Vilken socket passar sig bäst för spel?

Permalänk

Vilken socket passar sig bäst för spel?

Hej, har inte sysslat med datorer på över 3år och känner inte igen något alls längre. Jag har tänkt köpa en ny dator och undrar vilken socket jag ska välja? Samt om det fortfarande är mest lönsamt att köra en I5:a för spel?

Sedan undrar jag vilken minnes hastighet jag bör välja, letar inte efter något värstig high end pc utan mest bang for the buck.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

1150 med i5 4670k är väl standard för spel just nu. Sen är 1333/1600MHz minnen standard också skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Hej, har inte sysslat med datorer på över 3år och känner inte igen något alls längre.

3 år, du sitter möjligtvis inte på ett Sandy Bridge system? CPU utvecklingen har mer eller mindre stått stilla med störst fokus på strömförbrukning den senaste tiden då Intel saknar konkurrens i toppskiktet . Bättre att lägga pengarna på ett kraftfullt grafikkort istället.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

3 år, du sitter möjligtvis inte på ett Sandy Bridge system? CPU utvecklingen har mer eller mindre stått stilla med störst fokus på strömförbrukning den senaste tiden då Intel saknar konkurrens i toppskiktet . Bättre att lägga pengarna på ett kraftfullt grafikkort istället.

Hm jag kommer inte ihåg riktigt, men jag har för mig jag valde den dyra socketen samt en I7:a i min förra dator. Hm undrar var den är överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Hm jag kommer inte ihåg riktigt, men jag har för mig jag valde den dyra socketen samt en I7:a i min förra dator. Hm undrar var den är överhuvudtaget?

Högerklicka på den här datorn och välj egenskaper så kan du se vilken processor du har. Men förmodligen kommer du inte behöva uppgradera CPU på ett par år till.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Sötast
Skrivet av The_Gargamel:

Hej, har inte sysslat med datorer på över 3år och känner inte igen något alls längre. Jag har tänkt köpa en ny dator och undrar vilken socket jag ska välja? Samt om det fortfarande är mest lönsamt att köra en I5:a för spel?

Sedan undrar jag vilken minnes hastighet jag bör välja, letar inte efter något värstig high end pc utan mest bang for the buck.

tack på förhand

Vad har du gjort för något spännande istället?

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Högerklicka på den här datorn och välj egenskaper så kan du se vilken processor du har. Men förmodligen kommer du inte behöva uppgradera CPU på ett par år till.

Jag sitter på en bärbar nu, har inte sett min "låd-dator" på länge, tror den ligger i någon kartonglåda på vinden om jag har tur

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Vad har du gjort för något spännande istället?

Haha, jag har varit i öknen kan man säga faktiskt.

Permalänk

Något tips på ett prisvärt men bra grafikkort ?

Permalänk
Sötast
Skrivet av The_Gargamel:

Haha, jag har varit i öknen kan man säga faktiskt.

Häftigt, Australien tro?

Får ursäkta för tråd-jackingen, passar det inte så svara bara inte

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Häftigt, Australien tro?

Får ursäkta för tråd-jackingen, passar det inte så svara bara inte

Nej så fint hade jag det tyvärr inte

Permalänk
Skrivet av The_Gargamel:

Något tips på ett prisvärt men bra grafikkort ?

Vilka spel har du tänkt spela då?

Och vad är din budget för hela datorn?

Som någon annan sa så behöver du nog ingen ny cpu om du har en i7 Sandy Bridge

Permalänk

Jag vill kunna spela alla spel med bra grafik inställningar. Bf4 och kommande häftiga spel.
För enbart ett grafikkort är jag väl villig att ge 2000-2500kr typ. Har dock ingen aning om man får något vettigt för det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The_Gargamel:

Något tips på ett prisvärt men bra grafikkort ?

Allt mellan GTX 660 och GTX 780 respektive HD 7850 och 290 kan nog räknas som lämpligt för spel och samtidigt prisvärt. De dyraste korten är aldrig prisvärda; dessutom åldras de nästan lika fort som betydligt billigare kort. Därför är det väldigt dumt att t ex köpa ett 780 Ti "för att jag vill vara framtidssäker".

Här är ett väldigt prisvärt 7870 med vad jag tror är en OK kylare (1585:-), bara som exempel.

Skrivet av The_Gargamel:

Hm jag kommer inte ihåg riktigt, men jag har för mig jag valde den dyra socketen samt en I7:a i min förra dator. Hm undrar var den är överhuvudtaget?

