Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Tjena!

Jag har i ca. en vecka försökt att få ordning på min första hackintosh. Var tvungen att fixa usb i virtualbox eftersom jag inte har en mac. ...

Vad jag vet måste du ha graphics enabler=yes för att få det att fungera med det grafikkortet.

Menar du att du kommer in i OSX så att du kan applicera DSDT:n men sedan inte får någon bild vid omstart?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dava:

Vad jag vet måste du ha graphics enabler=yes för att få det att fungera med det grafikkortet.

Menar du att du kommer in i OSX så att du kan applicera DSDT:n men sedan inte får någon bild vid omstart?

Nej nej, jag har fått det att fungera med allt i multibeast inkluderat DSDT. Det fungerade felfritt ca. 2 gånger att boota direkt från disken, sen så fungerade det inte ens att boota från USB'n. Har aldrig kört graphics enabler=yes, däremot graphics enabler=no. Det har fungerat bra. Även PCIRootUID=0 har fungerat innan men nu funkar inte det heller. Kanske ska testa med PCIRootUID=1?

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Det var märkligt. Fungerar datorn för övrigt?

Det är bara att testa på.. har du frågat på Tonymacx86.com s forum? Du verkar har bra grejer för att få igång en problemfri hackintosh!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dava:

Det var märkligt. Fungerar datorn för övrigt?

Det är bara att testa på.. har du frågat på Tonymacx86.com s forum? Du verkar har bra grejer för att få igång en problemfri hackintosh!

Yepp datorn funkar prima utöver detta! Flashade nyligen om mitt bios till det senaste, men det ska ju inte spela någon roll när DSDT filen var samma. Nix har inte frågat där, mest för att jag vart för lat för att översätta till engelska Har också förstått att det ska vara bra grejer. men men, jag får försöka lite till och fråga lite på tonymac86. Vet du några bootflags som du tror kan fungera?

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Yepp datorn funkar prima utöver detta! Flashade nyligen om mitt bios till det senaste, men det ska ju inte spela någon roll när DSDT filen var samma. Nix har inte frågat där, mest för att jag vart för lat för att översätta till engelska Har också förstått att det ska vara bra grejer. men men, jag får försöka lite till och fråga lite på tonymac86. Vet du några bootflags som du tror kan fungera?

http://www.macbreaker.com/2012/01/list-of-common-hackintosh-boot-flags_29.html?m=1

Om du inte känner till alla. När jag pilla med hackintosh på min laptop var -v och -x användbara likaså GraphicsEnablerYes samt cpu och busratio . När jag hade en fullt fungerande i stort sett hackintosh och la in en kass dsdt sabbades alltihop. Det är inte alla gånger det är så lätt att man bara rakt av kan ta någon annans dsdt och applicera utan att redigera lite om jag förstod det hela rätt . Slet i flera månader med att köra dual boot snow leopard och w7 . Lion och W7 samt mountain Lion och w7 men fick aldrig full accelaration på mitt ati kort. Efter ett par rejäla krascher som sabba jobb filer försvann gav jag upp. Gjorde sen en hackintosh av min gamla stationära och nu i år valde jag en r mbp istället som jobbdator.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Yepp datorn funkar prima utöver detta! Flashade nyligen om mitt bios till det senaste, men det ska ju inte spela någon roll när DSDT filen var samma. Nix har inte frågat där, mest för att jag vart för lat för att översätta till engelska Har också förstått att det ska vara bra grejer. men men, jag får försöka lite till och fråga lite på tonymac86. Vet du några bootflags som du tror kan fungera?

Har du provat skriva "-v" som extra bootflagga? Då får du meddelanden direkt på skärmen om vad som händer.

Skulle dessutom prova med "GraphicsEnabler=yes PCIRootUID=0" som bootflaggor, glöm inte slänga på "-v" bara.

Skrivet av coolbreezad:

när DSDT filen var samma.

