Permalänk

Använder du reflexer i mörkret?

Vi står nu i den mörkaste perioden av året, vi rör oss som alltid efter våra gator och vägar.

Jag bor personligen på landet där ingen form av vägbelysning existerar med lagom avstånd till ett mindre samhälle, detta har resulterat i att folk som bor i samhället uppskattar att promenera längst de vägar som leder förbi mitt hus.

Jag har upptäckt att det råder en enig idioti i min omgivning och alla tycks vara mer eller mindre omedveten över hur svårt det är att se en mörkklädd människa utan reflexer denna tid på året. Det händer ganska så frekvent att jag i mitt dagliga liv är oerhört nära att avsluta en medmänniskas liv då jag inte ser denne längst med vägkanten när jag kommer körandes i min bil. Misstolka mig inte, jag är uppväxt längst dessa skogskantade vägar och är väl medveten om de ständigt mörkklädda dårarnas parad längst med körbanan och anpassar min hastighet därefter, men med takt att samhället växer så blir risken att jag eller någon av mina medtrafikanter en dag kommer att behöva leva med någon annans liv på vårt samvete allt större.

Jag går personligen inte ut på vägen runt skymning eller efter mörkrets inbrott utan lampa och reflex och kan förundras över att vissa människor helt verkar sakna självbevarelsedrift.

Så nu är min fråga till en mina kära forumkamrater: Är ni rädda om era liv, använder ni reflex och/eller lampa och i så fall vilken typ/hur många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Vi står nu i den mörkaste perioden av året, vi rör oss som alltid efter våra gator och vägar.

Jag bor personligen på landet där ingen form av vägbelysning existerar med lagom avstånd till ett mindre samhälle, detta har resulterat i att folk som bor i samhället uppskattar att promenera längst de vägar som leder förbi mitt hus.

Jag har upptäckt att det råder en enig idioti i min omgivning och alla tycks vara mer eller mindre omedveten över hur svårt det är att se en mörkklädd människa utan reflexer denna tid på året. Det händer ganska så frekvent att jag i mitt dagliga liv är oerhört nära att avsluta en medmänniskas liv då jag inte ser denne längst med vägkanten när jag kommer körandes i min bil. Misstolka mig inte, jag är uppväxt längst dessa skogskantade vägar och är väl medveten om de ständigt mörkklädda dårarnas parad längst med körbanan och anpassar min hastighet därefter, men med takt att samhället växer så blir risken att jag eller någon av mina medtrafikanter en dag kommer att behöva leva med någon annans liv på vårt samvete allt större.

Jag går personligen inte ut på vägen runt skymning eller efter mörkrets inbrott utan lampa och reflex och kan förundras över att vissa människor helt verkar sakna självbevarelsedrift.

Så nu är min fråga till en mina kära forumkamrater: Är ni rädda om era liv, använder ni reflex och/eller lampa och i så fall vilken typ/hur många?

Beror på situationen, ska jag bara till postlådan så skiter jag i det för då går jag enbart på vår mark som gränsar till vägen och om jag e ute och går med syskon eller förälder så har dom alltid reflexer så då skiter jag i det. Sen gör vädret lite för mig också, om det e kallt så använder jag min vinterjacka som uppfyller klass 3 för varselkläder.

På jobbet har jag alltid reflexer men det kan ju bero på att man arbetar vid väg då.

Permalänk
Hedersmedlem

I största möjliga mån ser jag till att ha reflex när det är mörkt. Man syns illa nog ändå även om det är gatlysen och mörka kläder gör det knappast lättare att se nån som kommer gående.

Vad har de som aldrig har reflex för slående argument varför det inte behövs?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Har en reflex bak på jackan som alltid sitter där, sen har jag sån reflex som man kan slänga runt armen som jag sätter på ibland. Men jag bor i stan så det är upplyst och relativt lätt att se oftast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Vad har de som aldrig har reflex för slående argument varför det inte behövs?

Vanligtvis har man väl inga specifika argument utan snarare "jag har alltid kunnat hoppa undan tidigare (eller varför inte 'jag har inte haft några esd-fel förr'), så den här ytterligare komplikationen av mitt liv känns inte så angelägen".

