Varför har Tre så mycket bättre deals än alla andra operatörer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Ironisk? eller seriös?

Bedöm själv Mobil surfhastighet 2013 framför allt när 3G teoretiskt toppar 14 Mbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Bedöm själv Mobil surfhastighet 2013 framför allt när 3G teoretiskt toppar 14 Mbps

Har bildbevis

Dold text
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Bedöm själv Mobil surfhastighet 2013 framför allt när 3G teoretiskt toppar 14 Mbps

Du kanske ska läsa på lite bättre innan du basunerar ut din okunnighet. Det som används i Sverige nu är DC-HSDPA som klarar 42 Mbit/s download och jag har själv fått drygt 23 Mbit/s på 3G...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Har bildbevis

Hur bevisar det där att det är på 3G nätet och inte på 4G?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Såna "annonsbilagor" blandas ihop med redaktionell text och de ljuger förhoppningsvis inte i texten, men de bruka utelämna allt negativt, teleoperatörer är väl nästan på samma nivå som brottslingar i många fall eller tom att de är brottslingar, telefonförsäljning av abonnemang och de där fåniga stånden de brukade åka runt med är inte rent spel.

Just passerat mitten av Sverige...

Skrivet av Tumnus:

Kramfors jo?

http://en.wikipedia.org/wiki/Kramfors

Kramfors ligger inte direkt speciellt inåt landet heller.

Sveriges geografiska mittpunkt

Permalänk
Skrivet av Kajlie:

Rör du dig utanför turistställena typ Åre, vemdalen, Östersund etc etc är Telia det enda som funkar i Jämtland.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inga som helst intressen i de områden du skriver så mig gör det inget.
Aldrig haft det problemet, men det är i och för sig skillnad på olika mobiler.
De få gångerna jag är lite högre upp (Narvik/Luleå/Hemavan/Sundsvall/Övik/Östersund etc) så har jag inte haft några större problem med täckningen.

Skrivet av Sabelskiöld:

Hmmm, Telenor ägs ju också av staten...t.o.m i större utsträckning än Telia

Äger den svenska staten mer än 37.3% av telenor?

Permalänk
Medlem

Har inga problem med 3, när jag hade telia så hoppade den mellan 3g och gms nätet konstant vilket avbröt när man surfade och det var nästan omöjligt att surfa utan wifi.

kör med 349kr månaden obegränsat allt. kommer behålla det abonnemanget oxå även efter bindningstiden. Men de lär ju komma några feta deals i mars april maj typ, med tanke på hur många som kliver av sina 24månader av den där kampanjen.

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till olåsta telefoner och Comviq Kontant som jag kört på sedan 1997.

Hade till och med mitt gamla SIM-kort kvar tills för någon månad sedan då jag insåg att det gjorde att jag aldrig fick snabb 3G/4G samt inte kunde använda data utomlands, så nu är det iaf bytt, men samma nummer är kvar sen 97

Det jag gillar med kontantkort är ju att jag kan välja hur mycket data jag vill ha. 195kr så får jag fria samtal+sms och 1GB data, vilket jag i princip aldrig ens kommer i närheten av, eftersom jag så sällan kollar massa youtube och liknande utan bara surfar och spelar lite Ingress (GPs-baserat spel för Android, gogo resistance!).

Men vill jag gå upp till 3GB/mån så kostar det bara 50kr mer att tanka på. Inga bindningstider någonsin och samma datamängd och hastighet som abonnemang.

Alla gånger jag kikat på att köra med telefon inbakat i månadspriset, så har det inte blivit lönsamt i slutänden ändå, särskilt som jag kan hoppa på vilka prisplaner jag vill varje månad

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

För att deras teckning är kass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maverickgoose:

Äger den svenska staten mer än 37.3% av telenor?

Var sa jag att det var den svenska staten? Norska staten äger 54% av Telenor.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Jag håller mig till olåsta telefoner och Comviq Kontant som jag kört på sedan 1997.

Betalade du också 5.95 per minut medans övriga operatörer med abonnemang tog 1.95 (nu pratar vi 2000-2001)?

Skrivet av Sabelskiöld:

Var sa jag att det var den svenska staten? Norska staten äger 54% av Telenor.

Och om du läste mer än bara mitt inlägg så skulle du aldrig ha frågat frågan (eller dina egna svar för den delen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Hur bevisar det där att det är på 3G nätet och inte på 4G?

För att jag har en Nexus 4 (som bara har stöd för 4G i Kanada) och för att det står H bredvid signalstyrkan.

Edit: Plus att Tele2 själva säger 3G upp till 25mbit.

Dold text

Som en annan här skrev under dagen, du måste läsa på om hastigheter via 3G

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

För att jag har en Nexus 4 (som bara har stöd för 4G i Kanada) och för att det står H bredvid signalstyrkan.

Edit: Plus att Tele2 själva säger 3G upp till 25mbit.