Låter som ett 1366-system med Bloomfield eller kanske till och med Gulftown. Det räcker fortfarande långt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Köp en Xeon 4/8 för samma som IFem

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

3 år, du sitter möjligtvis inte på ett Sandy Bridge system? CPU utvecklingen har mer eller mindre stått stilla med störst fokus på strömförbrukning den senaste tiden då Intel saknar konkurrens i toppskiktet . Bättre att lägga pengarna på ett kraftfullt grafikkort istället.

Jag har hittat mina gamla dator delar, vet inte riktigt vad det är för processor exakt men jag tror det var andra snäppet på den generationens I7:a.
moderkortet är ett GA-EX58-UD3R socket 1366. Minnena är Kingstone hyper DDR3 KHX1600C9D3/2gb två stycken. Är det slött skit i dag eller skulle jag kunna jaga igång den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Jag har hittat mina gamla dator delar, vet inte riktigt vad det är för processor exakt men jag tror det var andra snäppet på den generationens I7:a.
moderkortet är ett GA-EX58-UD3R socket 1366. Minnena är Kingstone hyper DDR3 KHX1600C9D3/2gb två stycken. Är det slött skit i dag eller skulle jag kunna jaga igång den?

Köp ett hyffsat grafikkort och klocka processorn så ska du se att den klarar sig bra även idag.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Jag har hittat mina gamla dator delar, vet inte riktigt vad det är för processor exakt men jag tror det var andra snäppet på den generationens I7:a.
moderkortet är ett GA-EX58-UD3R socket 1366. Minnena är Kingstone hyper DDR3 KHX1600C9D3/2gb två stycken. Är det slött skit i dag eller skulle jag kunna jaga igång den?

Det är antagligen en i7 920/930 eller 950. Duger gott idag, hade köpt en bra kylare och överklockat den lite. Sedan en SSD och ett bra grafikkort.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Köp ett hyffsat grafikkort och klocka processorn så ska du se att den klarar sig bra även idag.

Skrivet av Stealthbomb:

Det är antagligen en i7 920/930 eller 950. Duger gott idag, hade köpt en bra kylare och överklockat den lite. Sedan en SSD och ett bra grafikkort.

Låter intressant, då kanske man kan spara sig en slant, har dock ingen aning om hur man överklockar, något tips på en bra kylare? men minnena, är de okej? lite klent med 4gb?

Tog bort kylare, tydligen var det en I7 920

Är detta en vettig uppgradering till den här processorn?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4458091/2014-01-08

Fungerar de minnena ihop med mina gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Ingen uppe sent i natt

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4456382/2014-01-08

detta skulle jag kört på att återuppliva en gammal x58 burk med detta grafikkortet som presterar ungefär som GTX 580 behöver inte du inte överklocka cpu'n, kan du ge oss en 100% specifikation på vad du har kvar i datorn? typ nätagg och gammalt grafikkort och så!

det som är viktigt nu när du blandar minnen är att du kör alla 3 minnen med samma inställningar och timings och volt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4456382/2014-01-08

detta skulle jag kört på att återuppliva en gammal x58 burk med detta grafikkortet som presterar ungefär som GTX 580 behöver inte du inte överklocka cpu'n, kan du ge oss en 100% specifikation på vad du har kvar i datorn? typ nätagg och gammalt grafikkort och så!

det som är viktigt nu när du blandar minnen är att du kör alla 3 minnen med samma inställningar och timings och volt.

Det som jag har kvar är:
Moderkort: GA-EX58-UD3R
CPU: I7 920
RAM: 2st Kingstone KHX1600C9D3/2G ( 4498638-0994307) 1.7-1.9V
GPU: Radeon HD4870
Nätag: Corsair CX 500 CMPUS-500CX
HDD: SSD CORSAIR FORCE 3 120GB

Detta är vad jag har, vad jag vill är att kunna spela kommande spel samt BF4 på high i 1080p med fps runt 60 typ.

Permalänk
Medlem

Det kan du nog inte göra på ett 270x eller ett 660.

Vad jag hade rekommenderat är att köpa Asus 280x dc2 eller ett msi 770 kort. Med vyn på längre sikt så kommer AMDs mantle spela roll.

Permalänk
Skrivet av Orlaw:

Det kan du nog inte göra på ett 270x eller ett 660.

Vad jag hade rekommenderat är att köpa Asus 280x dc2 eller ett msi 770 kort. Med vyn på längre sikt så kommer AMDs mantle spela roll.

Jag kanske bara skulle satsa på ett nytt grafikkort? Kanske ett Sapphire Radeon R9 290 4GB (Hawaii PRO) ?
http://www.inet.se/produkt/5410027/sapphire-radeon-r9-290-4gb...

Permalänk
Medlem

Det kortet är väldigt bra. Du får.väldigt mycket för pengarna, samt att där finns tillgänglig information där (iallafall förr) sapphire och powercolor versionerna var uppblåsbara till ett 290x.

