Börja med mining, gratis el.

Permalänk
Medlem

Börja med mining, gratis el.

Okej Alla som börjar och skriver att jag googla kan ist för att skriva det skicka en hjälpfull länk till mig.

Jag vill alltså börja med kryptovalutor. Jag har en polare som har eget företag som kommer gå in med första pengarna på riggen samt att han har gratis el vilket vi kommer utnyttja. vi gör detta för att det är ett roligt experiment och är medvetna att vi kanske inte tjänar något. Så det jag undrar är följande.

1. Den optimala riggen för 7-10k hur ser den ut och gärna med möjligheter för fler GPU'er när/om vi lyckas tjäna in pengarna.

2. Ge gärna lite tips på vilka program man ska använda, vilket operativsystem är smartast att använda ?
Har ni inte lite tips och tricks som ni själva har lärt er så skicka gärna lite länkar till mig med bra information så jag kan läsa på.

Kommer förmodligen komma med fler frågor!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

www.google.se <- hjälpfull länk

Edit; testade den hjälpfulla länk jag först skrev och fick fram denna sida:
http://www.cryptobadger.com/2013/04/build-a-litecoin-mining-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jola:

www.google.se <- hjälpfull länk

hoho vad rolig du var nu.

här har du en liten länk som kan vara bra https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Hur får man gratis el?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

Man kan göra på lite olika sätt. Det bästa (sett från kostanad, prestanda och kylnings perspektiv) är att bygga ett eget "chassi", dock så är det väldigt svårt att transportera, det finns inget skydd för komponenterna och det tar mycket plats. Annars kan man köpa ett billigt men mindre chassi som inte rymmer så många kort eller ett större men dyrare som rymmer fler kort.

Annars är det bara att satsa på billiga moderkortet med många PCIe platser, den billigaste CPUn man kan hitta till moderkortet, billig hårddisk, kraftigt nätaggregat (men inte för kraftfullt, 1200w för 2st 290x är helt onödigt) och några fläktar kan vara bra att ha.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ni som har en mining rigg, vad kör ni för fläktar?

Permalänk
Skrivet av alact:

Ni som har en mining rigg, vad kör ni för fläktar?

Tog bara sånt som jag hade över. Fick låna en Noctua och en delta från två kompisar. Kör dock inte med deltan för att den låter alldeles för mycket för vad den gör.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Tog bara sånt som jag hade över. Fick låna en Noctua och en delta från två kompisar. Kör dock inte med deltan för att den låter alldeles för mycket för vad den gör.

Okay, men du har vanliga chassifläkt som gör jobbet?
Antar att de inte sitter fastmonterad eftersom det är en öppen rigg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Hur får man gratis el?

Vissa bostadsbolag kör med att det ingår i hyran.. Har själv haft det tidigare och farsan hade det tills nyligen, då hans bostadsbolag tog bort det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Vissa bostadsbolag kör med att det ingår i hyran.. Har själv haft det tidigare och farsan hade det tills nyligen, då hans bostadsbolag tog bort det.

Jaha, jag som tolkade texten lite för noggrant då. Tänkte att el inte är vidare lätt att få gratis. Om man nu inte äger ett elbolag eller liknande då.. Men om det ingår i hyran så betalar man ju fortfarande för det. Whatever, inte direkt relevant till tråden. Sorry

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Jaha, jag som tolkade texten lite för noggrant då. Tänkte att el inte är vidare lätt att få gratis. Om man nu inte äger ett elbolag eller liknande då.. Men om det ingår i hyran så betalar man ju fortfarande för det. Whatever, inte direkt relevant till tråden. Sorry

Och om det ingår i hyran lär det säkert finnas klausuler som häver kontraktet när man inte använder "normalt" med el och där mining inte kan definieras som normal förbrukning.

Permalänk
Skrivet av alact:

Okay, men du har vanliga chassifläkt som gör jobbet?
Antar att de inte sitter fastmonterad eftersom det är en öppen rigg?

Den riggen som jag länkade är inte min rigg, jag använder ett billigt chassi som stod och skräpade. Annars är det bara vanliga fläktar monterade på sidopanelen direkt över grafikkortet.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Och om det ingår i hyran lär det säkert finnas klausuler som häver kontraktet när man inte använder "normalt" med el och där mining inte kan definieras som normal förbrukning.

Man kan ju tänka på vilka sjuka mängder el som används i ett hyreshus endast av det vanliga användandet och inse att ingen kommer märka något så länge det inte eskalerar totalt. Klart att en minande studentkorridår kanske skulle uppmärksammas men så länge en individ drar några extra kilowatt i en byggnad som idlar mycket mer så har jag svårt att se att någon skulle uppmärksamma det.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av santair:

Man kan ju tänka på vilka sjuka mängder el som används i ett hyreshus endast av det vanliga användandet och inse att ingen kommer märka något så länge det inte eskalerar totalt. Klart att en minande studentkorridår kanske skulle uppmärksammas men så länge en individ drar några extra kilowatt i en byggnad som idlar mycket mer så har jag svårt att se att någon skulle uppmärksamma det.

I ett 4 lägenhetershus märktes det...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Hur får man gratis el?

Som tidigare nämnt är det fast pris i hyran. Alltså stiger in priset för elen om elförbrukningen ökar.

Skrivet av iXam:

Och om det ingår i hyran lär det säkert finnas klausuler som häver kontraktet när man inte använder "normalt" med el och där mining inte kan definieras som normal förbrukning.

Då han har eget företag så står lokalen på företaget så finns ingen risk att förbrukningen skulle bli för hög.

Skrivet av Jola:

www.google.se <- hjälpfull länk

Edit; testade den hjälpfulla länk jag först skrev och fick fram denna sida:
http://www.cryptobadger.com/2013/04/build-a-litecoin-mining-r...

Riktigt mogen stil av dig, diggar det ska också bli så cool när jag blir stor.. suck.
Tanken är att jag frågar efter det som ni kanske gjorde misstag på när ni började med mining. Sånt som kan va bra och tänka på osv!

Skrivet av santair:

Man kan ju tänka på vilka sjuka mängder el som används i ett hyreshus endast av det vanliga användandet och inse att ingen kommer märka något så länge det inte eskalerar totalt. Klart att en minande studentkorridår kanske skulle uppmärksammas men så länge en individ drar några extra kilowatt i en byggnad som idlar mycket mer så har jag svårt att se att någon skulle uppmärksamma det.

Dold text
Skrivet av morxy49:

hoho vad rolig du var nu.

här har du en liten länk som kan vara bra https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison

Tackar

Funderar på hur det ligger till med processorn, behöver man en kraftig processor för att klara av att ha fler grafikkort osv ?, använder programmen HT ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Riktigt mogen stil av dig, diggar det ska också bli så cool när jag blir stor.. suck.
Tanken är att jag frågar efter det som ni kanske gjorde misstag på när ni började med mining. Sånt som kan va bra och tänka på osv!

Fast nu gjorde du i och för sig inte det.
Hade du tagit 5 sekunder till att googla först hade du hittat sidan jag länkade. Men även 100 sidor till, även här på Sweclockers har frågan ställts.
Läs innan du postar, annars svämmar forumet över med samma frågor men i olika trådar.
Resultatet blir att de som sitter på kunskapen tillslut ledsnar.

Skrivet av Kardizz:

Funderar på hur det ligger till med processorn, behöver man en kraftig processor för att klara av att ha fler grafikkort osv ?, använder programmen HT ?

Du verkar ju inte ens läsa det du får länkat till dig, du har svaret på sidan jag skickade till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jola:

Fast nu gjorde du i och för sig inte det.
Hade du tagit 5 sekunder till att googla först hade du hittat sidan jag länkade. Men även 100 sidor till, även här på Sweclockers har frågan ställts.
Läs innan du postar, annars svämmar forumet över med samma frågor men i olika trådar.
Resultatet blir att de som sitter på kunskapen tillslut ledsnar.

Du verkar ju inte ens läsa det du får länkat till dig, du har svaret på sidan jag skickade till dig.

Nej det gjorde jag inte, kände mig på tok för besviken

Edit: gör det nu dock!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Nej det gjorde jag inte, kände mig på tok för besviken

Börja att läsa där så kommer du lära dig mycket.
Ansträng dig och läs på lite så kommer du få mer/bättre hjälp, bara ett tips..

Edit; Bra, nu är du igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av santair:

Man kan ju tänka på vilka sjuka mängder el som används i ett hyreshus endast av det vanliga användandet och inse att ingen kommer märka något så länge det inte eskalerar totalt. Klart att en minande studentkorridår kanske skulle uppmärksammas men så länge en individ drar några extra kilowatt i en byggnad som idlar mycket mer så har jag svårt att se att någon skulle uppmärksamma det.

Men någon ska ju i slutändan betala de extra kilowatten som går 24/7. Så antingen så tar hyresvärden ut ett tillräckligt stort extrapris för elen eller så kommer hyrespriset att justeras efter ett tag (ja att hyran går upp).
Är det en bostadsrätt där det ingår så garanterar att den som sitter på ekonomin kommer uppmärksamma höjningen och göra undersökning.
Kanske finns det individuella elmätare som automatiskt varnar.

http://www.rendip.com/post/4118/bitcoin-mining-uses-15-millio...

Skrivet av Kardizz:

Då han har eget företag så står lokalen på företaget så finns ingen risk att förbrukningen skulle bli för hög.

Om han har oändligt med tillgång till el så tycker jag att han ska sadla om till att ta emot miningriggar och ha ett mininghotell och på så sätt tjäna storkovan.

Permalänk
Medlem

Köp istället för att bygga en mining rigg. Blir ju svårare för var dag som går. imo tror du går plus där, och så slipper du kanske lägga 17k i en rigg och istället några tusen och hoppas på att de höjer sig.

Visa signatur

EP45-DS3P | Quad 6600 @ 3.0 GHz | 4gb DDR2 | HD4850 512mb | Thermalright Ultra-120 Extreme | 1,5TB |

Permalänk

1.Köp ett billigt moderkort med stöd för minst 4 PCI-e platser (x1,x4,x8,x16 spelar ingen roll).
2. Köp en billig processor (den kommer mest att idla ändå). Använd stockkylaren.
3. Köp tillräckligt med RAM, ca 1,5 GB/högresterande grafikkort. 8GB borde räcka även för framtida expansion.
4. Köp en billig HDD om du tänker köra Windows eller snabba USB-stickor om du tänker köra Linux.
5. Köp ett nätagg av hög kvalitet, räkna ca 280W/ högpresterande grafikkort samt 150W för systemet.
6. Skaffa luftigt chassi eller bygg ett öppet själv av aluminiumprofiler eller plastback.
7. Skaffa en ordentlig fläkt, kör själv med en bordsfläkt riktad mot öppet chassi för 2 st 280x
8. Köp 2-4 högpresterande AMD grafikkort med bra kyllösning, 280x är något av en sweetspot just nu angående pris/watt/hash. Gigabyte, Asus eller Sapphire har bra modeller, håll dig undan från XFX och powercolor. Är även bra att kolla om korten går att undervolta. För fler än 2 kort krävs i praktiken en öppen rigg + powered PCI-e risers p.g.a. värmen .
9. Koppla upp allting och installera nödvändiga program. Rekommenderar MSI Afterburner, cgminer och något antivirus, typ avast.
10. Repetera steg 1-9 önskat antal gånger, se bara till att ha tillräcklig strömtillförsel från väggen.
11.Profit.

Som bonus kan du även köra dem headless, d.v.s. utan skärm och tangentbord/mus. En enkel lösning är Chromes inbyggda skärmdelning, även om den inte ger stora möjligheter om något går snett. Om du har tillgång till utrymmet och kan powercycla maskinerna/routern är det dock tillräckligt för att kolla temps/hashrate. Ställ även in BIOS/UEFI att autostarta efter strömavbrott och sätt cgminers .Bat-fil samt MSI afterburner att starta då windows laddas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

1.Köp ett billigt moderkort med stöd för minst 4 PCI-e platser (x1,x4,x8,x16 spelar ingen roll).
2. Köp en billig processor (den kommer mest att idla ändå). Använd stockkylaren.
3. Köp tillräckligt med RAM, ca 1,5 GB/högresterande grafikkort. 8GB borde räcka även för framtida expansion.
4. Köp en billig HDD om du tänker köra Windows eller snabba USB-stickor om du tänker köra Linux.
5. Köp ett nätagg av hög kvalitet, räkna ca 280W/ högpresterande grafikkort samt 150W för systemet.
6. Skaffa luftigt chassi eller bygg ett öppet själv av aluminiumprofiler eller plastback.
7. Skaffa en ordentlig fläkt, kör själv med en bordsfläkt riktad mot öppet chassi för 2 st 280x
8. Köp 2-4 högpresterande AMD grafikkort med bra kyllösning, 280x är något av en sweetspot just nu angående pris/watt/hash. Gigabyte, Asus eller Sapphire har bra modeller, håll dig undan från XFX och powercolor. Är även bra att kolla om korten går att undervolta. För fler än 2 kort krävs i praktiken en öppen rigg + powered PCI-e risers p.g.a. värmen .
9. Koppla upp allting och installera nödvändiga program. Rekommenderar MSI Afterburner, cgminer och något antivirus, typ avast.
10. Repetera steg 1-9 önskat antal gånger, se bara till att ha tillräcklig strömtillförsel från väggen.
11.Profit.

Som bonus kan du även köra dem headless, d.v.s. utan skärm och tangentbord/mus. En enkel lösning är Chromes inbyggda skärmdelning, även om den inte ger stora möjligheter om något går snett. Om du har tillgång till utrymmet och kan powercycla maskinerna/routern är det dock tillräckligt för att kolla temps/hashrate. Ställ även in BIOS/UEFI att autostarta efter strömavbrott och sätt cgminers .Bat-fil samt MSI afterburner att starta då windows laddas.

Dold text

Nice, som jag har förstått så kan man i dagsläget få in ca 2000:- per månad om man genererar Litecoins på en hash på ca 1700 mhash. är jag ute och cyklar ?

http://www.litecoinminingcalculator.com/index.php?khs=1700&di...

https://btc-e.com/exchange/ltc_eur

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Nice, som jag har förstått så kan man i dagsläget få in ca 2000:- per månad om man genererar Litecoins på en hash på ca 1700 mhash. är jag ute och cyklar ?

http://www.litecoinminingcalculator.com/index.php?khs=1700&di...

https://btc-e.com/exchange/ltc_eur

http://bitcoinwisdom.com/litecoin/difficulty

I nuvarande svårighetsgrad och växelkurs blir det till och med lite till.
Men svårighetsgraden rör sig uppåt hela tiden och kursen ändras. Det vi hoppas på är att kursen ökar såpass att det kan bli en slant när man säljer av sina coins.

Permalänk

fick in ca 400€ förra månaden med ungefär 2000 khash, minus lite downtime för konffande och dyl.