Är du säker på att du behöver en DSDT-fil? För min del funkar det bra om jag väljer att köra installationen DSDT-fri.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Don_W:

http://www.macbreaker.com/2012/01/list-of-common-hackintosh-boot-flags_29.html?m=1

Om du inte känner till alla. När jag pilla med hackintosh på min laptop var -v och -x användbara likaså GraphicsEnablerYes samt cpu och busratio . När jag hade en fullt fungerande i stort sett hackintosh och la in en kass dsdt sabbades alltihop. Det är inte alla gånger det är så lätt att man bara rakt av kan ta någon annans dsdt och applicera utan att redigera lite om jag förstod det hela rätt . Slet i flera månader med att köra dual boot snow leopard och w7 . Lion och W7 samt mountain Lion och w7 men fick aldrig full accelaration på mitt ati kort. Efter ett par rejäla krascher som sabba jobb filer försvann gav jag upp. Gjorde sen en hackintosh av min gamla stationära och nu i år valde jag en r mbp istället som jobbdator.

Tackar ska kolla dessa flags! Hehe jo jag har förstått att det är mer en att bara installera. Blir bara så frustrerad när en med ett nästan identiska komponenter får det att fungera medans jag inte kan få det att fungera... well well jag får pilla lite med det, gav upp på det för ett par dagar sedan när jag inte kunda boota från USB men hoppet kanske inte är helt ute Grejen är ju att jag fick det att fungera och då blev jag jätte glad, sen, utan att jag hade gjort några ändringar på nånting så ville den inte boota. Det kom bara upp "Still waiting for root device".

Skrivet av ToJa92:

Har du provat skriva "-v" som extra bootflagga? Då får du meddelanden direkt på skärmen om vad som händer.

Skulle dessutom prova med "GraphicsEnabler=yes PCIRootUID=0" som bootflaggor, glöm inte slänga på "-v" bara.

Är du säker på att du behöver en DSDT-fil? För min del funkar det bra om jag väljer att köra installationen DSDT-fri.

hehe jo om du läst mitt tidigare inlägg så hade du sett att jag sa att jag alltid använder "-v" men men kör även med PCIRootUID=0 men ska testa med 1.

tror inte någon egentligen behöver det, men eftersom det finns så är det ju bra att använda det. Förhoppningsvis ska det ju funka, även om det inte gör det för mig just nu

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

hehe jo om du läst mitt tidigare inlägg så hade du sett att jag sa att jag alltid använder "-v" men men kör även med PCIRootUID=0 men ska testa med 1.

Hade visst missat det. Om du inte hinner se kanske du kan filma och sen försöka pausa där felet uppstår? Om du vet att det dyker upp ett felmeddelande då.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Det är med så ytterst små marginaler som man får en hackintosh installation att antingen fungerar eller faila som gjorde mig fullständigt tokig. Min stationära dator var det bara till att göra en boot skiva och sen stoppa i en retail SL skiva och sen lägga till en kext för ljud så fungerade precis allting. Jag hade fullt stöd för grafik, ljud m.m inga bekymmer alls. Sen med min laptop Alienware M15x var det djävulskap från ruta ett. Först och främst så vägra den läsa igång installation eller boot i början utan kommandon i stuk med cpu=1 busratio=20 etc. Efter installationen var klar krångla man med en massa -v -x osv för att komma förbi felaktiga kexts. När allt väl boota och så till synes fungera så blev den knäpp om den gick ner i vila. När jag la in en DSDT som jag fick hjälp med av en på ett forum var det såpass kört att inte en enda bootflag fungerade för att ta sig förbi det som dsdt filen hade ställt till med och man var tillbaka på square one igen.
Efter många om och men så lyckades jag sålla ut bland ett 50 tal olika kext settings och configs i symbios.plist och chameleon wizard till en såpass lyckad config att alla program utom ett startade i OSX samt att jag med enkla medel i bootsekvensen kunde välja mellan osx eller windows. Dock till mitt stora förtret så hade sen en dag laddar kabeln ploppat ut och batteriet dog ur och allt gick åt skogen. När jag boota upp sen så hade den sabbat MBR såpass att vare sig Windows 7 eller OSX ville gå igång, det var inte roligt för jag tappade en 3 dagars jobb filer på köpet när det hände. Det var det som fick bägaren att rinna över och jag formatera om hela hårddisken och la in enbart W7 på den för att det var helt enkelt inte värt att gambla med jobb filer på det viset.

