spel fryser sig oftare och oftar hjäääälp!

Permalänk
Medlem

spel fryser sig oftare och oftar hjäääälp!

Tjena. vad kan vara problemet om datorn fryser sig när man spelar? började i söndags att efter typ 10 rundor på CSGO så frös allt kunde inte göra något så jag höll in knappen på datorn så den skulle stängas av. sen har den fortsatt så när jag spelar dayz med. vad kan vara problemet? suger på datorer. alltså hinner köra typ 6+ rundor sen fryser allt så jag måste stänga av datorn. även varför startar min dator om sig själv fast jag har stängt av den? varje dag på morgonen står den på fast jag hade stängt av den och såg att den var avstängt haha?... tack om det finns nån vänlig person som kan hjälpa :)!!!!

Permalänk

Eftersom du har glömt skriva in dina specs så blir det svårt men tar en vild gissning.

Är CPU eller RAM överklockade? Om ja... antingen öka spänningen ett steg eller sänk klockfrekvensen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Överhettning av CPU eller GPU är en vanlig orsak , har du nån koll på vad för temperaturer du har på CPU och GPU när du spelar ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

GPU: GeForce GTX 560
CPU: AMD FX(tm) Quad-core processor 3.60 GHz
Minne: 8.00 gb ram

Vart laddar man ner bra program så jag kan kolla tempen när jag spelar då?
har Temp på chassit står strax under 30 grader fast vet ej om den funkar då jag köpte datorn så har den alltid varit runt 30.!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypesong:

GPU: GeForce GTX 560
CPU: AMD FX(tm) Quad-core processor 3.60 GHz
Minne: 8.00 gb ram

Vart laddar man ner bra program så jag kan kolla tempen när jag spelar då?
har Temp på chassit står strax under 30 grader fast vet ej om den funkar då jag köpte datorn så har den alltid varit runt 30.!!

Ladda ner Gpu-z för att kolla temps på din cpu, sen kan du ta Msi afterburner för att kolla temp på din gpu

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

GPU när jag spelar är runt 50-60 när jag spelar hur kollar jag CPU i gpu-z?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypesong:

GPU när jag spelar är runt 50-60 när jag spelar hur kollar jag CPU i gpu-z?

Ska nog stå cpu-z

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kontrollera cpu temps med hwmonitor.
Om temps ser ok ut är det dags att dra ett memtest86 och testa minnena, rek att köra det under nattetid och se om de blev några fel.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

så kollade på hwmonitor.
temperatures
TMPino0 - 38 grader
tMPin1 - 60 grader
TMPIN2 - 58 grader

körde 3 rundor på CSGO och kollade. läste att amd ska max ha 60 grader så är det processorn det är fel på? tack för jag har fått snabba svar :)!!

Permalänk
Medlem

Om det där är cpu temps under spelande är det inga direkta problem, är nog bäst att börja kontrollera minnena med memtest86 för att se om dom mår bra. 60 grader under load är ok. Om du har klockat på något sätt kan du ju prova att ställa in allting på stock speeds också.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Okej ska dra ner det programmet då. har inte märkt av något problem när jag spelar WoW eller surfar då är datorn som vanligt men när jag lirar CSGO eller DAYZ så fryser hela spelet kan inte ctrl-delete eller något. har inte haft något frys idag då jag bara kört WoW.
Okej skönt att höra att tempen var lugnt då! angående om jag har klockat datorn så vet jag inte haha :). aldrig haft problem och haft den 4 månader typ. och som sagt så är jag världssämst på datorer därför är jag här :). men ska kolla minnena nu!