Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Vill överklocka, förstår ingenting.

Hej,

Vill få upp min FX8320 i 4,2ghz, men förstår inte ett krafs.
Har försökt läsa en massa guider, bland annat här på sweclockers men fattar inte ett dyft.
Så om någon vill göra lite nytta och skriva en guide/vägledning i enkel svenska skulle så långt det går, skulle det vara bra.

Tack på förhand!

Visa signatur

Do not take life too seriously, you will never get out of it alive.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Börja med att gå in i BIOS/ UEFI, och googla så efter olika inställningar som du hittar, så att du bekantar dig med funktionerna i BIOS.

Utifrån ditt problem som du beskriver så tolkar jag att du är en oerfaren överklockare. Därför är det viktigt att du först och främst lär dig vilka inställningar i BIOS som finns, vilka inställningar som du absolut INTE ska röra samt vad alla inställningar gör.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Snugglepuff:

Hej,

Vill få upp min FX8320 i 4,2ghz, men förstår inte ett krafs.
Har försökt läsa en massa guider, bland annat här på sweclockers men fattar inte ett dyft.
Så om någon vill göra lite nytta och skriva en guide/vägledning i enkel svenska skulle så långt det går, skulle det vara bra.

Tack på förhand!

Vad har du för moderkort?
Han över mig var visst några sekunder före
Men moderkort kan vara bra att veta så kan vi kolla hur man gör med det moderkortet åt dig...

Sen att veta vad du har för kylning kan ge ett hum om hur mycket du kan klocka.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad har du för moderkort?

Börja med att gå in i BIOS/ UEFI, och googla så efter olika inställningar som du hittar, så att du bekantar dig med funktionerna i BIOS.

Utifrån ditt problem som du beskriver så tolkar jag att du är en oerfaren överklockare. Därför är det viktigt att du först och främst lär dig vilka inställningar i BIOS som finns, vilka inställningar som du absolut INTE ska röra samt vad alla inställningar gör.

Gigabyte GA970a d3p + 4 fläktar

Har aldrig överklockat förr

Visa signatur

Do not take life too seriously, you will never get out of it alive.

Permalänk
Avstängd

Det finns hur mycket som helst på internet om hur man överklockar, bara att börja googla.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Har du läst igenom alla klistrade trådar? Det finns ingen "enkel" guide, skall det bli rätt och riktigt gjort bör du fatta vad du gör!

Permalänk
Skrivet av Snugglepuff:

Gigabyte G970a d3 + 4 fläktar

Har aldrig överklockat förr

Tänkte mer specifikt vad du har för CPU-kylare..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Snugglepuff:

Inte helt säker om det ens är någon men det är ju en halvny GA970a D3P köpt av en kompis.

Va?..... GA970a är ju alltså ditt moderkort, det vi undrade var vilken eftermarknadskylare du hade tänkt använda dig av.