Totalt så gjorde jag nog en 100-150 ominstallationer av OSX och en 5-10 omnistallationer av Windows 7 under en 3-6 månaders tid.

Jag lyckades få till det såpass som jag fick efter att ha steg för steg installerat en kext åt gången för att se vad som hände. http://olarila.com/forum/ är ett bra ställe med som få tycks nämna där inne har dom en irc chat typ med massa väldigt kunnigt folk som ligger bakom kext scripten som vi använder oss av när vi göra hackintosh setups. Jag fick mycket hjälp där samt en del på tonymac och osx86.net etc.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag har allt viktigt i en Dropbox-mapp ifall något sådan skulle hända..

Räknade ut att jag nog la 40 timmar bara på att få OSX att fungera korrekt, varav 80% av tiden gick åt till att installera och installera om skiten

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Hade visst missat det. Om du inte hinner se kanske du kan filma och sen försöka pausa där felet uppstår? Om du vet att det dyker upp ett felmeddelande då.

Problemet är att det finns inte en chans i världen att jag ska hinna se felmeddelandet. Den laddar helt normalt. Man hör ljudet slås på. Sen så får jag no signal i skärmen, så jag hinner inte se det om jag nu får något...

Skrivet av Don_W:

Det är med så ytterst små marginaler som man får en hackintosh installation att antingen fungerar eller faila som gjorde mig fullständigt tokig. Min stationära dator var det bara till att göra en boot skiva och sen stoppa i en retail SL skiva och sen lägga till en kext för ljud så fungerade precis allting. Jag hade fullt stöd för grafik, ljud m.m inga bekymmer alls. Sen med min laptop Alienware M15x var det djävulskap från ruta ett. Först och främst så vägra den läsa igång installation eller boot i början utan kommandon i stuk med cpu=1 busratio=20 etc. Efter installationen var klar krångla man med en massa -v -x osv för att komma förbi felaktiga kexts. När allt väl boota och så till synes fungera så blev den knäpp om den gick ner i vila. När jag la in en DSDT som jag fick hjälp med av en på ett forum var det såpass kört att inte en enda bootflag fungerade för att ta sig förbi det som dsdt filen hade ställt till med och man var tillbaka på square one igen.
Efter många om och men så lyckades jag sålla ut bland ett 50 tal olika kext settings och configs i symbios.plist och chameleon wizard till en såpass lyckad config att alla program utom ett startade i OSX samt att jag med enkla medel i bootsekvensen kunde välja mellan osx eller windows. Dock till mitt stora förtret så hade sen en dag laddar kabeln ploppat ut och batteriet dog ur och allt gick åt skogen. När jag boota upp sen så hade den sabbat MBR såpass att vare sig Windows 7 eller OSX ville gå igång, det var inte roligt för jag tappade en 3 dagars jobb filer på köpet när det hände. Det var det som fick bägaren att rinna över och jag formatera om hela hårddisken och la in enbart W7 på den för att det var helt enkelt inte värt att gambla med jobb filer på det viset.

Totalt så gjorde jag nog en 100-150 ominstallationer av OSX och en 5-10 omnistallationer av Windows 7 under en 3-6 månaders tid.

Jag lyckades få till det såpass som jag fick efter att ha steg för steg installerat en kext åt gången för att se vad som hände. http://olarila.com/forum/ är ett bra ställe med som få tycks nämna där inne har dom en irc chat typ med massa väldigt kunnigt folk som ligger bakom kext scripten som vi använder oss av när vi göra hackintosh setups. Jag fick mycket hjälp där samt en del på tonymac och osx86.net etc.