Ända anledningen till att många varit emot 290 korten var för dess hårfön till fläkt. Den låter (tydligen) som fan. Men nu har de lanserats 290 kort med efternarkmadskylare, kanske är värt attvänta på?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Det som jag har kvar är:
Moderkort: GA-EX58-UD3R
CPU: I7 920
RAM: 2st Kingstone KHX1600C9D3/2G ( 4498638-0994307) 1.7-1.9V
GPU: Radeon HD4870
Nätag: Corsair CX 500 CMPUS-500CX
HDD: SSD CORSAIR FORCE 3 120GB

Detta är vad jag har, vad jag vill är att kunna spela kommande spel samt BF4 på high i 1080p med fps runt 60 typ.

Hvor mye RAM har du i dag på din maskin?

Jeg hadde nok valgt et kit på 8 GB (2 x 4 GB) RAM i stedet for rundt 699 kr fra Inet: http://www.inet.se/produkt/5308854/kingston-8gb-2x4gb-cl9-160...

Planlegger du en oppgradering til et mikro ATX moderkort eller mindre i den nærmere tid, så ville kanskje et par lavprofil minnen fra Corsair ville passe bedre for 729 kr (Inet). Så vidt jeg vet så er det i dag rundt 8 GB RAM der er mest effektiv for spill. Ved mer RAM vil en ikke direkte kun se så mye effekt på FPS iflg de benchmarks jeg sett. (Muligens ved flere GPU i Crossfire eller SLI)

Det kan også være et poeng å se over dersom du trenger å forbedre kjølingen i ditt chassi? Fläkter er jo mekaniske saker der kan med tiden bli litt slitne og kan hjelpe på å overklokke systemet eller i det minste holde det hele innenfor rimelige temperaturer. Dersom du vil overklokke din CPU, så kan det også være på plass å se over kjølingen på denne. Med tiden kan TIM miste sin effektivitet og det kan lønne seg å legge på nytt og samtidig oppgradere til bedre kjøle element med bedre fläkt enn den der kjørt i tre års tid. Trenger du en bedre kjølere enn du har i dag?

Iflg benchmark med ASUS R9 270X, så vil den kunne trenger til 278 W [270 W for referansekortet fra samme kilde] ved load i Futuremark. Er du sikker på at du vil ha nok kraft for drive både CPU og GPU med ditt PSU, spesielt dersom du vil overklokke alt sammen?

Permalänk
Skrivet av Gigantrix:

Hvor mye RAM har du i dag på din maskin?

Jeg hadde nok valgt et kit på 8 GB (2 x 4 GB) RAM i stedet for rundt 699 kr fra Inet: http://www.inet.se/produkt/5308854/kingston-8gb-2x4gb-cl9-160...

Planlegger du en oppgradering til et mikro ATX moderkort eller mindre i den nærmere tid, så ville kanskje et par lavprofil minnen fra Corsair ville passe bedre for 729 kr (Inet). Så vidt jeg vet så er det i dag rundt 8 GB RAM der er mest effektiv for spill. Ved mer RAM vil en ikke direkte kun se så mye effekt på FPS iflg de benchmarks jeg sett. (Muligens ved flere GPU i Crossfire eller SLI)

Det kan også være et poeng å se over dersom du trenger å forbedre kjølingen i ditt chassi? Fläkter er jo mekaniske saker der kan med tiden bli litt slitne og kan hjelpe på å overklokke systemet eller i det minste holde det hele innenfor rimelige temperaturer. Dersom du vil overklokke din CPU, så kan det også være på plass å se over kjølingen på denne. Med tiden kan TIM miste sin effektivitet og det kan lønne seg å legge på nytt og samtidig oppgradere til bedre kjøle element med bedre fläkt enn den der kjørt i tre års tid. Trenger du en bedre kjølere enn du har i dag?

Iflg benchmark med ASUS R9 270X, så vil den kunne trenger til 278 W [270 W for referansekortet fra samme kilde] ved load i Futuremark. Er du sikker på at du vil ha nok kraft for drive både CPU og GPU med ditt PSU, spesielt dersom du vil overklokke alt sammen?

Vad händer om jag försöker köra det grafikkortet på ett 500w PSU?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av The_Gargamel:

Vad händer om jag försöker köra det grafikkortet på ett 500w PSU?

Jag kör ett R290 på mitt nätaggregat, som är ett Corsair VX 550W, alltså på 550W.
Om din PSU är av hyffsad kvalité bör det fungera bra så länge du inte klockar.
Jag skulle rekomendera ett R290 och minst 8GB minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |