Permalänk
Medlem

Outnyttjad gpu+cpu

Jag har följande uppsättning

4770k
2 * R9 290
16gb ram
Seasonic 1050 nätagg gold
Vattenkylning

Jag har kör allt i stock för att få mindre delar att felsöka, men ingen skillnad samma resultat, gpus+cpu är vattenkylda och når inga temperaturer att tala om.

I 3dmark får jag 18000 poäng, men när jag spelar BF4 kan jag få ner mot 45 fps.

Jag har debuggat det mesta som jag kommit på.

Nya drivrutiner (beta och vanliga med superrensning i felsäkert läge)
Ny installation av windows 7
Stängt av ULPS
Stängt av frame pacing

Vad som händer är att gpun inte utnyttjas till fullo, här är en bild när jag spelar någorlunda normalt(notera ojämna gpu belastningen, det är som att när ena kortet lastas så slutar den andra). Cpun lastas aldrig mer än 80%
Nedre bilden visas hur mycket ram som kortet använder, detta är jag lite osäker på. Kan det vara något lurt med att den drar 4gb eller är det 2gb/kort. Jag spelar i upplösning 1920x1080@120Hz

Jag har iaf bränt alla mina idéer utan att komma fram till något bra

Permalänk

I SpeedFan är det svårt att säga hur många % av varje kärna/tråd som används, vore bra om du tog en bild på Windows Taskmanager och visade hur det såg ut där.

Jag antar att dina R9 290 har 3GB VRAM per kort vilket gör 4GB i taket på MSI Afterburner bara konstigt, har samma roliga grej hos mig som jag inte förstår.
Om du hovrar med musen över den del där GPU:n har varit aktiv i GPU-Z så kan du se hur mycket VRAM den tycker har används, vore bra om du kunde tala hur mycket den rapporterade.

Eftersom att GPU aktiviteten ser mer ut som ljud output än GPU belastning så skulle jag vara intresserad av att se om den försökte gå ut på disken och hämta texturer eller något annat. Du kan se, och ta screenshot på hårddiskaktiviteten i Resource Monitor.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Såg inte att du svarat, jag har stängt av pagefile i windows.
Ligger konstant på 3.7gb minnesanvändning i msi på korten (kortet, rapport på GPU1 som kan betyda vad som)

Läste följande;
"So for example, if your game is using 500MB and you have two cards it would show 1GB of usage because it adds them together, even though that's incorrect" (http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=360092)

Körde nu och övervaka via coretemp, körde mig 4770k@4.6gHz i stabila 60-70grader, när det peakar så används ca 80% cpu.

Här är grafen du bad om;

Ser för mig ut som att något är mycket trasigt i drivrutiner för spel/grafikkort. Verkar som att flera lider av samma, en del löser det med windows8/driver_cleaner och en del hittar ingen lösning.

Ser du något som verkar konstigt?

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Såg inte att du svarat, jag har stängt av pagefile i windows.
Ligger konstant på 3.7gb minnesanvändning i msi på korten (kortet, rapport på GPU1 som kan betyda vad som)

Läste följande;
"So for example, if your game is using 500MB and you have two cards it would show 1GB of usage because it adds them together, even though that's incorrect" (http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=360092)

Körde nu och övervaka via coretemp, körde mig 4770k@4.6gHz i stabila 60-70grader, när det peakar så används ca 80% cpu.

Här är grafen du bad om;
http://kreaper.sytes.net/temp_www/load_2.jpg

Ser för mig ut som att något är mycket trasigt i drivrutiner för spel/grafikkort. Verkar som att flera lider av samma, en del löser det med windows8/driver_cleaner och en del hittar ingen lösning.

Ser du något som verkar konstigt?

Jag ser ingen anledning och jag frågade runt lite och ingen annan kom på något tyvärr. Det är nog till att vända sig till någon tillverkare om någon av produkterna men jag har ingen aning vem.
Jag skulle nog börja med att fråga grafikkortstillverkaren.

Testade du att grejerna funkade bra innan du satte på vatten blocken? Är det full cover eller bara GPU:n? Tycker det vore märkligt men om du inte har det skulle det kanske vara någon annan komponent på kortet som blir förvarmt.

Jag kan inte komma på något annat att skylla på.

Får du samma sak om du kör utan Crossfire?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Uppgradera till windows 8.1 gjorde susen för mig iallafall. God Jul

Permalänk
Medlem

Utan cf får jag högre fps och jämnare användning. Korten fungerar I heaven benchmark och jag minear coins för att värma källaren 24/7 och i båda dessa fall presterar de riktigt bra.

Det är full cover block.

Skippar helst win 8 måste ju gå att få å funka i sjuan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Utan cf får jag högre fps och jämnare användning. Korten fungerar I heaven benchmark och jag minear coins för att värma källaren 24/7 och i båda dessa fall presterar de riktigt bra.

Det är full cover block.

Skippar helst win 8 måste ju gå att få å funka i sjuan

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju BF4 vi snackar om och personligen älskar jag det inte så för mig så hade jag väntant till en bra patch kom ut eller Mantel (för det kommer funka dag 1, lol). Det kan ju vara så (och är nästan troligast) att problemet ligger inte hos dig utan är bara BF4 som släpptes 1 år förtidigt.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Efter en patch kring jul så löste det sig för mig, det var en BF4 patch. Så drivrutiner/hårdvara var det aldrig fel på.