Permalänk
Skrivet av zzcool:

varför ska dem ALLTID vara bruna

är det verkligen NÅGON som tycker om den bruna färgen?

Jag gillar faktiskt färgerna. Tycker de ger lite mer karaktär till mitt bygge, jämfört med om jag skulle ta svarta fläktar. Noctua är nästan alltid love/hate för de flesta, mendet är samtidigt svårt att gå fel med deras fläktar och kylare .

Permalänk
Medlem

Är det fel på fläkt specsen eller är det en ny revision?

Enligt noctua går den bara till 1200 och inte 1500 som recensionen säger.

EDIT
Även Noctua speccar fläkten på kylaren till 1500 men inte fläkten separat, missar jag något?

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=64...

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=54...

Måste vara en ny fläkt? Inte mycket specs som stämmer.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Imponerande att den ligger i nivå med SilverArrow trots sin singelfläkt. Verkar vara en betydligt effektivare konstruktion också då den inte tar upp halva moderkortet..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweede:

Är det fel på fläkt specsen eller är det en ny revision?

Enligt noctua går den bara till 1200 och inte 1500 som recensionen säger.

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=54...

Fläkten som sitter på U14 går till 1500rpm utan nån NLA emellan. 1200rpm gäller om man har deras "LNA" inkopplad, dvs med motstånd. Troligen nåt fel i beskrivningen av den lösa fläkten.
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=64...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Är det fel på fläkt specsen eller är det en ny revision?

Enligt noctua går den bara till 1200 och inte 1500 som recensionen säger.

EDIT
Även Noctua speccar fläkten på kylaren till 1500 men inte fläkten separat, missar jag något?

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=64...

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=54...

Måste vara en ny fläkt? Inte mycket specs som stämmer.

Läs testet en gång till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Fläkten som sitter på U14 går till 1500rpm utan nån NLA emellan. 1200rpm gäller om man har deras "LNA" inkopplad, dvs med motstånd. Troligen nåt fel i beskrivningen av den lösa fläkten.
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=64...

Aha där ser man, ja då måste det va lite "fel" på beskrivningen av den lösa fläkten.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Entusiast

Är sugen på en uppgradering från min gamla Corsair A70 men frågan är om den får plats i ett Define R3, det står att den är 165mm hög och det står att Define R3's max höjd för CPU-kylare är just 165mm

#YOLO?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

varför ska dem ALLTID vara bruna

är det verkligen NÅGON som tycker om den bruna färgen?

Personligen så bryr jag mig inte eftersom jag inte har något fönster eller liknande på mitt chassi. Om jag skulle ha dem som chassifläkt kanske jag skulle tänka lite extra, men det är knappast något som skulle väga särskilt stort där heller.

Skrivet av Sisyfos:

Är sugen på en uppgradering från min gamla Corsair A70 men frågan är om den får plats i ett Define R3, det står att den är 165mm hög och det står att Define R3's max höjd för CPU-kylare är just 165mm

#YOLO?

Jag fick in mitt 287 mm långa grafikkort i ett chassi som det stod bara skulle ta 285 mm. Har fortfarande 1-2 mm till godo.

#YOLO!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Är sugen på en uppgradering från min gamla Corsair A70 men frågan är om den får plats i ett Define R3, det står att den är 165mm hög och det står att Define R3's max höjd för CPU-kylare är just 165mm

#YOLO?

Annars går det ju att ta bort lite av ljudisoleringen på sidopanelen. Det ger ju några mm.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Läs testet en gång till

Du får nog peka lite för jag ser inte vad jag missat?

Problemet verkar som sagt vara att noctua speccar enbart fläkten med LNA på deras hemsida utan att ange det.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Tror någon att denna skulle gå in i en node 304?

Tror någon att denna skulle gå in i en node 304 och man skulle kunna skippa fläkten

Permalänk
Medlem

Undra hur stor marknadsandel Noctua skulle ta om dom fixade ett alternativt färgschema som inte ser ut som fan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kent:

Annars går det ju att ta bort lite av ljudisoleringen på sidopanelen. Det ger ju några mm.

Mjo, men det är ju ingenting man gärna gör

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedenstrom:

Nu är jag förvirrad.. Är det en version 2.0 eller en 2014-version ni recenserat? Jag har haft min NH-U14S sedan i september. Håller visserligen med om allt ni skriver i recensionen och jag är grymt nöjd, men ni får det att låta som att det är en ny produkt.

Denna är ju en relativt ny produkt, det är väl deras första med pwm?

Skrivet av Dalton Sleeper:

Swecs test pressar den inte speciellt hårt så det är ju svårt att se hur mycket den klarar, dessa heat pipes måste ju hinna skyffla värmen och sedan ska två fläktar (max) hinna skyffla den vidare bort från kylaren. D14 kan man ha tre fläktar som hjälper till att hålla luftflödet uppe. Jag säger inte att någon av dessa kylare är dåliga, vill bara veta om den nya verkligen är bättre (mer pipes och fenor över en större volym) så man inte köper och monterar skiten i onödan

ja jo. Jag har sett tester där några kylare ligger ganska jämnt, kylare #2 kanske ligger nån grad före #1 fram tills att man pressar den riktigt rejält med många watt att kyla bort och då sticker plötsligt #1 förbi #2 med 5 grader så jag skulle gärna se den pressas rejält. För det verkar ju konstigt att denna lilla skulle ha bättre kylförmåga än en med "dubbel"-torn med 2 fläktar. Iof så är denna rätt tung ändå så kanske bara är sjukt tätt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krisskross:

Blockerar den här kylaren den översta grafikkorts sloten?

