13,3/14" Robust Laptop Max 8500kr

Permalänk

13,3/14" Robust Laptop Max 8500kr

Hej allesammans. Jag är ute i mellandagsträsket och söker en prisvärd laptop som uppfyller mina behov. De nuvarande kandidaterna är

Asus VivoBook S301LP-DH058H
Dell Vostro 3460 (3460-3856)
Acer Aspire V5-471PG
Lenovo ThinkPad L440

Där det just nu lutar mest mot den sistnämnda

Användande:
Datorn kommer användas främst till universitetsstudierna och kommer därför att transporteras dagligen. Jag tänkte därför att 13,4/14" borde vara en passande storlek. Själva användandet kommer vara programmering (jag kommer förövrigt installera en Linux dist. som jag vet kan krångla med olika tillverkare), vanlig multimedia som film, musik, surfande men också enklare spel. De fläskigaste spelen skulle nog vara Dota 2 och CSGO men värt att nämna är att jag inte alls är kinkig när det kommer till grafik, utseendemässigt. Dock är jag "fps-skadad" av min stationära dator och 144hz-skärm. Så minimum på 60fps vore optimalt i dessa spel.
Budget:
ca: 8500kr
Övrigt:
Som ni kan se är det ingen dedikerad grafik i Thinkpaden som jag planerar att köpa men efter att ha läst runt lite på nätet verkar intel HD 4600 vara relativt kraftig ändå, presterar strax under 630m, och eftersom spel inte är huvudsyftet kanske det en bra kompromiss. I övrigt vill jag att datorn antingen ska vara stilren (likt Asus borstat stål-historia) eller robust likt de flesta av Lenovos datorer. Jag har äldre erfarenheter av både Acer och HP och kan väl inte direkt säga att jag varit allt för nöjd.
I övrigt vill jag ha möjlighet till uppgradering av HDD till SSD.

Hoppas jag kan få lite tips/feedback. God fortsättning!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4.5 Ghz | MB: MSI P67A-GD55 | GPU: R9 280X | RAM: 20GB (2x8GB + 2x2GB) Corsair XMS3 DDR3 | Lagring: SSD Crucial m4 64GB | 6TB HDD | PSU: Fractal Design Tesla 650W