Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med CPU!

Godkväll!

Sedan cirka två månader tillbaka har dator börjat gå upp på högvarv när CPU'n når lite högre grader. Bluescreen och allmänt seg vid kommandon är andra symptom. Provade att blåsa ut (utan att faktiskt "gå in i datorn") vid ett flertal tillfällen. Ominstallerade likväl Windows ifall det var virus som spökade. Igår skruvade jag upp skiten (är inte helt blåst när det kommer till datorer, men likväl ingen datornisse) för att blåsa mer på närmare håll - likvisst utan vidare resultat.

Lite fakta:
Modell: HP Probook 6450b
Processor: Intel Core i5 CPU M 520 @ 2.40GHz
-HD0: 46C
-Temp1: 42C (OK enligt SpeedFan)
-Temp2: 63C utan vidare påfrestning (INTE OK enligt SpeedFan)
HDD: 137/232GB

I allmänhet kör jag varken program eller spel som ska vara alltför påfrestande. Vad som dock är påfrestande är att inte kunna se film i låg kvalité utan att den börjar lagga.

Hur ska jag gå tillvida? Öppna och skruva lite här och var tills dess att jag når kylfläktarna?

Permalänk
Medlem

Bör tilläggas att jag endast fick bort skrivbordet igår och lyckades nå en fläkt. Längre in kändes lite väl vågat!
Garanti eller att lämna in är inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwixx:

Godkväll!

Sedan cirka två månader tillbaka har dator börjat gå upp på högvarv när CPU'n når lite högre grader. Bluescreen och allmänt seg vid kommandon är andra symptom. Provade att blåsa ut (utan att faktiskt "gå in i datorn") vid ett flertal tillfällen. Ominstallerade likväl Windows ifall det var virus som spökade. Igår skruvade jag upp skiten (är inte helt blåst när det kommer till datorer, men likväl ingen datornisse) för att blåsa mer på närmare håll - likvisst utan vidare resultat.

Lite fakta:
Modell: HP Probook 6450b
Processor: Intel Core i5 CPU M 520 @ 2.40GHz
-HD0: 46C
-Temp1: 42C (OK enligt SpeedFan)
-Temp2: 63C utan vidare påfrestning (INTE OK enligt SpeedFan)
HDD: 137/232GB

I allmänhet kör jag varken program eller spel som ska vara alltför påfrestande. Vad som dock är påfrestande är att inte kunna se film i låg kvalité utan att den börjar lagga.

Hur ska jag gå tillvida? Öppna och skruva lite här och var tills dess att jag når kylfläktarna?

Vad är det som du gör när datorn låser sig/bluscreenar/går på högvarv? Kan tillägga att jag har samma dator fast med en i3 m370 2.40GHz. Ett tips, använd Coretemp, HWmonitor eller Realtemp istället för Speedfan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det som du gör när datorn låser sig/bluscreenar/går på högvarv? Kan tillägga att jag har samma dator fast med en i3 m370 2.40GHz. Ett tips, använd Coretemp, HWmonitor eller Realtemp istället för Speedfan

Det kan vara allt möjligt. Oftast två program / flera flikar uppe samtidigt. Will do!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwixx:

Det kan vara allt möjligt. Oftast två program / flera flikar uppe samtidigt. Will do!

Konstigt. Jag har samma modell, men en annan cpu och har inga problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwixx:

Bör tilläggas att jag endast fick bort skrivbordet igår och lyckades nå en fläkt. Längre in kändes lite väl vågat!
Garanti eller att lämna in är inget alternativ.

Menar du att du plockade tangentbordet? Har du bara blåst vid fläkten så finns det chans att du bara har "blåst igenom" datorn via fläktens intag. Försök istället blåsa från andra hållet. Alltså, blås rätt in i utblåshålet. Är det damm som skapar problem (rätt troligt) så sitter det i kylflänsen som brukar sitta väldigt nära utblåset. Jag jar med varierande resultat blåst med munnen om luft på burk inte är kraftigt nog. Det är inte jätterekomenderat egentligen, du måste vara försiktig så du inte varvar söndet fläktar tex. Och se till att inte andas in i närheten. Men prova med luft på burk först, det viktiga är att det är kylflänsen du blåser i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Menar du att du plockade tangentbordet? Har du bara blåst vid fläkten så finns det chans att du bara har "blåst igenom" datorn via fläktens intag. Försök istället blåsa från andra hållet. Alltså, blås rätt in i utblåshålet. Är det damm som skapar problem (rätt troligt) så sitter det i kylflänsen som brukar sitta väldigt nära utblåset. Jag jar med varierande resultat blåst med munnen om luft på burk inte är kraftigt nog. Det är inte jätterekomenderat egentligen, du måste vara försiktig så du inte varvar söndet fläktar tex. Och se till att inte andas in i närheten. Men prova med luft på burk först, det viktiga är att det är kylflänsen du blåser i.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska se ifall jag kan nå denna kylfläns. Ifall någon vet hur man hittar guider för att skruva upp specifika modeller så uppskattas det!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=Am6na_9HDww