Ojoj det var en jävla massa problem, vore så mycket enklare om apple ville släppa sitt OS till alla! Men gick det inte att boota en ubuntu live cd heller? Det är ett smart sett att rädda sina filer om allt går åt helvete

Jag har inte gjort närheten av så många ominstallationer, gav upp för fort Ska försöka pilla lite med det idag. testa lite andra bootflags så kanske jag kan få det att fungera utan ominstallation

Skrivet av Dava:

Jag har allt viktigt i en Dropbox-mapp ifall något sådan skulle hända..

Räknade ut att jag nog la 40 timmar bara på att få OSX att fungera korrekt, varav 80% av tiden gick åt till att installera och installera om skiten

Har nog också lagt så många timmar på det, dock så är 80% av tiden med att få det att boota. Alltså sitta och se den ladda om och om igen o testa olika bootflags...

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Om den bootar men du inte har någon bild så chansar jag på att det antingen behövs någon form av GraphicsEnabler flag eller så att din DSDT har innehållit felaktig information om grafikkortet. I Chameleon Wizard har jag för mig det var så fanns det en flik där man konfigurerade en symbios.plist fil. Där under grafik kunde man välja en jädra massa settings bland annat namn för kortet typ orangutang etc etc samt att det var hur många portar för kablar kortet har m.m. Felaktigt val där och man blir utan bild, det fanns även där checkbox för just graphicsenabler yes or no . Har du flera kontakter på ditt grafikkort så prova att byta så att det inte är så lätt att din DSDT har valt att prioritera en annan port.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Om den bootar men du inte har någon bild så chansar jag på att det antingen behövs någon form av GraphicsEnabler flag eller så att din DSDT har innehållit felaktig information om grafikkortet. I Chameleon Wizard har jag för mig det var så fanns det en flik där man konfigurerade en symbios.plist fil. Där under grafik kunde man välja en jädra massa settings bland annat namn för kortet typ orangutang etc etc samt att det var hur många portar för kablar kortet har m.m. Felaktigt val där och man blir utan bild, det fanns även där checkbox för just graphicsenabler yes or no . Har du flera kontakter på ditt grafikkort så prova att byta så att det inte är så lätt att din DSDT har valt att prioritera en annan port.

Tack så mycket! Ska pröva detta när jag kommer hem! Känns ju som att det skulle vara det!

Måste bara få den att boota så att jag kan använda chameleon wizard

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Eftersom du har ett diskret grafikkort så har det inte med DSDT att göra. Har du flera olika portar på grafikkortet så kan du kanske testa att använda någon annan. Vet att många haft liknande problem och så löste sig allt när de testade med den andra dvi/HDMI-porten.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som haft problem med att Safari fryser OS X helt?
Har kört OS X i några dagar nu på datorn med Asus-moderkort i signaturen och allt har fungerat bra med ett undantag: ibland så stannar OS X upp helt och reagerar inte alls. Jag får då trycka på den fysiska reset-knappen.
Jag brukar försöka med Cmd+Alt+Esc, och en gång så hoppade allt igång igen, och OS X talade då om för mig att "Safari Web Content" hade kraschat. Musik fortsätter dock spela även när allt annat har fryst.

EDIT: Löste sig med freezefix: http://www.tonymacx86.com/mountain-lion-desktop-support/93022...

Körs på egen risk givetvis! Fungerar utmärkt i 10.9 för mig. Om filerna/tråden av någon anledning skulle försvinna så har jag en backup i min Dropbox, så det är bara PMa om ni är intresserade.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Kan glatt säga att jag sitter och skriver detta från min hackintosh! Jag fick den att boota med GraphicsEnabler=Yes. Sen så kryssa jag bara för samma i chameleon wizard. Tack så mycket för all hjälp! Nu ska man bara få iCloud att fungera också

Föresten, är det någon som vet hur det fungerar med två olika grafikkort till hackintosh? Alltså att jag skulle ha två kort i burken. Ett (det jag har nu som test) kort som datorn bootar och ett som är själva grafiken (mitt signaturkort). Alltså att mitt ATI kort har skärmsladden medans mitt nvidia kort bara agerar som boot kort, eftersom chameleon inte stödjer 7970 kort än.... All kunskap uppskattas!