Som en annan här skrev under dagen, du måste läsa på om hastigheter via 3G

Det förklarar fortfarande inte länken jag hänvisade till som visar vad medelhastigheten är på 3G 2013 där det är 7,1 Mbit/s i hela Sverige, högst genomsnittlig hastighet har de i Stockholm med 10,1 Mbit/s och då är det en fördubbling jämfört med resultatet 2012...sen får Tele2 marknadsföra sin tjänst med teoretiska hastigheter hur mycket de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Jävligt säker, jag skickade dessutom med en länk som visar det för dig, deras abonnemang som INTE är Familjeflex har max 10GB

??? Vet inte vart du vill med den kommentaren. Påstår du att jag ljuger??
Jag inser att det inte går att få 100GB idag på något av deras abonemang och att familjeflex är max 16GB, men för snart två år sedan gick det få 100GB i surf för mobiltelefoner likaväl som för mobilt bredband! Jag vet eftersom jag använder båda dessa tjänster!

Vad som däremot händer när bindningstiden går ut låter jag vara osagt. Den senaste säljaren jag pratade med påstod att så länge man inte säger upp abonemanget så löper det vidare som innan, men jag kan se framför mig ett brev där de antingen höjer premien eller sänker datamängden. Men det återstår att se!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Det förklarar fortfarande inte länken jag hänvisade till som visar vad medelhastigheten är på 3G 2013 där det är 7,1 Mbit/s i hela Sverige, högst genomsnittlig hastighet har de i Stockholm med 10,1 Mbit/s och då är det en fördubbling jämfört med resultatet 2012...sen får Tele2 marknadsföra sin tjänst med teoretiska hastigheter hur mycket de vill.

Som sagt, du ser att det står H bredvid signalstyrkan vilket betyder att det INTE är 4G som används, jag har inte ens haft någon telefon som stödjer 4G i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nilhe1:

??? Vet inte vart du vill med den kommentaren. Påstår du att jag ljuger??
Jag inser att det inte går att få 100GB idag på något av deras abonemang och att familjeflex är max 16GB, men för snart två år sedan gick det få 100GB i surf för mobiltelefoner likaväl som för mobilt bredband! Jag vet eftersom jag använder båda dessa tjänster!

Vad som däremot händer när bindningstiden går ut låter jag vara osagt. Den senaste säljaren jag pratade med påstod att så länge man inte säger upp abonemanget så löper det vidare som innan, men jag kan se framför mig ett brev där de antingen höjer premien eller sänker datamängden. Men det återstår att se!

Då återstår dock har du användning för 100GB? Jag har 4GB och surfar mycket med mobilen + delar det med min sambo och son och vi gör knappt slut på 2GB, vad är det som motiverar att ha 100GB surf med mobil?

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Vad som däremot händer när bindningstiden går ut låter jag vara osagt. Den senaste säljaren jag pratade med påstod att så länge man inte säger upp abonemanget så löper det vidare som innan, men jag kan se framför mig ett brev där de antingen höjer premien eller sänker datamängden. Men det återstår att se!

Du behöver nog inte oroa dig, jag har ett gammalt abonnemang (affärspaket max 16) med max hastighet och utan någon begränsning på datamängd som gick ut för ~6 månader sen och ingen har hört av sig.
Så länge du inte försöker att förnya eller säga upp abonnemanget så har du samma villkor.

Skrivet av Sabelskiöld:

Då återstår dock har du användning för 100GB? Jag har 4GB och surfar mycket med mobilen + delar det med min sambo och son och vi gör knappt slut på 2GB, vad är det som motiverar att ha 100GB surf med mobil?

Nu har jag förvisso 3G men jag har dubbla simkort och har det ena i mobilen och det andra agerar internet åt min stationära dator, då går det åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Då återstår dock har du användning för 100GB? Jag har 4GB och surfar mycket med mobilen + delar det med min sambo och son och vi gör knappt slut på 2GB, vad är det som motiverar att ha 100GB surf med mobil?

Om man som jag har en DL cap på 100GB med mobilt 4g bredband som används av 4 personer för surf, spotify, spel och streaming så har man användning för att använda mobilen som hotspot.
Har man däremot ett väl fungerande ADSL eller fiber så finns det sällan användning för mer än 10GB!
Så ja! Jag har användning för 100GB på mobilen!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fast 3 har ju världens sämsta teckning också, du får väldigt lite för pengarna

Där jag bor så är det i princip bara 3 som funkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Där jag bor så är det i princip bara 3 som funkar.

Fast du bor väl bara på en plats i Sverige får jag hoppas, så du kan ju inte svara för hela landet

Permalänk
Medlem

Jag har 3, 10gb surf abonnemang för 199kr/mån med en HTC One. Jag har betald jobbtelefon jag får använda privat som jag använder för samtal så räkningen är aldrig över 199kr. Perfekt för mig, men jag tror att hade jag gett ett liknande abonnemang till min yngre kusin hade där blivit räkningar i 1000kr klassen.