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

I största möjliga mån ser jag till att ha reflex när det är mörkt. Man syns illa nog ändå även om det är gatlysen och mörka kläder gör det knappast lättare att se nån som kommer gående.

Vad har de som aldrig har reflex för slående argument varför det inte behövs?

Jag tycker du slog huvudet på spiken när du nämnde gatlysen och graden av synlighet. Jag har vänner och bekanta som anser att de inte behöver reflexer då de rör sig i städer eller byar med gatlysen. Det som de däremot verkar glömma är att det nästan är svårare att se en person längst dessa vägar. Tror det har att göra med hur skuggor mm ter sig längst upplysta vägar samt att man sällan använder helljusen längst vägar med belysning då de ofta är trafikerade så man inte hinner tända.

Har dessutom svurit mig blå över folk som går utan reflexer på fel sida om vägen när det finns en upplyst gångväg på andra sidan. Hur i hela fridens namn tänker man då? XD

Vad gäller att gå till och från brevlådan så gäller reflex och lampa där med för mig, det är knappt 20 meter tur och retur från utfarten men jag tänker inte utmana ödet.

Det jag nästan mest förundras över är vuxna människor som troligen kör bil och vet hur svårt det är att se folk utan reflex själva inte använder dessa när de rör sig längst vägarna till fots.

En annan tanke som slagit mig är de som står längst vägen och väntar på bussen utan en enda reflex och sen har magen att skälla ut busschauffören när denne nästan missar att de står där och får slänga sig på bromsen och in i bussfickan för att plocka upp dem. Om jag hade varit den föraren hade jag helt sonika dundrat förbi alla utan reflexer, då kanske de lär sig vad de är bra för.

Permalänk
Medlem

När man rör sig ute i mörkret så är det en rejäl väst som gäller (fritid, när man rör sig ute på jobbet är det varselkläder och APV som gäller). Men trots att västen uppfyller kraven för att få användas vid arbete på väg så kör folk nära, fort och utan att ta hänsyn överhuvudtaget.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vad har de som aldrig har reflex för slående argument varför det inte behövs?

Jag använder inte extra reflexer då jag anser det vara jobbigt att ha med sig. Då jag har en upplyst separerad gångbana på väg till tåget och har lite sunt förnuft när jag korsar vägar och väntar snällt tills bilen stannar. Sen skulle jag inte gå ut i vägen/gå längs med vägen heller.

Vill du idiotförklara mig så varsågod

Permalänk
Medlem

var tvungen o tvärnita för ett par ungdomar ikväll som bara klev ut på vägen helt svartklädda o dålig belysning på platsen..tacka fan för att det inte är isgator just nu.

som sagt, även upplysta övergångsställen är skitsvårt o se folk på kvällar om dom är mörkt klädda när man kör bil på vissa ställen.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Entusiast

Jag har reflexer i fickorna på min vinterjacka. När det är mörkt är det bara att hänga ut dem. Har även satt fast en bak på min ryggsäck. När man själv kör bil märker man väldigt tydligt vilken enorm skillnad det gör med reflex.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av nmc:

Jag använder inte extra reflexer då jag anser det vara jobbigt att ha med sig. Då jag har en upplyst separerad gångbana på väg till tåget och har lite sunt förnuft när jag korsar vägar och väntar snällt tills bilen stannar. Sen skulle jag inte gå ut i vägen/gå längs med vägen heller.

Vill du idiotförklara mig så varsågod

Jag tror nog vi tänker lite olika. Då du skriver "då jag anser det vara jobbigt att ha med sig" så förstår jag inte ditt argument.

Har du en mobil på dig? Kanske en plånbok?
En bra reflex är inte större än någon av dem och kan rädda dit liv om du av någon anledning måste röra dig i områden som saknar belysning.

Du kanske vanligen inte rör dig utanför platser som är väl upplysta och långt ifrån annan trafik än gångtrafikanter men tänk om något händer och du måste ut ut dessa skyddade miljöer eller kanske strömmen går när du är på dina upplysta platser. Vad gör du då?

En bra reflex är en billig livförsäkring i många sammanhang och är inte mer bekymmer att ha med sig än de andra prylar du dagligen bär omkring på.