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Kan glatt säga att jag sitter och skriver detta från min hackintosh! Jag fick den att boota med GraphicsEnabler=Yes. Sen så kryssa jag bara för samma i chameleon wizard. Tack så mycket för all hjälp! Nu ska man bara få iCloud att fungera också

Föresten, är det någon som vet hur det fungerar med två olika grafikkort till hackintosh? Alltså att jag skulle ha två kort i burken. Ett (det jag har nu som test) kort som datorn bootar och ett som är själva grafiken (mitt signaturkort). Alltså att mitt ATI kort har skärmsladden medans mitt nvidia kort bara agerar som boot kort, eftersom chameleon inte stödjer 7970 kort än.... All kunskap uppskattas!

Stödjer Chameleon inte 7900 serien? Kom det inte nåt 7950 eller liknande white edition Mac förra året till alla med den gamla Mac Pro ? Det torde ju va likvärdig kext/driver för det. Angående dubbla kort är jag helt novis. Jag hade problem nog med ett kort när jag höll på medans mitt Nvidia kort i den stationära hackintoshen fungerade OOB.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Själva osx stödjer ju 7xxx grafik men inte bootloadern :/ Testade att sätta i två grafikkort, den ville inte ens ta sig till boot menyn (där man kan skriva in "-v" osv...). Inte heller med enbart mitt 7970 kort ville den ta sig dit. Tackar för länkarna! Men jag kommer nog inte kunna få det grafikkortet att fungera med detta moderkort. Måste säga att det är det sämsta moderkortet jag vart med om. Extremt dåligt BIOS med nästan inga inställningar, ingen intern grafik och jag kunde inte ens välja vilket grafikkort jag ville ha som första val.... *suck*. Jag rekommenderar det inte till någon!

Med det sagt så kan jag bara säga att jag nog inte kommer få ett komplett system med w8 och mavericks. Pallar ju inte byta grafikkort varje gång jag vill använda mavericks... Får hoppas att jag vinner den där laptopen i swecklockers kalender

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag droppar in här med en liten fråga till allesammans. Jag har tänkt vilja bygga min första dator och även tänkt dualboota med windows 7 (vilket jag äger) samt Mac OS. Vilken vet jag inte, har inte tittat på de olika alternativen eller hur mycket de operativsystemen kostar men det tar jag i ett senare skede.

Men här är min fråga. Jag har gjort en liten kundvagn från inet med lite delar. Undrar om dessa fungerar till en Hackintosh? Jag är framförallt väldigt osäker på moderkortet eftersom jag inte hittar nå MSI som kompatibel komponent på de olika hackintosh sidorna. Har även ytterligare SSD i min bärbara som ska in i denna rigg så jag har en 120 för Mac OS (+Adobe suiten m.fl.) och 256 för Windows 7 (+ några favoritspel).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4378611/2013-12-21

Oerhört tacksam för synpunkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowyn:

Tjena! Jag droppar in här med en liten fråga till allesammans. Jag har tänkt vilja bygga min första dator ...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4378611/2013-12-21

Oerhört tacksam för synpunkter!

Du kan läsa på på tonymacx86.com, där finns listor över kompatibla komponenter och är ett forum som det är betydligt lättare att få hjälp på.

Vill du ha en strulfri installation så bör du ha ett moderkort från Gigabyte, men givetvis kan även andra fungera. Idag så är det till och med så att de flesta fungerar ganska bra, det som är viktigt är vilka komponenter som sitter på moderkortet, här är en lista med de flesta moderkort inkl. vilka komponenter av betydelse för osx som sitter på. http://www.tonymacx86.com/general-hardware-discussion/100568-...

Just ditt moderkort finns inte med i listan, så innan du köper bör du kolla upp det noga så att det fungerar.
Annars så ser det ut som att allt i din varukorg bör fungera...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Du kan läsa på på tonymacx86.com, där finns listor över kompatibla komponenter och är ett forum som det är betydligt lättare att få hjälp på.

