixat felet och bad mig ringa efter några dagar om det inte vart bättre ,men det behövde jag ej!Det kallar jag service;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Jo 3 har säkert bättre service i storstäderna än Telia, men alla bor ju inte där.

Permalänk
Skrivet av Imbauser123:

Nej det gör det inte dessvärre i deras surf abonnemang så för den som ringer/smsar mycket kanske det kan bli höga kostnader i slutet av månaden. De har dock erbjudande för HTC One och Google Nexus 5 med deras 3Total 5GB för 349/kr mån. Då ringer och smsar du gratis och har 5GB surf/mån.

teckna ett avtal efter nyår..
gör du det nu så ska du sen låsa upp den så tar det en månad och dom tar betalt först, säger efteråt att det tar tid..
1 januari är det ändrade regler vad ja läst telefonen är låst men dom får inte ta ut avgift och det ska gå med en gång.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imbauser123:

Har tittat runt hos olika operatörer Telia, Tele2, Halebop m.m men ingen kommer ju i närheten av Tre när det gäller bindningserbjudanden. Hur kommer det sig?

Tre erbjuder tex:

Iphone 5S / HTC One för 328 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
Google Nexus 5 / SG4 / LG G2 för 299 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
LG G2 för 248 kr/mån med 5GB/mån surf abonnemang

Vad jag sett så finns det ingen annan operatör som kommer i närheten av detta utan ska man ha liknande erbjudande (mobil & abonnemang) får man betala mellan 399-449 kr. Någon som har en bra förklaring på detta?

Kan passa på och nämna att jag är inne på att ta den sistnämnda dealen nämligen G2 för 248/krmån med deras 5GB surf abonnemang vilket jag tror räcker gott och väl för mitt behov och känns väldigt prisvärt. Är det någon som kan komma med några likvärdiga deals som man kanske borde kolla på så får ni gärna skriva med dem!

PS: Finns det någon bra anledning till att köpa mobil kontant? Antar det bara är ifall man inte vill låsa sig i 2 år utan kanske vill skaffa ny mobil redan efter 1 år som det kan vara värt att köpa kontant..?

Fast 3 har ju världens sämsta teckning också, du får väldigt lite för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Då kan man nog säga att detta test som gjordes då valde dom bara att priotera på områden där Telenor skulle få bra resultat.

Sollefteå/Kramfors/Långsele/Junsele/Ramsele/Forsmo/Undrom/Resele/Edsele och mycket mer så dalar täckningen konstant och det blir döda områden där Telia fungerar utan några problem.
Och såhär ser det ut i norra Sverige på många platser och vägar.

När man tar tåget som jag gör ofta mellan Kramfors/Stockholm /Sundsvall/Stockholm så tappar man täckningen och hastigheten blir väldigt slö väldigt ofta.

Det är i alla fall hur jag upplever det som när jag åker runt i mitt yrke.

Ja, fast Omnitele som gjorde testet är väl ett fristående bolag?
Som det står, vissa ställen har Telia bättre täckning på, men i det stora hela så är Telenor bättre.
Kan mycket möjligt vara så att Telenor är bättre i södra Sverige medans Telia är bra långt upp i norr.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fast 3 har ju världens sämsta teckning också, du får väldigt lite för pengarna

Fast å andra sidan om man bara rör sig i hemtrakterna där det fungerar bra, 99% av tiden så påverkar det inte.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem

Läs vad PTS tycker om täckningen, slutsatsen är på sidan 3
http://www.pts.se/upload/Rapporter/Tele/2013/2013-06-28-Aterr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

What? Är det någon som använder en modern telefon för att RINGA på?

Jag gör!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

De var den jag menade i mitt tidigare inlägg men kom inte ihåg var jag läste de, tyvärr tror storstadsborna att alla bor i storstäderna och därför behövs ingen täckning utanför, tack och lov bor inte alla där.

Ska man få vettig info om hur täckningen är där man bor så måste man fråga dom som bor i samma område, inte lönt skriva här då man ofta får svar jag har minsann 3, telenor, tele2 eller telia och jag har jättebra täckning men dom uppger inte var dom bor eller hur dom använder telefonen.