Permalänk

Det verkar vara på mode att bojkotta reflexer (och cykellyse) just nu. Cyklar oftare än jag kör bil i Lund och man ser fan inte en människa i trafiken (även om de antagligen gömmer sig med svarta jackor i mörkret under gatubelysningen). Jag blir arg och irriterad och cyklar nästan på dem för att visa att de inte syns. Själv har jag reflex i jackfickan och navdynamo både fram och bak som alltid är på och har aldrig cyklat på någon. Önskar det kunde bli lag på att alltid ha ljuset på på cykeln och att ha reflex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ralleballe:

Det verkar vara på mode att bojkotta reflexer (och cykellyse) just nu. Cyklar oftare än jag kör bil i Lund och man ser fan inte en människa i trafiken (även om de antagligen gömmer sig med svarta jackor i mörkret under gatubelysningen). Jag blir arg och irriterad och cyklar nästan på dem för att visa att de inte syns. Själv har jag reflex i jackfickan och navdynamo både fram och bak som alltid är på och har aldrig cyklat på någon. Önskar det kunde bli lag på att alltid ha ljuset på på cykeln och att ha reflex.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är redan lag att ha lampor på cykeln. Enligt lag måste en cykel ha ringklocka och broms. Om man cyklar i mörker måste man dessutom ha vit reflex fram, röd reflex bak, brandgul reflex på sidorna, vit lampa fram och röd lampa bak. Har för mig det är 500 kr böter om en lampa eller reflex saknas och 1000 kr om man helt saknar lampor och reflexer. Väldigt onödig utgift då ett par reflexer och ett par LED-lampor kostar typ 200 kr totalt. Plus att man slipper bli överkörd som extra bonus.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Jag tror nog vi tänker lite olika. Då du skriver "då jag anser det vara jobbigt att ha med sig" så förstår jag inte ditt argument.

Har du en mobil på dig? Kanske en plånbok?
En bra reflex är inte större än någon av dem och kan rädda dit liv om du av någon anledning måste röra dig i områden som saknar belysning.

Du kanske vanligen inte rör dig utanför platser som är väl upplysta och långt ifrån annan trafik än gångtrafikanter men tänk om något händer och du måste ut ut dessa skyddade miljöer eller kanske strömmen går när du är på dina upplysta platser. Vad gör du då?

En bra reflex är en billig livförsäkring i många sammanhang och är inte mer bekymmer att ha med sig än de andra prylar du dagligen bär omkring på.

Jag anser mig väll bättre än alla andra helt enkelt, även om jag svär själv på folk som bara går ut i gatan när jag kör bil(ja, jag vet dubbelmoral) dock gäller det året om och bara i centrala Göteborg med folk som ser ut att inte ha körkort själva. Som sagt så vet jag inte hur ni har det, men jag upplever det inte som ett problem om jag ser till att bilarna stannar innan jag korsar vägar. Kanske är bättre inte synas och veta om det än ha någon falsk trygghet om att synas. Men visst reflexer förbättrar din synlighet.

Permalänk
Medlem

Jag bor på "landet" en normalstor by/stad på ca 30 000. Och många vägar har inte ljus, det är verkligen kolsvart när man går där på vägen. Och alla bilar kör för fort.

Men jag använder inte reflexer alls.

Men jag vill ju inte dö, då bilarna kör som f*n här.

Så jag tänder ficklampan på min mobil, riktar den neråt, och låter den svaja i min hand när jag går.

Har gjort detta sen "Walkman W900i" tiden och kommer att fortsätta med det tills jag dör.

Och det funkar jättebra. Har haft kompisar som skall hämta mig, och alla har sagt att man syns jättebra och att det är väldigt smart.
Menar jag med det att jag är väldigt smart, nja tror inte det, men det är en smart sak

Testa själv.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Självklart gör jag det. Bara idioter vistas ute i trafiken utan reflexer. (Alternativt så sätter jag på lampan på mobilen om jag inte har någon reflex på mig).

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Musikälskare

Nej men lyse på cykeln har jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hade reflex på förra jackan. Glömmer sy fast ny remsa på nya. Antar att det är min ursäkt, att jag glömmer.
När det väl kommer förbi någon bil och man står nära vägen så halar man upp mobilen att lysa med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag är en vandrande reflex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.