Permalänk
Medlem

Spel windows 3.1

Jag har rotat fram ett av mina gamla spel jag hade när jag var liten - Backpacker från 1995. Spelet är ett windows 3.1, och jag har ingen aning om hur jag ska kunna spela det på min nuvarande dator med Win7 64-bitars. Som jag har förstått så SKA det gå, men jag hänger inte med på hur man ska bära sig åt.

Finns det någon vänlig själ här inne som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med en ganska genomgående beskrivning om vad som behöver göras? Men självklart så är all hjälp välkommen. Jag är tacksam oavsett.

/
Mea

Permalänk
Medlem

Haha, Backpacker! Det spelades friskt då man var yngre riktigt roligt spel!
Synd att du inte hade windows 8 :/
http://mcakins.com/2012/12/17/windows-8-natively-running-wind...

Permalänk
Medlem

dosbox är svaret

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Jag har förstått det som att det inte ska gå att spela spel eller köra program som går så långt tillbaka i tiden.

Grejen är såhär som jag förstått det:
Windows 3.1 är 16-bitars operativsystem, programmet och spelen körs alltså också som 16-bitars.

Du sitter på en 64-bitarsdator och har endast stöd för 32bitars bakåtkompatibilitet.
32bitars Windows kan ha bakåtkompatibilitet för 16-bitars. Tror dock det bara är Windows XP som har det.

Om du kör igång Windows XP i en virtuell miljö för att sedan köra bakåtkompatibilitet 16-bitars så bör du kunna få igång spelet.

Om inte det funkar så kan du alltid köra en virtuell miljö i Windows XP till Windows 3.

Jag har kanske gjort det krångligare än vad det är. Men man kan inte virtualisera till Windows 3 direkt från Windows 7 om jag minns rätt.

Att köra spelet direkt i Windows 7 kommer inte gå. Enligt mina egna kunskaper

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

dosbox är svaret

Jag är inte speciellt datakunnig när det kommer till såna här grejer. Skulle du kunna tänka dig att förklara lite närmare hur man gör i dosbox för att starta spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Jag har förstått det som att det inte ska gå att spela spel eller köra program som går så långt tillbaka i tiden.

Grejen är såhär som jag förstått det:
Windows 3.1 är 16-bitars operativsystem, programmet och spelen körs alltså också som 16-bitars.

Du sitter på en 64-bitarsdator och har endast stöd för 32bitars bakåtkompatibilitet.
32bitars Windows kan ha bakåtkompatibilitet för 16-bitars. Tror dock det bara är Windows XP som har det.

Om du kör igång Windows XP i en virtuell miljö för att sedan köra bakåtkompatibilitet 16-bitars så bör du kunna få igång spelet.

Så långt är jag med! Men hur bär jag mig åt lite mer exakt för att köra win xp i en virtuell miljö? Vilket program ska jag använda och hur gör man när man väl laddat ner det programmet?
Som jag nämnt i ett tidigare svar så är jag inte så där jätte haj på datorer när det kommer till sånt här.... :/

Permalänk
Medlem

Jag brukar spela Backpacker 2 ibland. När man installerar BP2 får Man välja mellan att installera till Windows 95 eller 3.1. Väljer man att installera W95 versionen så funkade det inte, men 3.1 fungerar i Windows 7.

Nu gäller det såklart Backpacker 1 för dig. Men om jag installerar för 3.1 så borde du väl också kunna göra det?

Permalänk
Medlem

biorrith: Säkert en dum fråga men, hur gör man då för att installera i 3.1? Om jag tex går in på kompatibilitet så finns inte det alternativet med... eller man kanske gör på nåt annat sätt då?

Permalänk
Skrivet av akasha88:

Så långt är jag med! Men hur bär jag mig åt lite mer exakt för att köra win xp i en virtuell miljö? Vilket program ska jag använda och hur gör man när man väl laddat ner det programmet?
Som jag nämnt i ett tidigare svar så är jag inte så där jätte haj på datorer när det kommer till sånt här.... :/

Windows egna virtualiseringsprogram heter "HyperV", men har ingen som helst aning om hur eller om det går köra från Windows 7.
Vet dock att det finns till Windows Server 2008, 2012 och 8 om jag inte missminner mig.
Kör just nu HyperV i skolan, men då kör vi efter färdiga mallar så har inte mycket erfarenhet av installation osv med det.

Annars finns något som heter WMware som också är stort.
http://www.vmware.com/products/player/
Det är tyvärr inget jag kan med, så om någon annan skulle kunna ta över och förklara skulle vara bra.

Edit: biorrith verkar köra BP2, så det kanske är andra alternativ där som skiljer sig från vanliga BP? Och därför alternativet inte finns med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Kan man ta ner Windows XP och köra det genom Windows Virtual Pc? Och kanske på så vis genom det köra spelet? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akasha88:

Kan man ta ner Windows XP och köra det genom Windows Virtual Pc? Och kanske på så vis genom det köra spelet? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

ja det är du (säger bara 16bitars os)

googla om att installera 3.1 ,sååå himla svårt är det inte eller så går spelet att köra direkt i dosbox, inget jag vet dock, de flesta spel som gick att köra i win 3.1 kunde man även starta i dos

1. installera dosbox
2. försök starta spelet , går det inte så installera du win 3.1 i dosbox ,när installationen är klar så kör du spelet via win

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

ja det är du (säger bara 16bitars os)

googla om att installera 3.1 ,sååå himla svårt är det inte eller så går spelet att köra direkt i dosbox, inget jag vet dock, de flesta spel som gick att köra i win 3.1 kunde man även starta i dos

1. installera dosbox
2. försök starta spelet , går det inte så installera du win 3.1 i dosbox ,när installationen är klar så kör du spelet via win

Eh... Okej... Har dosbox installerad nu.. Men...
1. Hur försöker man starta spelet där?
2. Hur installerar man annars win 3.1 i dosbox?

För er som kan är det säkert jättekorkade frågor, men för mig som inte har någon aning är svaren ganska luddiga..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

men snälla, läs på lite, de har en wiki

du måste mounta skivan med spelet, om du nu vill installera win 3.1 måste du ha skivorna och mounta de.

http://www.dosbox.com/wiki/MOUNT

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jo jag läser och testar mig fram men lyckas ändå inte få det att fungera. Så nåt gör jag ju uppenbarligen fel....

Permalänk

Jag har samma problem, fick safecracker från 96 i julklapp och försöker köra igång det med dosbox.

Lyckas mounta både windows 95 och safecracker cdn på olika drives.

Kan komma in i windows 95 men väl inne så har jag ingen tillgång till den mountade spelcdn...
Och försöker jag köra setup från cdn direkt säger den att windows 95 krävs.

Nån som vet hur jag får tillgång till spelet innuti min mountade windows 95?? suttit flera timmar nu och googlat och försökt men utan att lyckas