Universell laddare för bärbara datorer på gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av tdelta32t:

Slutligen tycker jag att sätta en "EU Standard" på tekniska prylar är en EXTREMT dålig idée.

Så det var bättre innan när alla tillverkare hade sin egen helt värdelösa kontakt och inga laddare var kompatibla med varandra?

Skrivet av Arne-Mohammed:

Har redan nu detta problem med min Note2. Den kräver 2A laddström och när ja lånar folks 1A laddare så laddar min mobil ur snabbare än va den laddar upp sig även att laddaren sitter i.

Det är väl bara för att du uppenbart måste spela tunga spel samtidigt som den laddar? Annars går det ju utmärkt. Och alla med 1A/0.7A-mobiler kan ju låna din laddare utan problem (sen är just Samsungs 2A-laddare kalaskassa och nog inte följer USB-standarden men det är en annan diskussion).

Alternativet med ingen standard hade ju varit 100 ggr sämre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ja men det är väl 100W på 5volt. lite skillnad mot datorer på 12-20V

Att köra 5 volt, 20 A kräver grövre kabel än 20 volt, 5 A. Eller, vad menade du med ditt inlägg?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Att köra 5 volt, 20 A kräver grövre kabel än 20 volt, 5 A. Eller, vad menade du med ditt inlägg?

Jag tror bara personen i fråga helt saknar grundläggande elkunskaper.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Skrivet av )ExecutoR(:

Jag tror bara personen i fråga helt saknar grundläggande elkunskaper.

så ja har lärt mig så är det skillnad..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Dom har chansen att göra allt rätt nu, och så väljer dom en kontakt som inte är magnetisk? (enligt bild)
Det innebär att det kommer finnas flera olika modeller av standardkontakten.

2017 kanske är året då bärbara PC får en touchpad som fungerar (tvåfingers-gest), samt en laddkontakt som inte är dålig.

Alla PC har en sån touchpad, man bara måstte slänga in ett vettigt OS (Ubuntu) för att få det att fungera.

Men för laddare håller jag med dig. Magnetiskt ska den vara, dock robustare än Apples skräp.

Permalänk
Medlem

Innan den presenteras är det svårt att säga så mycket, men på mobilsidan var micro-usb ett idiotiskt val och snarare resultatet av att någon EU-politiker bara kände till den anslutningen än att det var ett genomtänkt val.
Jag hoppade från att kört Android och micro-usb i 4+ år på tre olika devices till en iPhone 5S och den sistnämndas anslutning är så otroligt mycket mer genomtänkt, även om det "bara" är en sladd.

Om era sladdar går sönder är det för att ni inte kopplar in/ur genom att ta tag i kontakten utan sladden, kablar är sällan gjorda för att klara påfrestningar mellan kabel och kontakt vilket är exakt det ni utsätter dem för. Använd prylarna rätt så ska ni se att dom håller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

"Inte ens 10 år senare har jag sett en vettig laddare på en PC laptop:
snygg, liten, med magnet i laddpolen så att om man råkar dra i sladden så skadas inget."

Råkar man dra eller springer på sladden så tycker jag att det är rent handhavandefel och då får man skylla sig själv:))

Med den inställningen förutsätter jag nästan att du lever som du lär och varken har t.ex bil eller hemförsäkring

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det vore smidigt om man fick bestämma själv om man vill ha med en laddare när man köper en telefon eller bärbar dator? Jag kan lika gärna använda min gamla laddare till min nya telefon eller bärbara dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

Bara jag som tycker att det vore smidigt om man fick bestämma själv om man vill ha med en laddare när man köper en telefon eller bärbar dator? Jag kan lika gärna använda min gamla laddare till min nya telefon eller bärbara dator.