Bor i Malmö och 4g täckningen är kanon, likaså den "vanliga" - kan inte uttala mig om hur det är ute på landet bortsett från Österlen, där är den OK, men 4g faller bort.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fast du bor väl bara på en plats i Sverige får jag hoppas, så du kan ju inte svara för hela landet

Hade telia innan. Märker ingen större skillnad. Har dock inte varit ovanför sundsvall med 3.
Hur nöjd som helst.

Permalänk
Skrivet av Zcorc:

Alla täckningskartor visar endast en uppskaddad utomhus täckning, den tar alltså inte i beräkning terräng/bebyggelse.

Dom glädjemäter precis som pinnarna för batterinivån på Nokias gamla modeller, alltså om en mast "ska" täcka X yta så kladdar dom in den ytan på sina "täckningskartor" och ser glada ut..
Man KAN ju om man vill byta från GSM/3G/4G till NMT och ha superdupertäckning överallt nästan..
NMT nätet är ju inte släckt och lär inte släckas ner i brådrasket heller..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

99kr för modern telefon, och gratis sms/ mms och ringa och sånt skit med Comviq. Det har sina fördelar att vara student även om det må ha sina motgångar ibland.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Dom glädjemäter precis som pinnarna för batterinivån på Nokias gamla modeller, alltså om en mast "ska" täcka X yta så kladdar dom in den ytan på sina "täckningskartor" och ser glada ut..
Man KAN ju om man vill byta från GSM/3G/4G till NMT och ha superdupertäckning överallt nästan..
NMT nätet är ju inte släckt och lär inte släckas ner i brådrasket heller..

Väldigt svårt att se att dom spär på, det ändå folk använder kartorna till är att kolla sin täckning på typ hemadress och ifall dom skulle ljuga om den skulle det bara bli massa reklamationer av abonnemangen. Tror snarare att det till exempel kan vara väldigt bra utomhus täckning på en plats men när man ställer sig bakom eller går in i en betong byggnad som absorberar större delen av signalen så dör täckningen helt.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Väldigt svårt att se att dom spär på, det ändå folk använder kartorna till är att kolla sin täckning på typ hemadress och ifall dom skulle ljuga om den skulle det bara bli massa reklamationer av abonnemangen. Tror snarare att det till exempel kan vara väldigt bra utomhus täckning på en plats men när man ställer sig bakom eller går in i en betong byggnad som absorberar större delen av signalen så dör täckningen helt.

Har för mig mätningarna görs med en antenn på 10 meters höjd vilket är högre upp än de flesta är över marken. Sen har ju de flesta mobiler ganska värdelös antenn jämfört med riktiga antenner.
Och självklart även på bästa möjliga läget i området.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tele2:
229kr + 100kr förhöjd månadsavgift på telefon
fria sms&samtal till ALLA fast&mobil
3GB surf (kommer MAX upp i 2gb ändå)
tot. 339 med en Galaxy S3 köpte det "nytt"

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Testpilot

Jag kör 3surf max för 299:-/mån, då fick jag min Galaxy S4 gratis och kan låsa upp den efter halva bindningstiden (1 år). Har sedan satt ett tak på att jag inte kan ringa/messa/annat för mer än 100kr, så blir aldrig dyrare än 399:- hur jag än gör (via autogiro).

Valde 3 tack vare detta trots att Tele2/Telia verkar ha bättre teckning där jag bor, speciellt på 4g sidan. Skulle kosta mig nästan 500kr/mån med maxat surf och en telefon hos någon av dem..

ps. Jag måste ha minst 5gb surf oavsett, använder mellan 5-7gb som standard i månaden. ds.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av the_man550:

Håller jag inte alls med om. Bytte till 3 från telia just för att de har bättre täckning i stort sett överallt jag befinner mig, förutom uppe hos min flickvän i Dalarna. 3 funkar bara bra i södra Sverige. De har även satt prio på bland annat vägar vilket jag uppskattar, jag kan åka hela vägen uppigenom (40 mil) och inte förlora 3G en enda gång så länge jag håller mig kring "större" vägar (inte grusvägar) samtidigt som Telia förlorar täckningen titt som tätt längs samma väg (26an).

En nackdel med 3 för android-användare är dock att vi får uppdateringar otroligt segt. Har fortfarande inte fått 4.3 till SGS4...

Jag fick min 4.3 för nästan en vecka sedan nu, så det tycker jag var lite konstigt :S

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

jag sitter på ett abonnemang från 3 som heter 3pott 199 för 199kr i månaden och i potten har jag 3 Mobilsurf Plus inbakat

Citat:

89 kr i månadsavgift
5 GB data ingår per månad
6 Mbit/s topphastighet
30 dagars uppsägningstid

När surfpaketets inkluderade data/månad är förbrukad begränsas hastigheten till 64 Kbit/s. Gäller för datatrafik inom Sverige.

har alltså resten av ringpotten att använda upp på de fåtal gångerna man ringer ett samtal eller smsar, men som de flesta andra använder jag till 95% enbart internet och har som högsta räkningen någonsin fått betala 214kr och med detta abonnemanget sitter jag på en nexus 4 utan extra kostnad.. har aldrig några problem med täckning heller!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.