Gör ju inte den större NH-D14 för mig så då borde inte denna göra det heller.

Skrivet av Hybinette:

Amen vafan! Jag fick ju ffs hem min D14 igår. Säg inte att jag har gjort bort mig?!

Nej? Varför skulle du ha gjort bort dig? D14 är fortfarande en riktigt bra kylare.

Skrivet av zzcool:

varför ska dem ALLTID vara bruna

är det verkligen NÅGON som tycker om den bruna färgen?

Har absolut inga problem med deras färgschema. Kaffefärgade fläktar = Kvalite.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zzcool:

varför ska dem ALLTID vara bruna

är det verkligen NÅGON som tycker om den bruna färgen?

Vad menar du? är det något fel på bajsbrunt och diarébrunt?

De ser faktiskt inte så tokiga ut när man vant sig vid dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Vad menar du? är det något fel på bajsbrunt och diarébrunt?

De ser faktiskt inte så tokiga ut när man vant sig vid dem.

Något säger mig att du inte sett något av dessa två färger.

Noctuas färgschema är väl snarare kaffebruna än avföringsbruna som är en betydligt mörkare färg av brunt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Denna ser riktigt intressant ut må jag säga! Tack SweC!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Haft denna kylare sen i November, riktig trevlig modell i mitt tycke

Permalänk
Medlem

Ska byta min H70 som börjat skramla så denna verkar perfekt, stödjer gärna europeiska företag.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tumnus:

Något säger mig att du inte sett något av dessa två färger.

Noctuas färgschema är väl snarare kaffebruna än avföringsbruna som är en betydligt mörkare färg av brunt.

Eftersom jag äger en har jag sett färgerna, men jag håller med de är inte bajsbruna, jag skämtade, det var därför jag satte dit min smiley.
Jag var lite orolig för färgerna innan jag fick min, men de är betydligt snyggare än vad de ser ut på bild.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Hmmm, konstigt.

Om jag nu köper den här kylaren tänkte jag ju sätta dit en andra fläkt och eftersom den redan använder sig av en Noctua NF A15 140mm så tänkte jag att en till sådan borde passa perfekt men enligt Inet och många andra butiker så går den fläkten bara i 1200RPM som högst samt 68CFM.

Vafalls?

Edit: Never mind, hittade http://www.komplett.se/noctua-nf-a15-pwm-140mm-flkt/770803

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Något säger mig att du inte sett något av dessa två färger.

Noctuas färgschema är väl snarare kaffebruna än avföringsbruna som är en betydligt mörkare färg av brunt.

Förstår mig inte på begreppet kaffebrunt. Kaffe är ju för helvete svart!

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem

Gillar att dom tänkt på minneshöjden.

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Discokungen

Öhm. Jag vill inte verka negativ nu, för det var en bra recension i övrigt, men varför har ni inte tagit med slutna vattenkylare? Då hade man haft lite bättre underlag när det gäller kylning i förhållande till ljudnivå i jämförelse med den här kylaren.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclaimer:

Förstår mig inte på begreppet kaffebrunt. Kaffe är ju för helvete svart!

Vad sägs om mockafärgat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclaimer:

Förstår mig inte på begreppet kaffebrunt. Kaffe är ju för helvete svart!

Inte när du spillt det över hela tröjan

Kylaren ser nice ut iaf. Tror jag ska byta min H80i mot denna, hela chassit har Noctua fläktar ändå haha.

Jag har aldrig lyckats få H80i att funka bra, vattenkylare är fan för komplicerade. Det lät förjävligt med stock fläktar (Corsairs skit skorrande som plågade grisar), med andra fläktar (testat både PWM o vanliga) så är den *mycket* tystare men istället beter den sig helnipprig när den blir varmare, fläktarna börjar varva upp o ner lite då o då, som om den inte kan ställa in rätt varvtal.

I mitt förra chassi hade jag ett torn med 2x 120mm på fast varvtal, knäpptysta under både idle och load eftersom dom aldrig ändrade sina 800rpm.

Bah. Man ska inte experimentera när man vet vad som funkar.

Permalänk
Medlem

Färgen på fläktarna ?

Vem bryr sig?

Själv tittar jag på skärmen när datorn är igång.

Jag kan förstå dom som bygger en låda och vill ha ett färgschema, och vill fota och lägga upp i ett galleri.

Men merparten gör inte det, varför gnälla då?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Färgen på fläktarna ?

Vem bryr sig?

Själv tittar jag på skärmen när datorn är igång.

Jag kan förstå dom som bygger en låda och vill ha ett färgschema, och vill fota och lägga upp i ett galleri.

Men merparten gör inte det, varför gnälla då?

Vissa datorlådor har fönster, om lådan inte har det så tycker jag det bara är dumt att bry sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

varför ska dem ALLTID vara bruna

är det verkligen NÅGON som tycker om den bruna färgen?

I min dator är prestandan det viktigaste. De få gånger jag tar bort sidpanelen och ser insidan av den spelar fläktarnas färg ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4