Den där kanske liknar din modell. Du behöver absolut inte gå in lika långt i datorn som i videon ska bara påpekas. Bara så att du når att blåsa rent och eventuellt byta kylpasta. Ett tips är att hålla koll på skruvarna, nästan så att det kan ses som pedantiskt, för skruvarna varierar ofta i utformning och storlek i laptops, och allt som oftast passar inte sista skruven om de bara läggs i en hög under arbetets gång.

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag la problemet på is men börjar bli irriterad på en seg dator. Har googlat runt lite och undrar om det skulle räcka med att byta kylpasta?

Om "ja":
*När jag skruvat upp tangentbordet så når jag detta:

- Om jag inte är helt åt h*lvete fel ute nu så ska kylpastan appliceras vid bokstav "A"? Där kan jag skruva upp (provade idag) och antar att det är rätt ställe?

Om nej:
Kan inte skruva bort skärm och allt (vågar inte) för att nå CPU bättre. Hittar inga guider för exakt min modell. Så, what to do?

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwixx:

Hej igen!

Jag la problemet på is men börjar bli irriterad på en seg dator. Har googlat runt lite och undrar om det skulle räcka med att byta kylpasta?

Om "ja":
*När jag skruvat upp tangentbordet så når jag detta:http://www.idg.se/polopoly_fs/1.207482.1232709506!imageManage...

- Om jag inte är helt åt h*lvete fel ute nu så ska kylpastan appliceras vid bokstav "A"? Där kan jag skruva upp (provade idag) och antar att det är rätt ställe?

Om nej:
Kan inte skruva bort skärm och allt (vågar inte) för att nå CPU bättre. Hittar inga guider för exakt min modell. Så, what to do?

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Om du skall applicera ny kylpasta, så skall du tvätta bort den gamla med kemiskt ren bensin och en REN disktrasa.
Sedan applicerar du en liten klick på processorn, och sedan skruvar du åter fast kyldelen.
Men passa på att dammsuga kylflänsen, eller använd kompressor, och blås rent den när du ändå har den borta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om du skall applicera ny kylpasta, så skall du tvätta bort den gamla med kemiskt ren bensin och en REN disktrasa.
Sedan applicerar du en liten klick på processorn, och sedan skruvar du åter fast kyldelen.
Men passa på att dammsuga kylflänsen, eller använd kompressor, och blås rent den när du ändå har den borta.

Okej, tack för snabbt svar!

Vilken typ av kylpasta ska jag välja? Vilken som helst? Hur mycket ska man applicera?

Edit: Kan undervoltning hjälpa mig?

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Om du skall applicera ny kylpasta, så skall du tvätta bort den gamla med kemiskt ren bensin och en REN disktrasa.
Sedan applicerar du en liten klick på processorn, och sedan skruvar du åter fast kyldelen.
Men passa på att dammsuga kylflänsen, eller använd kompressor, och blås rent den när du ändå har den borta.

Kemiskt Ren Bensin, eller Ren disktrasa är väl lite överdrivet imo? Jag bruka (givetvis på stationär) ta bort det med papper, trasa eller vad jag har till hands så länge den gamla är borta sedan ta en klick ny kylpasta och lägga på och breda ut det.. det ska vara ett tunt lager!! (viktigt)

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Rengjorde fläkten lite mer grundligt idag. Lyckades skruva loss den och få bort det lilla damm som fanns där. Datorn är fortfarande seg dock vilket leder mig till nästa fråga.

Skulle det räcka med att byta kylpasta? Ska jag försöka undervolta processorn? Help me!

Permalänk

Värme gör inte din dator segare så länge den inte throttlar, förstår dock att du rengör och tänker på värme, men det behöver inte göra något rent prestandamässigt.