Nej, du är inte ensam om att tycka så. Vi är flera som har nämnt det tidigare i tråden.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Hedersmedlem

Micro-USB för mobiler kanske har minskat skrotet men inte miljöbesparingen.
Förut hade vi olika laddare för nästan varje mobil. Man slängde sin gamla tillsammans med mobilen, förhoppningsvis i elektroniskskroten där den togs omhand. Med Micro-USB har folk bunkrat på sig laddare eftersom det passar till deras nästa telefon, så att de t.ex. har en på jobbet och en hemma. Men det går ju fortfarande åt resurser att tillverka alla nya laddare som skickas med telefonerna.
Tycker det är på tiden att det rent ut av förbjuds att skicka med laddare till telefoner. De får säljas separat. Strax lär det ju inte säljas ens 1 laddare per 10 telefoner.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

[QUOTE="jonatan80;14216879"]så ja har lärt mig så är det

Titta i ett nomogram så ser du att det är effekten som är intressant för kabelarean. Vilken som är större än den andra av spänningen eller strömmen spelar ingen roll. http://www.watski.se/world/Tips-och-rad/Nomogram

EDIT: Hoppas verkligen en gemensam standard kommer så priserna kan gå ner på laddare. De jag har kostade fruktansvärt att köpa extra av (Asus från 2007)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Aqualize:

Micro-USB för mobiler kanske har minskat skrotet men inte miljöbesparingen.
Förut hade vi olika laddare för nästan varje mobil. Man slängde sin gamla tillsammans med mobilen, förhoppningsvis i elektroniskskroten där den togs omhand. Med Micro-USB har folk bunkrat på sig laddare eftersom det passar till deras nästa telefon, så att de t.ex. har en på jobbet och en hemma. Men det går ju fortfarande åt resurser att tillverka alla nya laddare som skickas med telefonerna.
Tycker det är på tiden att det rent ut av förbjuds att skicka med laddare till telefoner. De får säljas separat. Strax lär det ju inte säljas ens 1 laddare per 10 telefoner.

Den medaljen har tyvärr också en baksida. Laddarna som följer med (iaf vad gäller de stora märkena) är oftast av god kvalitet och presterar bra. Om folk skulle bli tvungna att köpa laddaren separat när de skaffar en mobil, så är risken större att de landar med en billig tredjepartsladdare som kanske inte är korrekt kvalitetstestad. IDG hade nåt test för ett par veckor sen där de undersökte just tredjepartsladdare som var i stort sett omöjliga att skilja från original, utseendemässigt. Men kostade en bråkdel, av en anledning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Titta i ett nomogram så ser du att det är effekten som är intressant för kabelarean. Vilken som är större än den andra av spänningen eller strömmen spelar ingen roll. http://www.watski.se/world/Tips-och-rad/Nomogram

EDIT: Hoppas verkligen en gemensam standard kommer så priserna kan gå ner på laddare. De jag har kostade fruktansvärt att köpa extra av (Asus från 2007)

Visserligen ett gammalt inlägg, men kände att detta måste korrigeras!

Det nomogram du länkar till är för ett 12V system.
Eftersom spänningen är känd, är det ett linjärt förhållande mellan ström och effekt. U = I x R. P = I x U. --> I = P / U.
I detta avseende kan man säga som du, att det är "effekten" som är avgörande. Men detta nomogram är endast sant för denna spänning.

Det ÄR strömmen som är av betydelse för kabelarean.

Resistansen i en ledning är [rå] x längden / arean, där [rå] för koppar är 0,0175.
P = IxI x R U = I x R
Vid ökad ström i ledaren ökar effektförlusterna i ledaren, det yttrar sig i värme och ett spänningsfall.

Om det hade varit som du antyder, att det är effekten som är av betydelse, så hade vi sett ena riktiga bamsingar till kraftledningar i vårt land.
En vanlig spänning för större kraftledningar är 10kV (10'000V), låt oss säga att dessa genomflyts av strömmen 100A. Effekten som de levererar är då 1MW (1'000'000W). Följer man då ditt nomogram, långt utanför skalan, blir det en sjuhelsikes grov ledare...
En anledning till att spänningen är så pass hög är att det skall vara effektivt att transportera höga effekter över långa avstånd med tunna ledare.