Vill du ha en strulfri installation så bör du ha ett moderkort från Gigabyte, men givetvis kan även andra fungera. Idag så är det till och med så att de flesta fungerar ganska bra, det som är viktigt är vilka komponenter som sitter på moderkortet, här är en lista med de flesta moderkort inkl. vilka komponenter av betydelse för osx som sitter på. http://www.tonymacx86.com/general-hardware-discussion/100568-...

Just ditt moderkort finns inte med i listan, så innan du köper bör du kolla upp det noga så att det fungerar.
Annars så ser det ut som att allt i din varukorg bör fungera...

Tack för svaret! Jo jag bytte moderkortet till ett ASUS Z87-A ATX (http://www.inet.se/produkt/1902484/asus-z87-a-atx).

Förresten! Skulle det fungera att göra partition på en SSD så att man kan ta ena för Mac och andra för Windows? Eller måste det vara separata hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowyn:

Tack för svaret! Jo jag bytte moderkortet till ett ASUS Z87-A ATX (http://www.inet.se/produkt/1902484/asus-z87-a-atx).

Förresten! Skulle det fungera att göra partition på en SSD så att man kan ta ena för Mac och andra för Windows? Eller måste det vara separata hårddiskar?

Med det moderkortet så måste fu flasha in ett special BIOS för att det ska fungera. För göra det enklet så tycker jag att du ska ta nåt av dessa moderkort:
http://www.tonymacx86.com/405-building-customac-buyer-s-guide...

Permalänk

Hey,

Någon som vet om det är lagligt att köra OS X i en PC. Eller har Apple några invändningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim sjöstedt:

Hey,

Någon som vet om det är lagligt att köra OS X i en PC. Eller har Apple några invändningar?

Jag är rätt säker på att det bryter ett par punkter i deras EULA men frågan är hur slagkraftig den är här i Sverige. Så länge man betalt för operativet så tycker jag det är upp till en själv.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av joakim sjöstedt:

Hey,

Någon som vet om det är lagligt att köra OS X i en PC. Eller har Apple några invändningar?

Skrivet av Don_W:

Jag är rätt säker på att det bryter ett par punkter i deras EULA men frågan är hur slagkraftig den är här i Sverige. Så länge man betalt för operativet så tycker jag det är upp till en själv.

Om jag har förstått det rätt så är brott mot EULA:n inte ett brott mot lagen. Håller med Don_W om att det är upp till en själv vad man får göra med OS:et så länge det är en laglig kopia.

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta min nuvarande hårdvaru spec som fungerar ypperligt med Mavericks.
Kör OSX på SSD och Win7 på en egen SSD. Lagringsdisken är på 2tb som jag patrionerat 50%-50% NTFS och Macs egna.
Körde unibeast metoden. Ifall ni har liknande hårdvara så feel fre att fråga om råd.

i5 3570k 3.4ghz @ 4.5ghz.
MSI Z77A-G45
24gb DDR3 1600mhz @ 1800mhz
Geforce GTX 580
2st Samsung SSD 120gb

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

2tb som jag patrionerat 50%-50% NTFS och Macs egna.

Varför inte formatera hela disken med en exFAT-partition så slipper du dela upp din data?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Varför inte formatera hela disken med en exFAT-partition så slipper du dela upp din data?

Använder disken som scratchdisk till finalcut läste att man skulle ha macs egna

Visa signatur

// Benz

Permalänk

Uppdaterade BIOS:en på moderkortet för en stund sedan för att se om det löste ett problem jag hade, men visade sig då att den versionen gjorde så att den integrerade ljudkretsen inte kan kännas igen av OS X. Har kollat runt lite på nätet och det ser ut som att den enda lösningen är att rulla tillbaka till en tidigare BIOS-version, och det verkar som att det är en ganska stor chans att man kan bricka moderkortet då. Hur som helst så jag ändå tänkt att skaffa en USB-DAC (ODAC), men är det någon som vet om det kommer fungera med OS X trots ovanstående problem? Kan vara värt att nämna att den inte kräver några drivrutiner.